Freeriden in Zuid-Amerika in september

Freeriden in Zuid-Amerika in september

Helaas onze laatste blog vanuit Zuid-Amerika. Locals zijn altijd vol lof over de condities in september want dan komt de Santa Rosa: Een mythische storm met veel sneeuw. Dit jaar echter geen sneeuw, maar enkel zon en warme temperaturen. Leuk voor te touren, maar we moeten steeds verder stappen of rijden vooraleer we de sneeuwgrens bereiken.

Vulkaan Antuco
Vulkaan Antuco

Heftige klim

Onze eerste missie is vulkaan Antuco (2970m). Het is een typische vulkaan in een zeer ruw landschap tussen een aantal prachtige meren. Er is een klein skigebiedje, maar de sneeuwgrens begint net erboven. De eerste 500 hoogtemeters bestaat enkel uit zwart zand en stenen. Gelukkig kunnen we vandaar vellen tot wanneer het iets te steil wordt. Ski’s aan de rugzak en tijd voor crampons. De sneeuw is niet zo ijzig, maar de wind neemt steeds meer toe. Kleine steentjes en ijsbolletjes vliegen in het rond. Hmmm keren we terug of gaan we verder? Na wat overleg graven we ons materiaal in en klimmen de laatste 100m richting de top. Tussen de windstoten door winnen we hoogtemeters en even later bereiken we de krater! Oef… Even bekomen en schuilen voor de wind doet deugd.

Goede afdaling

Na een pittige ‘downclimb’ met veel losse stenen bereiken we ons materiaal. De afdaling is beter dan verwacht. De toplaag is net zacht genoeg. In lange bochten vliegen we naar beneden! Zalig!! Buiten ons is er niemand op de vulkaan en er staan geen andere skisporen.

De top van de Antuco
De top van de Antuco

As in plaats van poeder

We verblijven nog een nacht in het busje van Alexander vooraleer we door rijden richting Las Trancas. Het is het laatste dorpje voor het skigebied van Nevados De Chillan. In dit skigebied heb ik de vorige twee jaar veel tijd doorgebracht. Dit seizoen was echter een ramp voor het gebied. Ze misten een aantal grote dumps en het was te warm. Één van de vulkanen boven het gebied barstte in augustus uit. Het gebied kreeg een portie as over zich waardoor de ‘zwarte sneeuw’ nog sneller verdween. Door de slechte condities is het skigebied al enkele weken gesloten.

Aguas Calientes
Aguas Calientes

Natuurlijke douche

Toch zijn er nog leuke dingen te beleven. De eerste dag gaan we richting de ‘aguas calientes’: Natuurlijke warmwater bronnen in het midden van de natuur. We hiken zonder ons skimateriaal aangezien we niet zeker zijn van de sneeuwcondities. Na 3uur kunnen we een stomend bad nemen. We vinden zelfs een (warme) waterval, toch wel de beste douche ooit!

Waterval douche
Waterval douche

Vulkanen

Volgende dag hiken we naar vulkaan Nuevo (3180m). Koen Goris is in vorm en pikt ook nog vulkaan Viejo mee. Die ligt er vlak naast, maar bijna alle sneeuw is verdwenen. De afdaling is miserabel: de sneeuw is zwart door de assen, stenen en zand van de uitbarsting. We geraken amper vooruit, maar het kan niet altijd top zijn.

Eigen project

Koen Goris heeft er even genoeg van en reist naar de oceaan. Ik heb nog één flank gezien in de shangri-la vallei waar ik een leuk project in zie. Het eerste stuk krijg ik een lift tot wanneer de gravel weg niet meer berijdbaar is. Nu sta ik er alleen voor. Ski’s en skischoenen aan de rugzak en hiken maar. Het eerste stuk is een aangenaam pad tot wanneer ik bij een lavaveld aankom. Het is klimmen van steen naar steen en af en toe zie ik nog een beetje verf die de richting aanduidt. De witte berg is echter veel verder dan gedacht en het duurt uren voor ik kan touren.

Negen uur lopen

Uiteindelijk wandel ik op heel de dag negen uur, waarvan twee uuur vellen. Mijn afdaling is goed, maar duurt amper vijf minuten, haha… Soms moet je er iets voor over hebben! Ik houd ervan om nieuwe plaatsen te ontdekken en de tocht is een avontuur op zich!

Slechte condities

De condities waren dit seizoen in Chili en Argentinië vrij slecht. Toch heb ik het gevoel dat we er veel uit gehaald hebben… We hebben bijna steeds gehiked en getourd zonder passen te kopen. Stiekem begin ik alweer te dromen van volgend jaar. Ik zou nog graag onze (materiële) sponsors willen bedanken voor de steun!! Koen Speleman: Sportina, OutOf, Armada, FullTilt en GoPro Koen Goris: K2, O’Neill, Smith en Stoked Boardshop.

koentjen

Reacties

Gevorderd
ffKnallenAuteur5 oktober 2016 · 10:20

Nice!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!