Enorme lawine op de Mont Blanc!

Enorme lawine op de Mont Blanc!

De sneeuw viel de afgelopen week op veel plaatsen in de Alpen en dat betekent ook de eerste lawines. Gister kwam al een man om het leven in een lawine op Hintertux. Daarnaast werd in het Kaunertal een lawine gemeld. Ook in het Mont Blanc massief kwam gister een flinke lawine naar beneden. Om precies te zijn werd er in de Petit Flambeau sector een enorme lawine los getrapt. Het filmpje hieronder laat het allemaal zien.

De winter is weer begonnen en dat betekent ook de start van het lawineseizoen. Het is pas vroeg in het seizoen. Laat je niet verrassen komende winter. Fris je kennis op, of als je nog geen lid bent: start nu met de Safety Academy!. Het eerste hoofdstuk is gratis.

Haas

Reacties

Gevorderd
emistosAuteur17 oktober 2016 · 12:36

Jeetje zeg, die mag wel van geluk spreken!

Gevorderd
ffKnallenAuteur17 oktober 2016 · 12:58

Ik heb het idee dat ze er expres een test spoortje doorheen hebben gezet om te kijken of het ging…

Gevorderd
Ee1coproAuteur17 oktober 2016 · 13:07

Pffff. Volgens mij wilde hij er net in droppen…

Gevorderd
MickoAuteur17 oktober 2016 · 16:41

Wow, die heeft een engeltje op z’n schouder

Beginner
Tim3Auteur17 oktober 2016 · 16:44

Nondeju, wat nen plaat.

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur17 oktober 2016 · 16:48

Tof Henry
Gisteren om 9:50 · Chamonix, Rhône-Alpes, Frankrijk ·
Here’s how to cut the slope !
Day 1

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur17 oktober 2016 · 18:09

dit is wat op fb staat, sorry voor de dubbelpost, maar krijg het niet aangepast

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
GhiniAuteur17 oktober 2016 · 21:42

Dit was een bewuste slope cut… Alleen iets wat je moet of kan doen als je weet wat je doet… Heel precies en lokaal het terrein lezen, druk begrijpen, snelheid, kracht etc etc…

Expert
meteomorrisAuteur17 oktober 2016 · 22:23

@@Ghini,

Bewuste slope cut of niet, er zijn mensen die anders denken over risicomanagement in deze fase van het seizoen.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18452.jpg?width=800

Het is de eerste significante sneeuwval van de nieuwe winter (ook op die hoogte) na een relatief koude week, waarbij de sneeuw ook nog eens met veel wind gepaard ging.

powfinder.com
Expert
HaasAuteur18 oktober 2016 · 00:31

Dit was een slope cut dat lijkt me duidelijk. Je kunt je afvragen of een slope cut een goed instrument is om een beslissing mee te nemen. In dit geval wordt de skiër niet bedolven onder de schuivende sneeuw juist doordat hij een slope cut maakt… Hij had ook direct een paar mooie bochten in die helling kunnen zetten. Dan was het waarschijnlijk minder goed afgelopen. Maar even goed breekt ( door een fernauslösung) die plak boven hem los en wordt ie wel gepakt.
Persoonlijk raad ik je ten sterkste af om als ‘slope cutter’ door het terrein te trekken. In hoogst uitzonderlijke gevallen kan een slope cut je een indicatie geven en je mogelijk behoeden voor een lawine ongeluk.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
ieismAuteur18 oktober 2016 · 07:12

Ik vraag meestal of een skiër die slopecut even wil voordoen. Wel je schepje bij de hand houden.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
Patrick1973Auteur18 oktober 2016 · 07:39

Voor zo ver ik hun Frans geklets versta, was dit zeker niet de bedoeling. En heeft die kerel gewoon oerveel geluk gehad, niets meer, niets minder.

En als je veel van die dingen doet, is je geluk op een gegeven moment op…

Gevorderd
waingroAuteur18 oktober 2016 · 10:37

Hierbij een voorbeeld van hoe het moet:


Het lijkt er inderdaad erg op dat dit inderdaad ging om een slope cut.
Het is wel een riskante test als je het mij vraagt.

Ik maak liever gebruik van deze techniek als het echt moet:

In combinatie met een snow anchor

AYSABTU - All your stoke are belong to us.
Beginner
BasVAuteur18 oktober 2016 · 11:57

Als een lawine afgaat bij een slope cut is het toch alleen maar een bevestiging dat je daar überhaupt niks te zoeken had? En als je geen lawine los trapt is moet je wel heel erg zeker zijn dat je precies op het minst stabiele stuk van de helling minstens net zoveel kracht zet als tijdens de afdaling want anders zegt het nog helemaal niks over wat er tijdens de afdaling zal gebeuren. Met andere woorden, je hebt er geen klap aan. Of zie ik het dan helemaal verkeerd?

Expert
HaasAuteur19 oktober 2016 · 08:53

@@BasV een slopecut geeft je een indicatie van de stabiliteit van de sneeuwdeken op het punt waar je “cut”. Net als een paar skisporen in een helling een indicatie kunnen geven. Zelf zou ik m’n go or no go beslissing niet op basis van een slope cut maken. Wat hebbie dan aan zo’n indicatie zul je je afvragen… Stel ik heb een afdaling gepland waarbij theoretisch alle lichten op groen stonden. Tijdens de afdaling is er toch ergens een passage die er minder veilig uitziet dan op basis van weer, sneeuw en lawinebericht
Te voorspellen was. (3×3 in dit geval het 3de filter ik ben immers in het terrein/ in de helling) Als er nu ook nog geen adere mogelijkheid is dan af te dalen via de betreffende passage kan een slope cut het vertrouwen een boost geven…

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
costijnAuteur19 oktober 2016 · 13:59

tja…er zijn ook klimmers die overal stenen daarbeneden mikken om ‘de boel veiliger te maken’, hoe groter hoe beter…je zal er maar net onder lopen. Lawines lostrappen super lachen om te doen in overzichtelijk terrein zonder consequenties maar het gaat naar mijn idee nergens over om het serieus mee te nemen in je beslissings model. Als je echt perse een couloir door moet voor wat voor reden dan ook, dan vederlicht door het midden! Slope cutten zet de boel op scherp en als ie niet komt ben je verder van huis.

Expert
HaasAuteur19 oktober 2016 · 21:37

Hahaa Costijntje! Inderdaad vederlicht rijden is een goede tip. Xavier heeft geloof ik ooit eens gezegd dat ie het liefst streept en pas bochten begint te draaien als het terrein uitvlakt. Het is m.i. moeilijk te zeggen hoe groot de kans is initiaalbreuken te maken door het slopecutten. En hoe groot de kans dan wederom is dat ie tijdens de afdaling gaat als ie op de cut niet ging… het blijft natte vingerwerk…

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
GhiniAuteur21 oktober 2016 · 15:58

Helemaal eens dat je een slope cut niet als beslissing moet gebruiken, maar mocht je ergens komen en je twijfelt toch, bent verdwaald en je vertrouwd een helling of passage niet etc. Dan is het wel fijn als je weet wat je wel en niet moet doen…

Ze vullen iig mooi de spleten daar beneden waardoor er eerder een veilige passage ontstaat.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!