Fysieke voorbereiding voor nieuwe winter ?

• Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 15 augustus 2016 路 09:38
    Beste forumbezoekers,
    Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jullie zich fysiek voorbereiden voor het aankomend winterseizoen ?
    Verleden jaar heb ik mij laten verrassen en eigenlijk te laat begonnen met conditie training waardoor ik eigenlijk mentaal wel klaar was maar fysiek niet.
    Zelf ben ik snowboarder maar ben eigenlijk benieuw wat jullie doen om paraat te zijn of blijven ?

Patrick
  • BasV
    Beginner
    BasV op 15 augustus 2016 路 09:57
    Ik kan je in ieder geval wel vertellen dat een wakeboardsessie van 2 uur na een zomer op je gat te hebben gelegen je niet in de koude kleren gaat zitten. Een week lang spierpijn gehad in spieren waarvan ik niet eens wist dat ik ze had...

Naast het feit dat het gewoon heel tof is om te doen ook geen verkeerde training om je alvast in de mood te krijgen en wat spieren op te bouwen. Iets minder geschikt voor het opbouwen van conditie voor het touren.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 15 augustus 2016 路 10:12
    @Patrick1973

Ik loop 2x per week hard, tijd en afstand verschillen. Daarnaast 2x fitness, zowel cardio als kracht. En dan nog 1 avondje indoor klimmen.
    Moet zeggen het fitnessen wil er nog wel eens bij in schieten.

Gaat opzich redelijk goed. alleen als ik bijv. dinsdag kracht heb gedaan en woensdag wil gaan klimmen dat mn lichaam nog niet hersteld is en ik na 2 routes compleet verzuurd ben met als gevolg ik geen enkele route uit klim en om de 2 meter om een blok vraag 馃構
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • waingro
    Advanced
    waingro op 15 augustus 2016 路 12:24
    Ik snow(split)board zelf ook. Als ik niet genoeg getraind hebt voel ik het vooral in mijn bovenbeenspieren en mijn bovenarmen. Ik probeer daarom zoveel mogelijk te roeien op een indoor roeimachine. Je traint hiermee je bovenbeenspieren, buikspieren en je armen. Klimmen of bolderen is ook een goede en leuke training (al komt het er de laatste tijd niet zo van)

Als je toegang hebt tot fitness apparaten is een leg press ook een goede oefening maar overdrijf het niet. Het is beter dat je 100 x een klein gewicht omhoog kan drukken dan 10x een loodzware last. Een andere oefening die je thuis kan doen om je bovenbeenspieren te trainen is de "Wall Squat Leg Press" (google maar)
    Het trainen van je hamstrings kan ook geen kwaad.
    check http://www.sportzorg.nl/sportblessures/hamstring.

Let op dit is puur mijn eigen routine. Het kan geen kwaad een sportinstructeur te raadplegen. Ik denk echter dat bij de meeste van ons de basisconditie wel goed zit maar dat je simpelweg een hoop kunt voorkomen door de volgende tips in acht te nemen:

- Doe de eerste dag(en) rustig aan. Ik weet dat dit moeilijk is. Ik heb zelf vaak genoeg de eerste dag mijn benen opgeblazen 馃槂
    - Misschien nog moeilijker voor sommige, maar drink geen alcohol tijdens de lunch. Het bier zakt bijna letterlijk naar benen.
    - Drink voldoende water. Als het koud is denk je hier vaak niet aan. Veel water drinken voorkomt pijn aan gewrichten en helpt spieren sneller te herstellen. Een camelback met 1l in je rugzak doet wonderen. (Die heb je toch bij voor je 3-eenheid)
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 15 augustus 2016 路 17:54
    Ik denk dat ik een dezer dagen eens ga kop of munten of ik weer voor de wekelijkse turbotrainingsavond-uurtjes ga of dat ik toch ga voor @ieism 's stroopwafeldieet omdat ik best 10 kg extra vet zou kunnen gebruiken ter isolatie in verband met een koud plannetje voor komende winter.... Hmm, twijfels twijfels.
    Hoeveel stroopwafels per week raad je aan Ivar, om dat voor kerst te halen?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 15 augustus 2016 路 18:18
    Ik kende iemand die een week of drie voor Denali ook alleen maar hamburgers at om vet mee te nemen. Voor mensen van ons postuur is daar wel wat voor te zeggen.

Ik heb een berg gemountainbiked deze zomer, 2 early season split sessies en ik ben topfit. Pijn en halfdood gaan hoort er bij toch?
    splitfest.nl
  • Marco
    Advanced
    Marco op 15 augustus 2016 路 20:20
    Toevallig begint vanavond de officieuze voorbereiding op de winter. Net terug van vakantie (2 weken lang volvreten met lekkere franse kaasjes en worstje) en dat moet ik nu beetje omzetten in spieren.... Vooral veel core-stability, squads, lunges en wat de trainster/beul nog meer bedenkt! Gelukkig zo min mogelijk apparaten en wel (bijna) alles met eigen lichaamsgewicht.
  • mikakindt
    Beginner
    mikakindt op 15 augustus 2016 路 20:21
    Hardlopen is natuurlijk een goede om je uithoudingsvermogen/conditie op peil te houden. Zelf probeer ik ook zo vaak mogelijk hard te lopen, maar wanneer dit uit komt verschilt heel erg.
    Met mijn poedermaatje heb ik besloten dat we gaan mountainbiken, ik ben benieuwd hoe veel dit bij zal dragen aan de conditie en kracht voor het komende winterseizoen.

Wat ik zelf als ski毛r altijd doe is indoor (rolband) lessen. 10 weken voordat ik verwacht te gaan, of voordat het definitief start half december. Als snowboarder wordt dit al snel buiten op de borstelbaan, maar wellicht dat er ook rolbanen zijn geschikt voor snowboarders?
    Dit is voor mij de perfecte methode om echt die laatste weken goed voor te bereiden. Je traint je techniek op de beste manier (want slechte techniek op een mat = natte broek en een rondje bier geven) en je gebruikt precies die spieren die je straks nodig hebt. Nadeel: maatpak aan voor een kerstfeest, zit je pantalon te strak door getrainde bilspieren.

Maar echt, indoor lessen zijn een absolute aanrader. Ik ben zelf in Hoofddorp op les geweest. Niet heel duur en gezelligheid gegarandeerd!
    Live to ride another day.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 15 augustus 2016 路 22:30
    3 weken lang hamburgers. You heard it here first!
    Maar trainen wat je gaat doen is ook echt een gouden investering, daarnaast verdubbel je je voorpret punten ook ten opzichtte van hamburgers gok ik zo. (Al is dat natuurlijk een beetje hamburgerafhankelijk...)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • costijn
    Expert
    costijn op 16 augustus 2016 路 01:14
    @Haas kom er maar in!
    Ik zit 3-4 keer pw in the Box, crossfitten ramstrak als een panter! en daarnaast proberen lange trailruns te doen
    (weet nog niet hoe lang ik dit ga volhouden..vaak gaat het na een paar maand vervelen maar dan is het gelukkig al weer bijna winter!)
  • smorenburg
    Tourist
    smorenburg op 16 augustus 2016 路 13:35
    Koud douchen voor je bruine vet, dan ga echt als een raket!
  • tjoep2
    Beginner
    tjoep2 op 16 augustus 2016 路 23:53
    Gelukkig zo min mogelijk apparaten en wel (bijna) alles met eigen lichaamsgewicht. Marco op 15 aug 2016 20:20
    http://darebee.com heeft ook nog leuke workouts op dat principe, en http://sworkit.com/ is een handige app als je zoals mij, die oefeningen rap vergeet..
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 17 augustus 2016 路 09:11
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 17 augustus 2016 路 16:33
    http://sup11citytour.com/ Thoomas op 17 aug 2016 09:11

De Elf-Stedentocht van de toekomst ?

Met de opwarming van de aarde in het achterhoofd is dat mss geen slecht idee....
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 18 augustus 2016 路 08:21
    en zeker fit in de winter!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 augustus 2016 路 13:33
    @BasV en iedereen... Kunnen we niet op de valreep nog een WP wakeboard sessie doen nu het nog mooi weer is.
    Liefst gewoon lekker op een doordeweekse dag dat het lekker rustig is ofzo.
    Net over de grens bij Maasmechelen was ik laatst, dat was best wel okee.
    splitfest.nl
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 18 augustus 2016 路 14:27
    @BasV en iedereen... Kunnen we niet op de valreep nog een WP wakeboard sessie doen nu het nog mooi weer is.
    Liefst gewoon lekker op een doordeweekse dag dat het lekker rustig is ofzo.
    Net over de grens bij Maasmechelen was ik laatst, dat was best wel okee. ieism op 18 aug 2016 13:33

Als jullie dat in elkaar steken kom ik af, wakeboardje in de auto en ik ben daar.
  • BasV
    Beginner
    BasV op 18 augustus 2016 路 14:47
    Ik ga toevallig eind van de middag weer een rondje (nouja, ik hoop iets meer rondjes) in Nieuwegein.

Zeker een goed plan, maar voor mij is dat wat ver weg (zeker doordeweeks). Als er mensen ge茂nteresseerd zijn in een sessie in het midden van het land ben ik zeker van de partij!
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 18 augustus 2016 路 14:51
    @ieism + iedereen.

Als we gaan wakeboarden ben ik graag van de partij, wellicht dat ik in ohe en laak wat kan regelen.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • waingro
    Advanced
    waingro op 18 augustus 2016 路 15:06
    Klinkt als een plan! Ben toevallig volgende week in het land en misschien kan ik erbij zijn. Wellicht beter even een apart topic te openen.

Mocht het nodig zijn heb ik 2 wetsuits en 茅茅n crashvest/helm
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 23 augustus 2016 路 15:11
    Ik ben ruim 2 jr geleden begonnen met crossfit en dat heeft mij erg goed geholpen. Geen last meer van verzuren, geen vermoeidheid aan het einde van de dag. Kan nu langer en harder doorgaan dan voorheen. Alle oefeningen die hier genoemd worden komen bij crossfit aan bod, veel variatie in cardio en kracht.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro