FWQ wedstrijden en inspiratie in Zuid-Amerika!

Door koentjen op 22 september 2016 · 7

Na onze huttentochten in Bariloche en El Bolson is er een nieuw hoofdstuk aangebroken. Voor de eerste keer wordt er een FWQ in San Martin de los Andes georganiseerd. In het skigebied van Chapelco is er niet zo veel te beleven, maar aan de achterkant is er een prachtige face "the back bowls". Koen Goris is op jacht voor FWQ punten om in Europa aan drie- en eventueel vierster qualifiers te kunnen deelnemen. Hij hoopt op een goed resultaat, maar er zijn ook toppers van Europa, VS en de locals zijn zeker ook niet te onderschatten! Koen overtuigt me om ook deel te nemen, al ga ik met iets minder ambitie van start. Heelhuids beneden geraken en een leuke lijn skiën is goed voor mij!

Contest cancelled

De eerste wedstrijddag gaat in moeilijke omstandigheden van start. Het is mistig, vrij veel wind en af en toe valt er wat regen. De sneeuw is een mix van ijs, karton,pap,... Alles door elkaar en bijna onmogelijk te zien. De eerste 3 skiërs gaan van start en gaan een aantal keer overkop. Wanneer de 4de ook nog een lawine afsteekt besluit de organisatie dat het te gevaarlijk is.

(c) Thomas Tscherne
(c) Thomas Tscherne

(c) Thomas Tscherne
(c) Thomas Tscherne

Wát een resultaat!

Twee dagen later is er een nieuwe poging. Het heeft wat bij gesneeuwd en de condities zien er beter uit. De skiërs gaan eerst van start en de eerste zotte lijnen en Cliffs worden gedropt. Na heel wat getreuzel is het mijn beurt: Mijn topstuk is vrij goed met twee cliffs op snelheid, maar op het einde kan ik een 360 op een roller net niet goed genoeg landen. Toch ben ik tevreden over mijn run en de leuke ervaring. Dan is koen aan de beurt bij de snowboarders. Hij is al vier dagen aan het kijken naar een zotte traversé tussen twee hoge rotsen. Hij is vastbesloten om deze lijn te rijden. Hij vindt net op tijd de ingang en geraakt op de traversé. Die blijkt nog nauwer als gedacht met ijzige sneeuw. Op het smalste stuk moet hij zich verder trekken aan de overhangende rotsen. Alles verloopt goed en kan op de juiste plaats afdroppen... Bam goeie landing! Daarna speelt hij nog wat op de rollers zonder te veel risico te nemen. Bij zijn aankomst krijgt hij veel applaus en zijn alle andere riders vol lof over zijn lijn! De jury is het er mee eens en 4 uur later wordt hij beloond met een tweede plaats! Yes!!

De lokale woef in het Etnico hostel
De lokale woef in het Etnico hostel

Op naar Chili

Na een korte nacht nemen we de bus richting Chili! We komen aan in Pucon, een prachtig stadje omgeven door meren en een gigantische vulkaan "Villarrica". Anderhalf jaar geleden was er nog een zware uitbarsting. Eigenlijk mag je er niet op zonder lokale gids. We verblijven in het Etnico hostel en daar leren we Alex kennen. Hij is vertrokken vanuit canada met een busje. Ondertussen trekt hij al bijna twee jaar door Zuid-Amerika. Normaal gaat hij alleen op pad, maar hij heeft net een traumatische ervaring achter de rug. Een week eerder was hij getuige van de dodelijke val van Pierre Collogne op de vulkaan. Hij heeft tevergeefs proberen te reanimeren. Nadien heeft hij geholpen bij de afdaling van de vader die zwaar gewond was.

De top van de Villarrica
De top van de Villarrica

Het busje van Alex bij de Monkey Puzzle Tree
Het busje van Alex bij de Monkey Puzzle Tree

Inspiratie in Lonquimay

Samen beklimmen we Volcano Villarrica met de vellen en crampons en na vier uur zijn we boven. Tot onze verrassing zien we regelmatig lava opborrelen vanuit de krater. Je voelt de warmte en de giftige rook kan je maar beter niet te veel inademen! De afdaling is beter dan verwacht: de ijzige sneeuw is door de zon wat gesmolten. Onze volgende missie is Lonquimay. Koen heeft hier zes jaar geleden een paar kinderen geïnspireerd met zijn snowboard tricks. Hij is contact blijven houden en Nico nodigt ons uit bij hem thuis. Ondertussen is hij 19 jaar en bezeten door sneeuwscooters. Hij biedt ons een ritje aan en dit slaan we zeker niet af. Hij knalt met zijn machine de berg op. Ik kan me maar net vasthouden. Zo veel kracht, ongelofelijk!!

vulkaan Lonquimay
vulkaan Lonquimay

De krater van de Lonquimay
De krater van de Lonquimay

Wat een ervaring
Wat een ervaring

Onafhankelijkheid en vulkanen

We zijn op een goed moment in Lonquimay aangekomen: 18 september vieren ze onafhankelijkheid en is het overal feest. Er wordt een half schaap voor twee á drie uur geroosterd op de BBQ... Er is genoeg vlees voor heel de familie en vrienden. De straathonden peuzelen alle botjes af. Volgende dagen gaan we touren en skiën rond Coralco, een gebiedje aan de voet van de vulkaan. We rijden met vrienden van Nico naar de vulkaan, al verloopt het niet zo eenvoudig. Elke avond zeggen ze rond acht uur te vertrekken, maar meestal komt er pas tegen 11 à 12 uur beweging in huis.... Haha, in Zuid-Amerika moet je soms iets meer geduld hebben. De communicatie verloopt ook niet zo gemakkelijk aangezien wij enkel basic Spaans kunnen en zij enkele woorden Engels. Toch kunnen we nog een dagje Volcano Lonquimay beklimmen. Deze keer geen lava, maar een prachtige bowl als krater... We nemen nog twee bonus runs mee in de krater vooraleer we terug naar beneden glijden. Voilà al twee vulkanen.... Volgende dagen lijkt de forecast zeer goed, hopelijk kunnen we er nog er paar van ons lijstje schrappen!

Schaap op de barbecue
Schaap op de barbecue

Reacties

• Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 22 september 2016 · 13:36
    Mooi verhaal en lekkere beelden 😃
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • popski
    Expert
    popski op 24 september 2016 · 11:00
    wow knap, wat jullie daar allemaal ondernemen
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 24 september 2016 · 11:41
    Gaaf! 😃
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 26 september 2016 · 05:15
    Wat een schitterend avontuur!!!
    Live to ride, ride to live
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 26 september 2016 · 08:56
    Heerlijke manier om de zomer door te brengen!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 26 september 2016 · 11:04
    Wauw! Wat een tocht 😃 Bedankt voor het delen.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • kanski
    Elite
    kanski op 26 september 2016 · 13:13
    Mooie trickie lijn en goed gereden! Maar bizar dat die mocht in een 2* FWQ!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro