Kaprun: Corniche breekt af, man komt om het leven

Kaprun: Corniche breekt af, man komt om het leven

29 oktober is een 41 jarige Slowaakse Alpinist om het leven gekomen toen bij het dalen waarschijnlijk de corniche (sneeuwluifel) waar hij over liep afbrak. De man donderde met corniche en al over een steile rotswand zo’n 400 meter de diepte in. De man was nadat hij met de Gletsjerlift van Kaprun na boven was gegaan met een mede alpinist op 28 oktober een bergtour gestart.

(c) Safety Academy
© Safety Academy

Na een overnachting in de Gleiwitzerhütte volgde op 29 oktober de afdaling van Kempsenkopf richting de oberen Jägerscharte. Op dat punt brak de sneeuwluifel af. Onze gedachten gaan uit naar familie en vrienden. (bron)

In de winter maken ook wij freeriders regelmatig gebruik van kammen en graten om via een hike bij een onverspoorde helling te komen. Ook wij lopen dan regelmatig over een sneeuwluifel heen. Het is daarom dat ik dit ongeluk onder de aandacht breng. Het afbreken van een sneeuwluifel is net als een lawine een van de vele alpine gevaren die wij freeriders buiten de pistes tegen kunnen komen. Laat je komende winter niet verassen. Start nu direct met de Safety Academy. Het eerste hoofdstuk is gratis.

Haas

Reacties

Beginner
MTVAuteur30 oktober 2016 · 19:32

Bij de Kick Off twee jaar geleden vroeg Morris aan me: “Zie je waar je staat?” Ik stond op een prachtig stuk sneeuw op een graat. Waarschijnlijk een corniche. Maar snel een stuk rots uitgezocht. En sindsdien weer een stukje wijzer, in al m’n onwijsheid.

Expert
meteomorrisAuteur31 oktober 2016 · 09:04

@@MTV, met een beetje mazzel worden we iedere dag weer een beetje wijzer ;)

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!