De "veiligheid" van de RECCO®

De "veiligheid" van de RECCO®

De RECCO®: het reflectieplaatje dat je op je schoenen kunt plakken, maar tegenwoordig in een groot aantal technische jassen is meegenaaid. RECCO® ‘Avalanche Rescue System’ staat er op het de reflector te lezen. Hoeveel zin heeft een RECCO® nou eigenlijk? Want je zou zeggen, als het door zoveel merken wordt opgepakt, dan zal er wel een reddende werking van uitgaan. Toch?

Wat is het precies?

Een RECCO® is dus een reflectieplaatje. Dit plaatje werkt niet op batterijen en zit dus in je kleding, op je schoenen of misschien zelfs wel in je helm. Het systeem werkt twee kanten op en reflecteert de signalen die worden uitgezonden door een RECCO® detector. Wanneer de detector het signaal oppikt, wordt men volgens RECCO® rechtstreeks naar het slachtoffer geleid, zonder ingewikkelde veldlijnen. Niets aan de hand toch, zou je zeggen?

Recco plaatje
Recco plaatje

Toch wel. Het punt is namelijk dat je vrienden met wie je die vette afdaling aan het rijden was, de RECCO® detector niet bij zich hebben. Deze detector wordt namelijk gebruikt door de reddingsdiensten van het skigebied waar je je op dat moment bevindt. Dat de detector tegenwoordig minder dan een kilo weegt (in de begintijd was dat 16 kg) en dat wereldwijd al meer dan 600 gebieden beschikken over een RECCO® detector doet even niet ter zake. De reden hiervoor is dat het risico dat de bergredding te laat komt wanneer jij onder de sneeuw ligt te laat komt nou eenmaal erg groot is.

Recco detector
Recco detector

Kleinere overlevinskans

Logisch, want na een kwartier tijd nemen je kansen om levend onder de sneeuw vandaan te komen drastisch af. Tenzij je het geluk hebt dat de bergredding de lawine spot en direct actie onderneemt is de kans dat ze er binnen een kwartier zijn erg klein. Je moet dus altijd vertrouwen op je vrienden die met pieper, schep en sonde al bezig zijn om je te zoeken en uit te graven. RECCO® geeft op hun website ook aan dat het reflecterende plaatje dan ook absoluut geen alternatief is voor een lawinepieper:

> Although similar in search procedure to transceivers, the RECCO system is not intended for self-rescue nor is it an alternative to transceiver use in the backcountry. Complementary in function, the system is an additional tool that does not interfere with other rescue methods such as avalanche dogs, transceiver searches or probe lines. The RECCO system facilitates a faster organized search for rescuers and provides skiers and snowboarders with one more chance to be found in time.

TIP: lees dit artikel voordat je een lawinepieper aanschaft

Voorkomen is beter dan genezen

Je zult dus altijd minimaal je lawinepieper, schep, sonde, EHBBO kit en als het even kan ook een airbag bij je moeten hebben (incl. uiteraard de kennis om het te gebruiken). Vergeet ook niet dat gear je niet helpt om je niet in een lawine te laten komen. Het helpt je hoogstens om er weer levend uit te komen. Volg daarom een van de modules van de Safety Academy (het eerste hoofdstuk is gratis), lees de lawineberichten en blijf informeren bij de pistedienst.

Haas

Reacties

Gevorderd
emistosAuteur26 oktober 2016 · 15:11

Stel nou dat ze zo’n detector over een tijdje net zo klein weten te maken als een normale lawinepieper, waardoor deze ook door jezelf en je buddies mee te nemen is. Ik vraag me af welk systeem dan de voorkeur zou krijgen, of dat wellicht een combinatie tussen beide apparaten de voorkeur krijgt. Iemand ideeën?

Expert
meteomorrisAuteur26 oktober 2016 · 15:48

@@emistos interessante gedachte. De R9 Detector van Recco heeft al een ingebouwde pieper zodat ze en reflectoren en piepers kan opsporen. Alleen hulpdiensten werken tot dusverre met de detectoren en ze zijn niet te koop voor particulieren. Ik heb eigenlijk ook geen idee wat zo’n detector kost. Iemand?

powfinder.com
Beginner
HermenAuteur26 oktober 2016 · 16:15

rond de 10 000 dollar las ik ergens , doe mij maar een pieper dus

Gevorderd
Willem2kAuteur26 oktober 2016 · 16:20

Stel nou dat ze zo’n detector over een tijdje net zo klein weten te maken als een normale lawinepieper, waardoor deze ook door jezelf en je buddies mee te nemen is. Ik vraag me af welk systeem dan de voorkeur zou krijgen, of dat wellicht een combinatie tussen beide apparaten de voorkeur krijgt. Iemand ideeën?

emistos op 26 okt 2016 15:11

Beetje brainstormen is natuurlijk altijd leuk, maar welk ‘probleem’ zou de switch naar / integratie van Recco oplossen? (Of anders, welke meerwaarde zou het brengen?) Piepers zijn de laatste jaren: makkelijker bruikbaar, goedkoper en beter verkrijgbaar geworden. Én ze voldoen aan een wereldwijde standaard!

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
PoedertijnAuteur26 oktober 2016 · 16:51

Ik zeg altijd maar zo; “Recco maakt het voor de bergingsdienst veiliger om je lichaam te bergen…”

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
Ee1coproAuteur26 oktober 2016 · 16:55

@@Willem2k goed punt. Ik zat te denken dat dit misschien het bereik (afstand) zou zijn, echter dit is ook niet beter dan bij een pieper:

[quote]The RECCO® System’s maximum range through the air is 200 meters; the working range through snow is approximately 20 meters.[quote] (bron: http://www.recco.com/upload/Global/Images/Downloads/WB_English.pdf)

Gevorderd
emistosAuteur26 oktober 2016 · 17:03

Beetje brainstormen is natuurlijk altijd leuk, maar welk ‘probleem’ zou de switch naar / integratie van Recco oplossen? (Of anders, welke meerwaarde zou het brengen?) Piepers zijn de laatste jaren: makkelijker bruikbaar, goedkoper en beter verkrijgbaar geworden. Én ze voldoen aan een wereldwijde standaard!

Willem2k op 26 okt 2016 16:20

Ik zeg ook niet dat je op dit moment zou moeten switchen, maar wellicht dat in de loop van tijd een combinatie niet zo gek is. Er zijn namelijk toch twee problemen met een pieper die een combinatie met Recco zou kunnen oplossen.

1, De korte signaal afstand(Recco heeft namelijk een meer dan 200 meter bereik, al zie ik in de comment van @@Ee1co dat het onder de sneeuw aanzienlijk minder is)
2, de gekromde lijnen bij een normale pieper.(ondanks dat piepers hier ook beter in worden is een Recco geloof ik nog altijd rechter.)

Als de Recco chip vervolgens in die piepers worden ingebouwd in plaats van de kleding zou je deze wellicht ook uit kunnen zetten wanneer je de pieper naar search-functie switched. Maar wellicht zit ik er wel helemaal naast…

Expert
HaasAuteur26 oktober 2016 · 18:51

Een actieve zender (zoals aanwezig in iedere pieper) in combinatie met een goede ontvanger (zoals aanwezig in iedere (3 antenne) pieper) functioneert veel beter dan een reflector (recco)

Het grote voordeel van een recco is de prijs ervan. in principe is het niet meer dan een stukje koper. Het is dus uiterst goedkoop in de productie. De techniek van de recco kan vergeleken worden met de antidiefstal tags die in kledingwinkels worden gebruikt om boeven ervan te weerhouden zich zonder betalen in het nieuw te steken.

De recco detectors nu, zoals gezegd, alleen nog in handen van de reddingsdiensten bieden de mogelijkheid lawineslachtoffers die zonder pieper onderweg waren op te sporen. Een slachtoffer is zo waarschijnlijk sneller gevonden dan met een groep sonderende reddingswerkers… maar veelal toch te laat om te kunnen overleven…

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
BSSKI.chAuteur26 oktober 2016 · 19:04

In Salzburg Stadt is een Recco zoek apparaat… tenzij er nog nieuwe zijn aangeschaft in de tussentijd (bij 10000euronen hoogst waarschijnlijk niet) moet dit apparaat voor het hele Bundesland Salzburg dienen! Minimaal 45 Min. tot de Recco in een skigebied/ter plekke kan zijn… de Recco dient hier niet om mensen levend te vinden, wel optimaal om mensen voordat het voorjaar is te vinden…

Expert
HaasAuteur26 oktober 2016 · 20:40

Op de site van recco zelf wordt er, eerlijk is eerlijk, trouwens ook gewoon gezegd dat je in de backcountry een pieper, schep en sonde mee moet hebben.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
emistosAuteur26 oktober 2016 · 21:03

Op de site van recco zelf wordt er, eerlijk is eerlijk, trouwens ook gewoon gezegd dat je in de backcountry een pieper, schep en sonde mee moet hebben.

Haas op 26 okt 2016 20:40

Dat is inderdaad zo en iedereen hier op Wepowder weet neem ik aan ook wel dat je aan alleen recco niks hebt. Echter denk ik dat de gemiddelde wintersporter aardig misleid word. Niet bewust door recco maar wel gewoon omdat je bij de plaatselijke sportzaak voornamelijk recco ziet en vrijwel geen ander lawine materiaal. Ik herinner me namelijk nog labels aan jassen waarop staat “i am here”. Als je dat label open maakt zal er ongetwijfeld uitleg hebben gestaan, maar zo ver kijken de meeste mensen denk ik niet.

Gevorderd
SPAMAuteur26 oktober 2016 · 22:37

De stelling is toch: Recco is voor de nabestaanden!

Mocht de zender/recieven klein en goedkoop genoeg worden dan wordt het aanvulling op de huidige 3-eenheid.

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Gevorderd
ConstantAuteur26 oktober 2016 · 22:38

Honden schijnen het snelste te zijn, ik ben dus voorstander van meer reddingshonden!

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Expert
HaasAuteur26 oktober 2016 · 23:04

Honden schijnen het snelste te zijn, ik ben dus voorstander van meer reddingshonden!

Constant op 26 okt 2016 22:38


Honden zijn Top! Net als de reddingswerkers komen ze te laat.
tenzij je er één in je rugzak meeneemt…

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Toerist
MennoBoermansAuteur27 oktober 2016 · 07:43

Use all means

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Expert
HaasAuteur27 oktober 2016 · 08:55

@MennoBoermans indeed! Die antenne aan de longline die de mogelijkheid geeft om op high speed sar uit te voeren is een mooie feature van het recco systeem. In het tweede filmpje weer een goed statement van recco dat in de off piste piepers en recco naast elkaar moeten worden gebruikt. Jammer blijft dat er in verschillende artikelen / advertenties dikwijls de indruk wordt gewekt dat je met een recco reflector in je kleding veilig onderweg bent…

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
meteomorrisAuteur27 oktober 2016 · 09:10

Use all means

MennoBoermans op 27 okt 2016 07:43

Jammer blijft dat er in verschillende artikelen / advertenties dikwijls de indruk wordt gewekt dat je met een recco reflector in je kleding veilig onderweg bent…

Haas

Ik denk dat precies hier de schoen wringt. Recco is prima voor erbij, maar kan op dit moment geen vervanging zijn voor pieper, schep en sonde. Door alle campagnes is het gevolg wel dat onwetenden bij de Perry Sport, ANWB en dito shops schijnveiligheid opgespeld krijgen in de vorm van een recco plaatje. En dat is dood zonde.

powfinder.com
Toerist
MennoBoermansAuteur27 oktober 2016 · 16:20

wat de merken doen, daar kan/wil ik niet over oordelen.

wat ik wel weet is dat ik als bergredder bij zoekacties een paar keer grondig (en tevergeefs) hoopte dat de bedolven personen (op de piste) kleding met een Recco reflector hadden…

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Gevorderd
NielsAuteur27 oktober 2016 · 16:41

Ik vind dat @@MennoBoermans een fair punt heeft, net als @@meteomorris.

Maar om advocaat van de duivel te spelen, ik vind het nogal een ingewikkeld verhaal. Ik denk niet dat je van de ANWB, Perry Sport of Patagonia kunt verwachten dat ze dit uit kunnen en willen leggen aan hun klanten. Daarmee wil ik niet zeggen dat een reflector plakken en de waarheid naar je hand draaien goed is. Hoe moeten kledingmerken dit dan uitleggen aan hun klanten?

Misschien moet zo’n reflector helemaal niet op kleding, maar bv op de skipas. De consument hoeft dan helemaal niets van het verhaal te weten, iedereen heeft er een bij zich en we betalen die 5 euro borg met een goede reden.

Gevorderd
PoedertijnAuteur27 oktober 2016 · 17:33

Ik heb begrepen dat je 2 reflectoren nodig hebt wil het werken (klopt dit?). Dus dan zou een reflector alleen in de pas nog niet werken.

My drug is white powder. Deep, white powder.
Toerist
MennoBoermansAuteur27 oktober 2016 · 17:46

Ik heb begrepen dat je 2 reflectoren nodig hebt wil het werken (klopt dit?). Dus dan zou een reflector alleen in de pas nog niet werken. \

Poedertijn op 27 okt 2016 17:33

Bij een hoek van 90 graden tussen reflector en detector heb je het luidste signaal. De kans dat je als redder dus een duidelijk signaal opvangt is inderdaad groter als de persoon meer reflectoren op zich draagt.

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Expert
HaasAuteur27 oktober 2016 · 18:28

Die Boermans heeft daar natuurlijk wel weer een goed punt. Ik denk dat ik zelf ook de hand in eigen boezem moet steken waar het gaat om aandacht geven aan het bredere spectrum van ongevallen die voor kunnen komen. Wellicht focussen we hier op wepowder te veel op de ‘totalverschütung’ in de backcountry.
Hoewel dat natuurlijk wel de grote angstgegner is. Het is ook belangrijk de ogen open te houden voor andere (alpiene) gevaren en risico’s @MennoBoermans ziet als reddingswerker natuurlijk veel verschillende ongelukken. Zowel in winter als zomer en met alpinisten dan wel skiërs en/ of anders onderweg zijnde types.
Om zelf te weten wat te doen bij ongelukken is het belangrijk om te oefenen met je safety gear. Even belangrijk is het over kennis te beschikken die je kan helpen uit de problemen te blijven. Natuurlijk kan er altijd nog iets misgaan.
De EHBBO praktijkcursus van Menno is m.i. voor iedereen die zelfstandig door het terrein navigeert onontbeerlijk.
Zelf heb ik die cursus een aantal jaren geleden gedaan. Je leert er, hoe eerste hulp te verlenen aan je maatje. Of die door een lawine bedolven, een gebroken been, arm of een hartstilstand heeft.
In de backcountry is hulp vaak ver weg… know how to act!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
HaasAuteur27 oktober 2016 · 18:45

wat de merken doen, daar kan/wil ik niet over oordelen.
[/post]

Hier nog wel even een kritische noot.
Ik denk dat er van ‘de merken’ wel degelijk een verantwoordelijkheidgevoel kan worden verwacht.
Bijna op alle ski gerelateerde foto’s in advertisement zie ik dikke diepe powder.
We leven inmiddels in een tijd waarin je geacht wordt duurzaam te ondernemen. Tegen de merken zeg ik: Hier ligt een kans. Investeer ook in je klant. Zodat die ook duurzamer wordt / lees volgend seizoen ook weer in staat is nieuwe gear aan te schaffen.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
PoedertijnAuteur27 oktober 2016 · 21:51

Helemaal mee eens @@Haas . Zoals ik eerder schreef vind ik dat Recco meer voor de reddingsdienst is dan voor het persoon zelf. En daarom moet het niet als inzet dienen voor advertising om je product te verkopen en/of om een vals gevoel van veiligheid te creëren bij de onwetende massa. Maar dat neemt niet weg dat, zeker de grote merken, eigenlijk standaard een reccootje her en der zouden moeten verwerken om een ‘totaler’ product te leveren dat het in geval van ‘goed mis’, het veiliger maakt voor de reddingswerkers. Denk vooral ook eens aan die hele rij met sonderende mensen die in lawine-gevaarlijk terrein bezig zijn om een slachtoffer te vinden.

My drug is white powder. Deep, white powder.
Expert
BrosAuteur11 november 2016 · 08:56

In het filmpje van Menno wordt gesproken over de toegevoegde waarde van het systeem bij zoekacties in bossen en in de toekomst op het water. Nooit over nagedacht dat recco (in de toekomst) ook bij een vermissing bij een hike of treerun in een dicht bos kan helpen… Mooie ontwikkeling

Bros
Expert
HaasAuteur11 november 2016 · 17:02

@Bros Helemaal waar. Niet bij alle outdoor ongelukken hebben we maar een kwartier tijd. Het op grote snelheid kunnen ‘scannen’ van terrein / water is een fantastisch hulpmiddel!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
KRoversAuteur12 november 2016 · 02:22

@@Haas @@Bros Het blijft dan wel een passief systeem, waarbij je moet hopen dat iemand naar je op zoek gaat. Zelf heb ik inmiddels een PLB, Personal Locator Beacon, om overal op de wereldbol gevonden te kunnen worden als ik het activeer. Een erg belangrijke toevoeging voor mijn veiligheid op het water, bij catzeilen, maar ik heb het ook bij me tijdens andere buitensport activiteiten.

Avalensemble!
Gevorderd
markindealpenAuteur26 november 2016 · 11:23

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19256.jpg?width=800

Een 2 pagina grote advertenties in het anwb wintersporters magazine.
Echt kansloos vind ik het.

Al noemen ze het op het eind van het artikel een aanvulling op de “nooduitrusting” oftewel de 3eenheid.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!