Op poedertrip... met je eigen vliegtuig

Op poedertrip... met je eigen vliegtuig

In de vele uren in de auto van en naar de Alpen hebben Haas, Arjen en ik vaak erover gediscussieerd wat nu de beste poedermobiel is. En niet alleen wij. Op wePowder wordt er al 35 pagina’s over de ideale ideale auto voor je poedertrip gesproken. Niet alleen in dit topic. Wie op poedermobiel zoekt komt een scala aan artikelen tegen. Van kleine tot hele grote en van campers tot fietsen. Alles is al zo’n beetje de revue gepasseerd behalve dat ene voertuig.

Haas is al jaren gefascineerd door het kunststukje van Mathias Rust die zijn Cessna op het Rode Plein parkeerde. ‘Wat nou als we met z’n 3-en een Cessna aanschaffen?’, is een vraag die al regelmatig is geopperd. Wel de heren hierboven hebben het gedaan. Op poedertrip met een vliegtuig.

Wat bij mij de vraag opriep: waar kunnen we eigenlijk overal in de Alpen landen mochten we een poedercessna aanschaffen…?? Weet jij het?

meteomorris

Reacties

Gevorderd
49Auteur5 oktober 2016 · 09:28

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18278.jpg?width=800

bespaar je toch weer een liftpas …

montagna bianca, ti amo
Toerist
sannoAuteur5 oktober 2016 · 09:48

Bedoel je officiele landingsplaatsen (vliegveld) of waar je hem neer kan planten ergens op een helling? Dat laatste is toch vooral kennis en kunde van de piloot. Maar als je allang niet overal je heli kan parkeren zal het voor een vliegtuig niet veel anders zijn lijkt mij.
Daarnaast is poederzoeken met een vliegtuigje niet optimaal omdat als het ergens serieus sneeuwt je waarschijnlijk met je cessna al snel niet kan opstijgen of landen.
Als laatste is de kruissnelheid van een Cessna niet veel hoger dan dat je op de autobahn kan rijden, tegen heel veel hogere kosten.
Maar toch blijft het fascineren.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Beginner
HaagjeAuteur5 oktober 2016 · 10:07

Toch wel een van de meest bekende plekken in de Alpen

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/Courchevel_aeroport.jpg

Expert
ieismAuteur5 oktober 2016 · 10:10

In Zwitserland zie je regelmatig vlieguigjes landen, Engadin, Piotta (vlak naast de G-tunnel), Locarno. Meer heb je niet nodig toch?
Toevallig weet ik dat in Locarno zelfs een opslag op het vliegveld is om je Rolls/Ferrari te stallen. En als je op Schiphol Oost vertrekt kan je echt letterlijk 5 minuten voor het opstijgen aan komen. Geen rijen of controles, ze gaan er gewoon vanuit dat mensen hun eigen vliegtuig niet opblazen denk ik. Ik mocht een keer meevliegen, toen was zelfs de hond mee, geen gezeur over inentingen of quarantaine. Daarna is economy class vliegen nooit meer leuk.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
EmileHendrixAuteur5 oktober 2016 · 10:51

En de hele Rhone vallei ligt van onder tot boven vol met airstrips voor als de noorderburen nog eens gekke plannen zouden krijgen. Mogelijkheden zat lijkt me :)

(Heb het even nageteld, vijf airstrips van Sion tot Ulrichen :p )
Heeft meneer @@MennoBoermans hier eigenlijk geen goeie ideeën over?

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
Willem2kAuteur5 oktober 2016 · 11:12

pff. airstrips zijn een soort piste toch? … Sterker nog, volgens mij heet het in het frans zelfs zo. Dus daar wil een beetje freerider niks mee te maken hebben lijkt me.

http://gadgets.boingboing.net/gimages/jumpingdutch.jpg

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
Guy.Auteur5 oktober 2016 · 12:34

Een kennis van mij is met zijn Piper naar Courchevel gevlogen en je na landing direct in je bindingen kan klikken.

Probleem is wel dat stormchasen in een gammel propellertoestel riskant is…

Uiteindelijk is een Audi A6 allroad 3.0 diesel met dubbele brandstoftank het meest ideaal.

Beginner
BasVAuteur5 oktober 2016 · 12:48

Twee jaar geleden met een groep op wintersport had een van mijn vrienden een vliegtuigje gehuurd om een uurtje door de bergen rond te vliegen. We zaten zelf in Zell am See, waar het vliegveld precies was weet ik niet meer.

Wel tof, wij stonden net even te genieten van het zonnetje ergens op de piste in Kaprun, zagen we hem overvliegen.

Toerist
MarsAuteur5 oktober 2016 · 13:15

Een kennis heeft zijn eigen heli. Dus ik heb hier ook al eens naar gekeken.

Ppl halen, toestel aanschaffen, huren, een club toestel of shared ownership, brandstof, landingsrechten, stalling, onderhoud, kaarten, verzekering, radio licentie, etc . Bovendien goede toestellen kosten goed geld. Er is veel elende te koop. Goedkopere toestellen zijn meestal opknappers wat zich niet loont of je moet heel goed weten wat je doet en de papieren er voor hebben. En wil je die afstanden/hoogtes met een een motorige of twee motorige vliegen?

Papieren heeft hij in de VS gehaald. Daar komt dus reizen en verblijf bij. Hij is in België naast een klein vliegveldje gaan wonen en zet hem in zijn eigen tuin neer. Maar dat doe je met een vliegtuigje weer niet zo makkelijk. Of je moet met een inklapbare beginnen. Dat is doorgaans weer zelfbouw en eenpersoons. Hij heeft papieren gehaald voor een deel van het onderhoud zelf te doen. Maar je mag niet alles zelf doen omdat veel dubbel moet worden afgetekend.

Het blijven rekensommetjes met grote bedragen. Ik ben er niet aan begonnen. Maar het zijn leuke dingen voor over te denken.

Expert
RogieradminAuteur5 oktober 2016 · 14:39

Je kunt in ieder geval in Saint Crepin landen, kun je lekker poeder skiën in de Zuid Alpen ;-)

Expert
meteomorrisAuteur5 oktober 2016 · 15:05

Een kennis heeft zijn eigen heli. Dus ik heb hier ook al eens naar gekeken.

Ppl halen, toestel aanschaffen, huren, een club toestel of shared ownership, brandstof, landingsrechten, stalling, onderhoud, kaarten, verzekering, radio licentie, etc . Bovendien goede toestellen kosten goed geld. Er is veel elende te koop. Goedkopere toestellen zijn meestal opknappers wat zich niet loont of je moet heel goed weten wat je doet en de papieren er voor hebben. En wil je die afstanden/hoogtes met een een motorige of twee motorige vliegen?

Papieren heeft hij in de VS gehaald. Daar komt dus reizen en verblijf bij. Hij is in België naast een klein vliegveldje gaan wonen en zet hem in zijn eigen tuin neer. Maar dat doe je met een vliegtuigje weer niet zo makkelijk. Of je moet met een inklapbare beginnen. Dat is doorgaans weer zelfbouw en eenpersoons. Hij heeft papieren gehaald voor een deel van het onderhoud zelf te doen. Maar je mag niet alles zelf doen omdat veel dubbel moet worden afgetekend.

Het blijven rekensommetjes met grote bedragen. Ik ben er niet aan begonnen. Maar het zijn leuke dingen voor over te denken.

\

Mars op 5 okt 2016 13:15

LOL, het blijft natuurlijk dromen… Maar je moet toch iets in die uren op weg naar de Alpen ;)

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur5 oktober 2016 · 16:50

Tja, dan zit er niets anders op dan de manier te kiezen die de heer De Le Rue al eens heeft bedacht…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
Patrick1973Auteur5 oktober 2016 · 21:21

Zolang het weer goed blijft, kan je blijven vliegen maar zodra je kans maakt op ijsvorming op de vleugels of wieken wordt het bijzonder gevaarlijk. En die ijsvorming is wel iets typisch voor de winter.
Komt daar een slechte zichtbaarheid bij, wordt het wel echt nijpend.

Voor grootte afstanden, is een groot vliegtuig inderdaad best handig met degelijk opgeleide piloten best ok maar zo’n sportvliegtuig besturen in winterse omstandigheden zal zonder mij gebeuren. Ik heb de PPL(H) cursus gevolgd, en s’winters vliegen met een klein toestel betekende dat de weersomstandigheden echt wel goed moesten zijn anders was het een no-go. De marges zijn bijzonder klein. En dan heb ik het nog niet gehad over het te vervoeren gewicht aan bagage. Gewichtsverdeling in zo’n klein toestel ik ook bijzonder kritisch, en als je landsgrenzen oversteekt moet je een vluchtplan maken en indienen.

Voor mij is en blijft de auto bij voorkeur het wintersport vervoersmiddel. En zeer flexibel als de weersomstandigheden wijzigen, wat niet ondenkbaar is in Europa. Files en langere reistijden neem ik er dan bij.

Toerist
MarsAuteur5 oktober 2016 · 21:27

LOL, het blijft natuurlijk dromen… Maar je moet toch iets in die uren op weg naar de Alpen ;)

meteomorris op 5 okt 2016 15:05

Veel van de mooiste dingen zijn uit dromen voortgekomen. :-)

Gevorderd
KoppelbaasAuteur5 oktober 2016 · 22:12

Dit onderwerp fascineert me. Paar jaar terug was ik in Nauders en daar kun je prima op het (bevroren) meer landen. Dit toestel leek me wel ideaal daarvoor.
http://www.lisa-airplanes.com
http://www.lisa-airplanes.com/admin/files/photoFond/359141409_03aafficheneige.jpg

Gevorderd
SPAMAuteur5 oktober 2016 · 22:30

Als ik die Gasten in Courchevel zie aankomen dan krijg ik ook dat gevoel. Lekker vliegen, uitstappen, lekker nassen en dan inklikken en skieen. De 3V is ook nog eens prima voor on en off-piste knallen.

'S zomers kun je zo ook de golfbaan op. Leven is niet zo vervelend als je centjes hebt.

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Expert
HaasAuteur6 oktober 2016 · 01:59

WOW deze hele post niet gezien! Idd al vaak gedacht aan zelf vliegen. Natuurlijk volledig irreëel want geen geld dus geen vliegtuigje en ook geen tijd om ff te leren vliegen. Eenmaal in de lucht lijkt me het allemaal wel goed te doen trouwens. Het vliegen in de alpen opzich lijkt me al kicken. Mooie lijnen spotten vanuit je kist ff landen en over op de vellen.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Toerist
MarsAuteur6 oktober 2016 · 07:54

WOW deze hele post niet gezien! Idd al vaak gedacht aan zelf vliegen. Natuurlijk volledig irreëel want geen geld dus geen vliegtuigje en ook geen tijd om ff te leren vliegen. Eenmaal in de lucht lijkt me het allemaal wel goed te doen trouwens. Het vliegen in de alpen opzich lijkt me al kicken. Mooie lijnen spotten vanuit je kist ff landen en over op de vellen.

Haas op 6 okt 2016 01:59

Daarom is Vaarbewijs I & II en marifoon niet verkeert en dan naar het noorden. Het kriebelt…

Gevorderd
Willem2kAuteur6 oktober 2016 · 09:51

Daarom is Vaarbewijs I & II en marifoon niet verkeert en dan naar het noorden. Het kriebelt…

Mars op 6 okt 2016 07:54

En dan met zo iets op pad? ;)

Vooral de gear locker op 2:40 staat me wel aan. Splitboarden vanaf een schip lijkt me prima, maar het idee van een kajuit vol natte ski/board gear staat me echt héél erg tegen.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
Patrick1973Auteur6 oktober 2016 · 10:27

@Willem2k : ik weet hoeveel ervaring jij hebt met varen in de winter maar ik heb die wel, en ik kan je verzekeren als je geen super deftige verwarming / ventilatie aan boord hebt het niet lang leuk zal blijven…100% gelijk heb je daar.

Ik heb ooit wachten gelopen van 45min terwijl het aan het sneeuwen/ natte sneeuw met googles op omdat de radar onbetrouwbare readings gaf door de sneeuwval en echt waar, daar was geen enkele lol aan.
Als je dan terug binnen komt, kan je een deftig verwarming immens waarderen.

Let op, moest ik het morgen opnieuw moeten doen sta ik daar direct. En een trip in Noorwegen om vanuit een boot naar boven te trekken is gewoon een waanzinnig cool idee…

Gevorderd
Willem2kAuteur6 oktober 2016 · 11:25

@@Willem2k : ik weet hoeveel ervaring jij hebt met varen in de winter maar ik heb die wel, en ik kan je verzekeren als je geen super deftige verwarming / ventilatie aan boord hebt het niet lang leuk zal blijven…100% gelijk heb je daar.\

Ik heb niet echt ervaring met zeilen in winterse omstandigheden. Maar na diverse zeezeil trips en een noorse hytte vol dampende gear kan ik me er een levendige voorstelling van maken. :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
SteefAuteur6 oktober 2016 · 14:02

En dan heb ik het nog niet gehad over het te vervoeren gewicht aan bagage. Gewichtsverdeling in zo’n klein toestel ik ook bijzonder kritisch,…

Patrick1973 op 5 okt 2016 21:21

Thule heeft sinds 2 jaar een skibox voor Cessna’s op de markt! Problem solved…

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18314.jpg?width=800

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
SauerländerAuteur6 oktober 2016 · 21:45

Nu ben ik niet bepaald de grootste schrijver op dit forum kuch, maar dit onderwerp past precies bij één van m’n meest stoutste jongensdromen die hopelijk in de aankomende jaren verwezenlijkt kunnen worden. Actueel ben ik naast m’n werk nog druk bezig met een vliegbrevet voor eenmotorige vliegtuigen, hetgeen inmiddels al in gevorderde status is. Diverse vliegkameraden hebben het skiën en vliegen al eens gecombineerd en heb al heel wat leuke verhalen erover gehoord. :)

Om de oorspronkelijke vraag van @@meteomorris te beantwoorden: Er zijn een hoop vliegvelden in de Alpen te vinden. De vraag is waar je naartoe wilt? Om maar kort wat vliegvelden te noemen: Grenoble, Albertville, Chambéry, Annecy, Chamonix, Mont Dauphin, Barcelonnette, Aosta, Sion, Raron, Saanen, Frutigen, Buochs, Wangen, Airolo, Lugano, Bad Ragaz, Hohenems, Samedan, Sondrio, Kempten, Reutte/Tirol, Innsbruck, Bozen, Trento, Belluno, Kufstein, Salzburg, St. Johan/Tirol, Zell am See, Mauterndorf, Bled, Klagenfurt, Trieben, Mariazell, Zeltweg, Graz…

Maar een uitstapje naar Andorra, Hoge Tatra of Noorwegen behoort ook zeker tot de mogelijkheden. In principe zijn de mogelijkheden eindeloos, ook al zal een reisje naar de USA of Canada in een klein toestel via IJsland en Groenland veel te lang duren (en daarmee teveel geld kosten).

Courchevel is natuurlijk het meest bekende voorbeeld om direct de piste op te kunnen. Helaas heb je daarvoor wel een aparte licentie nodig om er te mogen landen. Bovendien moet je elke 6 maanden er mindstends één keer landen, anders vervalt je licentie (of je moet de uitgebreide Franse altiport-licentie hebben). En in de winter zijn de landingskosten met €90 nogal prijzig. In de zomer is het een stuk goedkoper: €10 per landing (tot 2,5 ton). Daarmee moet genoeg gezegd zijn. :P

Haal je echter ook nog een gletsjer-toevoeging op je brevet, dan kan je eveneens op een aantal gletsjers landen (met een daarvoor geschikt vliegtuig uiteraard).

Maar goed, uiteindelijk moet het weer - waar je ook naartoe wilt - wel meespelen. In geval van mist of een laaghangend gesloten wolkendek - laat staan een sneeuwstorm of heftige ijsvorming - valt er weinig te vliegen. Flexibiliteit is erg belangrijk.

@@sanno: Haha - Toch zal dat een auto met hoge snelheden op de Duitse snelweg het nooit van een vliegtuig gaan winnen. ;) Je legt alleen al via de weg een aanzienlijk langere afstand af als via de lucht en dan hebben we het nog geen eens over gemiddelde snelheden, wegwerkzaamheden, snelheidsbeperkingen, files, heuvels/bergen, windinvloeden etc. gehad.

@@BasV: Zell am See heeft inderdaad een eigen vliegveld. Naast Mauterndorf één van de populairste vliegvelden voor vele Alpenvliegers!

@@Patrick1973: Helicopter vliegen (PPL-H) is toch ook super gaaf! Ben je op dit moment nog een actieve heli-piloot?

@@Rogier: Goed plan, dan kom ik ooit eens naar Mont Dauphin Saint Crepin! Ik zie zojuist dat het ‘maar’ 3 - 3,5 uurtjes vliegen vanaf m’n thuisbasis is. Scheelt zo’n 8 uur aan reistijd! :)

@@Haas: Als ik terugdenk aan m’n eerste vlieglessen was het helemaal nog niet zo eenvoudig. ;) Oriëntatievermogen, stress, misselijkheid… Er was in het begin heel wat motivatie nodig. Autorijden vond ik een heel stuk makkelijker te leren. Het volgende filmpje van Galileo laat in dit verband mooi zien hoe iemand zonder enige ervaring het ervan afbrengt als de piloot tijdens een vlucht spontaan uit zou vallen…

Sauerland² + Harz² = Alpen²
Toerist
AnoniemAuteur6 oktober 2016 · 23:56

Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een vliegbrevet en daarnaast ook vaak te vinden in de sneeuw (meestal omgeving Zell am See).

@@meteomorris : Helaas is het niet toegestaan te landen buiten een aangewezen vliegveld. Een mooie grasstrip, witte piste of bevroren meer gaat dus helaas niet lukken.

Naast het kopen van een vliegtuig is het ook redelijk eenvoudig een vliegtuig te huren. Een vierzitter kost ongeveer 165 uur pu en afhankelijk van kruissnelheid en weer (wind) vlieg je er ongeveer 3,5 uur over van Eindhoven naar de Alpen.
Niets is mooier dan vliegen naar en in de Alpen. Bij helder weer zie je bijvoorbeeld rond Frankfurt de Alpen al liggen. Vliegen over de witte toppen en verscholen meren is een prachtig plaatje.

Ik huur ook regelmatig een vliegtuig in Zell am See om lokaal een trip te maken.

Oostenrijk ligt zoals @Sauerländer al schrijft vol met leuke liegveldjes.

Mocht je meer willen weten of een keer een rondje willen vliegen (op basis van kostendeling) laat het dan even weten via een pm.

Toerist
AnoniemAuteur7 oktober 2016 · 00:13

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18319.jpg?width=800

Een foto van mijn vlucht afgelopen vrijdag in de omgeving van Zell am See

Expert
HaasAuteur7 oktober 2016 · 07:56

Allemachtig!
Wat mooi zeg!
Ik lig al met m’n slaapzak op eindhoven!
Wanneer gaan we?

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Toerist
sannoAuteur7 oktober 2016 · 10:56

@Sauerländer De auto is natuurlijk niet sneller qua pure reistijd, maar een weekendje poederzoeken is onmogelijk met je kleine vliegtuigje. Terwijl ik vanavond in de auto stap en vervolgens 2 volle dagen heb om maandagochtend (niet helemaal fris) weer achter mijn bureau te schuiven.

Volgens mij hebben ze bij Top Gear ook een keer zoiets gedaan. Natuurlijk won de auto het, met handig plannen.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Expert
HaasAuteur7 oktober 2016 · 11:03

@Sauerländer De auto is natuurlijk niet sneller qua pure reistijd, maar een weekendje poederzoeken is onmogelijk met je kleine vliegtuigje. Terwijl ik vanavond in de auto stap en vervolgens 2 volle dagen heb om maandagochtend (niet helemaal fris) weer achter mijn bureau te schuiven.

Volgens mij hebben ze bij Top Gear ook een keer zoiets gedaan. Natuurlijk won de auto het, met handig plannen.

sanno op 7 okt 2016 10:56

Denk es niet ff niet alleen in onmogelijkheden…
Natuuuuurlijk is een auto praktischer! Pak wel een 4x4 met wintersloffen!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Beginner
Patrick1973Auteur7 oktober 2016 · 11:28

Voor een grote afstand tussen punt A en punt B af te leggen wint het vliegtuig als beide punten dicht bij een landingsbaan liggen. Van zodra je van punt A moet eerste moet reizen naar de luchthaven om dan in te checken, vliegen en dan nog moet reizen om uiteindelijk bij punt B te geraken is het bijlange niet zeker dat je rapper bent met het vliegtuig als de afstand kleiner is dan 600km.

En dan spreek ik nog niet over het inchecken van materiaal, en de kans dat een of andere idioot je materiaal beschadigd of vergeet in te laden in het juiste vliegtuig…

Toerist
AnoniemAuteur7 oktober 2016 · 12:09

Natuurlijk is de auto praktischer, zeker ook mbt bagage en weersafhankelijkheid. Maar vliegen is zoveel mooier (vind ik);-). En in de Alpen lokaal vliegen van regio naar regio (en ondertussen poedervelden spotten) wint het echt niet van die auto.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!