Mijn eigen Mk. 4 ADCAP supersneeuw-torpedo

Mijn eigen Mk. 4 ADCAP supersneeuw-torpedo

Een jaar of drie. Om precies te zijn. Om minder precies te zijn een jaar of zeven geleden. Er broeit zogezegd al even iets in mijn hersenpan. Een heel klein druppeltje van het vraagstuk motivatie ligt er in dat ik zelf iets wil kunnen doen. Van A naar B. Zonder hulp van vliegtuig, trein of auto. Echt op spierkracht. Zweetdruppels inruilen voor mooie of zelf magische meters. Op skis natuurlijk en in de sneeuw, dat spreekt voor zich. Maar een van de kernprincipes is dat ik dingen wil kunnen doen zonder hulp van een strak en zelfs knap geregelde samenleving. Dankzij m’n opleiding weet ik hoe vliegtuigen werken, hoe je een verbrandingsmotor of een dienstregeling verbetert en snel schepen schept. Maar stel nou dat… De samenleving op zwart zou gaan of ik daar een keer even zonder zou willen. Kan ik dan nog veilig, wel en snel van A naar B komen? Op (zelf gemaakte) skis?

Hier mikte ik niet op...
Hier mikte ik niet op…

Ondertussen staan al een paar jaar lang al mijn spaarcenten, boterhammen met pindakaas, hobbyuurtjes en zomeravonden die ik maar kan missen in de richting van dit doel. Drie jaar geleden heb ik mijn doel geformuleerd maar ging het gewoon niet bij volstrekt gebrek aan alle middelen. Twee jaar geleden had ik een paar noodzakelijke puzzelstukjes wel verzameld, maar was het plan nog steeds een badeend op een schaal van nul tot Bismark. Daarom verklaarde iedereen me ook geheel en al terecht volstrekt voor gek. Maar de droom van het doel dreef me verder op een vlot van zelfbouw. En het slappe stukkie zeil hierboven heeft vier eigenschappen in zich waar ik leven en dood twijfel in terug zie. In je gewone freeride-rugzak is het hebben van een drie-eenheid zo’n vraag die je snel met ja leert beantwoorden. Maar door dromen die er na jaren nog zijn te omarmen zie ik er vier in dat dekzeiltje. Welke vier? Dat mag je me een keer vragen na een dag lekker samen geplankt te hebben ;)

[pmc: Sofia Jannok - Irene]

Mijn eerste retourtje Almere ooit markeert gek genoeg het begin van deze droomrealisatie omdat ik daar voor een appel en een ei (en toch nog wel wat spaargeld) mijn volledig afgeragde en kapotte pulk via-via 2,5e hands over kon nemen van ’t korps mariniers. Het eerste wat je dan nodig hebt is een boormachine-buddy met vaardigheden om alle lego-steentjes uit elkaar te halen en opnieuw te beginnen. Een volgend kernpunt is rip-stop zeil, zeilreparaties en zakkenmontage op verschillende wel(watbeter)doordachtte plekken. In ruil voor een goeie fles schuimend Limburgs bier helpt een Zuid Hollandse vriend met een echte naaimachine een middag mee en je droom neemt vaste vorm aan. Hier vandaan gaat het weer bergop! Verder voege men nog 1 Ivar toe aan het verhaal omdat de tools die je zelf geleend hebt het net niet redden en Ivar een ondergewaardeerde held is als het aankomt op wintersportgerelateerde droomrealisatie.

Mijn broodnodige boormachinebuddy
Mijn broodnodige boormachinebuddy

Op een parallel klusspoor gebeurt er meer. Mijn bijna-budgetloze one-of-a-kind-zelf-afmonteer-tele-schoenen- zijn al lang en breed rond en moeten menig Groenland-expeditie deelnemer doen watertanden. De met de eigen hand omgebouwde mammutbroek waar @cheizz me 2e hands aan heeft geholpen ondergaat een ritsverkortende operatie bij de locale kledingverzetter maar dan kan ik ‘m zelf afmaken tot ‘ie concurreert met de top-of-the-shelf scandi-expeditie broekjes. En dat is denk ik nog een understatement.

[pmc: the Bianca story - dancing people are never wrong]

Op dit punt ben ik weer een winter verder dan ik had willen zijn en ben ik weer een jaar tussen neus en lippen door voor gek verklaard. Maar ik zie ook dat volhouden lijkt te lonen omdat ik wel dichterbij ben dan ik was. En het kan nog steeds niet door gaan. Maar ondertussen heb ik ook een route op papier staan en begint onmogelijk meer en meer op mogelijk te lijken. Wat zijn de grootste minimale afstanden tussen tankstations en dorpswinkeltjes? Hoeveel beren liggen er in dit natuurreservaat in winterslaap? Hoeveel honger heeft een lokale lynx in de eerste week van maart? Zomaar wat twijfel voor ik in slaap val tussen dromen om grote scheepselektromotoren door. Zie ik beren op de weg die anderen niet zien omdat ze er niet zijn? Of zie ik beren op de weg die anderen nooit zullen zien omdat ze er nooit zullen zijn? In de eerste week van maart.

Zuid-Hollandse zeilmakerij
Zuid-Hollandse zeilmakerij

Na een akkefietje met kernprobleem diabetes lees ik in een wachtkamer in ’t westen van ’t land een artikel in en botenblaadje. De zeezeiler aan ’t woord vertelt dat een reis om de wereld in je eentje vooral te doen is omwille van een stuk zelfwaardering. En dat herken ik gek genoeg wel een klein beetje. Alleen is geen doel, zoals liefde bij kan dragen aan een doel, om van A naar B te komen, maar ik weet hoe ik een uitdaging van 4 km. zoals de A en B tussen Helsingör en Helsingborg snel op zou lossen, zonder vliegtuig, trein of auto. En dat begin ik in mezelf te waarderen. Zoals die zeezeiler zijn solo-tocht-ervaring waardeert. Andere mensen beginnen mij, bij hen thuis in de buurt, meer dan 2300 km van mijn bed vandaan, om de weg te vragen omdat ik ‘m door mijn tochtvoorbereidingshuiswerk ondertussen beter ken. Mijn voorbereiding is nog steeds niet klaar maar ik kom merkbaar dichterbij mijn doel.

[pmc: Jan Blomqvist - something says]

Mijn helaas nog steeds niet afgeronde opleiding tot maritiem ingenieur brengt me vanaf een zomerse bruiloft op locatie gek genoeg de waarschijnlijke sleutel tot later succes: een verrassend vakantiebaantje voor een week of vijf. Lekker aluminium verspanen en wetenschap bedrijven. Mooie problemen oplossen. En daarmee verdien ik, hoop ik, de sleutel tot de mogelijkheid van later volgend succes op ski’s. Of een stukje zelfwaardering zoals die zeezeiler in de wachtkamer ’t beschreef. Maar bij thuiskomst heb ik dit ondertussen tegen allemans verwachting in wel weten te waarderen: Een persoonlijke en eigen versie van een ZR. MS. ‘s Mk. 48 ADCAP torpedo. Maar dan met een volstrekt liefdevolle en geweldloze lading van een goeie honderd pond. (En @Willem2k heeft daarmee het dichtstbijzijnde antwoord ;) )

Mijn persoonlijke Mk.4 ADCAP supersneeuw-torpedo
Mijn persoonlijke Mk.4 ADCAP supersneeuw-torpedo

De tocht gaat later deze winter hopelijk lukken in een week of vijf/zes. Vlak onder de poolcirkel. Minus dertig Celsius blijkt proefondervindelijk waarschijnlijker dan ‘uit te sluiten’. En de enige zekerheid die ik tot nu toe heb is dat het allemaal faliekant gaat mislukken. Maar onzekerheid en onwaarschijnlijkheid zijn de brandstof van mijn Mk. 4 supersneeuw-torpedo. Het doel? Zekerheid tijdens uitdagende tochten. Hopelijk nog heel veel mooie tochten ermee in de komende jaren. Omdat het nee zeggen tegen onzekere dingen zekerheid geeft, maar ja zeggen tegen onzekere dingen avontuur. En iets zegt me dat ik daar deze winter een keer ja tegen kan gaan zeggen.

EmileHendrix

Reacties

Beginner
MarijntAuteur22 september 2016 · 14:35

Mooi verhaal en heel veel succes met jouw uitdaging! Prachtig om zo’n tocht af te kunnen leggen, van idee tot uitvoering ervan. Ben benieuwd naar de volgende update.
En het gaat niet om de bestemming, maar hoe je er komt. In jouw geval op eigen kracht!

Gevorderd
DutchessAuteur22 september 2016 · 14:40

Gast, jij bent tof. Dat dacht ik al een tijdje met enige zekerheid, maar je hebt het bij deze nog meer -weer- bewezen. Gek misschien, maar op de goede manier. Super!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
markindealpenAuteur22 september 2016 · 14:40

Gaaf!

Respect dat je je idee doorzet.
Na het Splitfest op de Oberalppass weet ik het niet zo meer met het slede-trekken:) . Maar dit ziet er goed uit!

Gevorderd
Mitchel.Auteur22 september 2016 · 14:48

Kan ik er 1 bestellen!! :D Ziet er echt tof uit!

Skiing is Freedom!
Gevorderd
Willem2kAuteur22 september 2016 · 14:57

Diep respect voor jou DIY spirit en skills Emile. Dit ziet er ook weer keurig uit!
Ik verheug me nu al op de trip reports van de mooie avonturen die je met dit apparaat op gaat beleven. :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
EmileHendrixAuteur22 september 2016 · 15:31

Dank jullie hartelijk! Ik hoop er ook wat moois van te kunnen maken (en delen) de komende winter. Zat zin in, in ieder geval :D

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
PoedertijnAuteur22 september 2016 · 15:54

Jemig wat gaaf man! En echt mooi hoe je eerdere verhalen nu als puzzelstukjes op hun plaats vallen. Je trip reports waren al mooi, dus ik kan niet wachten op wat er nu gaat komen.

My drug is white powder. Deep, white powder.
Beginner
HaagjeAuteur23 september 2016 · 10:23

Tof apparaat!!

Was wel tijdens het lezen afgeleid door die eerste clip ;)

Gevorderd
SportGillieproAuteur23 september 2016 · 10:39

Beste bochten baas is trots op jou maatje!!! Volg jouw avontuurlijke dromen!!!

Live to ride, ride to live
Gevorderd
JozuaAuteur1 oktober 2016 · 13:45

@@EmileHendrix
Wauw!! Zeer benieuwd om hierover meer te horen!
Deze zomer bezocht ik voor het eerst het noordelijke Europa, meer bepaald Noorwegen ( jeps, ook de regio Telemark ;) ) en ik kan niet ontkennen dat dergelijke plannen als de jouwe meteen ook in mijn fantasie vorm begonnen te krijgen. Al liften de winter in, met een minimale winter-camping-telemark-uitrusting … zoiets ongeveer… Toevallig al ervaring met winterliften ? :D

Beginner
willemien_wAuteur1 oktober 2016 · 18:51

Wat je precies gaat doen is me nog niet helemaal duidelijk, maar klinkt als een fantastisch avontuur! Veel succes, en ik ben benieuwd naar de verhalen :D

Beginner
Pazz457Auteur1 oktober 2016 · 19:48

Top Emile! Vette uitdaging!!
Succes gewenst!

Go to heaven, ski like hell!
Beginner
Patrick1973Auteur1 oktober 2016 · 21:32

Van rond trekken met een slee ken ik niets, maar van zeilen(ook solo) weet ik wel het een en ander. Sommige ervaringen waren leuker dan andere, ik beschouw het als leergeld.

Ik kan je ten stelligste aanraden van je creatie uitvoerig te testen (ook in heel zware omstandigheden) voor echt vertrekt. Ik heb mening zeiler zien vertrekken met eigen creaties aan boord die getest waren bij goed weer maar die onwerkbaar waren in zware weersomstandigheden. De gevolgen kunnen zeer verstrekkend zijn. Tussen iets bouwen dat er goed uitziet en iets dat effectief werkt onder alle omstandigheden in een potentieel zeer agressieve (dodelijke) omgeving is best moeilijk.
Voor je vertrekt is testen en nog eens testen de sleutel tot “materiaal zekerheid”, mss ook eens voorleggen aan mensen die hiermee zeer veel ervaring hebben (Dixie Dansercour).

Het project zelf vind ik wel heel cool, en knap uitgewerkt.

Toerist
JaapvRAuteur2 oktober 2016 · 13:44

Ziet er goed uit zeg! “Victory awaits him who has everything in order!” (je weet zelf wel van wie die quote is). Deze heeft ook een aantal goeie hoofdstukken over voer, kou, en handige truuks:
https://www.fjellsport.no/borge-ousland-ekspedisjons-handboka.html?gclid=COq23OqEvM8CFWLncgoda24P9g

Gevorderd
EmileHendrixAuteur2 oktober 2016 · 14:09

Bedankt allemaal! Voor de warme woorden, die goeie proeftocht-ideeën en zeker ook de leestip :)
(En of het nou gaat om culinaire dingen of koude, ik zal jullie op de hoogte houden van vorderingen op alle mogelijke fronten ;) )

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
RPAuteur3 oktober 2016 · 09:02

Cool Emile, de weg er naartoe is minstens zo mooi als het avontuur… geniet!

Explore the Outdoor!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!