Winterverwachting 2016- 2017: brengt La Niña veel sneeuw naar Europa?

Winterverwachting 2016- 2017: brengt La Niña veel sneeuw naar Europa?

Zoals ik ik mijn vorige blog betoogde heeft El Niño heeft afscheid genomen van het hedendaagse en een La Niña dient zich aan. Dat betekent dat het wereldwijd weer wat kouder wordt en dat het het noordwesten van Noord Amerika op kou en sneeuw kan rekenen (een goede winter kortom voor je Canada trip). Waar wat is de betekenis van La Niña voor de Alpen? Wordt het dan kouder? Zien we dan juist meer of minder poederdagen? Worden de dumps intenser? En waar precies gaat de sneeuw vallen: de noord-, zuid- of juist in de westalpen? Allemaal vragen die je helpen om alvast wat plannen te maken voor komende winter.

Van El Niño naar La Niña

Het El Niño verschijnsel, dat wereldwijd de laatste 2 jaar voor een tijdelijke opwarming heeft gezorgd en in combinatie met de algehele opwarming van de aarde voor recordtemperaturen, neemt in kracht af. De veroorzaker van La Niña is een bubbel met warm water die zichtbaar wordt voor de kust van Peru en de verdeling de luchtdruk boven de Grote Oceaan danig in de war schopt. Maar die warme bubbel verdwijnt en het koude water wordt zichtbaar in de meest recente metingen. Wetenschappers achten de kans op een la Niña voor komende winter met 75% meer dan realistisch en dus is het aftellen naar La Niña en een koudere periode. Een proces dat zich om de 3 tot 7 jaar herhaald en waarbij er zwakke en sterke varianten van een La Niña zich voordoen.

Sinds 1950 worden de La Niña’s in kaart gebracht, waarbij 2 events het waard zijn hier te vermelden. Allereerst de zogenaamde dubbele La Niña tussen '98 en '00. En natuurlijk die van winters '73-'74 en '88-'89 . De sterkste varianten die we sinds de metingen hebben waargenomen. Onderstaand zie je de La Niña’s die we sinds 1950 hebben waargenomen.El Niño’s en la El Niña’s sinds 1950 (bron: NOAA)

Sinds de metingen hebben zich zo’n 9 gematigde tot sterke La Niña events voorgedaan en inmiddels heeft de wetenschap een redelijk eerste beeld van de wereldwijde gevolgen voor ons freeriders, welke grosso modo de volgende zijn:

  • Kouder dan Normaal in Alaska enCanada
  • Kouder en natter dan normaal in de PNW (Mt. Baker etc.)
  • Droog en warme in zuidelijk Utah, Arizona, New Mexico en het zuiden van Colorado.
  • Kouder dan normaal op het hoofdeiland van Japan (Honshu)

En dat ziet er dan zo uit:

Gevolgen van la Niña op wereldschaal

In bovenstaand rijtje en op bovenstaand kaartje komen de Alpen niet voor. Is er geen verband tussen La Niña en sneeuw in de Alpen? Of hebben de wetenschappers de Alpen over het hoofd gezien? Wel om heel kort te gaan: er is geen bewezen correlatie vastgesteld, laat staan een oorzakelijk verband tussen La Niña en het weer in de Alpen.

Is er niet meer data?

Jawel, maar de spoeling is dun. Er wordt veel beweerd, maar de bewijsvoering in alle artikelen is nogal dun. Om niet te zeggen flinterdun. Veel lawaaipapegaaien die elkaar napraten en allerhande fantasie bewijs uit de toverkast trekken. Uiteindelijk heb ik wat gevonden wat ik nog niet kende.

Hieronder vind je de sneeuwkaarten van Zwitserland en Frankrijk. Het zijn kaarten waarin de sneeuwval van een gehele winter afgezet wordt tegen het langjaarlijkse gemiddelde. Ik heb die kaartjes geplot op de La Niña’s van de afgelopen jaren en wat blijkt? Er zijn La Niña jaren dat er meer sneeuw valt dan gemiddeld en er zijn La Niña jaren dat er minder sneeuw valt dan gemiddeld. Ter onderbouwing nog even die kaartjes. Eerst Zwitserland. Rood is minder sneeuw dan gebruikelijk en blauw juist meer sneeuw.

Sneeuwval in Zwitserland in La Niña jaren
Sneeuwval in Zwitserland in La Niña jaren

Onderstaand de sneeuwkaarten voor de Franse Alpen met bovenin de gebieden die tegen de Mont Blanc aanschurken en onderin de gebieden waar de bergen over de Middellandse zee uitkijken. Blauw is meer sneeuw dan gebruikelijk en rood juist minder. Mooie kaartjes, maar geen herkenbare relatie met La Niña.

Sneeuwval in Franse Alpen in La Niña jaren
Sneeuwval in Franse Alpen in La Niña jaren

Voorlopige conclusies

De conclusie mag zijn dat we La Niña als parameter om uitspraken te doen voor komende winter als geheel mogen uitsluiten. Er is voor de winter als geheel geen relatie te ontdekken tussen La Niña en sneeuwval in de Alpen. Hoewel… wie bovenstaande video nog eens bekijkt hoort een klein lichtpuntje… winters in de UK beginnen namelijk vroeger dan normaal (maar eindigen ook eerder dan normaal). Ik ga eens kijken wat ik hier verder mee kan. Volgende week een nieuwe update…

meteomorris

Reacties

Beginner
Patrick1973Auteur12 juli 2016 · 18:19

Men zou dus kunnen stellen dat Europa te ver ligt van het fenomeen om een specifieke meetbaar resultaat waar te nemen. Een El Nina danske doen heeft geen zin…

Is eigenlijk toch wel opmerkelijk dat een gebeurtenis van die omvang geen merkbaar gevolg heeft in Europa. Ik zou verwachten dat als je ergens aan de knoppen draait ginder dit gevolgen heeft een beetje verder want uiteindelijk ‘hangen’ deze systemen aan elkaar.

Expert
paddyodenneboomAuteur12 juli 2016 · 23:39

wax on ;)

verslaafd aan wit goud!
Gevorderd
Robert1968Auteur14 juli 2016 · 17:58

eerst zien dan geloven. :)

Snowboarder 🤙
Expert
meteomorrisAuteur24 augustus 2016 · 14:42

Kansen op een La Niña zijn ietwat gedaald. Was de geschatte kans eerder nog 75%, inmiddels is deze gezakt tot 55-60% (bron: http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/analysis_monitoring/enso_advisory/ensodisc.html)

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur24 augustus 2016 · 14:46

NOAA gaat uit van een sneeuwrijke en een ietwat koudere winter in de Canadian Rockies en de noordelijke Rockies van de US.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18105.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18106.jpg?width=800

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur8 september 2016 · 21:25

NOAA heeft daarnet de kansen op een La Niña naar beneden geschroefd en de acht de kans nu nog zo’n 55-60% http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/analysis_monitoring/enso_disc_sep2016/ensodisc.shtml

powfinder.com
Beginner
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!