Op poedertrip... met je eigen vliegtuig

• mariekevanasten2635
    mariekevanasten2635 op 7 oktober 2016 · 12:09
    Natuurlijk is de auto praktischer, zeker ook mbt bagage en weersafhankelijkheid. Maar vliegen is zoveel mooier (vind ik)😉. En in de Alpen lokaal vliegen van regio naar regio (en ondertussen poedervelden spotten) wint het echt niet van die auto.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 7 oktober 2016 · 15:18
    @Haas De laatste keer dat ik zonder tussenkomst van een vliegtuig ben gaan skien is al vele jaren geleden. en daarvoor heb ik er ook lang genoeg over gedagdroomd helemaal toen een vriend zijn brevet haalde. Die verhuisde echter voor de winter naar Oostenrijk...
    Toerisski
  • popski
    Expert
    popski op 7 oktober 2016 · 15:22
    Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een vliegbrevet en daarnaast ook vaak te vinden in de sneeuw (meestal omgeving Zell am See).

@meteomorris : Helaas is het niet toegestaan te landen buiten een aangewezen vliegveld. Een mooie grasstrip, witte piste of bevroren meer gaat dus helaas niet lukken.

Naast het kopen van een vliegtuig is het ook redelijk eenvoudig een vliegtuig te huren. Een vierzitter kost ongeveer 165 uur pu en afhankelijk van kruissnelheid en weer (wind) vlieg je er ongeveer 3,5 uur over van Eindhoven naar de Alpen.
    Niets is mooier dan vliegen naar en in de Alpen. Bij helder weer zie je bijvoorbeeld rond Frankfurt de Alpen al liggen. Vliegen over de witte toppen en verscholen meren is een prachtig plaatje.

Ik huur ook regelmatig een vliegtuig in Zell am See om lokaal een trip te maken.

Oostenrijk ligt zoals @Sauerländer al schrijft vol met leuke liegveldjes.

Mocht je meer willen weten of een keer een rondje willen vliegen (op basis van kostendeling) laat het dan even weten via een pm. mariekevanasten2635 op 6 okt 2016 23:56

Welke bijkomende kosten zijn er nog naast die 165€ huur/uur? Landingsrechten? Kosten om het vliegtuig een paar dagen op de landingsbaan te laten staan? Indien ik niet dezelfde dag terug wil.
  • mariekevanasten2635
    mariekevanasten2635 op 7 oktober 2016 · 15:55
    Zell am See is afhankelijk van het toestel circa 10/ 15 euro landingsgeld per landing. Een gehuurd toestel moet bij veel verhuurders iedere dag dat het toestel weg is 2 uur betaald worden (gemiddeld over de huurperiode). Dit afhankelijk van de verhuurder. Maw bijvoorbeeld op vrijdag 4 uur heen en maandag 4 uur terug vliegen dekt de lading omdat je dan gemiddeld 2 uur per dag vliegt. Als je langer wil gaan moet je een verhuurder hebben die het niet erg vindt als het toestel een week weg is en een aantal dagen niet of nauwelijks vliegt.

Financieel de meest interessante optie is lokaal huren en lokaal vliegen. Een Oostenrijks (Zell) 2 persoonsvliegtuig waar ik regelmatig mee vlieg kost 120 euro pu.
  • mariekevanasten2635
    mariekevanasten2635 op 7 oktober 2016 · 15:57
    .
  • Sauerländer
    Advanced
    Sauerländer op 7 oktober 2016 · 16:10
    Voor een grote afstand tussen punt A en punt B af te leggen wint het vliegtuig als beide punten dicht bij een landingsbaan liggen. Van zodra je van punt A moet eerste moet reizen naar de luchthaven om dan in te checken, vliegen en dan nog moet reizen om uiteindelijk bij punt B te geraken is het bijlange niet zeker dat je rapper bent met het vliegtuig als de afstand kleiner is dan 600km.Patrick1973 op 7 okt 2016 11:28Nah, voor m'n werk vlieg ik regelmatig door Duitsland heen en weer voor afstanden van rond de 500-600 km, terwijl ik alsnog 50 km naar de luchthaven moet rijden. Scheelt toch al snel de helft aan totale reistijd. Online inchecken en dan 15 min voor boarding door de security. Werkt bijna op alle luchthavens, behalve in Frankfurt of als je pech hebt in München, maar ook daar kan het erg snel gaan. Neemt niet weg dat ik voor m'n werk ook zeker af en toe ook graag de auto pak om overal mobiel te zijn. Sowieso leuk als ik al in Basel of München moet zijn en dan in het weekend niet naar huis ga, maar meteen de bergen in. 😉

Volgens mij hebben ze bij Top Gear ook een keer zoiets gedaan. Natuurlijk won de auto het, met handig plannen. sanno op 7 okt 2016 10:56Natuurlijk is het net een kwestie van plannen. Het is net hoe je zo'n reis aanpakt en hoe het weer is. Je kunt wat dat betreft de uitkomst van zo'n test van te voren al invullen en ernaar handelen (self-fulfilling prophecy). Uiteraard is een auto veel handiger om actief Pow te zoeken, maar daar gaat deze discussie ook niet zo om. Het gaat er meer om dat zelf vliegen überhaupt mogelijk is en het avontuur eromheen. 😉 En anders geniet je bij goed vliegweer i.p.v. verse Pow meer van de strakke pistes. (Ook al is dat laatste argument op dit forum natuurlijk vloeken in de kerk. 😋 )

Natuurlijk is de auto praktischer, zeker ook mbt bagage en weersafhankelijkheid. Maar vliegen is zoveel mooier (vind ik)😉. En in de Alpen lokaal vliegen van regio naar regio (en ondertussen poedervelden spotten) wint het echt niet van die auto. mariekevanasten2635 op 7 okt 2016 12:09Amen! 😉 Vliegen moet uiteraard een passie zijn. Qua reiservaring kan daar inderdaad geen auto of ander vervoermiddel tegenop. De tijdswinst is een mooi meegenomen (praktische) extra. Uiteindelijk moeten vluchten ook worden voorbereid en daar gaat ook al heel wat tijd inzitten. Thuis vliegroute plannen, gewichtsberekeningen, eventueel vliegplan opgeven of douane formaliteiten regelen, vliegtuig ter plaatse uit de hangar halen, controleren e.d. Allemaal zaken die de normale voetganger/passagier niet zo meekrijgt. Wat dat betreft staat de tijdswinst natuurlijk met voorbereidingstijd weer in een geheel andere verhouding.

Btw. lijkt me eens een meeting in Zell niet verkeerd. Of je komt eens in het Sauerland langs, we hebben hier een heleboel vliegvelden! Check de AIP maar eens. 😉
    Sauerland² + Harz² = Alpen²
  • Haas
    Expert
    Haas op 7 oktober 2016 · 20:18
    Ik weet inmiddels genoeg en ga voor een vliegbrevet!
    ik woon in a'dam iemand nog tips?
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • mariekevanasten2635
    mariekevanasten2635 op 7 oktober 2016 · 20:36
    @Haas Vanuit A'dam wordt de opleiding vaak gedaan vanuit vliegclub Rotterdam, Lelystad (meerdere mogelijkheden) of Hilversum (grasbaan).
    Een andere optie die zeker de moeite waard is: Florida. Zeker als je tempo wilt maken. Vooraf thuis studeren, een paar weken naar de USA en daar een aantal uren per dag vliegen. De (les)uren zijn daar ook goedkoper. Je hebt als je daarna in Europa wil vliegen straks wel nog een conversie nodig (2 theorie examens en europees praktijk examen).
    Ik heb zelf tot net na de eerste solovlucht de opleiding op Eindhoven Airport gedaan en ben toen het winter werd naar Palm Beach gegaan. Nadat ik mijn Amerikaans Brevet had heb ik in Nederland ook examen gedaan en heb nu dus 2 brevetten.
  • Haas
    Expert
    Haas op 8 oktober 2016 · 08:09
    @mariekevanasten2635 thx! Voor de info! Ik ben jaaaaren geleden een paar keer met een schoolvriendje en z'n vader meegegaan dat waren gepassioneerde zweefvliegers. Ik mocht toen een paar keer mee omhoog. Ik heb daarna nooit bedacht dat het mogelijk zou zijn zelf een opeiding te doen... tot nu toe dan!
  • mariekevanasten2635
    mariekevanasten2635 op 8 oktober 2016 · 21:20
    @haas Ik kan het je echt aanbevelen. Ik dacht altijd het zelfde en heb er nooit spijt van gehad dat ik twee jaar geleden ben gestart ! Het is wel net zo verslavend als freeriden en slecht voor de spaarrekening😉. Mocht je nog vragen hebben, let me know.
  • Haas
    Expert
    Haas op 11 oktober 2016 · 00:20
    Thanks @mariekevanasten2635
    Ik hou je op de hoogte!
  • mariekevanasten2635
    mariekevanasten2635 op 1 januari 2017 · 17:19

Weliiswaar weinig poeder, maar toch een kleine impressie vanuit een"poedercessna"

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro