boete voor overtreden FIS regels

• Gertg
    Expert
    Gertg op 2 mei 2016 · 14:56
    Voor velen onder ons is de piste niet echt het meest bezochte terrein, toch moeten we hier vaak even over. heel vaak komen we van naast de piste de piste op. hierbij is het altijd opletten geblazen. ook ik weet dit maar al te goed.

Rond de kerst periode kwam ik van langs de piste terug de piste op helaas had ik iemand niet gezien waaruit een botsing volgde. De vrouw in kwestie moest helaas naar het zieknhuis voor verzorging.
    Nu een aantal maanden later krijg ik van mij verzekering te horen dat ik een boete zal opgelegd krijgen van de FIS voor het niet naleven van hun regels.

Nu ben ik dus opzoek naar informatie over deze boetes maar kan er echt zeer weinig van terug vinden. Heeft er iemand hier ervaring mee? of weet er iemand waar ik de boete bedragen kan terug vinden ?

Avast bedankt
  • waingro
    Advanced
    waingro op 2 mei 2016 · 16:00
    vervelend voor jou en de vrouw...

Check:
    http://www.fis-ski.com/mm/Document/documentlibrary/Administrative/04/2...

Volgens mij kan de FIS als instantie zelf geen boete opleggen.

Er staat wel op pagina 3:
    If he fails to do so, his behaviour could expose him to civil and criminal liability in the event of an accident.

Maar dat zou in mijn ogen pas na een rechterlijke uitspraak kunnen.
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 2 mei 2016 · 16:21
    Ook staat er verder; Rule 5
    Experience proves that joining a piste or starting again after stopping are the sources of accidents. It is absolutely essential that a skier or snowboarder finding himself in this situation enters the piste safely and without causing an obstruction or danger to himself or others.
    When he has started skiing or snowboarding properly again – even slowly – he has the benefit of rule 3 as against faster skiers and snowboarders coming from above or behind.

In eerste instantie zou jij inderdaad fout zitten mbt de FIS regulatie, tenzij de beste vrouw van boven jou kwam.. in dat geval zit zij 'fout'. Hoe dan ook zou mijn bek open vallen van verbazing als jij daadwerkelijk een 'boete' gaat krijgen. Wat hierboven al staat zou ik mij niet voor kunnen stellen dat dat uberhaubt kan zonder rechterlijke uitspraak in zo'n situatie. Toegegeven; dit is meer een gevoelsmatig inzicht dan een (ervarings)deskundig antwoord.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Mars
    Tourist
    Mars op 2 mei 2016 · 17:07
    Dat kan wellicht wanneer jij je als atleet aan bepaalde zaken van de FIS hebt gecommitteerd. Daar heb ik geen gegevens van.

Anders denk ik dat waingro het goed omschrijft.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 2 mei 2016 · 19:55
    Ik zit zelf niet zo diep in de materie en hoop dat de mevrouw in kwestie (en jij zelf) er weer helemaal van hersteld zijn.

Zolang mevrouw (of haar verzekeraar) je niet voor 't gerecht sleept lijkt het me de hoofdvraag of jouw verzekeraar jou kan straffen. Daarom zou ik 't niet gelijk in de fis-papieren zoeken, maar in je verzekeringspolis. Wat wordt daar benoemd over 'straffen' als je zelf (hoe ongelukkig ook) een ongeluk zou hebben veroorzaakt? En wat wordt er in je polis gezegd over die fis regels?

Hebben ze dan geen zin om uit te keren en proberen ze iets op jou te verhalen (direct of met je premie voor een volgend seizoen?)? Of staat er in de kleine lettertjes luid en duidelijk beschreven dat je je aan de fis-regels had moeten houden OF ANDERS....! ?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 2 mei 2016 · 20:30
    Misschien als je N Ski V bent val je automatisch onder FIS regels? FIS is toch een overkoepelende sport/wedstrijd bond? het bijft vreemd behalve als je een wedstrijd piste opglijdt?

Ik neem aan dat de FIA ook niet boetes kan uitdelen als je met je auto tegen een andere auto parkeert op weg naar de supermarkt.
    Toerisski
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 3 mei 2016 · 07:56
    Vreemd verhaal. Is je verzekeraar bezig met rechtsbijstand vanwege het ongeval? Anders vind ik het vreemd dat je verzekeraar eerder van de boete weet dan jijzelf.

Bij een pisteongeval kan zowel civiel (wie betaalt de schade) als strafrecht (heb je iets gedaan wat strafbaar is) komen kijken. De Fis kan geen boete opleggen, het openbaar ministerie van het land waar het ongeval plaats vond kan dat mogelijk wel. Daarbij kunnrn de fisregels wel meewegen bij de vraag of je strafbaar hebt gehandeld (strafbaar kan bijvoorbeeld zijn "het toebrengen van lichamelijk letsel")
  • Constant
    Beginner
    Constant op 3 mei 2016 · 11:56
    Alleen de overheid kan boetes opleggen. Ik weet niet of het gebruikelijk is om deze boetes via de reisverzekeraar te communiceren. Volgens mij moet je daarvoor persoonlijk worden aangeschreven binnen de EU.

Een ander mogelijk scenario is dat het een civielrechtelijke afhandeling van de aansprakelijkheid betreft, waarbij de (reis)verzekeraar zich heeft gebaseerd op de FIS regels.

Stel dat de reisverzekeraar van de topicstarter een eigen risico van toepassing acht omdat de topic starter de schuld heeft gekregen van het ongeluk. Een eigen risico voelt aan als een boete, want alleen degene die schuldig wordt geacht, krijgt hiermee te maken want het slachtoffer krijgt 100% vergoed. En de verzekeraars bepalen onderling de schuldvraag, waarbij je als verzekerde weinig inspraak hebt op het soms onrechtvaardige oordeel. Bovendien is het eigen-risico-bedrag doorgaans hoger dan menige boete.

In eerste instantie zou jij inderdaad fout zitten mbt de FIS regulatie, tenzij de beste vrouw van boven jou kwam.. in dat geval zit zij 'fout'.Nope, wie van buiten de piste komt, moet iedereen voor laten gaan en dat zijn per definitie personen die van boven komen.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 3 mei 2016 · 12:57
    @Constant; ik lees de regels toch echt als; zodra jij de piste op komt (vanwege een stop of vanwege ergens anders vandaan te komen) moet jij iedereen voor laten gaan, maar.. als jij eenmaal op de piste en onderweg naar beneden bent (ook al ben je langzaam en nog nauwelijks opgestart) ben jij direct al een 'regulier' gebruiker van de piste en moet diegene van boven jou wijken. Dus dan hangt de 'schuldvraag' af van wanneer de botsing was: direct bij het opkomen of vlak daarna.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 3 mei 2016 · 13:19
    Even heel kort door de bocht:
    Botsing tussen twee pistegebruikers onderling, dan is degene die van boven komt fout.

Bij het opkomen van de piste ligt het wat lastiger, je mag pistegebruikers niet hinderen, maar dat wil niet zeggen dat een van boven komende pisteskier altijd 100% voorrang heeft op iemand die de piste opkomt. Hangt ook af van wat diegene die van boven komt aan kon zien komen qua situatie. Afhankelijk van het geval kan er dan ook een gedeelde aansprakelijkheid uit rollen (deels eigen schuld pisteskier).
    Het omschakelmoment van opkomer piste naar pistegebruiker is een lastige, verschilt erg van geval tot geval, afhankelijk van de hoeveelheid tijd die andere skiers hadden om op de nieuwe pistegebruiker te kunnen reageren.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 3 mei 2016 · 13:46
    @Constant; ik lees de regels toch echt als; zodra jij de piste op komt (vanwege een stop of vanwege ergens anders vandaan te komen) moet jij iedereen voor laten gaan, maar.. als jij eenmaal op de piste en onderweg naar beneden bent (ook al ben je langzaam en nog nauwelijks opgestart) ben jij direct al een 'regulier' gebruiker van de piste en moet diegene van boven jou wijken. Dus dan hangt de 'schuldvraag' af van wanneer de botsing was: direct bij het opkomen of vlak daarna. Tim3 op 3 mei 2016 12:57Ik lees de openingspost over het ongeluk zoals het er geschreven staat.

En de regels zijn ook helder, als je de piste opgaat (of vanuit stilstand weer in beweging komt) dan zal je eerst iedereen voor moeten laten gaan in de ruimste zin van het woord. Dus ook als je al in beweging bent gekomen op de piste, dan blijft deze regel vlak erna toch nog even gelden. En mocht je toch menen dat de andere partij enige schuld draagt, dan ligt de bewijslast bij jou (in de praktijk is dat een kansloze discussie, ook als je 100% gelijk hebt ga je het waarschijnlijk toch niet krijgen). Ik denk dat we de topic starter er helemaal niet mee helpen door te gaan twijfelen aan de schuldvraag. Laten we ons focussen op de interpretatie van de brief van de verzekeraar, dit soort brieven zijn niet altijd even goed leesbaar en daarmee kunnen we de topic starter wel goed helpen.
  • PS
    Advanced
    PS op 3 mei 2016 · 14:41
    @Constant, in dat geval zou het wel handig zijn als we weten wat er in die brief staat.

Een boete op basis van de FIS regels lijkt mij onwaarschijnlijk (boetes zijn immers een vorm van strafrechtelijke of administratiefrechtelijke handhaving en de FIS-regels zijn geen wet). Wel kan het, zoals hierboven al meermaals gesuggereerd, zijn dat de FIS regels meegewogen worden in de vaststelling van aansprakelijkheid. Het is in dat kader ook denkbaar dat de verzekeraar geen dekking verleent bij overtreding van de FIS-regels.

Over welke verzekeraar hebben we het overigens: je WA verzekering?
  • Constant
    Beginner
    Constant op 3 mei 2016 · 18:24
    Ik denk wel dat het binnen de dekking valt, het gaat hier niet om doelbewuste handeling maar om een verkeerde inschatting. Dat kan ons allemaal overkomen, WA verzekeringen zijn juist bedoeld voor situatie die we niet expres hebben gedaan maar wel juridisch gezien onze schuld zijn.

Inderdaad zou het helpen als we het citaat krijgen waarin de verzekeraar verwijst naar het FIS.

Ik ben trouwens gelukkig (nog) niet aansprakelijk gesteld door m'n berggids die ik begin april omver heb geskied (oeps!). Dat was trouwens off-piste, waar de FIS regels niet gelden 😉

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro