Snow safety: vallen er extra doden door social media?

Door Haas op 11 oktober 2016 · 0

Hi, ik ben Folkert-Jan, maar de meeste mensen kennen me als Folkert of als Haas. Misschien ken je me van de safety cursussen in de sneeuw, de lezingen die ik geef, van een biertje aan de bar tijdens het Freeride Film Festival of wellicht hebben we de afgelopen jaren samen wat poeder gedeeld. Deze keer geen artikel over de beste lawinepieper, tips hoe je het lawinebericht leest of een verhandeling over het gebruik van een lawine airbag (kijk-pak-trek). Deze keer is mijn verhaal wat persoonlijker. Ik heb de laatste jaren een enorme groei gezien van het gebruik van social media in de bergen. Er is een nieuw soort freerider ontstaan die als een Pokemon Go-jager angstig op zijn scherm loert hoeveel likes zijn foto heeft gehaald en of hij wel de beste beelden van de dag heeft gescoord.

Let wel, ik veroordeel niet. Ik zal bekennen dat ook ik er wel eens gevoelig voor ben. De gamefication en instant bevrediging van alledag is de realiteit van nu. Duurde het 3 jaar terug al snel een paar uur voordat je dat toffe filmpje online kon zetten, tegenwoordig kan het direct en goedkoop met Facebook Live en Instagram, vanwege de goedkopere databundels en de verbeterde smartphones. Heel tof en veel makkelijker natuurlijk, maar er knaagt al een tijdje iets aan me.

Begin oktober vond weer de ISSW (International Snow Science Workshop) plaats. Deze keer in Beckenridge Colorado (zie hier de website). De ISSW is een internationale bijeenkomst waar experts op het gebied van sneeuw, lawines en alpine risico's elkaar ontmoeten om kennis en ervaringen uit te wisselen. Hot topic dit jaar was 'social media'.

In de Safety Academy beschrijven wij al de zes (denk)fouten die mensen regelmatig maken buiten de pistes. Acceptatie, ofwel stoer gedrag, is een van die fouten. In de betreffende paragraaf schrijven we daarover het volgende:
> Met de komst van de social media is dit nog sterker geworden. Status en bevestiging lijken een 24/7 bezigheid geworden. Mensen delen veel positieve zaken op hun tijdlijn en zijn (wellicht onbewust) heel erg bezig met de beeldvorming naar buiten. Door deze zucht naar een bepaalde status worden er veel beslissingen genomen die je net over het randje brengen. Dat loopt vaak goed af, maar gaat soms ook verkeerd.>

Gaan we het randje over door de druk van social media? Of denk ik maar dat dit zo is? Ik en zover ik weet Morris zijn omdat we druk bezig waren met een opname, of vanwege die ene foto wel eens over het randje gegaan. Dat ging gelukkig goed, maar was wel een enorme eye opener voor ons. Vanwege het korte termijn belang (die ene opname of juist die fantastische foto) vergaten we het lange termijn belang (na afloop weer thuis komen).

Tot op heden heb ik nog geen directe live post gemaakt vanuit de

https://www.instagram.com/explore/tags/wepowder/

SNOWvember: investeer in je safety skills

Het is SNOWvember op wePowder. Een maand waarin snow safety centraal staat. Op wePowder vertellen we je namelijk niet alleen waar je de poeder kunt vinden, maar leggen we je ook uit je dit kunt na vertellen. Onder het motto: een goede freerider is een oude freerider geven we je deze hele maand maar liefst 30% korting als je nu start met de Safety Academy. Voor nog geen 42 euro krijg je dan toeging tot het online leerplatform en sturen we je ook nog eens het Safety boek op. Je kunt direct hier starten (het eerste hoofdstuk is gratis). Gebruik onderstaande code en je krijgt direct je 30% korting.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro