Bestaat er een kanaal om een onofficiële gids te huren? (bijv. een local)

• elliotmanchester
    elliotmanchester op 7 november 2016 · 22:05
    Hallo leute,

Ik ga met een groep maten begin februari naar Saalbach. Nou niet de ideale locatie voor freeriden, maar het schijnt er wel wat te kunnen. Nu was het idee om een gids voor 1 of 2 dagen te huren via een skischool of andere dienst, maar dat is wel een duur grapje (min. 80 euro per dag per persoon voor groep van 6). We hebben namelijk niet echt een gids voor veiligheid nodig, maar meer iemand die mooie spots laat zien waar je zelf niet direct achter komt.

Iemand tips in het algemeen? Of voor Saalbach specifiek.

Bedankt alvast!
  • BMT
    Advanced
    BMT op 7 november 2016 · 22:21
    Saalbach is een perfecte freeride bestemming 😃

Zoek even op guides op Wepowder er staan er genoeg tussen. Bijvoorbeeld Berber Semmelink. Of via Powder Guides.

Daarnaast kan je via de skischool volgens mij wel goedkoper uit zijn.

Meestal huur je een Prive leraar voor 1 dag en betaal je een toeslag per extra persoon

Als je een local huurt is het vaak ook een gids daar heb je ook websites van voor zelfstandige gidsen. Zou ik even moeten opzoeken.
  • emistos
    Advanced
    emistos op 7 november 2016 · 22:30
    @BMT heeft het antwoord eigenlijk al wel gegeven, maar toch een dingetje voor de zekerheid:

We hebben namelijk niet echt een gids voor veiligheid nodig elliotmanchester op 7 nov 2016 22:05

Wellicht is het niet het geval maar check voor de zekerheid hier je eigen uitspraak nog even (heb ik de benodigde kennis, pieper, sonde en schep?).
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 7 november 2016 · 22:54
    80 euro per persoon per dag is wel erg duur! Als je een gids huurt voor een dag ben je goedkoper uit waarschijnlijk 😉 heb je ook nog de kennis erbij
    Riding on the edge!
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 7 november 2016 · 23:00
    Er is trouwens ook een Freeridemap van Saalbach-hinterglemm. Daarnaast kun je een losse Freeridemap van fieberbrunn kopen. Dan heb je direct al wat inspiratie voor lijnen!
    Riding on the edge!
  • BjvdB
    Beginner
    BjvdB op 8 november 2016 · 00:47
    Een vriend van mij is inmiddels bezig een platform op te zetten voor onofficiële gidsen en leraren. Niet alleen voor de wintersport maar eigenlijk voor alle extreme sporten. Precies met het idee om de toegang tot locals wat makkelijker te maken. google even op shakabookings. Ik denk niet dat er al iemand uit saalbach tussen zit, maar je weet maar nooit tegen die tijd!
  • fanatix
    Advanced
    fanatix op 8 november 2016 · 05:20
    Ik denk dat zoiets al bestaat: Er is een platform/ app die noemt 'guidebase', hier kan je locale gidsen zoeken voor freeride of alpinisme.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 8 november 2016 · 07:43
    Informeer eens bij skischool s4 fieberbrunn. Al meermaals gebruik van gemaakt. Qua kosten beduidend lager dan jij aangeeft. Volgens mij 200 per dag plus toeslag per deelnemer, bespreekbaar. Vraag op kantoor naar Anna of Gunther. Hele toffe gids is Michel, die is wel vaak van tevoren al geboekt.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 8 november 2016 · 08:00
    @elliotmanchester

Hier vind je wat off-piste routes van Saalbach: http://wepowder.nl/playgrounds/saalbach-hinterglemm/routes... Hier vind je wat off-piste routes van Fieberbrunn: http://wepowder.nl/playgrounds/fieberbrunn/routes

Off piste? Lawinepieper, schep en sonde zijn noodzaak. Kennis? Volg de Safety Academy: http://wepowder.nl/academy Deze maand krijg je met de code SNOWVEMBER#1617 30% korting

May the powder be with you.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 8 november 2016 · 10:40
    Besef je wel dat zo'n onofficiele gids zich op zeer glad ijs begeeft als hij niet de geldige papieren (opleiding) heeft: in geval van een ongeval kan dat juridisch grote gevolgen hebben. Ik zou wel 2x nadenken voor ik tegen betaling mensen mee neem, en zou een ieder wantrouwen die vreemden tegen betaling meeneemt zonder over de geldige papieren te beschikken.
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 19 november 2016 · 12:49
    Een onofficiële gids bestaat niet; dan ben je gewoon een local die de weg weet, maar noem em dan ook zo!

Onofficiële gidsen vind je in de ontwikkelingslanden, waar geen officiële opleidingen en diploma's bestaan.
    Ik sta zelf overigens ook aangemeld bij Shakabookings (als gecertificeerd MTB gids), maar als het waar is wat jij zegt, namelijk dat ze een platform bieden voor onofficiële gidsen, dan ga ik mijn aanmelding snel schrappen!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 20 november 2016 · 15:03
    We hebben namelijk niet echt een gids voor veiligheid nodig, maar meer iemand die mooie spots laat zien waar je zelf niet direct achter komt. elliotmanchester op 7 nov 2016 22:05

Dat is toch precies één van de dingen waarvoor je juist een gids in wilt huren? Daarnaast kan een gids je allerlei handige dingen leren hoe je in het vervolg zelf wegwijs kunt worden in een (nieuw) gebied met bijvoorbeeld hulp van een kaart en online routemateriaal en door je ogen gewoon goed de kost te geven.

@BjvdB Voor het tegen betaling meenemen van skiërs/snowboarders op of buiten de piste heb je gewoon een opleiding nodig in Oostenrijk. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid toch bij degene die de opdracht aanneemt.

Op de site van shakabookings.com bij "Trust and Safety":
    "Hence why we always carry out exhaustive checks on all the instructors who wish to offer their services via our platform. Not only do we ensure that they have the required knowledge and experience but also we carry out a thorough ID check so you can rest assured you are dealing with trustworthy people with integrity. "

En bij "Terms of Service":
    "A tutor is solely responsible for all courses that he offers in his profile. ... Shakabookings does not verify if the tutor has these certificates."

Vind dit wel een beetje misleidend.
  • costijn
    Expert
    costijn op 21 november 2016 · 04:34
    zwartgidsen heet dat

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro