Lawine eist slachtoffer in Hintertux

Lawine eist slachtoffer in Hintertux

Vandaag werden twee alpinisten/toerskiers nabij de top van de Hintertuxer gletsjer door een lawine overvallen. De mannen, een 44 jarige man uit Kundl en een 25 jarige man uit Fügen waren rond 14.00 uur op stijgijzers onderweg toen op een zeer steile helling toen een lawine los kwam.

De lawinekegel
De lawinekegel

De lawine kwam los op een hoogte can 3280 meter en trok de mannen meer dan honderd meter de diepte in alvorens tot stilstand te komen.
De 44 jarige man kon daarbij snel gelokaliseerd worden omdat hij slechts gedeeltelijk door de sneeuw bedolven was. Naar de andere man is uren gezocht en werd pas tegen het einde van de middag gevonden. Voor hem kwam de hulp te laat.

De breuklijn
De breuklijn
Het complete beeld
Het complete beeld

Sinds een week is het winters en stormachtig weer in de bergen, waarbij er afgelopen vrijdag en zaterdag een stormachtig wind uit het zuiden heeft gestaan en het sneeuwdek op scherp heeft gezet. Het urenlang zoeken doet vermoeden dat het slachtoffer geen lawinepieper droeg. Mogelijk dat de komende uren/dagen daarover uitsluitsel volgt. De 25 jarige man is daarmee het eerste lawine slachtoffer van winter '16-'17 in de Alpen. Onze gedachten gaan uit naar familie en vrienden.

Ook in het Kaunertal is vandaag melding gemaakt van een lawine, maar hier zouden geen slachtoffers zijn gemeld.
Ga je komende winter off-piste? Zorg dan dat je goed voorbereid gaat. Het eerste hoofdstuk is gratis.

Foto’s met dank aan: Tim Reut

meteomorris

Reacties

Beginner
Patrick1973Auteur16 oktober 2016 · 21:54

Is dat het stijgpad dat zo goed te zien is ?

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur16 oktober 2016 · 22:29

Daar lijkt het wel op. Sterkte voor de na bestaande

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
Guy.Auteur17 oktober 2016 · 08:02

Waar is dat precies? Zo te zien, lijkt het boven het pad dat naar de piste(Slegeis)aan de zuidkant loopt.

Gevorderd
CassiejAuteur17 oktober 2016 · 11:21

Het was bovenaan de Olperer. Waarschijnlijk de sleepliften (opereer 1+2) bij het funpark genomen en vanaf daar gaan lopen. Ik vermoed ook dat het daarom snel is opgemerkt door het piste personeel.

Work less || Board more
Toerist
MarsAuteur17 oktober 2016 · 19:54

Hier nog wat meer info.

http://www.nachrichten.at/nachrichten/chronik/25-Jaehriger-bei-Lawinenabgang-gestorben;art58,2375725

http://tirol.orf.at/news/stories/2803350/

Is dat het stijgpad dat zo goed te zien is ?

Patrick1973 op 16 okt 2016 21:54


Eerder een oud stijgpad. Dan heeft de wind de omliggende sneeuw verplaatst en is daarna een nieuwe laag gevallen en naar onder gekomen.

Elite
kanskiAuteur18 oktober 2016 · 12:10
Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Toerist
gulianctuteinnoltheniusAuteur23 oktober 2016 · 23:03

Is dit echt onkunde je weet dat er recent nog sneeuw is gevallen? Echter weet je dat de sneeuw na 12.00 zachter begint te worden en het onder een bepaalde hellinghoek wel aanzienlijk gevaarlijk word?

Expert
costijnAuteur24 oktober 2016 · 05:57

@@gulianctuteinnolthenius , was je erbij om 12:00? wees alsjeblieft voorzichtig met een term als onkunde in combinatie met het geven van mogelijke oorzaken voor een ongeval. Neem anders eens het artikel onder de link van @@kanski eens door, en probeer dit te koppelen aan de theorie in de safety modules. De combinatie altschnee & triebschnee is een razend moeilijk probleem. Patrick Nairz (behorend tot de wereld top op het gebied van lawinekunde) geeft aan dat de oorzaak van dit ongeval niet eenduidig is en dat een aaneenschakeling van ongelukkige omstandigheden beslissend was in dit geval.

Gevorderd
lucraakAuteur27 oktober 2016 · 15:02

Het ziet er inderdaad uit als een enorme ongelukkige samenloop van omstandigheden als ik het artikel van @@kanski lees.
Ik haal er uit dat eigenlijk iedereen dit had kunnen overkomen en dat de klimmers niet zo enorm veel te verwijten valt en dat het naar de exacte oorsprong van het ongeluk een beetje gissen is.

Ik besef me dat het een beetje gekke gedachtensprong is maar:
Ik vraag me ook af of het dragen van een pieper in deze situatie soelaas had geboden aangezien de persoon bijna 2 meter onder de sneeuw lag. Stel dat z’n maatje niet zou zijn meegenomen, dan zou in je eentje 2 meter sneeuw wegscheppen nog een lastige opgave zijn geweest lijkt me? :/

Voor mij weer een interessant gegeven is dat ik de helling van de foto echt veel minder steil had ingeschat dan 40/50 graden maar dat vind ik altijd lastig op een foto in te schatten.

Always be yourself. Unless you can be Batman, then be Batman.
Toerist
gulianctuteinnoltheniusAuteur7 november 2016 · 17:02

Mijn excuses Constantijn ik had niet verder gelezen dan deze pagina en niet over het ongeluk nu ik de begeleidende pagina;s lees word me het wat meer duidelijk.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!