Hoe lees je het lawinebericht?

• KRovers
    Advanced
    KRovers op 5 oktober 2016 · 18:32
    Eigenlijk is de vormgeving van de formule:

Potential / ( RF * RF ) <= 1

dan een beetje verwarrend als het afhankelijk van het lawinegevaar is hoeveel en welke RF-en je in de formule moet verwerken.

@Haas wat moet je meenemen in de berekening?
    Avalensemble!
  • Haas
    Expert
    Haas op 5 oktober 2016 · 18:56
    @KRovers je bent goed op weg met de PMR!

Werner Munter en nog maar eens goed op nageslagen...

Volgens dit systeem kies je
    Bij lawinegevaar 1 een willekeurige RF
    Bij lawinegevaar 2 twee willekeurige RF-en
    Bij lawinegevaar 3 één erstklassige RF, één zweitklassige RF en één dritklassige RF.

Klopt dat in de nieuwste inzichten @Haas ?

KRovers op 5 okt 2016 18:23

Het kan goed zijn dat je niet in staat bent om een een 'zweitklassige' RF te gebruiken. Dit veelal na een vette dump waarbij de 'kritische neuschnee menge' wordt overschreden.

Later meer. En een uitgebreidere analyse
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 5 oktober 2016 · 19:51
    @Jac ik heb "Powderguide: Managing Avalanche Risk" er nog eens op nageslagen en daar worden 8 pagina's gewijd aan deze reductie methode. Valt dus toch wel mee met dat summiere.
  • martijnr
    Beginner
    martijnr op 6 oktober 2016 · 12:43
    De uitgebreide reductiemethode wordt volgens mij pas behandeld bij Lawine III van het SSC. Aryen op 5 okt 2016 13:25

Klopt. Het omgaan met verschillende hoogtes en exposities wat betreft lawinegevaar komt bij II ook al aan de orde.
    martijnr
  • martijnr
    Beginner
    martijnr op 6 oktober 2016 · 12:43
    Ik ben benieuwd naar de analyse @Haas , leerzaam!
    martijnr
  • Haas
    Expert
    Haas op 6 oktober 2016 · 21:18
    Ok... here we go:

De vraag was of we met lawinegevaar 3 een helling van 40 graden zouden kunnen rijden.
    Kort antwoord daarop zou kunnen zijn JA.
    De vraag is echter of het risico dat we dan nemen niet onverantwoord groot is. En daar Is Werner munter eenduidig.
    Als ik z'n elemetaire reductie methode erbij pak
    is de helling die we willen rijden ( 40° bij lawine gevaar 3.) in ruime mate te steil. Immers ik zou onder de 35° moeten blijven ofwel niet steiler dan 34°. Ben je je dus niet 100% zeker van de expositie hoogte en steilste hangpartie vergeet dan simpelweg de professionele reductiemethode, speel op safe en zoek vlakker terrein. In dit geval vlakker dan 35°.

Het is leuk om te lezen dat jullie met hulp van parate kennis en / of info van sites of uit boeken proberen te beredeneren of e.e.a kan.

Ik ben altijd van het visualiseren en neem jullie nu even mee... Ik sta met een paar vrienden, net als ik ervaren off piste skiërs en boarders, in een mooi vers besneeuwd gebiedje op het middenstation. De afgelopen nacht heeft het tot 20 cm gesneeuwd en de lawine dienst geeft voor vandaag gevarenstufe 3. We kijken onder de kabels van de gondel naar de top en spotten een mooie lijn die we, na het nemen van de lift naar het topstation, met een kleine hike over de graat zouden moeten kunnen bereiken. In eerste instantie gaat het gesprek juist daarover. Kunnen we zonder veel ingewikkeld geklim en geploeg bij de messcherpe drop-in komen. Om vandaar in het, tot nu toe nog, onverspoorde terrein af te dalen. Iedereen geeft kort z'n mening en al snel wordt er besloten dat we eerst maar eens die gondel pakken ( die komt er trouwens nu net aan en dus; hop on!) In de snelle tred naar het lifthuisje, één skiër( ik noem geen namen) vergeet eerst nog ff zijn skistokken, wordt er nog door iemand geroepen hoe steil het daar zou zijn. Redelijk frontaal op de helling kijkend lijkt het bedriegelijk steil. Maar ja... dat kennen we! Een klassieker... Frontaal kijkend op een helling lijkt ie vaak 'niet te doen' steil dus daar laten we ons niet door in de luren leggen.
    Zelf denk ik te zien dat het steilste deel ca. 40 graden steil is.
    Nog net halen we de gondel en even later staan we voor het restaurannetje op het topstation. Van hieruit is onze beoogde helling niet meer te zien. We moeten nu hiken en de entree zien te vinden. Ok...zeg ik... mogelijk zijn we een half uur tot drie kwartier onderweg om onze run te bereiken zijn we bereid terug te keren als we erachter komen dat die helling te steil is... het wordt wat stiller. Ik vervolg door te zeggen dat ik vermoed dat de helling de 40 graden nog wel eens zou kunnen aantikken. En dat ik in de gauwigheid een pakje triebschnee heb zien liggen in de kom net onder de graat. Langzaam worden we wat scherper. Er wordt een 1:25000 kaart bij gepakt waarop we onze run snel in beeld hebben. Inderdaad is een stuk van de entree net iets steiler dan 40 graden. De expositie is pal noord en de helling is onverspoord. Iedereen weet het nu... We besluiten verder geen tijd te verliezen en 'm niet te doen.
    Hebben we e.e.a uitgerekend met de PMR van Munter? Nee!
    We knallen langs de piste in de vers gevallen pof de teleurstelling uit ons systeem. Eerst richting middenstation om van daar weer de bossen op te zoeken waar we ervoor al hadden gereden. Die dag, de eerste van deze trip waren we allemaal stoked. Maar net op tijd maakten we een goede pas op de plaats.

E.e.a nu toch nog ff door munters PMR gooien..:

Een 40° steile helling is steiler dan 39°... ik kan dus geen eerstklassige reductie factor invullen. Ik ben dus snel klaar en die vlieger gaat vandaag niet op. (Morgen wellicht wel?!)

Antwoord op de quizvraag:

Volgens Munter kan er bij lawinegevaar 3. niet veilig worden afgedaald in een helling van 40 graden.
  • Haas
    Expert
    Haas op 6 oktober 2016 · 21:29

Erheblich = lawinegevaar 3.
  • martijnr
    Beginner
    martijnr op 7 oktober 2016 · 09:31
    Dank voor de analyse @Haas. Heb het boek van Werner Munter meteen maar even besteld 😃
    martijnr
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 7 oktober 2016 · 10:42
    Altijd leuk om je verhalen te lezen @Haas!
  • Haas
    Expert
    Haas op 7 oktober 2016 · 11:15
    Natuurlijk kunnen we nog dieper op de materie ingaan, het hebben over de bandbreedte van een lawine gevaar 3. En of we, na het invullen van de reductie formule, al dan niet strikt vast moeten houden aan de uitkomst van 1....

Zal daar nog es even een keer over uitwijden.
    Tot die tijd blijf waakzaam en reken jezelf niet te rijk, zeker niet in het begin van het seizoen!
  • Jac
    Beginner
    Jac op 7 oktober 2016 · 12:51
    @haas, dank je voor je uiteenzetting, interessante post geworden zo.

Ik heb zojuist eindelijk m'n bol kadobon een goede bestemming kunnen geven 😉

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro