That one time we really F*cked up

• martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 13 september 2016 · 12:38
    Naar aanleiding van het topic over de meeste dodelijke slachtoffers zijn Wandelaars besloten om een wat mindere ervaring te delen.
    Ik weet dat dit metname een freeride forum is, maargoed ik denk dat het merendeel ook niet vies is van een huttentocht.

Wat ik voorop wil stellen is dat ik totaal niet trots ben op deze actie, Maar dat ik dit nu wil aangrijpen om van te leren.

overigens ben ik geen held om dingen op ''papier'' te tikken, kijk daar maar overheen.

Waar het mij met name om gaat, waar zijn we de mist in gegaan ( aan de hand van de hoogte kaart kan ik wel schatten waar de mist kwam opzetten) Ik bedoel waar we figuurlijk de mist in zijn gegaan. Wat hadden we anders kunnen doen? of was het een samenloop van en wat kan ik van jullie feedback leren. Maar ook of we de juiste keuzes hebben gemaakt. Hadden we eerder moeten stoppen, of moeten doorgaan?

Wat was het plan:
    Van Ginzling naar Berlinerhuette over de melkerscharte om op dag 2 een 3000er te pakken.
    1800hm
    10.8Km

De feiten
    - er waren geen lawine berichten meer.
    - we hadden alles bij ons wat je mag verwachten als je dit gaat doen, zo vroeg in het jaar
    - we zijn geoefende lopers.
    - over lawinekennis / kunde valt over te discussieren, anders had ik geen touristenstatus.
    - we wisten dat we nog sneeuw zouden tegen komen + langs een gletsjer kwamen
    - diverse locals gaven aan dat de route begaanbaar was.
    - we wisten van de risico's afgaande op locals, hadden we dit niet verwacht.

Smorgens lekker fris en fruitig op gestaan in een leuk hotelletje in Mayrhofen, om vervolgens naar Ginzling te rijden om aan de lang verwachte tocht te beginnen. De weersvoorspellingen waren redelijk, in de avond werd wat regen verwacht, maar verder geen bijzonderheden.

Na uur lopen aangekomen bij Maxhutte in het gunngltal, in de verte zagen we het eerste leuke uitdaging al liggen, en wisten we dat het een leuke kuitenbijter zou zijn. Maar eerst een lekker stukje voor de vallei lopen en wat beekjes oversteken

na een zeer pittge klim van ongeveer een 45 min

uitgekomen op 2100 mtr. Hier zagen we al wat oude restsneeuw. Rond 2300 mtr stonden we in de sneeuw.
    Rond dit moment begon het ook wat te betrekken en de wolken te dalen.
    Op dit moment besloten we ook om het gas er op te zetten en door te lopen

Hierdoor hebben we 1 fout gemaakt, niet meer goed op de kaart gekeken op welke hoogte we zaten en de markeringen waren niet goed meer zichtbaar.
    Om dat we wisten dat we langs een gletjser kwamen voor de zekerheid alvast ingebonden volgens het boekje. Na nog een stukje lopen ook meteen bevonden dat remknopen best effectief zijn door me te verstappen en uit te glijden, om vervolgens op mn pickel naar beneden te glijden.

Conclusie : remknopen werken + self arrest werkt ook prima, nadeel, mocht een stukje 2 keer lopen ( ere stukje?)

Vervolgens even een klein pauze momentje ingelast voor een kop koffie ( langleve espresso makertjes)

Tijdens t koffie drinken hoorden we een gerommel, er kwam een kleine lawine over een richel gedonderd, man wat maakt dat een lawaai. Tot overmaat van ramp begon het goed te betrekken en zagen we van uit het dal een wolk op stijgen. Hierop besefte we ons dat het wellicht nog uitdagender zou gaan worden als verwacht. Snel koffie op drinken en lopen.
    Net nadat we weer op weg waren zagen voor ons een wand zo naar beneden toe glijden ( zie kaart )

Dit is het moment geweest waar op we dachten, we are fucked. Voor ons kleine lawines over een richel, en een serieuze jongen. achter ons een hele mooie wolk die steeds dichterbij kwam. Hierop leek doorlopen onverstandig. en terug zou ook een uitdaging worden in de mist met 0.0 orientatie. Zeker omdat er stukken tussen zaten die we op handen en voeten naar boven waren geklommen.

In onze optiek was de enige optie nog 140 bellen. Hierop gaf de rettungsdienste aan, we zijn er in 20 min met de hubschrauber. Na een kwartiertje zaten we midden in de mist en hoorde we het geluid van de heli. Dit is ook het moment geweest waarop ik al doorhad dat de heli niet zou kunnen landen. En hoorde het geluid van de heli steeds weer zachter worden.

De reddingsdienst belde nog geen 10 min later terug, mn vermoeden werd werkelijkheid. Geen heli.
    Er werd ons verteld dat ze naar boven gingen lopen en er over 4 a 5 uur zouden zijn. Geloof me, dit wil je niet horen.

Hierop de slaapzakken uit de tassen gepakt, + bivizak + nooddekentjes en ons warm zien te houden. Als je stilstaat word het snel koud. Zeker omdat het al zachtjes aan het regenen was + mist. Ik denk dat als we geen bivizak en nooddekentjes hadden. Het heel goed mis was gegaan mtb tot onderkoeling.

Na 5 uur wachten waren de mannen eindelijk bij ons, Na nog een kop thee ( de koffie was op 😞) en warmte vesten ( was behoorlijk koud en kreeg het niet meer geregeld om de sluiter van mn stijg ijzers open de te krijgen)

Onder begeleiding van de mannen terug naar het dal te lopen.

Eenmaal onder gekomen, gelukkig nog een kamer kunnen regelen bij het hotel, was immers al half 2 snachts.

Dag erna maar lekker met de lift naar boven en in het zonnetje een biertje gedronken.

gelukkig is alles ''goed gegaan'' en kunnen we het na vertellen. Nogmaals ben er niet trots op. Maar in onze optiek, hebben we qua voorbereiding alles gedaan om te voorkomen. Ik wist dat weer snel kan omslaan, maar zo snel? Nee dat had ik niet verwacht.

Einsatz Melkerscharte 9.6.2016
    Die Saison scheint zu beginnen. Am Donnerstag hatten 3 junge Niederländer sich die Überschreitung der Melkerscharte als Ziel vorgenommen. Nach 8 Stunden Fußmarsch von Ginzling durchs Gunggltal resignierten sie in einer Höhe von ca. 2550m. Lawinenrutscher auf den steilen Altschneefeldern, wenn auch nicht in unmittelbarer Nähe der Gruppe, flößte ihnen derart Angst ein, das sie beschlossen an Ort und Stelle zu bleiben und einen Notruf abzusetzen.
    Auf Grund der Witterung war eine Hubschrauberbergung nicht möglich. Und so stiegen wir zu fünft durch Dauerregen und Nebel zu den 3 Wanderern auf, dir wir nach mühsamen Anmarsch gegen 21:30 erreichten.
    Mit Tee und Wärmewesten wieder aufgewärmt, geleiteten wir das erschöpfte Dreierteam in stundelangem Marsch zurück bis ins Tal nach Ginzling.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Bart313
    Tourist
    Bart313 op 15 september 2016 · 21:50
    Een paar vraagjes van een "leek";
    Zou je in de zelfde situatie weer 140 bellen? De 5 mannen die jullie kwamen halen vonden het blijkbaar geen probleem om in dat terrein te lopen? Zou het voor jou dezelfde situatie geweest zijn als je op ski's stond? Of was je dan wellicht eerder geneigd geweest naar beneden te skiën?

Totaal niet als kritiek bedoeld hoor! Ik vraag me gewoon af wat ik in die situatie gedaan zou hebben. Ik zie mezelf niet zo snel 140 bellen..... Of eigenlijk helemaal niet, tenzij er al iets mis is gegaan. Misschien wel omdat ik me nooit in zo'n situatie begeven heb........
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 16 september 2016 · 08:36
    @Bart313

Ik zie dit totaal niet als kritiek!!

In de zelfde situatie zou ik nu anders handelen.
    -Meer zicht houden op de hoogte waarop je zit
    -Omdraaien zodra je ziet dat het weer aan t omslaan is. ipv het gas er op geven

Ik denk als we direct waren omgekeerd, we het steile klimstuk nog voor de mist hadden kunnen afklimmen evt een abseil er in.

De 5 mannen zijn pro's en kennen het gebied, en die lui gaan juist de berg op, als een ander niet meer kan / durft / in de shit zit. Ben van mening dat dat niet vergelijkbaar is

Op skies was ik nooit in dat terrein terecht gekomen, vind het lastig om een goed antwoord te geven op je vraag.

Ik denk dat je beter de bergrettung kunt bellen op t punt dat het dreigt mis te gaan of het zeer aannemelijk is dat het misgaat, ipv we waren met 3 nu met 2.

Goed er zitten kosten aan.
    Gelukkig verliep alles via de verzekering. Maar ook als t niet via de verzekering liep, Ben ik liever 2000€ kwijt ( gelukkig voor ons alle 3) dan mijn leven of het leven van een van mn maten.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 16 september 2016 · 09:08
    Buiten wat er allemaal mis gaat voordat je in de problemen komt, vind ik dat je er verstandig aan hebt gedaan niet "blind" verder te lopen in de hoop dat het goed komt.

Ik ben geen klimmer of hiker, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Maar ben ook wel eens in situaties geweest waar spontane lawines dichtbij komen, en als je dan geen zicht hebt en in moeilijk terrein zou zijn zou ik ook een veilige spot zoeken en wachten of bellen.
    splitfest.nl
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 16 september 2016 · 16:20
    @martijnuiterwijk: Afgaande op de informatie die je geeft denk ik dat jullie het juiste hebben gedaan. Achteraf is het altijd makkelijk om te bepalen wat je anders had kunnen doen. En dat is ook wat je de volgende keer anders zult doen, vandaar dat dit soort near-misses zo belangrijk zijn in een gezonde leercurve. En wat betreft het bellen van de reddingsdienst: echte redders zijn blij als ze met hun expertise een glimlach kunnen krijgen op de gezichten van de personen in nood. Daar zijn ze voor! Kortom, heel goed gedaan, jullie hadden de juiste materialen bij je (dat zie ik ook wel eens anders) en hebben op het juiste moment hulp ingeschakeld.

Een ander gebied, een andere situatie, maar hier zie je goed waarom het goed mis kan gaan als je te laat hulp vraagt:
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 16 september 2016 · 17:25
    @MennoBoermans,

Thanks voor je feedback. We zullen zeker de volgende tocht dingen anders aanpakken. Ben met je eens dat dit harde maar goede lessen zijn.

Toevoeging op de materialen gaan de warmte vestjes worden. Die zijn echt ideaal en lekker warm.

Je benoemt dat het bij hebben van materialen, je wel eens anders hebt gezien. Waar moet ik dan aan denken wat ze niet meenemen?

Dat filmpje.. Dat is echt heftig, en daar gaat het goed mis. slik....
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 16 september 2016 · 17:30
    Bivakzak, thermosfles, reddingsdekentjes, gezond verstand...
    Het lijkt voor de hand liggend, maar vaak worden ze vergeten.
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • tjoep2
    Beginner
    tjoep2 op 20 september 2016 · 00:41
    Toevoeging op de materialen gaan de warmte vestjes worden. Die zijn echt ideaal en lekker warm. martijnuiterwijk op 16 sep 2016 17:25 wat moet ik me voorstellen bij een warmtevestje?
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 20 september 2016 · 08:54
    @tjoep2

http://www.techtradellc.com/content/ready-heat-vests...

Zitten heatpacks in. krijg je het heel snel heel warm van. Echt ideaal als je ergens vast zit of langere tijd stil moet zitten in een koude omgeving. Niet alleen voor jezelf maar ook voor bijv eerste hulp bij anderen.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 20 september 2016 · 15:01
    Bivakzak, thermosfles, reddingsdekentjes, gezond verstand...
    Het lijkt voor de hand liggend, maar vaak worden ze vergeten.

MennoBoermans op 16 sep 2016 17:30

Offtopic: Hoe vaak denk jij dat Freeriders een kompas bij zich hebben @MennoBoermans ?
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 14 oktober 2016 · 12:10
    @Ghini

Ik heb altijd kaart en kompas bij me + gps ding met vooraf de .gpx ingeladen
  • martijnr
    Beginner
    martijnr op 14 oktober 2016 · 13:31
    @martijnuiterwijk Je bent een held dat je dit deelt. Laat mij ook weer nadenken. Er wordt wel eens een wenkbrauw opgetrokken als mensen weten dat ik ook altijd "Bivakzak, thermosfles, reddingsdekentjes, gezond verstand... " meeneem als ik de bergen in ga. Dit verhaal doet me weer beseffen dat ik niet gek ben 😃
    martijnr
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 14 oktober 2016 · 13:40
    @martijnr

Thanks!!, gezond verstand hadden we s'ochtends ook meegenomen. Alhoewel ik zeker weet dat die onderweg voor een stukje ben verloren. Thanks de kick nam over.
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 14 oktober 2016 · 14:12
    In mijn opzicht is je enigste 'fout' geweest dat je niet bent gestopt en weergekeerd op je sporen toen het weer omsloeg. Dat terrein 'kende' je want je was erover geweest.
    Maar oordelen vanachter een bureau is een wereld van verschil met ertussen staan.
    Gezien er geen lichamelijk schade is, mss wel een beetje ego schade, zou ik dit als leergeld beschouwen.
    Meer aandacht spenderen aan het weerbericht ? Was er eigenlijk een 'noodplan' besproken onder elkaar ?

Zoals eerder vermeld, die reddingswerkers kennen het terrein vanbuiten, worden betaald om erop uit te trekken als andere in de shit zitten, trainen ook in veel erger weersomstandigheden dus jezelf vergelijken met hen is verkeerd. Dit is niet op hetzelfde level, vergelijk het met amateurvoetbal tegenover Engelse 1 klasse voetbal.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 14 oktober 2016 · 14:54
    Die afweging hebben we gemaakt, meningen waren daar ook over verdeeld.
    Op het moment dat we belden wisten we onze coordinaten c.q locatie voor 100% zeker . Daarnaast had 1 van de 3 telefoons al geen bereik meer. (stel 2 en 3 valt signaal ook weg)

Zelf zou ik meer aandacht geven aan eigen info ( weer etc) dan op een enthausiaste local af gaan in een bar.

Nee we hadden niet een concreet nood plan buiten de reddingsdienst om.
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 14 oktober 2016 · 19:18
    Locals zijn een heel goede bron van informatie maar zelf ben heel voorzichtig wanner een local het woord 'redelijk' gebruikt. Over het algemeen zijn locals mensen die toch iets gewoon zijn, en dus wat voor hun redelijk is voor de niet-local meestal al zwaar.

Laat het een wijze les zijn, en ik ben er zeker van dat je je geen 2de keer zal laten vangen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro