Verse sneeuw: Tips om de komende dagen te gaan toeren!

Verse sneeuw: Tips om de komende dagen te gaan toeren!

Het sneeuwt intens in het oosten van Oostenrijk zoals Morris jullie heeft gemeld in zijn bericht. Het is daarbij koud en de wind zo goed als nihil. Op een aantal plekken is de voorspelde 40 cm verse sneeuw al gehaald en dat worden er lokaal zelfs nog meer. Ik ben het Morris eens dat het te vroeg is voor een poederalert omdat de gebieden waar al liften draaien enkel gletsjergebieden zijn vol met gletsjerspleten buiten de pistes. Een kundig berg- en skigids helpt je deze te omzeilen, want zonder de juiste kennis wordt het al snel een vorm van Russische Roulette.

Maar er is nog een andere mogelijkheid. Sandra consulteerde Morris net voorafgaand de dump van afgelopen weekend waar het goed toeren kon zijn. Dat leidde tijdens de dump tot deze beelden uit Puy Saint Vincent, waarna ze op advies van Morris na de dump richting de Col d’Agnel togen en met deze beelden terug kwamen.

Dat heeft me geinspireerd een blog te schrijven voor jullie waar je de komende dagen goed kunt gaan toeren om niet het risico te lopen in een gletsjerspleet te vallen, maar je wel door de verse poeder kunt knallen. Ik heb wat tips voor je samengesteld. Ga je toeren dan is het minimaal handig dat je de Safety Academy hebt gevolgd zodat je niet alleen de beste poeder vindt, maar je het ook nog na kunt vertellen.

Hierbij mijn tips voor vrijdag en zaterdag. Ik heb daarbij gekeken naar die gebieden waar al best wel wat sneeuw is gevallen, waar je met de auto al op grote hoogte kunt komen zodat je kunt stijgen vanaf de auto, maar op de terugweg ook poeder hebt tot aan de auto.

** Türracher Höhe (klik-klik voor meer info)**
Misschien wel de beste tip voor vrijdag en zaterdag. Je start hier direct op een prettige hoogte en je hebt er voldoende pistes met een grasondergrond. Gaat mooi worden hier.

Yes, 40 cm vers
Yes, 40 cm vers
Een bak sneeuw
Een bak sneeuw
Prima toeren op de pistes
Prima toeren op de pistes

Katschberg (klik-klik voor meer info)
Heel steil wordt het hier nooit, maar je start al op ruim 1600 meter hoogte op de Katschbergpass en stiefelt dan over de piste naar boven om daarna toch een mooie 400 hoogtemeters af te dalen. Er is inmiddels bijna 35 centimeter gevallen en de ondergrond van de pistes is veelal gras.

Katschberg
Katschberg

Nassfeld
Vanaf de Nassfeldpas start je al op bijna 1500 meter en loop je redelijk makkelijk via de pistes naar boven. Ook hier bijna 35 centimeter verse sneeuw en het sneeuw nog even door. De ondergrond van de pistes is hier veelal gras dus…

Sneeuwhoogte 1900 meter
Sneeuwhoogte 1900 meter
Nassfeld
Nassfeld

Obertauern
Je komt hier met de auto al op 1700 meter. Het heeft hier in het dorp ietsje minder gesneeuwd, maar boven de 2000 meter ligt al ruim 50 centimeter. Let op: des te hoger je gaat des te groter de kans dat stenen de basis vormen van de piste. Let dus goed op als je naar boven loopt wanneer het gras ophoudt en ga dan niet hoger.

Sneeuwhoogte Obertauern
Sneeuwhoogte Obertauern

Ik hoop dat je wat hebt aan deze Earn Your Turn tips. Ga je voor het eerst splitboarden, lees dan ook even het artikel Eerste Hulp Bij Splitboarden. Veel plezier!

Heb je nog vragen aan Morris of mij. Schroom niet ze hieronder te stellen.

Erwin

Reacties

Gevorderd
3zelAuteur20 oktober 2016 · 14:46

Erwin, wanneer vertrekken we? ;)

knowledge is powder
Gevorderd
evanAuteur20 oktober 2016 · 18:15

Goed bezig, @@Erwin!

Gevorderd
rdrckAuteur20 oktober 2016 · 19:19

@@evan ik neem aan dat jij al in de auto zit?!

Expert
meteomorrisAuteur20 oktober 2016 · 19:57

Inmiddels 45 centimeter op de Türracher Höhe.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18472.jpg?width=800

En op het einde van de dag kwam de zon er even door op de Katschberg en de Türracher Höhe
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18473.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18474.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur20 oktober 2016 · 20:56

@@rdrck, ik vind het nog niet de moeite waard. Niettemin waardeer ik het dat Erwin deze info deelt! Hoe gaat het met je rug?

Gevorderd
rdrckAuteur20 oktober 2016 · 21:37

@@evan true! Rug langzame progressie, maar wel beter. Veel, heel veel oefeningen doen. Zodat ik straks weer een poging kan doen om he bij te houden ;)

Expert
HaasAuteur21 oktober 2016 · 08:40

Voor wie nog weet wanneer er vorig seizoen pas poeder gereden kon worden…
Dit is zeker de moeite waard!
De verdomd goeie tips van @@Erwin om te knallen en tegelijkertijd veilig te blijven. (3×3 filter nummer 1. thuis de beslissing maken waar we gaan rijden is hiermee easy.) Early season rijden is altijd tricky maar met deze tips in de pocket echt goed te doen! Thx @@Erwin.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
evanAuteur21 oktober 2016 · 15:50

Succes, @@rdrck! Laat maar weten als je er weer klaar voor bent.\

Voor wie nog weet wanneer er vorig seizoen pas poeder gereden kon worden…
Dit is zeker de moeite waard!

Haas op 21 okt 2016 08:40

Ruim een maand later met draaiende liften! http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18476.jpg?width=800

Gevorderd
PaulJAuteur21 oktober 2016 · 16:11

Volgende week maar eens de winter gear ophalen in NL, ik hou wel van een toertje in de vroege winter.

Discover the unknown
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!