Halve meter verse sneeuw op de kaarten!

Halve meter verse sneeuw op de kaarten!

Dit verhaal gaat over een stormpje. Een heel klein stormpje dat vanuit Groenland de wereld wilde gaan veroveren. Niet meer dan 1015 hPa diep en slechts met enige moeite te ontdekken op de weerkaarten. Daarom heb ik het stormpje ook maar even duidelijk met een groene pijl aangegeven op het kaartje hieronder.

Het kleine stormpje
Het kleine stormpje

Maar ook kleine stormen heb stoutse en grootse dromen. En dit stormpje helemaal. Haar droom was de Alpen te voorzien van een mooie pak poedersneeuw. Maar alleen zou dat haar nooit lukken en dus riep ze de hulp in van haar grote zus Gisi. Gisi is namelijk een echte storm die met een krachtige noordelijke stroming de noordkant van de Alpen van sneeuw gaat voorzien. Maar waar Gisi niet op had gerekend was dat hogedruk haar op afstand probeert te houden. Enigszins gefrustreerd besloot Gisi daarop haar zus te helpen.

TIP: vrijdag 25 november organiseren we het Freeride Film Festival in Gent. Koop nu je tickets!

Weliswaar brengt Gisi op 3 en 4 november de eerste Noordstau naar de Alpen, maar meer dan 20 centimeter gaat het bijna nergens worden. Niet dat het een gemiste dump wordt, dat niet. Want de sneeuwgrens daalt richting de 1000 meter aan de noordkant van de Alpen en sneeuw is toch weer sneeuw. Maar Gisi had op meer gerekend niet wetende dat het hoog Rafael haar dwars zou zitten.

En dus bedenkt Gisi een snood plan. Ze trekt weg naar het oosten waardoor de Rafael tot een keuze dwingt. Een deel van Rafael besluit Gisi naar het oosten te volgen, terwijl het andere deel van Rafael op de Atlantische Oceaan blijft. En precies in het gat dat Gisi daardoor trekt stapt het kleine stormpje in.

Het kleine stormpje trekt richting de Alpen
Het kleine stormpje trekt richting de Alpen

Vol overgave trekt ze in de nacht van vrijdag 4 naar zaterdag 5 november het Europese vasteland op met in haar slipstream een heleboel koude lucht. Onderstaand kaartje laat mooi zien hoe koude lucht via de westelijke flanken (de linkerkant) van het stormpje Europa in wordt gezogen.

Koude lucht is groen en blauw
Koude lucht is groen en blauw

Die koude lucht brengt sneeuw naar de hoogste toppen van Schotland, maar daarna ook richting de Alpen. Met een zuidwestelijke stroming zijn eerst de (zuid) Franse Alpen aan de beurt en laterde zuidkant van de Alpen en dat laten onze sneeuwkaarten al zien.

Sneeuw voor de westalpen
Sneeuw voor de westalpen

TIP: check hier onze sneeuwkaarten voor meer details

Allereerst is de sneeuwgrens nog hoog, maar bij het binnenstromen van de koude lucht daalt deze gedurende het weekend rap in de westalpen. In Oostenrijk en Zwitserland staat dan nog gewoon een zuidföhn die alle sneeuw van Gisi onder de 2500 meter doet smelten.
Maar Gisi vind dit geen probleem wetende dat haar zusje, het kleine stormpje, heel erg haar best doet om ook na haar passage nog meer winter op de kaarten te toveren.

Over dat laatste zijn de modellen het nog niet helemaal eens. GFS ziet weer hogedruk, terwijl het Europese model nog meer winter in de kaarten tekent.

Hoegdruk versus noordwest stau
Hoegdruk versus noordwest stau

De komende dagen gaan we de plannen van het kleine stormpje volgen. Het wordt in ieder geval kouder, turbulenter en gaat sneeuw brengen. De winter is aan een eerste serieuze poging begonnen om de Alpen verse sneeuw te brengen.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
AnoukAuteur31 oktober 2016 · 11:24

Ik kijk al uit naar de eerste uitgave van de verhalenbundel van Meteo Morris. Veel spannender dan die van de gebroeders Grimm. Het wordt hier vaker gezegd, maar misschien nog niet genoeg:bedankt Morris voor je accurate weerberichten die lezen als en trein!

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Gevorderd
AryenAuteur31 oktober 2016 · 11:26

Wat een mooi, stormachtig sprookje. :)

Gevorderd
lennart75Auteur31 oktober 2016 · 11:30

Zolang het verhaaltje maar niet verstoord wordt door een grote hongerige sahara warme wolf :D Ik heb liever veel ijskonijnen en sneeuwwolkjes!

Beginner
Patrick1973Auteur31 oktober 2016 · 12:21

Het wordt dus best spannend waar die dump gaat vallen, nu ik vertrek pas binnen 9 dagen dus heb ik nog tijd om te beslissen of ik ga en dan waar ik ga. Het zou mooi zijn om deze business trip te combineren met 1 of 2dagen ‘sneeuwpret’. Geduld is een mooie deugd…Engelberg zou tof zijn…

Expert
meteomorrisAuteur31 oktober 2016 · 13:42

…Engelberg zou tof zijn…

Patrick1973 op 31 okt 2016 12:21

Engelberg ‘ik haat het… en ik hou er van’

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur31 oktober 2016 · 13:58

Noordstau wordt zuidstau? Gotta love it!
;)

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
GhiniAuteur31 oktober 2016 · 16:24

Hoeveel cm in Schotland? Sneeuwgrens? ;)

Expert
meteomorrisAuteur31 oktober 2016 · 16:29

@@Ghini, heb je een goedkope vlucht naar Schotland gevonden? ;)

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur31 oktober 2016 · 18:28

Yihaa, nieuwe runs van de modellen hebben er zin in. Ik vermoed dat we midden/eind november al dikke poeder kunnen gaan knallen als alles zo door gaat… Morgen een nieuwe update! Voor straks alvast lekker dromen ;)

powfinder.com
Gevorderd
KingfisherproAuteur31 oktober 2016 · 21:41

Dat komt dan weer prachtig uit. Dan staat een weekje stubai gepland met Sander.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!