Drinkbus / hydratatie systeem

• Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 3 november 2016 · 21:41
    Ik had graag geweten hoe jullie ervaringen zijn met drinkbus systemen ? of jullie zoiets gebruiken, of liever losse flesjes water mee in de airbag rugzak of een ander clever systeem ?
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 3 november 2016 · 21:49
    gewoon een fles in je rugzak, heb zelf een 1ltr Nalgene. Die systemen met een slang bevriezen altijd is mijn ervaring.
  • freek
    Beginner
    freek op 3 november 2016 · 21:50
    Ik kan niet meer zonder m'n 'waterzak'.
    Je kan er altijd bij, ongeacht in welke benarde positie je je bevindt.
    Zelf erg tevreden met de Platypus Big Zip LP
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 3 november 2016 · 22:03
    Nog een 1l nalgene gebruiker hier. Vooral omdat die dingen niet kapot te krijgen zijn. Je kan de hele middag tomahawken en de fles zal (als enige) heel zijn. Bovendien zijn ze handig met een grote opening. Verder wil ik zo min mogelijk aan de exterieur van m'n airbag zodat ik in een lawine niet gewoon de drinkslang van m'n schouder trek maar de juiste hendel pak. Just my two cents.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 3 november 2016 · 22:33
    Ik gebruik ook al jaren een Platypus Hoser 2L zak. Meng er altijd Isostar drink in, paar schepjes en water erbij. Het water in de zak bevriest nooit door je lichaamswarmte, in de tube kan het wel eens bevriezen door sneeuw of kou dat direct op de drinktube terecht komt. Na een paar momenten in je mond, ontdooit het water en kan je weer drinken.

Verde nooit problemen! Leg je zak in de vriezer als je hem niet gebruikt. Dit gaat het vormen van bacteriën tegen.
    Als je de waterzak weer gebruikt eerst schoonmaken. (dus na een tijdje in de vriezer)

Daarnaast heb ik vrijwel altijd (op koude dagen) een thermofles bij me. (ik heb nog nooit warme drank in de zak gedaan. Dat zou ik ook niet willen drinken op de berg, tijdens freeriden of alpinisme.
    Skiing is Freedom!
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 4 november 2016 · 07:41
    Tot vandaag gebruik ik altijd een waterfles waar ik ook isostar bij meng. Aan het eind van de dag, fles wegsmijten en voor de volgende dag nieuwe fles gebruiken. Geen probleem met bateriën.

Het probleem van de bacteriën is wel echts dat mij momenteel ervan weerhoud om van die drinkzak types te gebruiken. In de industrie gebruiken een zuuroplossing om te kuisen, maar ik zie dat absolut niet zitten om dit ook mee te sleuren.

Zo'n zak in de vriezer leggen zal de baterie vorming niet stoppen, hoogstens vertragen.

Als er een andere oplossing is om die dingen te kuisen, hoor ik het graag, want met flesjes werken is eigenlijk niet handig. Plus bestaat het risico dat bij een deftige crash het flesje 'verdwijnt' als niet alles goed toe is, en het laatste wat ik wil is dat er een plastiek flesje achterblijf in de natuur.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 4 november 2016 · 07:43
    Ik gebruik de Mizu 800ml. Die is van RVS. Ja kans op bacterien is er altijd, ik gebruik hem dagelijks. Ff omspoelen voor gebruik en goeie. Ben daar niet zo bang voor...
    It's all about the turns duuuuuude!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 4 november 2016 · 07:51
    Watersystemen in caravans (kunststoffen tank en leidingen) worden vaak gereinigd met spul van fabrikant "123". Zou voor camelback ed ook bruikbaar moeten zijn lijkt me.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 4 november 2016 · 07:57
    Ik gebruik een camelbak i.c.m. de thermal control kit. (Fancy naam voor een geïsoleerde slang) Dit zou het bevriezen tegen moeten houden. Ik zou echter adviseren om voor de zekerheid altijd het water dat in de slang zit, in de zak terug te blazen.

Voor onderhoud:
    Goed laten drogen is de key
    Camelbag heeft drying arms die je uit kunt klappen en middels een simpele haak of kleerhanger hang je hem onderste boven op.

Waarom toch een camelbak:
    Ik heb altijd een nalgene fles gebruikt, maar merkte dat ik tijdens lange hikes vaak te weinig dronk omdat het teveel tijd koste om mijn fles uit mijn airbag te pakken. (Moest namelijk telkens mijn airbag afdoen omdat er geen mesh pockets inzitten.
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 4 november 2016 · 08:22
    Je zou ook van tijd tot tijd "active zuurstof" kunnen gebruiken om bacterien te verwijderen:

https://www.brouwmarkt.nl/puror-oxi-100-gram.html

Zou onschadelijk moeten zijn voor je lichaam in die lage dosering.

Ik gebruik het om mijn bierflessen te reinigen bij het hobbybrouwen hier in het hoge noorden 😃
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 4 november 2016 · 09:05
    Ik gebruik een Sigg fles van 0.5L of 1L. Welke ik mee neem hangt af van de planning van de dag en de mogelijkheid tot bijvullen. Als ik bij het ontbijt flink drink heb ik gedurende de dag meestal genoeg aan de 0.5L.

Daarnaast neem ik altijd 0.5L hete thee in een thermosfles (met losse zakjes suiker) mee. Deze is primair bedoeld voor eventueel EHBBO gebruik maar ik drink er zelf ook wel wat van.

Ik ben niet zo bang voor bacteriën en spoel de flessen goed uit met heet water.
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 4 november 2016 · 09:22
    Ik gebruik zelf ook de Camelbag, zak van 2 liter. Om de slang zit een neopreen hoesje, bevriezing valt erg mee, meestal alleen het mondstukje. Even in de mond houden, soms beetje kauwen en je kan er prima uit drinken. Eind van de dag is de 2 liter meestal ook op.
    Na de trip goed omspoelen en laten drogen. Voor eerste gebruik even goed spoelen met heet water en het is weer klaar voor het nieuwe gebruik.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 4 november 2016 · 09:33
    Hier ook een Platypus Hoser 2L zak. De meeste rugtassen hebben een geisoleerd stuk waar de slang doorheen gaat. Als je de slang en het mondstuk daarin opbergt heb je bijna nooit last van bevriezing. behalve bij -25

Dat zuurstofreinigen is nog wel een goed idee. Vandaag maar even zo'n flesje bestellen.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 4 november 2016 · 09:45
    Ik heb twee drinkzakken gehad, van Burton en .... BCA denk ik. Maar ik doe het niet meer. Altijd gedoe met bevroren en/of lekkende tuutjes en nauwelijks goed droog/schoon te krijgen.

Ik heb nu meestal of mn sigg fles of gewoon een PET flesje mee, beetje afhankelijk van de situatie. Verder wat @Ee1co zegt. Goed drinken bij het ontbijt en als je terug bent.

Sigg maakt trouwens een soort bruistabletten voor het schoonmaken van je drinkfles. Die kun je vast ook in zo'n zak kiepen.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 4 november 2016 · 09:48
    zelf heb ik een osprey pack, winter ervaring niet.

Dit jaar wil ik ook een geisoleerde slang er op zetten. Om de bag zelf maak ik iets van een oude laptopsleve ofzo.

Qua schoonmaken, als ik er isostar of powerbar ingooi, krijgt mn drinkzak een een gele kleur / aanslag. Iemand anders daar ook last van? Gewoon met warm water en beetje dreft doorspoelen en goed laten drogen. evt kun je er een kukident reinigingstablet in doen ( van horen zeggen )
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • freek
    Beginner
    freek op 4 november 2016 · 09:52
    Die bruistabletten haal ik gewoon bij 't Kruidvat.
    De werking van al dat dure spul is namelijk t zelfde als de tabletten die bij de wat oudere medemens op t nachtkastje liggen te borrelen in een glaasje met kunstgebit erbij 😉

En de klachten als bevroren slangen en gebroken mondstukken herken ik niet. Altijd t water terugblazen in de zak en misschien toch voor een ander merk gaan? Ik weet dat m'n vrouw ook problemen had met haar Camelbag, terwijl ik met een goedkoper alternatief nergens last van heb en vele malen intensiever gebruik.

Maar smaken verschillen dus @Patrick1973 : je moet doen wat jij denkt dat handig is voor je
  • Vincent.S
    Beginner
    Vincent.S op 4 november 2016 · 10:01
    Voor je camelbak kan je gewoon een cleaning setje kopen
    https://www.duursport.nl/camelbak/camelbak-antidote-cleaning-kit-2903?...
    Als hij niet bevriest is het een perfect systeem...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 4 november 2016 · 10:31
    Ik deed altijd gewoon een spa fles, maar vorig jaar had ik een Vapur en daar ben ik best wel fan van. Met touren hang ik 'm aan de schouderband van mijn tas met het clipje, en kan ik onderweg drinken. Nog makkelijker dan een camelbak eerlijk gezegd. Flessen uit je tas halen werkt voor mij ook niet, dan drink ik te weinig.
    Als je boven bent en de fles is leeg, rol je 'm op en stop je 'm in een zak. Ideaal en niet echt duur.

Nadeel is dat je er eigenlijk lauwwarm water of thee in moet doen als je 'm buiten aan je tas gaat hangen, anders drink je slush puppy. De fles in namelijk totaal niet isoleert.

splitfest.nl
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 4 november 2016 · 10:36
    Qua schoonmaken, als ik er isostar of powerbar ingooi, krijgt mn drinkzak een een gele kleur / aanslag. Iemand anders daar ook last van? martijnuiterwijk op 4 nov 2016 09:48
    Dat is bij mij ook het geval, ook bij de bidons die ik bij het sporten gebruik.
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 4 november 2016 · 12:28
    Ik ben ontzettend fan van mn camelbak, die 1.5/2 liter gaat zeker op met een dag touren. Anders drink ik niet/te weinig, want ik doe mn tas zo min mogelijk af. Goed terugblazen is wel belangrijk, een bevroren slang hoort er helaas bij soms.

Ik doe er verder geen andere rotzooi in, dan blijft ie het schoonst. Thuis in de bruistabletten voor kunstgebitten en flink doorspoelen met warm water.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro