Skiberia: Iceroad riders gezocht

• sanno
    Tourist
    sanno op 6 september 2016 · 21:11
    Na afgelopen zomer rond en over het Baikal meer getrokken te hebben zijn me aantal dingen duidelijk geworden die ik in een eerder stadium niet begreep en waardoor ik niet afgelopen winter daar geweest ben. Maar gelukkig blijft de mogelijkheid bestaan om dit te corrigeren en dan liefst op spectaculaire wijze.

Maar laten we beginnen met het duiden van de onduidelijkheden.
    1. Het Baikal meer is het diepste meer ter wereld, maar niet overal is het diep heb ik kunnen constateren toen de boot die ons naar de overkant zou brengen ergens vastliep. Na bijna een uur schuren duwen en boinken over zandbanken waren we eindelijk weer los.
    2. Er zijn zoetwater zeehonden en in elke winkel zie je afbeeldingen, maar ik ben nog niemand tegengekomen die ze echt gezien heeft.
    3. Baikal ligt in het wilde oosten, dus als je iemand ziet die lijkt op een indiaan moet je niet denken dat je in India bent (of Amerika), maar dat is een shamaan.
    4. Als diezelfde persoon dan Sergei roept en wijst naar een totempaal achtig iets. Dan betekent dat niet dat hij een persoon die Sergei heet wil vastbinden aan die paal en daarna scalperen, maar dan legt hij uit dat die totempaal in het Buryatisch een Sergei heet te zijn.
    5. Als je bij een goud rivier komt en het glinstert op de bodem denk dat niet dat je 's middags een handje smurrie en goud mee kan nemen, want dan is iemand anders je voor geweest.

Tot zover de algemene onduidelijkheden. Nu de relevante onduidelijkheden voor deze trip.

6. Direct rond Baikal zijn veel bergen sommigen stijgen direct op uit het meer tot 2200m (het meer zelf ligt op ong. 500m), in de directe omgeving gaat het tot ongeveer 3000m.
    7. Aan de oostkant van het meer valt veel sneeuw
    8. Veel wegen zijn alleen in de winter begaanbaar
    9. het meer vriest dicht in januari en in februari en maart kan je er goed op rijden. Vooral dit was erg onduidelijk. Op internet kwamen allerlei onheilspellende verhalen over rijden op het ijs dat dat alleen voor zeer ervaren mensen is weggelegd, maar eenmaal bij het meer zei iedereen dat het geen probleem is, maar als je je auto stilzet is het verstandig om wat water rond de bandente gooien anders kan je auto weleens gaan glijden door de soms wat sterke wind.
    10. Baikal heeft een microklimaat. Waar het in de zomer in Irkoetsk of Ulan Ude 30+ graden is, is het rondom het meer 15-20 graden. In de winter is het dan -10 tot -20, terwijl het dan in Irkoetsk and Ulan Ude zo -30 kan zijn.

En als klap op de vuurpijl

11. Bentley wil in maart 2017 het ijssnelheidsrecord gaan zetten op Baikal. Dit is echter sterk afhankelijk van in welke mate de beoogde bestuurder, Juha Kankunen, af kan blijven van de alcohol.

En dan nu het plan:
    Het idee is om een Russisch offroad busje te charteren en een aantal dagen over het ijs en de winterwegen te zwerven op zoek naar mooie te beklimmen en te berijden pieken. Aangezien ik niets en niemand kan vinden die dit ooit zo gedaan heeft is het nogal een experimentele expeditie. Ik heb 1 filmpje gevonden maar dat is veel later in het jaar, waarschijnlijk mei/juni. Maar om je een idee te geven qua bergen.

Dan zijn er een aantal mogelijke uit te voeren plannen.
    1. vaste uitvalsbasis, waarschijnlijk Ust-Barguzin (oostkant Baikal) met een tripje naar Olkhon (eiland aan westkant Baikal). Vanwaar je diverse trips kan maken in de buurt (actiradius ong. 120km). Direct in de buurt zijn al genoeg bergen om je een week te vermaken.
    2. kamperen op het ijs. Vanaf Ust-Barguzin naar de noordkant van Baikal. Zowel aan de west als oost-kant zijn daar de nodige mogelijkheden en helemaal in het noorden bij Davan (
    )
    3. Een veiliger keuze is om naar het zuiden te gaan richting het skigebied van Baikalsk (http://www.skiresort.info/ski-resort/baikalsk-sobolinaya/trail-map/...) en het dichtbij gelegen zelf verklaarde freeride mecca Mamaj (http://irkutskhostel.ru/ch/news/travel/mamajfree/)

planning: eind maart 2017
    indicatie kosten: 1000 a 1200 incl. Vlucht AMS-Ulan Ude
    gids: geen, eigen oordeel

gezocht: mensen met een avontuurlijke instelling die niet voor de sneeuwdiepte gaan, maar voor de ervaring. Toer ervaring en lawine kennis is een must. Naast natuurlijk de bijbehorende standaard 3-eenheid eventueel aangevuld met plofzak.

Dit is het plan, maar gezien de vorige plannen eindigen we waarschijnlijk niet in Baikal, maar bijvoorbeeld in Uzbekistan (aangezien ze daar een nieuwe sterke leider zoeken denk ik dat het tegen die tijd ook een stukje Rusland geworden is).
    Toerisski
  • sanno
    Tourist
    sanno op 6 september 2016 · 21:25
    shamanen

Sergeis

De bus?

Bijna Tibet
    Toerisski
  • ieism
    Tourist
    ieism op 6 september 2016 · 22:50
    Dit klinkt vet, jullie moeten allemaal gaan (ik blijf wel thuis om op de Alpen te passen, komt goed )
    splitfest.nl
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 6 september 2016 · 23:58
    Maar een Splitfest Russain style klinkt ook wel aantrekkelijk...
    Live to ride, ride to live
  • waingro
    Advanced
    waingro op 7 september 2016 · 10:20
    Oh oh oh, waarom bestaat deze "vreselijke" site ook 😃
    Mijn bucketlist begint langzaam over te lopen.
    Eerst een topic over Japow, nu over Skiberia.
    Ik wil nog zoveel tripjes toen. Om maar te noemen: IJsland vanaf een zeilboot, Heli trip in Revelstoke, Splitfest, maar ook dichter bij huis in de Lyngen alpen...

Ik beloof niets, maar ik ga dit topic in de gaten houden. Ik hou wel van een avontuur!

p.s. Hoe heb je het overnachten gepland?
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 7 september 2016 · 10:58
    Ik ben altijd wel in voor zo'n avontuur, afgelopen 2 Rusland trips zijn erg goed bevallen. Ik ga waarschijnlijk dit seizoen niet zo'n soort trip doen, maar volg het topic wel even.
  • Bros
    Advanced
    Bros op 11 september 2016 · 15:25
    Heel mooi plan! Ik neem het zeker mee in de opties voor komende winter...
    Bros
  • josvboxtel
    Advanced
    josvboxtel op 13 september 2016 · 08:38

Eerst een topic over Japow, nu over Skiberia.
    Ik wil nog zoveel tripjes toen. Om maar te noemen: IJsland vanaf een zeilboot, Heli trip in Revelstoke, Splitfest, maar ook dichter bij huis in de Lyngen alpen...
    waingro op 7 sep 2016 10:20

Toch mooi dat splitfest in dit rijtje wordt genoemd! 😉
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 13 september 2016 · 11:59
    ha. Je hebt dezelfde gedachten als die ik had toen ik aan de rand van het meer naar de overkant stond te staren eind april een paar jaar geleden. "Damn" dacht ik toen, "best goeie bergen, daar moet toch wat te doen zijn?' Er werd toen overigens nog vrolijk over het ijs gelanglauft... en de grookte typische alleen-in-Baikal-voorkomende vis is ook heerlijk!

Tibet en Mongolië beleiden hetzelfde soort Buddhisme, vandaar dat het er zo op lijkt. Er zijn ook nog steeds (niet lang meer) Tibetaanse stammen die een steppekultuur erop nahouden in Qinghai en Xinjiang die bijna identiek is aan de Mongoolse en Kazakhse steppekultuur. (Want op een ander manier op de steppe leven overleef je niet)

Maar ik kan dit jaar geen 1200 euro ertegenaan smijten vrees ik, dus ik moet voor dit geweldige idee passen.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • sanno
    Tourist
    sanno op 23 september 2016 · 12:42
    @dutchess ik heb alleen over het meer uit gekeken. Vanwege bosbranden en volgens mij een soort 'zeemist' was het uitzicht beperkt tot een kilometer of 5.
    wow eind april nog langlaufen op het ijs. Begin juli zag je nog wel genoeg sneeuw op noordgerichte wanden en het filmpje laat zien dat begin jui ook nog mogelijk is voor een toertocht, maar mij trekt vooral de mogelijkheid van het rijden op het ijs en dan een berg doen.
    Jammer dat het niet in het budget zit deze keer, maar het is nog vroeg in het seizoen dus wie weet?
    Toerisski
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 24 september 2016 · 01:05
    Ik zeg nog niks.... maar ga zeker volgen..
    And snow it is.....

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro