Gear '16-'17: de 10 beste snowsurf snowboards

• Riesvw
    Beginner
    Riesvw op 17 februari 2017 · 17:43
    Afgelopen week was ik in Niseko bij de mannen van Gentemstick in de nieuw geopende showroom. Strak ingericht en met een collectie van ca 45 boards, inclusief hun nieuwe The Snowsurf line, zeer indrukwekkend. Mij bekruipt het gevoel steeds meer dat Gentemstick een zeer precies uitgevoerde marketingmachine is die vooral buiten Japan goed werkt. De diverse Japanners die ik sprak waren een stuk minder enthousiast en fluisterde exotische productielocaties in mn oor.
    Dat gezegd heb de verleiding maar nét kunnen weerstaan om niet de limited edition rocket fish van orange man mee te nemen..http://gentemstick.com/newsPerma/id_102/ Markie op 16 feb 2017 15:08

Kun je hier eens wat meer over uitleggen @Markie ? Waarom zijn die Japanners minder enthousiast? Wat is het probleem met die productielocaties?
  • Markie
    Advanced
    Markie op 17 februari 2017 · 19:03
    Kun je hier eens wat meer over uitleggen @Markie ? Waarom zijn die Japanners minder enthousiast? Wat is het probleem met die productielocaties? Riesvw op 17 feb 2017 17:43

@Riesvw Japanners zijn een trots volk vol traditie en ongeschreven wetten. Dat een bedrijf uitstraalt 100% japans te zijn maar niet duidelijk is over productielocaties buiten Japan vind men denk ik ongepast. Als klopt dat de planken buiten Japan gemaakt worden zegt dat niets over de kwaliteit maar het doet af aan de identiteit van de boards. Denk dat men daar over valt.
    Van Jeremy Jones weet je bijvoorbeeld dat hij niet in zijn schuur thuis al die boards maakt maar het is heel transparant waar ze wel gemaakt worden etc.
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • HenkOneGlove
    Advanced
    HenkOneGlove op 20 maart 2017 · 19:40
    I left one glove in Pragelato
  • Mars
    Tourist
    Mars op 31 maart 2017 · 22:14
    Uit de oude doos. Maar eh.... boards die je niet rechtop in de kamer kunt zetten.

• SamSam
    Beginner
    SamSam op 31 maart 2017 · 23:28
    schitterend
  • MIG
    Advanced
    MIG op 14 januari 2018 · 07:42
    @Anouk Dr. Gear had zelf bij het aanschouwen van de Cool Bean dit ook verwacht, maar tijdens het testen bleek anders. De Cool Bean is een heel fijn board op (en nu komt het) gegroomde pistes, firn en maximaal 10-15 cm verse poeder. Dan voelt het board als een fish surfboard in kleine golven en korte klein gesneden bochten gaan als een mes door boter.

Maar in tegenstelling tot wat dr. Gear in veel tests had geleden liet de float dr. Gear in de steek tijdens de betere poederalerts. Eerst dacht dr. Gear dat het aan hemzelf lag, maar wat telefoontjes naar andere reviewers verklaarde een hoop. Bijna geen enkele van de reviewers had de Cool Bean in diepe poeder getest. In de week dat ze aan het testen waren viel er geen überdiepe poeder en was men aangewezen op pistes, wat firn en die 10-15 cm vers die er viel.

Waarmee dr. Gear zich realiseerde weer een mythe ontmaskerd te hebben. Niet alleen skigebieden doen net alsof er altijd poeder is is hun marketing. Ook testers doen het voorkomen alsof ze een board echt aan de tand voelen. In de praktijk blijken skigebieden, maar ook testers overgeleverd aan de grillen van de natuur. Er kunnen dus ook testweken zijn waarin poederski's worden getest zonder dat er een poeder valt. Duh!?

Maar goed. Terug naar de Cool Bean. Tijdens de betere poederdagen (25 centimeter en dieper) kwamen de tekortkomingen naar boven. Allereerst staan de inserts te ver naar voren, ten tweede is de op het eerste gezicht zo toffe tail te kort en te stijf waardoor de tail niet kan wegzakken en ten derde is het oppervlakte onder de voeten te groot waardoor het board ook niet wegzinkt. Gevolg is dat de neus te laag in het sneeuwdek zit en het board meer aan een ploeg dan een snowsurfer doet denken.

De gouden regel voor een snowsurfer is: Meer neus, minder tail. Maar in hun overijverige designproces zijn de designers dit ergens vergeten. Bijkomend dilemma is dat de Cool Bean wat lusteloos en doods aanvoelt in cold smoke blower pow. Het voelt (hoewel het board kort is) als een longboard.

Dr. Gear vind de Cool Bean een leuk board. Ideaal voor diegene die wil opvallen en vooral op pistes rijdt en af en toe poeder tegenkomt. Maar voor snowsurfende powderchasers is de Cool Bean niet de juist tool. Daarom niet in mijn top 10. Helder?dr.Gear op 31 okt 2016 08:35
  • MIG
    Advanced
    MIG op 14 januari 2018 · 07:45
    Het lijkt wel ofdat je het review van Teton Gravity hebt gekopieerd ...
    Cool Bean persoonlijk getest samen met enkele locale Oostenrijkse snowboarders (tree-runs en behoorlijk diepe poeder). De cool bean had wel degelijk heel veel float.
    Geen idee hoe objectief jouw review (Teton review) eigenlijk wel is ...
    bericht aangepast door MIG op 14 jan 2018 07:46 (7% bewerkt)
  • void
    Beginner
    void op 14 januari 2018 · 09:35
    There could be difference between 144 and 150, but I can confirm that 150 floats very well under my 76kg, much better than my 161 Never Summer freeride board, and there was plenty of powder in Damüls and Chamonix when I rode it month ago. There is still an option to set it further back in the inserts if I wanted shorter tail.
    I only ride it when it's deep and soft so can't comment on how it behaves in other conditions.
  • geezer
    Tourist
    geezer op 14 januari 2018 · 13:53
    Aanhaken op de longboard video.

Echt te gek om een longboard erbij te hebben, zelf rij ik s ik geluk heb een paar dagen per jaar mijn Rossignol Undertaker 6'6'' (196cm).

Ik ken een paar afdalingen waar dit soort boards tot zijn rechtkomen. Je zou het mountain surfen kunnen noemen. Met hoge snelheid lange lange bochten trekken en keihard over platte stukken met diepe sneeuw zeilen....ongekende stabiliteit en snelheden.

Dure plankjes echter die klassieke swallowtails, als je er een kunt bemachtigen doen. Zijn ook prachtig aan de muur.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 14 januari 2018 · 21:32
    Nice! Ik ben bang dat ze niet echt matchen met mijn rijstijl, maar zo’n classic swallowtail staat nog steeds op mn verlanglijstje om een keer te proberen.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 14 januari 2018 · 23:08
    Verlanglijstje
    Tukker(ik)
  • BASC
    Advanced
    BASC op 15 januari 2018 · 11:44
    Ik ben groot fan van de rome powder division boards Helemaal de 148 en 157.
    Super float en op de piste heerlijk carven. Ook op hogere snelheden houden ze het goed.

First Tours
  • BASC
    Advanced
    BASC op 17 januari 2018 · 01:34
    Heerlijk, geen andere woorden voor:

bericht aangepast door BASC op 17 jan 2018 01:34 (40% bewerkt)
    First Tours

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro