Welke splitboard voor controle in "nasty" condities?

• AlexL
    Beginner
    AlexL op 4 september 2016 · 21:22
    Mijn oude Jones Solution 168W is inmiddels een soort noodle aan het worden, dus ik wil toch maar een nieuwe split kopen voor volgend seizoen.

Ik woon in Zwitserland en heb de luxe dat ik vaak lift assisted aan mijn turns kan komen. De split is dus vooral bedoeld voor de lastigere tourdagen waar ik vroeg of laat altijd wel een keer uit mijn comfort zone ga dankzij blije skiënde gids en vrienden, en mezelf als een soort angstige bejaarde terugvind in een hard packed couloir, in slow motion op m'n toeside roetsjend, over te stijle harde gnarly nastiness.

Dus iets met veel grip, waar je ook gemakkelijk korte gecontroleerde bochten op kan draaien in de steeps, EN waar mijn maat 47 boots op passen en ik met 92kg/1m90 nog wat lol aan heb ik de poeder.

Eigenlijk was mijn keuze heel eenvoudig geweest: ik wilde een Rossi XV Magtek 167 of 172 Wide. Ik heb de 164w in "gewone" plank formaat en, behalve iets te weinig float, is dat perfecte plank voor mij in die zware condities.
    Alleen Rossignol produceert de split niet in die lengtes. Grumble.

Om nu weer een Solution te doen voelt een beetje saai, dus alle tips zeer welkom. Alvast dank!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 september 2016 · 09:40
    Hmm, ik zit al een kwartier na te denken en ik wist het ook even niet. Er zijn niet zo veel wide splits, en grip op ijs en makkelijke korte bochten zijn nou juist twee eigenschappen die niet lekker samen gaan.
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 september 2016 · 10:01
    Het enige dat ik kan bedenken is een Never Summer Prospector. Maar die heb ik zelf nooit gereden. Je kan 'm vast wel ergens testen in CH.

De Rossi zou ik voor jou afraden, je maakt best veel dagen denk ik en het is niet het meest duurzame board.
    splitfest.nl
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 5 september 2016 · 10:52
    Als je het hebt over veel grip dan denk ik idd meteen aan de Rossi met z'n magnetraction, maar toen had ik de rest van je verhaal nog niet gelezen. Daarbij zijn veel grip (meestal stijf board) + een wide board (minder snelle edge to edge) en daar tegenover snelle bochten, zoals ieism ook al zegt niet de best combi.
    Heb er zelf nooit op gereden, maar je zou eens naar de Amplid Miligram Split 168 kunnen kijken. Maar anders lijkt de Jones (misschien Carbon) Solution me nog steeds de beste optie voor je...
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 september 2016 · 11:09
    De Miligram is niet heel breed. Dat ga je met maat 47 niet redden denk ik.
    splitfest.nl
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 5 september 2016 · 11:45
    THANKS ieism en Poertijn, ik ga hiermee aan de slag.

Plan C is uiteraard een voet-verkleiningsoperatie en gewoon beter leren rijden....
  • waingro
    Advanced
    waingro op 5 september 2016 · 11:47
    Ik ben meestal van het motto: "Never change a winning team"

Overigens zal er zal in de tussentijd wel weer genoeg veranderd zijn aan de Jones Solution om hem minder "saai" voor jou te maken. De Jones Solution heeft trouwens nu ook magna traction en dat maakt het ideaal voor op ijzige of steile traverses.

Ik heb toevallig net een wide carbon solution besteld. Met mijn schoenmaat 46 vond ik mijn huidige board net iets aan de smalle kant. (ofschoon ik liever een smaller board heb om tijdens het splitten in het spoor van mijn mede skiers te blijven, zat ik toch iets te vaak met mijn tenen of hakken tegen de "grond" op ijzige stukken)
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Bono
    Beginner
    Bono op 5 september 2016 · 16:10
    Ik weet dat het een dure grap is, maar gentemstick heeft ook splitboard en zijn zeker heel wat breder.
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 5 september 2016 · 16:12
    Dank je, Waingro en Bono!

Inmiddels liggen er in mijn garage naast die oude Solution nog een flagship, een te kleine mountain twin van mijn zoon, een hovercraft en een storm chaser..... Vandaar die lichte drang voor een keer iets anders 😃
    Maar het zit er idd dik in dat ik toch weer bij een Solution eindig.

Hmmm Gentemstick... Tof. Ik denk alleen dat als ik ooit in zo'n kunstwerk zou investeren het een mega-radius swallowtail zou moeten worden - precies wat ik niet moet hebben op die icy sharky ellende dagen...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 september 2016 · 16:37
    @AlexL Tja, dan heb je ze allemaal wel zo'n beetje. Ik snap wel dat je ook wel eens iets anders wil dan.

Dan zou ik toch eens naar Never Summer kijken. Ik heb ooit een pisteboard gereden en dat was wel echt kwalitatief top, ze maken ook al jaren splits dus dat zal wel goed zitten.

Never Summer Import und Distribution Deutschland und Österreich
    Choppy Water GmbH
    Brammersoll 2
    D – 24235 Stein
    +49 4343 494640 phone
    +49 4343 49464-10 fax
    info@choppywater.de

Sardona Trade AG

Import und Distribution Schweiz
    Vertriebszentrum Trin Mulin
    CH-7016 Trin Mulin
    +41 81 630 4518 phone
    +41 81 630 4516 fax
    info@neversummer.ch
    splitfest.nl
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 5 september 2016 · 19:00
    @ieism - nice, ik houd jullie op de hoogte!
  • nero
    Expert
    nero op 5 september 2016 · 21:52
    Ruben van Saiko doet Never Summer in Nederland.
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 6 september 2016 · 13:21
    Dank je @nero!
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 6 september 2016 · 15:48
    Hmm interessant, ik volg je zoektocht even 😃.

Heb de xv magtek 167, en ben er erg tevreden mee. Ik heb maat 45, en het gaat net in ijzige condities op de heelside, maar heb toch wel last van drag op steile stukken.
    De XV heeft inderdaad niet de sterkste base, maar je kunt er bijna 2 van kopen ivm de 999E voor de prospektor.
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 6 september 2016 · 17:19
    Thanks @markindealpen

- ik ben fan van mijn niet-split Rossi XV 164wide als "speelgoed" plank voor piste (die carve!) en algemene slackcountry als er niet zoveel vers ligt. Ik vind de base zelf veel minder shark-gevoelig dan de verschillende Jones bases (zeker de hovercraft - die gaat al kapot als hij hij een steentje ziet). Maar... In diepe poeder heeft de XV 164w echt te weinig float voor mij (moet ouderwets op achterste been rijden en, ernstiger, ben al een paar keer heel hard "over the bars" gegaan), en eigenlijk is de stance te smal en de plank aan de smalle kant (264 mm) voor mijn grote poten.

- hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik mij realiseer dat breedte de limiterende factor is met mijn megavoeten. Bv de NS Prospector is 262 mm breed, milligram 259.... En zo kom ik snel terug bij de "niet Carbon" Solution met 268mm uit als enige optie....

Dus dan komt de interessante vraag voor de ingenieurs: hoe belangrijk zijn die paar millimeter verschil in het bepalen bij welke hellingshoek ik jammerend de diepte in donder? 😃
    Wellicht tijd voor een paar experimenten....
  • robbert
    Advanced
    robbert op 6 september 2016 · 18:41
    @AlexL kijk ook even naar je schoenen. Sommige merken hebben echt een veel kleinere footprint voor de zelfde maat. Bijvoorbeeld Burton, die heeft een kleine footprint.

Solution Carbon is wel een fijn board maar beetje duur aangezien het niet een heel duurzaam board is. Board heeft voldoende grip bij ijzige condities, zie http://wepowder.nl/forum/topic/96969
    Voor echt "nasty" condities is een ijsbijl wel handig bij het afdalen 😉
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 6 september 2016 · 20:32
    Dank je @robbert! Na lang zoeken naar boots die echt goed passen voor mijn voetvorm ben ik niet meer weg te slaan van mijn Northwave Domains. Niet de allerkleinste maar redelijk compact, meen ik.

PS WAT een "no fall zone fest" in die film van jou uit 2014. Erg bruut - daar wil je echt geen grip verliezen door uitstekende tenen of heelcup!
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 7 september 2016 · 08:50

- hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik mij realiseer dat breedte de limiterende factor is met mijn megavoeten. Bv de NS Prospector is 262 mm breed, milligram 259.... En zo kom ik snel terug bij de "niet Carbon" Solution met 268mm uit als enige optie....

AlexL op 6 sep 2016 17:19

En je voeten wat meer indraaien? Al kan dat vaak niet met de pucks
  • Bowen
    Advanced
    Bowen op 7 september 2016 · 12:29
    AlexL kijk eens bij venture snowboards, die gaan wel lekker breed en gewoon met al hun modellen. Ik rij zelf een Venture storm en dat is een heerlijke plank. 270mm. Ik heb hem uit Amerika laten komen, maar met de huidige dollar koers is dat misschien een duur grapje.
    Denk dat naast veel grip je ook moet kijken naar een plank met een kleine sidecut. Als je dan op een krap en steil coloir staat dan kan je wat makkelijker kortere bochten draaien en zo je snelheid laag houden.
    Kijk eens bij een Venture Zelix split 166.

Succes!
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 7 september 2016 · 13:54
    Ga dan eens met @tellie-G praten (http://splitboardshop.nl). Zij heeft contacten met Venture, heeft het merk ook geïmporteerd in Nederland. Hoewel Venture het afgelopen jaar geen boards heeft geproduceerd, geloof ik dat ze weer aan het produceren zijn. Ik heb destijds ook de Venture Storm bij haar gehuurd. Fijn boardje. Maar daarnaast heeft ze ook andere merken als Goodboards en natuurlijk Prior in het assortiment. Goodboards heeft met de Legends ook een pittig stijf board die ook in wide te verkrijgen is 164w (265mm).
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 8 september 2016 · 15:33
    Dank je, @markindealpen, @Bowen en @Poedertijn - ik ga hier ook naar kijken en breng over een maand of twee verslag uit 😃
  • Mars
    Tourist
    Mars op 9 september 2016 · 09:26
    Misschien de Jones Ultracraft 160?

Bedoelt voor technisch terrein en pow.
    Shape van de Hovercraft. Je kunt hem 5 tot 10 cm korter rijden dan de Solution.
    Maar heel andere kern, Magnetraction, etc

Maar met 26,4 mm aan de smalle kant. Dat scheelt 6 mm met de 168wide en in theorie max. 86 Kg

Met 1200 Euro wel ontzettend duur. Maar het board is over de jaren niet veel veranderd en overjarige boards zijn overal in de aanbieding:

Als je even verder zoekt zal ze wel goedkoper uit te halen zijn.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/splitboard-jones-ultracraf...

http://promosportsurfshop.bigcartel.com/product/jones-ultracraft-13-14...

• AlexL
    Beginner
    AlexL op 9 september 2016 · 18:19
    Thanks @mars! Ik gebruik mijn "solid" Hovercraft 164 veel en met heel veel plezier, maar als de condities gnarly worden (bv heel steil gecombineerd met ijs / hardpack) heb ik toch het gevoel dat ik met een plank met een echte tail meer controle heb...?
  • Mars
    Tourist
    Mars op 9 september 2016 · 19:39
    Gnarly was mij wel duidelijk.

Je vraagt: Dus iets met veel grip, waar je ook gemakkelijk korte gecontroleerde bochten op kan draaien in de steeps, EN waar mijn maat 47 boots op passen en ik met 92kg/1m90 nog wat lol aan heb ik de poeder. Dan wordt het wellicht wennen aan iets korters (minder tail).

Anyway, succes met de keuze. Ik ben benieuwd welke het wordt.
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 9 september 2016 · 21:56
    Thanks! 😃
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 19 september 2016 · 21:19
    Misschien nog wat interessant leesvoer;
    http://www.splitboardmag.com/article/splitboard-test-2017/...

De Solution komt er wel weer erg goed uit…
  • Teon
    Advanced
    Teon op 7 november 2016 · 14:22
    ik ga hier ook naar kijken en breng over een maand of twee verslag uit 😃
    AlexL op 8 sep 2016 15:33

En? Welke is het geworden?
    Ben zelf ook redelijk aan de maat (qua voet dan...) Maatje 47...
    Schade. Ernussmarmalade.
  • Robert-marieke
    Advanced
    Robert-marieke op 24 november 2016 · 21:02 Snowboarder
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 24 november 2016 · 21:21
    Wauw die swallowtail is echt vet zeg! Valt 800 me nog wel mee eigenlijk.
    Mmm interessant.
    Ken t merk niet, jij ervaring @robert-marieke?
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 24 november 2016 · 23:05
    @Teon: Na veel getwijfel bedacht dat ik toch per se 27cm breedte wil.... Toen de Solution 169w in de winkel bekeken en geconcludeerd dat hij wel erg zwaar en "dood" (weinig pop) voelde....
    .... Toen naar een Radical (custom) gekeken maar geen zin om 2500 CHF neer te tellen zonder test....

....Dus nu eerst maar eens de nieuwe Spark Pucks op mijn oude Solution geïnstalleerd in de hoop dat ik hiermee toch op een smallere plank uit de voeten kan! (Eerste indruk: qua positie VEEL beter aanpasbaar dan de voiles).
    Dit weekend met Bas & Irian in Obergurgl dus laat wel weten hoe het gaat....

@robert-Marieke: LTB... Interesting, ga ik eens in verdiepen, thx!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro