PA#17: nog eens verse sneeuw voor de Alpen

PA#17: nog eens verse sneeuw voor de Alpen

De winter zet nog even door. Het is een typische ‘Janvril’ zoals de Fransen het zo mooi noemen. Het is koud, het sneeuwt van tijd tot tijd intens en net als in de eerste dagen na de kerstvakantie zijn de skigebieden uitgestorven. Met al die kou en sneeuw wil de winter duidelijk iets goedmaken na (wederom) een belabberde start van de winter. Maar een aanblik op de lege hellingen doet mij vermoeden dat niet iedereen meer in is voor het goedmakertje van koning winter. Beter voor diegene die wel gaat. Ook de komende dagen staat er weer wat sneeuw op het programma.

Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak via deze link te boeken. Nog niet iedereen doet dit, maar van iedere boeking zien wij een klein percentage op onze rekening gestort zodat we wePowder verder kunnen blijven verbeteren en je nog beter kunnen helpen. In dit bericht:

  • Veel verse sneeuw in het hooggebergte
  • Stroming wederom naar noordwest
  • Daarna eindelijk warmer?
  • Er zijn nog steeds wat gebieden open
  • Poederadvies

Veel verse sneeuw in het hooggebergte

Sinds afgelopen zaterdag heeft het van tijd tot tijd intens gesneeuwd in het noordwesten en noorden van de Alpen. De condities boven de 2000 meter zijn daar werkelijk subliem en vele malen beter dan tijdens de kerst. Een foto als de ze vanuit Engelberg zegt natuurlijk alles.

Via de reports

Een blik op de sneeuwkaart van Zwitserland bevestigt dit beeld. Boven de 2500 meter ligt op veel plaatsen nog meer dan 2 meter sneeuw en lokaal is dat zelfs nog meer.

En dit is niet de laatste sneeuw die de Alpen dit voorjaar te verwerken krijgen. De lucht blijft nog wel even instabiel en stormdepressies vinden hun weg naar de Alpen.

Nieuwe storm in de maak
Nieuwe storm in de maak

Stroming naar noordwest

Vrijdag koerst er wederom een stormdepressie richting de Alpen. Bij aanvang zal de wind in eerste instantie naar zuidwest tot zuid draaien alvorens de koude lucht vanuit het noorden weer (tijdelijk) zijn weg vind naar de Alpen. Vooral na de frontpassage draait de wind dan naar noord en wordt het weer gevoelig kouder.

Eerst wind uit zuidwest, later uit noord
Eerst wind uit zuidwest, later uit noord

De meeste sneeuw wordt van zaterdag op zondag verwacht en ook op zondag kan het nog even doorsneeuwen. Hoewel de details in deze de komende uren nog kunnen schuiven. Ideaal zou het zijn als het front er zaterdag iets eerder is zodat we zondag poeder en zon hebben. Het is bij het schrijven van dit bericht nog te vroeg om daar een sluitende uitspraak over te doen.

Daarna eindelijk warmer?

Na begin volgende week zou de stroming dan voor langere tijd naar zuid draaien en zal koning winter gedwongen worden terrein te verliezen in de Alpen.

Het wordt weer warmer
Het wordt weer warmer

Er zijn nog steeds wat gebieden open

Het aantal geopende liften slinkt met de dag, maar er zijn nog steeds gebieden die open zijn en waar liften draaien. Zie onderstaand lijstje (let wel: vaak zijn het maar een paar liften die open zijn)

Oostenrijk

  • Ischgl (sluit na 1 mei)
  • Obertauern (sluit na 1 mei)
  • Hintertux
  • Kaprun
  • Sölden
  • Stubaier gletsjer
  • Kaunertaler gletsjer
  • Pitztaler gletsjer
  • Mölltaler gletsjer
  • Obertauern (sluit na 1 mei)

Zwitserland

  • Samnaun (sluit na 1 mei)
  • Corvatsch (sluit na 1 mei)
  • Diavolezza (sluit na 22 mei)
  • Engelberg (sluit na 22 mei)
  • Les Diablerets

Frankrijk

  • Bonneval sur Arc (sluit na 30 april)
  • La Clusaz (sluit na 30 april)
  • Les 2 Alpes (sluit na 30 april)
  • Chamonix (sluit na 1 mei)
  • Val d’Isere (sluit na 1 mei)
  • Tignes (sluit na 8 mei)
  • Val Thorens (sluit na 8 mei)

Italië

  • Breuil Cervinia (sluit na 1 mei)
  • Livigno (sluit na 1 mei)
  • Passo Tonale (sluit na 1 mei)
  • Val Senales (sluit na 8 mei)
  • Prali (sluit na 31 mei)

Poederadvies

Er ligt verse sneeuw en er is poeder in aantocht. Met het front van zaterdag wordt het een turbulent weekend, maar er zijn kansen dat het op zondag vanuit het westen al weer opklaart. Mocht dat niet zo zijn, dan wordt maandag de dag. Helaas zijn er dan niet veel gebieden meer open. Dus ofwel nu weg en vrijdag en zaterdag nog teren op de verse sneeuw van de afgelopen dagen. ofwel maandag en dinsdag poeder rijden. Het is aan jou.Nog eens kansen op de laatste diepe poeder van dit seizoen dus. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan, een city trip maken of wat dan ook: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak via deze link te boeken.

Stay stoked,
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur28 april 2016 · 16:00

Heb nog 1 plek in de Jeep, ga zaterdagnacht rijden en maandagmiddag terug. Liefst touren, als het diep is (50+) zondag snowsurfer sessie?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
PoedertijnAuteur28 april 2016 · 16:44

aiaiai… kan geen vrij krijgen :(

My drug is white powder. Deep, white powder.
Beginner
ardtAuteur28 april 2016 · 17:17

Wat mooi dit. Zaterdag een geplande vakantie naar Oostenrijk. We zouden gaan wandelen…
Not :-)

Beginner
TukkerAuteur28 april 2016 · 21:10

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17826.jpg?width=800 Na dikke zware poeierdag in Tux kunnen we met goed gevoel weekendje Milaan doen en zorgen zondagmiddag via Silverplana Kaunertal in te duiken!

Tukker(ik)
Expert
meteomorrisAuteur28 april 2016 · 21:12

@@Tukker, wat vind je van de Moss?

powfinder.com
Beginner
TukkerAuteur28 april 2016 · 21:44

Top in de poeder, zelfs eind van de dag met zware poeder en verspoorde hellingen vrij makkelijk te rijden. Neus wil alleen maar floaten, heerlijk op gereden! Onwijs bedankt ! Straks in NL zal ik d’r veel liefde geven!!!

Tukker(ik)
Gevorderd
AryenAuteur28 april 2016 · 22:47

Heb nog 1 plek in de Jeep, ga zaterdagnacht rijden en maandagmiddag terug. Liefst touren, als het diep is (50+) zondag snowsurfer sessie?

ieism op 28 apr 2016 16:00

Even checken hoeveel krediet ik nog heb hier thuis … :)

Gevorderd
xs2arjan.Auteur29 april 2016 · 07:25

@@Tukker mooi busje ☺

xs2arjan
Expert
ieismAuteur29 april 2016 · 08:13

Heb nog 1 plek in de Jeep, ga zaterdagnacht rijden en maandagmiddag terug. Liefst touren, als het diep is (50+) zondag snowsurfer sessie?

ieism op 28 apr 2016 16:00

Even checken hoeveel krediet ik nog heb hier thuis … :)

Aryen op 28 apr 2016 22:47

Je staat al rood denk ik thuis. …

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
AryenAuteur29 april 2016 · 08:24

Ow :(

Dus dit vergt een andere aanpak … . Mogelijk werkt het als ik m’n vriendin zeg dat het vanaf dinsdag pas wat lekkerder weer wordt in Limburg.
:)

Toerist
MarsAuteur29 april 2016 · 08:49

@@Aryen Oh ja, geen zon te zien hier. Dan had ik het tijdens Koningsdag in Amsterdam toch een stuk beter.

@@ieism Ik zou graag een keer mee gaan. Maar veel last van mijn rug en gisteren direct doorgestuurd voor foto’s.

Gevorderd
PoedertijnAuteur29 april 2016 · 09:45

Beterschap @@Mars ! Heb deze winter ook mijn portie rugproblemen gehad. Echt klote.

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
brtAuteur29 april 2016 · 11:39
Expert
meteomorrisAuteur29 april 2016 · 11:41

@@brt lekkâh

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur29 april 2016 · 16:50

@@brt mjam mjam!

Heb nog 1 plek in de Jeep, ga zaterdagnacht rijden en maandagmiddag terug. Liefst touren, als het diep is (50+) zondag snowsurfer sessie?

ieism op 28 apr 2016 16:00

Zondag wordt m niet voor mij. Maar misschien de maandag? Ik kan het nog niet beloven, maar als het een go is voor maandag… kan ik dan aanhaken?

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
ieismAuteur29 april 2016 · 17:26

Ja, aanhaken kan. Ik had het plan maandag te touren bij Stoos. Omdat ik daar een hotel met bubbelbad had gevonden, en dat zag ik wel voor me. :) Maar nu gaat Bas waarschijnlijk mee dus moeten we even kijken of hij dat ook wil. Liftje is tot 1250 meter ongeveer, daarna touren tot 1950m in het gesloten gebied? Bidden dat de sneeuwgrens okee blijft.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
DutchessAuteur29 april 2016 · 17:39

Cool! Maar… @@ieism Stoos lijkt mij wat te laag. Heeft veel gehad afgelopen weekend en woensdag, maar ik was vandaag aan het touren naar de top van de Albristhore, tussen Adelboden en Lenk, en de sneeuw had een milde smeltdeksel vanaf ongeveer 1850 m. (Daarboven nog prima droge poeder) Wie weet wat het weekend gaat doen (nou ja, we kennen allemaal een iemand die een goed vermoeden heeft…) en misschien is het tussen Adelboden en Lenk ook net een graadje of wat warmer dan in Stoos, maar toch… ik zou zelf boven de 2000 mikken.

Er zijn toch wel meer bubbelbaden in CH? Dacht ik zo? Of we moeten een bad met champagne vullen. Dat zijn ook bubbels.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
ieismAuteur29 april 2016 · 17:59

Tuurlijk is het laag, maar geluk moet je afdwingen. Het is zo’n Wellness tent, het was eigenlijk bedoeld als een Ivar-verwen-weekend maar nu gaat het opeens sneeuwen.
Zondag lijkt wat kouder te worden, zaterdagmiddag gaat het al naar nordfohn.
We kijken zondagmiddag wel even hoe het uitpakt, en anders kunnen we vanuit daar gemakkelijk naar Engelberg komen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
TezeAuteur29 april 2016 · 18:20

Kan iemand me weer uitleggen waarom ik juist dit WE in België zit en niet gewoon in CH ?!?

Gevorderd
RoelaanoAuteur30 april 2016 · 23:51

@@meteomorris wat denk je van courmayeur vanaf maandag? Het weer lijkt iig beter te zijn dan aan de Cham kant…

Gevorderd
DutchessAuteur30 april 2016 · 23:57

Kan iemand me weer uitleggen waarom ik juist dit WE in België zit en niet gewoon in CH ?!?

Teze op 29 apr 2016 18:20

@@Teze the power of Murphy…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
49Auteur1 mei 2016 · 09:05

Sneeuw in Valsesia tot op 1100m. 2000m heeft al 40cm. Liften Monte Rosa zouden open moeten zijn vandaag. Best day of the season? Grande finale? Aaaargh?

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17831.jpg?width=800
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17832.jpg?width=800
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17833.jpg?width=800

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
rutgerbergeAuteur1 mei 2016 · 15:15

Hintertux sneeuwt het al heel de dag.
Geen megavlokken maar op de pistes is het al prima poeder rijden.
Als het zo door gaat kunnen de komende dagen nog weleens interessant worden hier

Gevorderd
rutgerbergeAuteur1 mei 2016 · 15:23

Zicht is de grootste uitdaging momenteel

Gevorderd
TeonAuteur1 mei 2016 · 23:55

Vrijdag Diablaretes gedaan, zaterdag Vallee Blanche en vanmorgen Argentiere. Zicht was een drama na 11:00 …
Morgen draait er niks meer in Cham…

Schade. Ernussmarmalade.
Expert
ieismAuteur2 mei 2016 · 12:48

In engelberg trap je nu op iets steilere stukjes al best plakken los. En boven de 2000m ook al spontane natte sneeuwlawines, geen kleintjes. Deze dag is voorbij.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17836.jpg?width=800

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
ieismAuteur2 mei 2016 · 12:50
Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
PoedertijnAuteur2 mei 2016 · 12:58

Jammer! Van het weekend nog wel mooie dingen kunnen doen?

My drug is white powder. Deep, white powder.
Toerist
elisa.tmcAuteur2 mei 2016 · 13:48

Zicht hier in hintertux is echt een paar meter, pistes zijn wel totaal volgepoederd en skiën heerlijk maar ernaast heb je niks te zoeken…

Toerist
elisa.tmcAuteur2 mei 2016 · 13:48

Zicht hier in hintertux is echt een paar meter, pistes zijn wel totaal volgepoederd en skiën heerlijk maar ernaast heb je niks te zoeken…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!