Sinds 1970 is het sneeuwseizoen 37 dagen korter geworden

Sinds 1970 is het sneeuwseizoen 37 dagen korter geworden

Volgens onderzoek (zie deze link en deze link) van het SLF is het sneeuwseizoen in Zwitserland sinds 1970 gemiddeld zo’n 37 dagen korter geworden. Ofwel meer dan een volle maand minder dat er sneeuw ligt in de bergen. Dat is significant. Voor het onderzoek is de data van 11 weerstations gebruikt tussen de periode 1970 en 2015, waarbij de weerstations tussen de 1100 en 2540 meter hun plek hebben. De meest bekende is misschien wel het weerstation op de Weissfluhjoch hoog boven Davos.

Het is voor het eerst dat een dergelijk onderzoek ook voor de hogere delen van de bergen is uitgevoerd. Volgens de onderzoekers begint het seizoen gemiddeld 12 dagen korter, eindigt het seizoen gemiddeld 25 dagen eerder, daarnaast is het maximale sneeuwdek gemiddeld 25% minder dik en wordt dit maximale sneeuwdek ook nog eens 28 dagen eerder bereikt dan tijdens de beginjaren van de meting.

Wordt dit de toekomst?
Wordt dit de toekomst?

Voor diegene die de winters in de Alpen van de afgelopen jaren heeft gevolgd moet bovenstaande niet vreemd in de oren klinken. De kerstdagen van 2015 en 2014 waren grotendeels groen in de Alpen, terwijl warmterecord na warmterecord werd verbroken. In hun onderzoek leggen de onderzoekers dan ook de link met de klimaat verandering en de immer warmer wordende aarde.

Toch zijn een aantal zaken opvallend in hun onderzoek:

  • slechts bij 30% van de meetstations is er sprake van een significant latere start van een sluitend sneeuwdek
  • de onderzoekers worstelen daarnaast met de sneeuwrijke 70-er jaren van de vorige eeuw, waardoor deze misschien wel niet representatief genoeg zijn om als startpunt te nemen.

Wat is de rol van de NAO in deze data?

De NAO (de North Atlantic Oscillation) blijkt een belangrijke rol te spelen in de wijze waarop onze winters in de Alpen verlopen. Koudere en sneeuwrijke winters worden in de regel geassocieerd met een negatieve NAO, terwijl warmere en vaak ook drogere winters te maken hebben met een positieve NAO. Onderstaand zie je een grafiek met de ontwikkeling van de NAO sinds 1860. Wat opvalt is de zeer negatieve NAO tussen 1950 en 1972. Jaren die als sneeuwrijk te boek staan.

TIP: lees even dit artikel over de invloed van de NAO op onze winters

Nao index in de winter sinds 1860
Nao index in de winter sinds 1860

Sinds de metingen is de NAO vooral positief geweest, wat ook (deels) de verklaring voor de verschillen tussen het begin van de metingen 1970 en nu kan zijn. Een blik op de data per station bevestigd dit beeld (deels). Ik heb helaas geen toegang tot het complete onderzoek om verder te grasduinen.

Klimaatverandering of niet, in ieder geval wijzen de onderzoekers op een voor ons zorgwekkende trend waarin het sneeuwdek dunner is dan normaal en er minder lang ligt. Laten we hopen dat de NAO weer snel negatief wordt.

meteomorris

Reacties

Expert
HaasAuteur4 oktober 2016 · 09:33

Mooi dat onze meteo niet alleen aangeeft wanneer ze vallen zodat wij kunnen knallen maar ook altijd oren en ogen open heeft voor diepgang, onderzoek en achtergrond info!
Blijf die lat hoog leggen @@meteomorris!
Next step; hoe repareren we die ruime maand minder winter? Let me know als ik kan helpen!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
bertjebertjeAuteur4 oktober 2016 · 09:46

Ha, die wilde ik je nog sturen. Mooi dat ie zn weg naar je gevonden heeft.

Beginner
RutgerAuteur4 oktober 2016 · 10:19

@@meteomorris ik kan je de PDF vh artikel sturen !

The object in life is not to be on the side of the majority,
Expert
meteomorrisAuteur4 oktober 2016 · 11:14

@@Rutger GRAAG!

powfinder.com
Beginner
RutgerAuteur4 oktober 2016 · 11:27

naar welk e-adress ? @@meteomorris
kan jij het hele artikel niet lezen via die springer link?

The object in life is not to be on the side of the majority,
Expert
meteomorrisAuteur4 oktober 2016 · 12:11

@@Rutger morris (at) wepowder punt nl

powfinder.com
Beginner
RutgerAuteur4 oktober 2016 · 12:22

gestuurd! ik heb je een 2e pdf gestuurd, mbt sneeuwbedekking, sneeuwhoogtes in O-rijk en daar kan je goed zien dat die piekt in de jaren 70 (daarvoor dus lager)

The object in life is not to be on the side of the majority,
Toerist
michelrAuteur4 oktober 2016 · 12:49

Is ook een mooie link waarin heel veel wordt ontkracht en bekracht.

http://klimaatgek.nl/wordpress/de-temperatuursprong-van-de-bilt-rond-1990/

Beginner
Patrick1973Auteur4 oktober 2016 · 19:52

Als de wind blijkbaar een belangrijke factor is, zou een actief orkaan seizoen dan bepalend zijn voor het komend weer ? Is er daar een patroon te vinden tussen een hevige orkaan seizoen en een sneeuwrijke winter ?

Expert
GilbertSAuteur5 oktober 2016 · 10:27

Dit zijn de plaatjes uit de grafieken (volgens mij doen die het nog steeds als ik VPN naar de universiteit uitzet):\

Paar blauw zijn hoger gelegen stations, rood laag.

Inderdaad, duidelijke afname vanaf 1970, maar na 1990 redelijk stabiel (op het oog)

www.instagram.com/gilbertsmink/
Expert
GilbertSAuteur5 oktober 2016 · 10:28

(Die plaatjes zijn gewoon links naar Springer, dus ik heb ze niet uit het betaalde artikel ‘gestolen’)

www.instagram.com/gilbertsmink/
Expert
meteomorrisAuteur6 oktober 2016 · 14:45

Ik kwam ook nog dit onderzoek tegen (http://onlinelibrary.wiley.com/store/10.1002/joc.912/asset/912_ftp.pdf;jsessionid=9421517618EB60594FF3EB8842874F78.f03t04?v=1&t=itya0g30&s=6ebe3674a1b1fb541136468fdf3705de12ce1800)

The mean snow depth, the duration of continuous snow cover and the number of snowfall days in the Swiss Alps all show very similar trends during the observation period 1931–99: a gradual increase until the early 1980s (with insignificant interruptions during the late 1950s and early 1970s) followed by a statistically significant decrease towards the end of the century. Regional and altitudinal variations are large; high altitudes show only slight changes, and the trends become more pronounced at mid and low altitudes. At any particular time the southern part of the Alps often has different conditions than the north. Shorter snow duration is mainly caused by earlier snow melting in spring than by later first snowfalls in autumn.

Is in lijn met wat @@Rutger me mailde over Oostenrijk. Het lijkt kortom niet fair om een vergelijking te maken tussen het sneeuwdek van 1970 en nu omdat er rond die periode juist een bijzonder piek was in de dikte van het sneeuwdek. De relatie met klimaatverandering is misschien wel te vroeg getrokken door de onderzoekers en mogelijk bestaat er zoiets als een langjaarlijkse snow cyclus

powfinder.com
Beginner
BasVAuteur7 oktober 2016 · 13:05

Zoals GilbertS eigenlijk al aangeeft, een lineaire fit lijkt in die data niet helemaal eerlijk. Dit geeft al snel een beeld dat het op dit moment nog net zo erg aan het ‘verslechteren’ is als rond 1970.

Maargoed misschien is het ook wel wishfull thinking dat het wel mee lijkt te vallen. Dat de aarde aan het opwarmen is zijn de meeste wetenschappers het toch wel over eens tegenwoordig.

http://xkcd.com/1732/

Beginner
Patrick1973Auteur7 oktober 2016 · 14:24

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de sneeuwpiek van de jaren 70 ook helemaal gesmolten is in 2y, wat dus ook inhoud dat die dump voor verschillende volgende jaren de cijfers beïnvloedt. Wat zeker niet inhoud dat ik de opwarming van de aarde ontken, maar de invloed van enkel en alleen de temperatuur in rekening nemen voor de dikte van het sneeuwdek is niet correct. Er zijn meer factoren die hier een rol spelen.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!