Piepers

• plaza
    plaza op 24 mei 2016 · 23:37
    Voor een school onderzoek, na aanleiding van de helaas vele slachtoffers.
    Wil ik onderzoeken hoeveel piepers er in Nederland en of Europa worden verkocht. Met dit onderzoek wil ik aantonen dat ondanks het vele plezier dat wordt beleeft er nog meer onderzoek moet worden gedaan naar het verlagen van de slachtoffers zonder daarmee het plezier te ontnemen. Ik hoor graag!!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 25 mei 2016 · 00:13
    Wat zou je hebben aan alleen een aantal piepers, als je niet ook precies weet hoeveel mensen er offpiste gaan? Je kan denk ik beter in de archieven van SLF en andere organisaties zoeken naar relevante cijfers over gebruik van piepers.
    splitfest.nl
  • Geerski
    Advanced
    Geerski op 25 mei 2016 · 08:32
    Misschien even de merken bellen? Volgens mij zijn de grotere Mammut, Pieps, BCA en arva.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 25 mei 2016 · 10:07
    Niet om je te ontmoedigen, maar dit lijkt mij wat ambitieus voor een school onderzoekje met waarschijnlijk tendentieuze resultaten. want precies zoals ieism zegt; hoeveel mensen gaan off-piste en dan meteen ook hoe vaak?
    Koop je zo'n ding en gebruik je het 1 keer per jaar, of elke dag in het seizoen (gebruiks en risicoprofielen)
    Gidsen hebben vaak een stapel van die dingen en deze worden intensief gebruikt door mensen die er geen hebben waardoor het bereik groter is.
    Daarnaast is het een nogal apart duurzaam gebruiksartikel waarvan je de levenscyclus moet gaan bepalen om iets zinnigs over verkoopcijfers icm gebruik te zeggen.

Als laatste lijkt het me moeilijk om gebaseerd op verkoopcijfers van een product aan te kunnen tonen dat er meer onderzoek gedaan moet worden (naar wat eigenlijk precies?).

Wil je dan uiteindelijk vaststellen dat als de verkopen omhoog gaan, het aantal offpisters gelijk blijft en precies hetzelfde blijft doen, de sneeuwopbouw/temperatuur/weer gelijk is, het gebruik/dekking verder omhoog gaat waardoor het aantal ongelukken met dodelijk gevolg afneemt?
    Toerisski
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 25 mei 2016 · 11:16
    Om me bij Sanno aan te sluiten... Waardoor worden die hoge aantallen (dat is overigens discutabel, wat is veel, in welke context?) slachtoffers dan veroorzaakt? het feit dat velen van hen geen pieper omhebben? Is dat eigenlijk zo? Hoeveel van de dodelijke lawineslachtoffers hebben een pieper om? En waarom zijn ze dan toch dood?

Hier op wepowder wordt met enige regelmaat het aantal ongelukken in de bergen bijgehouden, check het safety forum, en ook:
    http://wepowder.nl/forum/topic/211496
    en:
    http://wepowder.nl/forum/topic/211513

De guru in de lawinekunde, Werner Munter, gaat met regelmaat alleen en zonder pieper op pad.

Ik denk dat dit onderwerp erg complex is en je er heel veel onderzoekstijd in moet steken om er uberhaupt wat over te kunnen zeggen. Of er verbanden zijn tussen wat je ontdekt en hoe/waarom/hoeveel lawineslachtoffers er vallen, is erg moeilijk te verifiëren.

Niet voor niets wordt hier op dit forum maar al te vaak gepreekt: Heb je kennis op orde. Natuurlijk ga je niet zonder drie eenheid van de piste af (In Europa) maar zonder kennis heb je geen r* aan een pieper (En aan alleen een pieper heb je ook niets) Het zou ,mijns insziens meer waarde hebben te gaan kijken naar wat voor cursussen , lezingen etc er zijn op het gebied van de lawinekunde ism freeriden en hoeveel effect die hebben, of de houding van freeriders daar dan door veranderd is.. ook geen klein projectje overigens.

En je kan natuurlijk een email sturen naar het snow safety center, en checken wat de franse, zwitserse en oostenrijkse lawinediensten te vertellen hebben. En vragen aan de online en offline outdoorshops hoe de verkoop van lawinemateriaal voor hen is. Maar of je dan ook iets weet?
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 25 mei 2016 · 12:02
    Ik sluit me volledig bij bovenstaande aan. Je hebt veel meer aan een onderzoek voor school als je je vraag veel smaller maakt om daadwerkelijke iets te kunnen melden. De vraag die je nu stelt klopt ook simpelweg niet omdat je aan de hand van verkoopcijfers iets wil zeggen over 'dat er meer onderzoek gedaan moet worden' (dat laatste is sowieso geen goed doel). Het enige dat je met die cijfers zou kunnen zeggen is of er meer of minder piepers verkocht worden de laatste jaren. Wat ik zou doen als ik jou was, om het leuk en zinvol te houden; ga bijvoorbeeld, door mensen te interviewen, op zoek naar welke maatregelen off piste skiërs nemen om het risico te verminderen, welke keuzes ze hiervoor in hun ski-loopbaan gemaakt hebben en wat de belangrijkste redenen waren voor die keuzes. Zo'n (exploratief) kwalitatief onderzoekje is veel leuker voor een school project zou ik zeggen, het is maar een idee! (Als ik er voor betaald zou krijgen zou ik hem zelf ook wel willen doen 😉)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 25 mei 2016 · 15:18
    Edit: richt je daarbij dan op de Nederlandse amateur-skier.. maakt het redelijk afgekaderd.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 25 mei 2016 · 21:18
    Zoals al aangegeven. Neem contact op met het snow safety center. Vraag Rolf ff mee te denken over een haalbare en nuttige onderzoeksvragen en wie weet krijg je meer hulp dan je kunt vermoeden.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro