Wat heb ik allemaal nodig om te vellen

• Havana
    Beginner
    Havana op 7 november 2016 路 17:07
    Beste mensen,

In de kerstvakantie ga ik een weekje met het gezin naar Lermoos. Nu lijkt het mij wel leuk om een keer naar boven te vellen (ik noem het altijd "Engels ski毛n" 馃榾). Gewoon aan de rand van de piste overigens. Naar het hoogste punt lopen en dan omlaag ski毛n.

Nu een absolute n00b-vraag: wat heb ik daar allemaal voor nodig?

Ik ben een telemarker. Heb verstelbare stokken. Snap dat ik vellen nodig heb voor m'n ski's.

Fles water of een Camelback leek me wel handig. Misschien iets te eten.

Ik begrijp dat het zwaar is. Ik ben een fanatieke fietser (10.000 km/jaar) die niet zwaar is dus qua conditie zie ik geen problemen.

Is dit iets wat ik gewoon zelf kan proberen zonder "hulp" of raden jullie dit af? Nogmaals: op de piste.

Alle tips en tricks zijn welkom...

Sorry als het een te domme vraag is...
  • sanno
    Tourist
    sanno op 7 november 2016 路 17:21
    Het is vrij gevaarlijk om op de piste naar boven te lopen en veelal net even te steil waardoor je extra bochten zou moeten maken juist op plekken die onoverzichtelijk zijn. In sommige gebieden is het dan ook verboden. Dus zou ik niet doen.

Verder heb je eigenlijk alleen vellen en ik denk hak risers nodig. Een rugzak met drinken, eten en waar je je vellen in kan doen heb je natuurlijk ook nodig. Zo zwaar is het niet. Eerder een mooie start in je voorbereiding naar de Marmotte.
    Toerisski
  • Havana
    Beginner
    Havana op 7 november 2016 路 17:36
    Dank voor je reply. Je ziet wel veel lieden omhoog lopen heb ik vorig jaar gemerkt. Verboden is het bij mijn weten niet.

Goede training voor de Marmotte is het zeker, alhoewel mijn hoofddoel volgend jaar de 脰ztaler is 馃槈
  • ieism
    Tourist
    ieism op 7 november 2016 路 17:45
    Gewoon doen. Wat voor ski en tele binding? Ik heb vast wel ergens een paar skins liggen en andere gear liggen die je kan lenen.
    splitfest.nl
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 7 november 2016 路 18:06
    Het is vrij gevaarlijk om op de piste naar boven te lopen en veelal net even te steil waardoor je extra bochten zou moeten maken juist op plekken die onoverzichtelijk zijn. In sommige gebieden is het dan ook verboden. Dus zou ik niet doen.

Met een beetje training loop je alles tot en met goed rood recht omhoog... Stoere toerski毛rs zelfs nog meer 馃槈 Steeds meer gebieden zorgen ook voor beveiligde toerski-routes. Dus gewoon lekker doen!

En probeer een set vellen te lenen. Dan kun je het gewoon zelf veilig proberen. (Welke maat ski's heb je? Hier is vast wel iemand die je wat kunt lenen....) En ik kan beamen dat het een prima fiets training is! Of is fietsen een goede toerskitraining? 馃槈
  • Havana
    Beginner
    Havana op 7 november 2016 路 18:30
    Kendo 1.84

Vellen welkom!

Binding zal NTN worden, welk type ntb want ze moeten nog aangeschaft worden. Afgelopen seizoen met kabelbindingen geskied.
  • emistos
    Advanced
    emistos op 7 november 2016 路 18:53
    Het is normaal prima te doen, je moet alleen wel echt zorgen dat je de plekken waar skiende mensen je niet kunnen zien vermijd. Mocht je buiten de lifttijden gaan kan het soms ook nog problemen opleveren. De kabels van een pistebully kunnen namelijk levensgevaarlijk zijn, dus blijft buiten de openingstijden uit de buurt van pistes waar ze aan het prepareren zijn!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 7 november 2016 路 19:02
    Als je naar Lermoos gaat kun je het beste op de Ehrwalder Alm beginnen. Daar is onder de gondel altijd een route van het dal station naar het Tiroler Haus. Je komt alleen op overzichtelijke stukken op de piste.
    Als het bevalt kun je uitbreiden naar bv. de Coburger H眉tte.
  • Havana
    Beginner
    Havana op 7 november 2016 路 19:14
    Dank voor de tip. Ehrwalder Alm route had ik vorig jaar al gezien en ziet er prima uit. Vanaf het Tirolerer Haus kun je over een vrij rustige route ook nog verder omhoog.
  • Dirk77
    Beginner
    Dirk77 op 7 november 2016 路 20:03
    Sneeuw! 馃槂 De rest is al genoemd. Veel plezier... enne, die sneeuw is nu aan het vallen.
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 7 november 2016 路 22:29
    Ik zou ook ff wat YouTube filmpjes kijken hoe je die vellen er handig op doet en er weer afhaalt. Nog beter is natuurlijk met een ervaren iemand mee gaan. Voorkom in ieder geval dat die plakkerige banden door de wind drie keer om je behaarde hoofd worden geblazen 馃槂
    THANK GOD SUMMER IS OVER!!!If it's too steep, you're too old!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 8 november 2016 路 14:25
    Kendo 1.84

Vellen welkom!

Binding zal NTN worden, welk type ntb want ze moeten nog aangeschaft worden. Afgelopen seizoen met kabelbindingen geskied. Havana op 7 nov 2016 18:30

Dat is 90mm onder de voet? Zo smal heb ik ze denk ik niet. 馃槈 Als je tegen die tijd NTN schoenen hebt stuur me maar een PB, dan kan je mijn hele teletour setje meekrijgen.
    splitfest.nl
  • Havana
    Beginner
    Havana op 8 november 2016 路 20:14
    Heb je nog een tip welke NTN binding ik het beste kan nemen?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 8 november 2016 路 20:43
    Ik ben geen expert, ik doe telemarken er een beetje bij voor de lol.
    De Freedom is lichter, en beter geschikt om te touren. De Freeride is nog iets actiever en lateraal stijver voor meer controle. Maar met een wat smallere ski zal je dat niet direct nodig hebben. Als je van een kabelbinding komt zal je de Freedom al een grote verbetering vinden in dat opzicht denk ik.

Van de telemarkers die ik ken staan de meeste pisteridders op de Freeride, en de rest op de Freedom.
    splitfest.nl
  • Havana
    Beginner
    Havana op 9 november 2016 路 20:45
    Dank voor je reply.
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 9 november 2016 路 21:22
    Denk ook aan je kleding, je krijgt het al vrij snel warm. Echter kom je wat hoger (en dus op stukken die meer in de wind liggen) kun je ook weer behoorlijk afkoelen. Neem een droog shirt mee zodat je je shirt kunt wisselen als je boven bent. Daarnaast draagt ik bij het klimmen altijd hele dunne handschoenen.
    Veel plezier!
  • Havana
    Beginner
    Havana op 13 november 2016 路 20:49
    Inmiddels een Freedom binding besteld via Bergzeit. Schoenen zullen z.s.m. volgen.

Rest nog een setje vellen. Aangezien 't voorlopig een eenmalig iets is, zou ik het liefst iets willen lenen, eventueel tegen een vergoeding, krat bier of een goede fles wijn.

Heeft iemand iets liggen? Ski's zijn V枚lkl Kendo 1.84 (my 2016).
  • Ingmar
    Beginner
    Ingmar op 14 november 2016 路 22:34
    Prima keuze, Freedom. Ik heb nog wel een paar vellen die je kan lenen. Zijn zelfs iets te smal (!) Welke regio leef je?
  • Havana
    Beginner
    Havana op 15 november 2016 路 07:36
    Groningen, maar ik vergoed uiteraard de eventuele portokosten. Ik ben overigens ook regelmatig in de regio Utrecht te vinden.
  • Havana
    Beginner
    Havana op 2 januari 2017 路 10:46
    Even een update.

Eergisteren m'n eerste poging gewaagd. Met wisselend succes. Ik gebruik Gecko vellen, overgekocht van @SAHA.

Ik heb ze thuis op maat gesneden. Maar ik weet niet zeker of ik ze in de juiste richting heb sneden. Ik heb ze gesneden met het zwarte clipje boven en de metalen (niet-verstelbare) grotere clip beneden. Maar ik heb zo het vermoeden dat het andersom moet. Op YouTube zie ik diverse filmpjes met de Gecko vellen erin, de 茅茅n met de metalen clip op de tip van de ski en de ander juist aan de onderkant.

Afijn, met het zwarte clipje op de tip van de ski ging het vel steeds los. Dus het vel maar omgedraaid en dat ging iets beter, maar het vel is nu uiteraard niet op de juiste maat gesneden. Ook nu raakte het clipje steeds los (in dit geval dan van de onderkant van de ski). Ik heb dan maar een knoopje gelegd in de strap waardoor het clipje i.i.g. redelijk bleef zitten.

Ondanks dit alles heb ik toch een kleine 2 uur omhoog lopen en zo'n 1000 hm gemaakt. Conditioneel ging het prima, als het steil rood werd merkte ik wel dat de hartslag snel richting de 170 ging en dat is ook de door de vellen heen begon te trappen.

Nu dus een aantal vragen

1. Hoe moet ik deze Gecko vellen nu monteren?
    2. Kun je de andersom monteren of staan de haren dan niet naar de juiste kant?3
    3. Hoe zorg ik ervoor dat de vellen niet loskomen (behalve goed droog monteren)
    4. Moet je je ski's nu wel of niet optillen tijdens het vellen (als schaatser doe ik dit intu茂tief een klein beetje).
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 2 januari 2017 路 10:58
    1Je merkt gauw genoeg of je vellen verkeerd om erop zitten, dan glij je alleen nog naar achteren!
    3 Idd goed snijden en zorg dat je de staalkant vrij hebt! droog erop plakken is wel handig ja!
    4 Ik til ze wel een klein beetje op denk ik..
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 januari 2017 路 10:59
    Ze doen het maar 茅茅n kant op. Dat moet je vrij makkelijk kunnen voelen, leg 'm eens op het tapijt en probeer twee kanten op te trekken.
    Is het probleem dat de clip loslaat, of de vellen. Zijn de vellen nieuw, of heel oud?

Optillen tijdens vellen hoeft niet, maar een klein beetje is geen probleem natuurlijk. Het kost meer energie om de ski volledig op te tillen, dat is alles.

Niet vergeten op je hiel te staan als het steil is, en rechtop staan (niet vlak voor je kijken maar naar de top). Als het echt ijzig is is terug glijden wel eens een probleem. Maar normaal moet je tot iets over de 30graden met ski's bijna recht omhoog kunnen lopen. Oefening baart kunst. Zoek ook een stukje uit waar je wat meer grip hebt, meetal op verse of zachte sneeuw. Kunstsneeuw of rijp is gladder, dat is misschien het probleem.
    splitfest.nl
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 2 januari 2017 路 11:03
    Hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden:
    1) Ik heb zelf geen Gecko vellen, maar bij alle andere merken vellen die ik heb gebruikt was het inderdaad altijd de 'grote metalen clip' op de tip en de verstelbare kleine op de tail. Bij de Gecko vellen is dat niet anders (volgens mij). Ze moeten dus andersom...
    2) Ik heb het nooit geprobeerd, maar denk dat andersom niet gaat werken. Immers, op je vellen kun je vooruit gaande ook glijden. Als bijvoorbeeld buiten de pistes de ondergrond weer een stuk afzakt hoef je niet door te lopen en kun je al glijdend naar beneden. In die richting geven ze dus veel minder wrijving.
    3) Wat ik altijd doe met mijn vellen om dat op te lossen is ze extra strak monteren. Dus als de clip er eenmaal omheen zit, de vellen flink aantrekken richting tail en dan pas opplakken en even goed na wrijven. Daardoor kan er onmogelijk iets tussen vel en ski komen. De eerste keer had ik jouw probleem. Maar sindsdien nooit meer last gehad van loslatende vellen. Dus goed strak aanbrengen. Ook de tail clip extra strak bevestigen. Die is altijd verstelbaar.
    4) Ikzelf probeer altijd de ski's op de ondergrond te laten liggen, dat scheelt veel gewicht tillen. Maar als het intu茂tief makkelijker gaat door ze een paar millimeter op te tillen gaat dat met moderne lichte toerski's ook prima. Dat doe ik ook wel eens. En afgelopen trip verbaasde ik mij er nog over dat de gids met wie ik op pad was zijn ski's telkens minstens 2 centimeter optilde. Dus ik denk dat een soepele loopbeweging effectiever is dan een klein beetje optillen. Maar misschien hebben anderen hier een andere mening over. Ik denk dat veel mensen er weinig bij nadenken haha.
    De beste wensen nog! 馃槂
  • waingro
    Advanced
    waingro op 2 januari 2017 路 11:13
    1)
    ofwel de metalen bugel gaat over the voorkant
    2)nee, dan veranderd de glijrichting. (de haren staan dan inderdaad verkeerd, je voelt dit ook al je met je vlakke hand tegen de richting in wrijft)
    3) zorg voor een goede tail clips. Eventueel los bestellen.
    https://www.bergzeit.nl/?cl=search&query=tail+clip&cat=search&...
    4)Skies til je niet op tijdens het skinnen. Zie hier een hele online cursus
    (begin bijvoorbeeld bij les 1, hierin wordt ook uitgelegd hoe je skins aanbrengt en het beste op kunt bergen)
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Havana
    Beginner
    Havana op 2 januari 2017 路 11:23
    Dank voor de antwoorden. Ik heb ze dus verkeerd gesneden en feitelijk zijn ze daardoor dus min of meer waardeloos geworden.... Dat was een beetje een dure les..... dom, dom dom...

Ik baseerde mij op dit filmpje

Op 2:01 zie je toch de tip of zijn het soms twintips....
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 januari 2017 路 11:35
    Hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden:
    1) Ik heb zelf geen Gecko vellen, maar bij alle andere merken vellen die ik heb gebruikt was het inderdaad altijd de 'grote metalen clip' op de tip en de verstelbare kleine op de tail. Bij de Gecko vellen is dat niet anders (volgens mij). Ze moeten dus andersom...
    Luukie25 op 2 jan 2017 11:03

Er zijn wel vellen waar de beugel aan de achterkant moet. Bijvoorbeeld Contour Hybrid splitboard skins en de Contour easy all-in-one. Maar de richting kan je inderdaad gewoon voelen, de clips of beugels doen er weinig toe.
    Bij Gecko heb ik dit echter nog nooit gezien, maar de eerste versies van Gecko waren volgens mij helemaal losse onderdelen, dus het is wel mogelijk dat ooit iemand dit zo gemonteerd zou hebben. Als bijvoorbeeld de tip van je ski te rond of breed is voor de beugels zie je dit wel eens.
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 januari 2017 路 11:40
    Dank voor de antwoorden. Ik heb ze dus verkeerd gesneden en feitelijk zijn ze daardoor dus min of meer waardeloos geworden.... Dat was een beetje een dure les..... dom, dom dom...

I Havana op 2 jan 2017 11:23

Waardeloos zou ik niet zeggen. Het gaat in eerste instantie om de skin die 50 cm direct onder je voet zit. Als de skin niet de hele breedte van de ski is in de tip of tail maakt dit niet zo heel veel uit. Rando racers hebben ook rechte skins zonder de sidecut, en die komen ook best vlot boven. Dus je kan ze altijd hersnijden op de juiste wijze. Probeer dan de skin zo te snijden dat je bijna volledige breedte hebt van net voor de binding tot ongeveer 25cm achter de hiel. Daar heb je het meeste grip nodig.
    splitfest.nl
  • waingro
    Advanced
    waingro op 2 januari 2017 路 11:43
    Op 2:01 zie je toch de tip of zijn het soms twintips....
    Ja twin tips. En hij zegt ook letterlijk op 1:54 this tail clip system (ofwel je ziet de achterkant) daarna klaagt hij een beetje dat de clip een beetje veel kan bewegen 馃槂
  • Havana
    Beginner
    Havana op 2 januari 2017 路 18:29
    Etappe 2.

Eerst even de de door @waingro gesuggereerde filmpjes bekeken. Daarna de vellen hier in de kelder op de pingpongtafel de boel even bijgesneden. Maar goed dat ik altijd een messenslijper meeneem op vakantie. Aardappelschilmesjes vlijmscherp gemaakt; ging prima. Daarna de vellen even op de ski's geplakt v贸贸r ik naar de piste ging.

De rest ging ook 100% beter dan gisteren. Zo'n 500 hm gemaakt in ongeveer een uurtje. Lessons learned

- je krijgt 't snel warm. Al snel een tussenlaag uitgedaan en ook m'n handschoenen
    - kon beter een ritme vinden. Op de steile stukken even een tandje terug.
    - het "afvellen" kost nog best wat tijd. Muts af, helm op, schoenen strak, vellen los & oprollen, water drinken, ski's weer onder, stokken korter maken. Kost al bij al wel even tijd.

De skins deden het verder prima. Clipje ging "slechts" 1x los. Denk dat ik er de volgende keer gewoon een tie-wrap omheen knal.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 2 januari 2017 路 18:48
    Mooi om te lezen dat het gelukt is. Je zult zien dat je er steeds handiger en sneller in wordt. 500hm in een uur is trouwens snel. 馃槂
    Normaal reken je ongeveer 10/15min per 100hm. Dan is de horizontale afstand nog niet meegeteld.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro