Tenminste twee doden door lawines in Alpen

Tenminste twee doden door lawines in Alpen

Na de dodelijke lawine in Hintertux zijn er afgelopen weekend wederom alpinisten door lawines naar beneden gesleurd. Lawines in Italië en Oostenrijk sleurden acht alpinisten de diepte in, waarbij inmiddels al twee klimmers dood geborgen zijn. Naar twee andere klimmers wordt nog steeds gezocht.

Foto: Safety Academy
Foto: Safety Academy

Dodelijke lawine Hochferner

Op zaterdag 23 oktober was een groep van 4 alpinisten onderweg op de noordwand van de Hochferner. De ijsklimmer werden tijdens hun klim verrast door een enorme lawine van 30 meter breed en 500 meter lang. Pas in de nacht van zaterdag naar zondag werd er melding gemaakt van vermissing van de 4 alpinisten. Direkt daarop hebben hulpdiensten een reddingsoperatie opgestart. Twee klimmers werden al op zondag dood geborgen. Tot en met maandagavond zijn reddingsdiensten bezig geweest om de andere twee klimmers op te sporen. Tot dusverre zonder resulltaat. Vandaag dinsdag is de reddingsoperatie voorlopig gestaakt omdat wind, nevel, regen en sneeuw het zoeken onmogelijk maken. (bron en bron)

Gelukkige afloop bij de Monte Cristallo

Op diezelfde zaterdag 23 oktober werd ook een groep van vier Italiaanse alpinisten door een lawine gegrepen. Drie mannen en een vrouw waren zaterdag aan het klimmen rond de Monte Cristallo toen op 3200 meter een lawine losbrak. De lawine van 15 meter breed en honderd meter lang sleurde de klimmers zo’n 300 meter de diepte in. Wonder boven wonder bleven de alpinisten drijven in de sneeuwmassas en werden niet bedolven. Slechts een van de alpnisten raakte bij de val gewond en werd met een helikopter naar het ziekenhuis vervoerd. (bron en bron)

Inmiddels al 3 doden door lawines

Na Hintertux is dit de tweede dodelijke lawine in de Alpen dit winterseizoen. Hiermee staat de teller al op 3 dodelijke slachtoffers dit seizoen en wordt voor het leven van de 2 andere klimmers nog gevreesd. Onze gedachten gaan uit naar familie en vrienden.

Sinds twee weken is het afwisselend winters en stormachtig en dan weer mild in de bergen. Eind vorige week viel er sneeuw in het oosten van de Alpen waarbij er sinds afgelopen weekend een krachtige tot stormachtig wind staat en het sneeuwdek op scherp heeft gezet. De winter is wederom aan het opstarten met alle gevaren van dien. Ga je komende winter off-piste? Zorg dan dat je goed voorbereid gaat. Het eerste hoofdstuk is gratis.

Haas

Reacties

Gevorderd
Ee1coproAuteur25 oktober 2016 · 11:00

De 4 mannen onderweg bij de Hochferner zijn / waren actief bij de bergredding (volgens de eerste link). Dat moet een klap zijn voor de mensen van de bergredding die naar hun eigen collega’s moeten speuren.

Expert
meteomorrisAuteur25 oktober 2016 · 11:45

@@Ee1co, ik las het ook. Dat moet zeker een klap zijn. Opvallend is wel de snelle stijging van het aantal alpinisten dat de laatste jaren om het leven komt door lawines.

powfinder.com
Gevorderd
KRoversAuteur25 oktober 2016 · 15:08

Inderdaad vreselijk nieuws.

@@meteomorris over de mogelijke toename in het aantal ongelukken met klimmers:
Ik las een tijdje geleden over de veranderende rots in klimroutes. Er schijnt door de stijging van de temperatuur en daaruit volgende extremere vorst- en dooiwisseling meer los te komen, wat ook hele routes aan het veranderen is.
Wij baseren ons bij het bepalen van het risico voornamelijk op de sneeuw, maar ik kan mij voorstellen dat je ook last hebt van de berg zelf, met name als het nog niet zo koud is en er al wel veel sneeuw valt, die door loskomende of te warme rotsen eerder tot een lawine leidt.
Kun je daar iets over zeggen? En zouden we daar als freeriders extra rekening mee moeten gaan houden als we bij bepaalde omstandigheden rond al dan niet stabiele rots bezig zijn? En hoe kom je daar dan achter als ook professionals er door verrast kunnen worden? (Ik wil niet speculeren over de oorzaak van dit ongeluk, dit is een algemene vraag)
Zelf heb ik tot nu toe altijd begrepen dat je kunt uitgaan van een temperatuur van rond de 0 graden op de overgang tussen berg en sneeuwlaag. Dat zal zeker het geval zijn aan het einde van de winter, als de sneeuw en de kou de berg op de tussenlaag heeft gekoeld en er een soort status quo is ontstaan van afkoelende rots en smeltende sneeuw. Maar bij de eerste sneeuwweken zit er misschien veel meer dynamiek in het systeem. Het scheelt nogal of het eerst een paar weken hard heeft gevroren voor er sneeuw valt of dat je van het zonnige terras een dag later in de poeder kan stappen.
Daarbij lijkt het mij ook logisch dat een warmere berg er nog eerder toe leidt dat de sneeuw bij de overgang met de berg transformeert tot een zwakke laag. En mogelijk zorgt de isolerende deken er wel voor dat de instabiele rots ook langer instabiel blijft? Dan zou dat ertoe kunnen leiden dat de steile, onbesneeuwde rots in de winter wel weer vast gaat vriezen en stabiliseren, maar sommige stukken die vroeg insneeuwen niet, zodat ze een continu gevaar opleveren… Dan heb je mogelijk meer informatie nodig om je beslissingen te kunnen nemen, maar waar vind je die info?
Is hier al ergens aandacht aan besteed?

Avalensemble!
Expert
meteomorrisAuteur26 oktober 2016 · 14:16

@@KRovers, zou kunnen. Ik duik de data in waar de ongelukken plaatsvonden.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!