Cursus Bergredding en Eerste Hulp voor Wintersporters

Cursus Bergredding en Eerste Hulp voor Wintersporters

Wie in de winter buiten de gemarkeerde paden gaat, geniet van de bergwereld op zijn puurst. Helaas zit een ongeluk in een klein hoekje. Als je ten val komt, kan je gemakkelijk een been breken of hersenletsel oplopen. Je kunt begraven worden door een lawine en onderkoeling ligt altijd op de loer. Een helikopter is in de Alpen vaak snel ter plaatse, maar wat doe je als het weer te slecht is om te vliegen? Of als je geen bereik hebt met je telefoon? Om Nederlandse wintersporters voor te bereiden op een noodgeval organiseert bergredder en paramedic Menno Boermans namens Ascent Safety een praktijkcursus Eerste Hulp Bij Bergsport Ongelukken waarin zelfredzaamheid centraal staat.

Tijdens deze tweedaagse cursus oefen je aan de hand van korte theorielessen en uitgebreide realistische praktijkscenario’s hoe je op een juiste wijze hulp verleent aan gewonden. Het motto is Hands On! Highlights cursusinhoud:

Dag 1 EHBO Basics

Slachtofferbenadering, ongevalsmanagement, inschatting urgentie, levensreddend handelen, reanimatie, shock, wondverzorging. Ook geeft Menno Boermans een lezing over zijn praktijkervaringen als medisch bergredder.

Dag 2 EHBO Bergsportspecifiek

Onderkoeling, lawineredding, hoogteziekte, geïmproviseerd gewondentransport, geïmproviseerd spalken, samenwerking met de bergreddingsdienst, advies over je persoonlijke EHBO-kit. Uiteraard beantwoorden we al je vragen!

Data 2016:

Cursus 1: Van 14 december 18.00 uur tot 16 december 16.00 uur.
Cursus 2: Van 16 december 18.00 uur tot 18 december 16.00 uur.

Docenten:

  • Menno Boermans is naast ski-alpinist en expeditieklimmer ook bergredder, met een ruime ervaring als medisch hulpverlener in onder andere Zwitserland, de Himalaya en Alaska. Hij volgde opleidingen bij het Alpine Rescue Center, haalde in Boston zijn Paramedic diploma en is lid van Denali Rescue, het reddingsteam op Amerika’s hoogste berg. Het is zijn grote passie om zijn expertise te delen met berg- en wintersporters, opdat zij daadkrachtig kunnen optreden bij een ongeval.

  • Eelco van Nieuwenhuijzen is geboren op ski’s. Als winter instructeur voor de NKBV en tailguide voor Heliski Europe, Mountainguide.nl en de Powderchase begeleidt hij zorgzaam mensen in offpiste terrein. Hij beklom vele bergen, waaronder de hoogste van Europa: de Elbrus. Sinds jaren is hij ook medisch acteur. Hij zal tijdens de cursus garant staan voor levensechte scenario’s.

Ascent Safety:

Ascent Safety biedt totaaloplossingen op het gebied van veilig werken, redden en medische hulpverlening. Werken met hoogteverschillen of moeilijk bereikbare plaatsen zijn de specialiteit.

Prijs

€ 399,00

Inclusief: Onderwijs door bergredder en instructeur, realistische scenario’s met acteurs, twee overnachtingen met uitgebreid 3-gangen diner (incl. wijn) in het luxe Chalet La Chapelle in Chamonix (incl. hot tub), oefenmateriaal, deelname-certificaat.

Exclusief: Reis naar Chamonix, lunches en eventuele huur van uitrusting. Aanmelden en Informatie: ehbbo@mennoboermans.nl

Locatie

Het luxe Chalet La Chapelle, in Chamonix, het wintersportmekka van Europa.

Toelating

De cursus staat open voor iedere leergierige skiër, snowboarder, alpinist of winterwandelaar. Goede conditie is een pré. Voorkennis van EHBO is niet vereist. NKBV: Deze cursus is erkend door de Nederlandse Klim- en Bergsportvereniging. Verzekering: De deelnemer dient een geldige reis- of bergsportverzekering te bezitten.

Certificering

Na afloop van de cursus ontvangen de deelnemers van Ascent Safety een certificaat Eerste Hulp Bij Bergsport Ongelukken.

Benodigde uitrusting

Wind- en waterdichte kleding, warme (dons)jas, ski-, snowboard- of sneeuwwandel-uitrusting, lawineveiligheidsuitrusting (indien voorhanden), dagrugzak, thermosfles, hoofdlamp, bivakzak (indien voorhanden), reddingsdekentjes, notitiemateriaal.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Expert
tellie-GAuteur1 september 2016 · 15:22

heb deze eind 2014 gedaan, en is supernuttige cursus. En weet je wat het allermooiste is?
achteraf bleek ik bijna het hele bedrag bij mn ziektekostenverzekering te kunnen krijgen onder het kopje preventie!
moet erbij zeggen, ik heb wel een vrij uitgebreid aanvullend pakket bij unive, maar is t zeker waard om ff te checken :)

(gravity) I fought the law but the law won...
Gevorderd
markindealpenAuteur1 september 2016 · 15:37

heb deze eind 2014 gedaan, en is supernuttige cursus. En weet je wat het allermooiste is?
achteraf bleek ik bijna het hele bedrag bij mn ziektekostenverzekering te kunnen krijgen onder het kopje preventie!
moet erbij zeggen, ik heb wel een vrij uitgebreid aanvullend pakket bij unive, maar is t zeker waard om ff te checken :)\

tellie-G op 1 sep 2016 15:22

mm dat is wel interessant.

Toerist
MennoBoermansAuteur1 september 2016 · 16:44

jeetje @@tellie-G! dat wist ik niet, helemaal super!

voor de geïnteresseerden: aanmeldingen voor de december cursussen druppelen binnen, wacht niet te lang ;-)

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Gevorderd
markindealpenAuteur1 september 2016 · 16:57

Ik weet wel dat het met gewoon ehbo kan, vergoed via de zorgverzekeraar, want dat ga ik in september maar eens doen, maar had hier niet aan gedacht.

Toerist
MarsAuteur1 september 2016 · 18:58

heb deze eind 2014 gedaan, en is supernuttige cursus. En weet je wat het allermooiste is?
achteraf bleek ik bijna het hele bedrag bij mn ziektekostenverzekering te kunnen krijgen onder het kopje preventie!
moet erbij zeggen, ik heb wel een vrij uitgebreid aanvullend pakket bij unive, maar is t zeker waard om ff te checken :)\

tellie-G op 1 sep 2016 15:22

Dat gaat bij (Zilveren Kruis) Achmea helaas niet lukken. (Of Menno zou de cursus ism het Rode Kruis moeten geven?)

EHBO (ook herhaal- en vervolgcursus), die opleidt tot het diploma ‘Eerste Hulp’ van het Oranje Kruis of het certificaat ‘Eerste Hulp van het Rode Kruis’. Beiden moeten georganiseerd zijn door:\

  • uw plaatselijke EHBO-vereniging (EHBO boek is voor eigen rekening), \
  • Iedereen EHBO (internetcursus) \
  • of het Rode Kruis (EHBO boek is voor eigen rekening).

Maar met sommige werkgevers zijn in de collectieve verzekerings pakketten extra mogelijkheden voor preventieve cursussen opgenomen. Die kun je ook checken.

Toerist
MarsAuteur2 september 2016 · 07:10

Artikel in de krant vanochtend.

( Oeps WP plaatste hem op de kop.)

Toerist
Gevorderd
SportGillieproAuteur10 september 2016 · 01:09

Dit is wat mijn verzekering zegt. Collectieve verzekering van werk
Voorwaarden
Algemeen
In de gehele periode dat u een gezondheidscursus volgt, hebt u een aanvullende verzekering die recht geeft op vergoeding van een gezondheidscursus.
Onder een gezondheidscursus verstaan wij ook:
een EHBO-cursus als u die cursus met een examen afsluit en een geldig en geregistreerd certificaat/diploma haalt;
een EHBO-herhalingscursus als daardoor uw eenmaal behaalde certificaat/diploma rechtsgeldig blijft;
losse EHBO-modules;
contributie, als deze ook bedoeld is voor EHBO-herhalingscursussen.
Na afloop van de EHBO-cursus/EHBO-module moet u een kopie van uw behaalde certificaat/ diploma meesturen met de rekening.

Live to ride, ride to live
Gevorderd
AryenAuteur10 september 2016 · 18:30

@@SportGillie Wat houdt je nog tegen? ;)

Gevorderd
xs2arjan.Auteur11 september 2016 · 09:30

Geboekt!

xs2arjan
Elite
kanskiAuteur11 september 2016 · 14:57

Gezellig! Welke data?

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
iPowAuteur11 september 2016 · 22:45

Ook geboekt…16-18 dec.

Gevorderd
xs2arjan.Auteur12 september 2016 · 17:06

ook 16-18 Dec! ;-) met @@BobvanIterson

xs2arjan
Toerist
MennoBoermansAuteur15 september 2016 · 17:01

wordt gezellig!

en ja, dat kan tegelijkertijd: leren over ehbo en genieten :-)

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Toerist
MennoBoermansAuteur16 september 2016 · 17:28

Volgende week krijgen alle mensen die zich hebben opgegeven een email met elkaars gegevens, dit met het oog op eventueel carpoolen en skiplannen voor of na de cursus. Ik heb gehoord dat het dit jaar heel hard gaat sneeuwen in Chamonix in december. Oh ja, er is nog plek voor een of twee deelnemers.

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Toerist
MennoBoermansAuteur1 oktober 2016 · 08:07

De laatste plekjes!

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Gevorderd
PoedertijnAuteur3 oktober 2016 · 16:24

Ook geboekt ;-D Zin in!

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
bertjebertjeAuteur3 oktober 2016 · 18:04

Ik heb gehoord dat het dit jaar heel hard gaat sneeuwen in Chamonix in december.

MennoBoermans op 16 sep 2016 17:28

Dat schijnt t doorgaans wel te doen tijdens jouw cursussen ja.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!