Winterverwachting 2016- 2017: Canada en Noordwesten USA koud en veel sneeuw

Door meteomorris op 8 juli 2016 · 7

El Niño heeft afscheid genomen van het hedendaagse en een La Niña dient zich aan. Dat betekent dat het wereldwijd weer wat kouder wordt en bepaalde regio's op meer sneeuw dan gebruikelijk mogen rekenen. Bijvoorbeeld het westen van Canada en het noordwesten van de USA. Gebieden als Mount Baker, Crystal Mountain, Whistler en Stevens Pass (ofwel de Pacific Northwest (klik-klik om meer over deze regio te weten te komen) maken tijdens een la Niña jaar statistisch gezien een grote kans om te bedelven in de verse sneeuw.

Van El Niño naar La Niña

Het El Niño verschijnsel, dat wereldwijd voor een tijdelijke opwarming van de aarde zorgt, neemt in kracht af. De veroorzaker van dit alles is een bubbel van warm water die zichtbaar wordt voor de kust van Peru en de verdeling van hoge- en lagedrukgebieden boven de Grote Oceaan danig in de war schopt. Maar die warme bubbel is aan het verdwijnen en het koude water wordt zichtbaar in de meest recente metingen. Wetenschappers achten de kans op een la Niña voor komende winter met 75% meer dan realistisch en dus is het aftellen naar een koudere periode.

Nog warm voor de kust van Peru
Nog warm voor de kust van Peru

Maar inmiddels is het kouder dan normaal
Maar inmiddels is het kouder dan normaal

Veel sneeuw in noordwesten van Noord Amerika

Het meest recente serieuze signaal dat we veel sneeuw en kou gaan krijgen in Canada en het Noordwesten USA is afkomstig van het NOAA. Het NOAA is het KNMI van de US, maar dan dus vele malen groter. Onlangs presenteerden zijn hun winter outlook voor winter '16-'17 en die ziet er goed uit. Belangrijkste veroorzaker van dit alles is een verandering in de luchtdruk waardoor koude lucht uit het noordwesten en vochtige lucht vanaf de oceaan zich focussen op de het westen. Gevolg is kouder dan normaal en ook niet geheel onbelangrijk: veel meer sneeuw dan normaal!

BAM! Alles op de noordwest
BAM! Alles op de noordwest

Veel meer sneeuw dan normaal

NOAA heeft dat ook visueel zichtbaar gemaakt met de neerslagverwachting voor komende winter. En dat ziet er al volgt uit. (Groen = meer sneeuw dan normaal, oranje/bruin = minder sneeuw dan normaal)

Heerlijk groen in de noordwest
Heerlijk groen in de noordwest

Nog groener in de noordwest
Nog groener in de noordwest

En zelfs tegen het einde van de winter nog lekker groen
En zelfs tegen het einde van de winter nog lekker groen

Hoe betrouwbaar is het NOAA?

Bij NOAA werken geen kwakzalvers en charlatans. Zij leggen daarom dan ook geen verbanden met planten in de wei, de zonnevlekken of andere verschijnselen waarvan de correlatie met een epische winter lastig te bewijzen zijn. Hoewel er wat kwakzalvers rondlopen die mooie dingen roepen en het ook nog wel eens bij het rechte eind hebben. Bij NOAA vertrouwen ze op hun supercomputers en data anlayses uit het verleden. Afgelopen winter deed hun voorspelling het vrij goed. Zeker die voor Europa was echt wel goed. Een voorspelling voor de winter in Noord Amerika zoals ze die nu doen is zeker eentje om rekening mee te houden en ik volg ze daarin. De indicatoren voor een koude en sneeuwrijke winter in het noordwesten van de USA staan op groen en ik heb nu al zin in de trip der trips.

Mocht je komende winter een trip naar Noord Amerika plannen, dan alvast wat tips. De US dollar is aan de prijs, maar de Canadese Dollar is op dit moment juist goed betaalbaar waardoor een tripje naar Canada de moeite waard is. Hier vind je wat tips voor je trip naar Canada. Heb je vragen? Shoot!

Reacties

• Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 8 juli 2016 · 23:22
    @meteomorris
    Wat is de invloed van deze verschuiving voor de winter in Europa ? Want, laten we eerlijk zijn, ik ga niet voor een paar dagen naar Canada vliegen (ik zou wel willen, maar dat zal niet gebeuren).

Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n verschuiving geen gevolgen heeft aan onze kant van de grote plas ?
    Als NOAA een vooruit blik kan geven voor Noord Amerika kunnen ze dat wellicht voor Europa...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 juli 2016 · 09:15
    @Patrick1973 volgende week meer 😃
    May the powder be with you.
  • dick
    Advanced
    dick op 9 juli 2016 · 23:33
    ummm Canada trip is geboekt, maar EURCAD op 1,43 .. deze mag van mij weer terug naar 1,60
    --
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 11 juli 2016 · 17:41
    Goed Nieuws, zin in!
    Ticket is geboekt, season Pass voor Crystal nog te boeken.
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 11 juli 2016 · 20:06
    @Patrick1973 volgende week meer 😃 meteomorris op 9 jul 2016 09:15

Kom maar op met die theorie, ik ben er klaar voor....
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 11 juli 2016 · 22:53
    @Patrick1973 de invloed van La Nina/El Nino patronen zijn wat minder uitgesproken voor Europa dan voor US/CAN.
    Voor een indicatie ga je het beste op zoek naar gegevens uit de winters van 2007-2008, 2010-2011, 2011-2012 en uit de oude doos wellicht 1988-1989.
    Relaties leggen blijft lastig: als je elfstedentochwinters met La Nina/El Nino vergelijkt kom je vanalles tegen....geen duidelijke correlatie lijkt het.
    Ik zou uitgaan van een briljante winter, in het ergste geval heb je alleen 6 maanden voorpret.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 12 juli 2016 · 13:36
    @Patrick1973 http://wepowder.nl/forum/topic/228489
    @mhilberts ik ben benieuwd naar je updates vanuit Crystal Mountain komend seizoen. Crystal vond ik een leuke berg met super enthousiaste staff.
    May the powder be with you.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro