Freeriden doe je met een helm

• mikakindt
    Beginner
    mikakindt op 10 november 2016 · 21:53
    Dag beste POW addicts ,

Een week na het FFF besluit ik er toch maar een topic aan te wijden. In zaal 5, voorafgaand aan The Fourth Phase sprak ik met een heer die een mooi colbert aan had, na dat opgemerkt te hebben hadden we wat small talk over de films, het FFF en wepowder in het algemeen. Daarbij merkte hij op dat in een film/voorstukje weer iemand aan her freeriden was zonder helm. Hierop ging het gesprek nog even verder en zelfs in The Fourth Phase waren de freeriders vaak zonder helm te zien.

Dit zette mij en mijn poedermaatje Lucas aan het denken, en vooral aan het zorgen. Want het is toch een stukje SAFETY (waar we het maar al zo vaak en graag over hebben) wat wellicht door een hoop zeer onderschat word.
    Voor ons gaat dit ontbreken van een stukje eigen veiligheid er met moeite in, Lucas is namelijk een ervaringsdeskundige van hoe belangrijk een helm is. Ik was er zelf getuige van.

In januari 2016 was de winter net pas op gang, wij waren toen nog van het boeken, en zo stonden wij de laatste week van januari in de Dolomieten. Vanwege een beginnende boarder in ons midden zijn wij voor een bestemming gegaan waar de 'slackcountry' mogelijkheden voor ons groots zijn, en rustig en mellow hardpack voor onze 'noob'. Helaas was de laatste dump 2 weken daar voor geweest en waren wij aan gewezen op het hardpack, dan maar scheuren over de groomers in 6 dagen perfect zonnig weer.
    Na een fantastische week waarin snelheden van meer dan 100km/h zelfs ons verbaasde, gebeurde er op de laatste dag wat ongelukkigs. Lucas was wat aan het draaien en klooien voordat de hellingshoek weer groter werd. Snelheid was nihil, en een ongelukkige val stuurde hem met zijn rug richting het dal 'head first' het dal in, met als gevolg een harde loodrechte val op zijn achterhoofd.

3 scheuren in zijn helm (hier 1 zichtbaar), en door de klap duwde de helm zijn goggle omlaag tegen zijn neus met als gevolg een rode piste.

Als ik dit verhaal aan menig onwetend mens vertel hoor ik wel eens: "wat een slechte helm dan joh!"
    Maar ik hoef jullie natuurlijk niet uit te leggen dat dit precies is wat een helm hoort te doen in een poging om jouw schedel en de inhoud daarvan optimaal te beschermen. Want los van die bloedneus kwam Lucas met de schrik vrij, en heeft hij er niet eens hoofdpijn aan over gehouden. Live to ride another day.

En ik weet zeker dat er nog velen onder ons zijn die een dergelijk verhaal hebben over een ongeluk waar de helm een belangrijke safety rol in speelt. Natuurlijk heb je ook de extreme pechgevallen zoals Schumacher, maar dat mag niemand er van weerhouden om toch geen helm te dragen want dat maakt niet uit want Michael.... etc. etc.

We maken maar al te graag gebruik van de '3 eenheid' en velen van ons zetten geen voet op de berg zonder een lawinerugzak. We investeren in kennis en de meesten hebben de academy gedaan, misschien zelfs al het 2e deel van de acedemy. Daarbij betalen we gidsen om ons een leuke en veilige dag te bezorgen. Waarom ontbreekt er dan nog wel eens een helm?

Stay safe!
    Live to ride another day.
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 10 november 2016 · 22:42
    Ha @mikakindt ,

Goed monoloog! en een goede vraag!
    Ik kan de vraag beantwoorden, maar dat resulteert uiteraard op speculatie en niet op een op feiten gebaseerd antwoord.

Wat bij mij binnen schiet, zijn een aantal gedachten:

1 - laksheid (Wat bij mij nog wel eens voorkomt)
    2- gevoel van vrijheid vergroten ?
    3- Als de temperatuur stijgt ben ik geneigd om toch een muts of hoofdband te dragen (vind ik ook onder nummer 1 vallen)
    4- een muts ziet er stoerder uit ?

tsja, ik vind deze vraag in dezelfde categorie vallen als 'waarom zijn de bananen krom' ; en daarbij is er maar een goed antwoord uiteraard. Een helm is natuurlijk wat je op je hoofd moet dragen tijdens het skiën/boarden waar en wanneer onder welke omstandigheden dan ook.
    Skiing is Freedom!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 10 november 2016 · 23:34
    Interessante vraag. Een paar jaar geleden ondertussen vroeg ik me hetzelfde af. Safety first toch als vrijrijder? Voor de kosten hoef je het ook niet te laten. Je hoofd is meer waard dan een nieuwe helm. @Mitchel. noemt precies wat ik ook dacht te zien. En sindsdien heb ik er nog extra goed over nagedacht wat ik wanneer op mijn hoofd heb (koude februari-dump-dagen? Omhoog vellen eind maart? Afdalen eind maart? En zo voorts...).

En dan dacht ik met m'n eigen keuze's plus die punten hierboven vrijwel heel de vrij-rijd-club benoemd en begrepen te hebben... Maar heel de vrij-rijd-club? Er is een klein groepje dat nog moedig weerstand biedt zonder toverdrank van Panoramix.

Het idee van deze groep bijzonder ervaren groep (net niet helemaal)prof's lijkt op puntje 2 (gevoel van vrijheid vergroten) maar voegt daar aan toe nog beter te horen, dingen om je heen nog wat lekkerder te ervaren en het missen van de noodzaak er van door een overmaat aan ski en board-capaciteiten. (Bouw je meer skills op met meer dan 150 dagen per jaar op planken?).

Denk een beetje van dit:

En als die postbode dan gewoon zijn rondje rijdt zonder al te veel gekkigheid in de afdaling, kan ik deze vakman ook moeilijk iets vertellen over een helm.

Nou ben ik toch wel een tikkie jaloers (op zowel dat kleine clubje vrijrijders als die postbode), maar ik begrijp ondertussen wel dat je op basis van een paar hele goeie argumenten een eigen keuze kan maken. En als zo'n vrijrijder dan ook nog eens zegt juist wel een helm te dragen in een skigebied tussen de liften waar ik ook tikkie's van heb gekregen of op echt lijpe dagen tussen de rotsen... Om het idee beter te begrijpen ben ik zelfs een keer een tripje speciaal om mijn hoofddracht heen gaan bouwen 😀 (Aan te raden, voelt bevrijdend, maar ben voorzichtig...).

Toch is het mijn keuze nog niet, maar ik hoop dat ik zo'n keuze een keer echt kan verdienen door een paar winters op een rij 100 dagen op ski's te staan 😉
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 11 november 2016 · 00:25
    Ik draag altijd een helm, maar ik ben dan ook niet van de oude garde en ook niet van de 100+ dagen in de sneeuw. Ik ben een helm gaan dragen nadat ik meerdere keren met BMX-en erg hard op m'n hoofd ben gevallen en daar een fixe hoofdpijn van een geruime week van had. Maar natuurlijk kopt een hoop hard zand of klei wat harder dan een lekker laagje pow.
    Enige wat ik zeg tegen vrienden die geen helm willen dragen: wij gaan samen the crash reel kijken. Als je dan nog steeds geen helm wilt dragen, maak je in iedergeval voor jezelf een hele bewuste en afgewogen keuze lijkt me. Wil niet zeggen dat ik die keuze begrijp.
    Riding on the edge!
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 11 november 2016 · 08:14
    Ik maak hier niet veel zever rond.
    Het is ieder voor zich, punt uit.
    Maar als je beslist van zonder helm op stap te gaan, en je doet je straks pijn of je bent dood moet er niemand komen janken. Het is de rijder zijn beslissing en hij en alleen hij (en zijn nabestaande) moet de gevolgen van zijn aktie dragen.
    Dit valt onder dezelfde categorie als idioten die op een gletsjer doelbewust onder het touw duiken en dan verwonderd zijn dat er ongelukken gebeuren. Eigen schuld, dikke bult.
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 11 november 2016 · 08:34
    Ik snap echt niet waarom iedereen altijd maar een helm draagt......

• martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 11 november 2016 · 08:53
    Persoonlijk draag ik mijn helm meer voor '' de onkunde van een ander''. Moet er niet aan denken als iemand met zn net geslepen staalkanten lans mn hoofd af komt. En dan kun je zelf nog zo goed skiien / boarden
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 11 november 2016 · 08:58
    Ik beuk elke vakantie continu tegen skilift beugels en mijn eigen ski's/stokken dus kan me niet indenken waarom ik geen helm zou dragen. Maar blijkbaar zijn er dus ook mensen met een betere motoriek...

Ik vind m'n eigen hoofd belangrijker dan voor lul/warm. Als iemand dat niet vindt prima, dan hoop ik gewoon dat ze een betere motoriek hebben. Behalve als ie voor m'n neus ligt te bloeden, dan wordt ik gewoon boos.
  • MTV
    Beginner
    MTV op 11 november 2016 · 09:07
    Iedereen heeft wat mij betreft recht op zijn of haar eigen keuze in risico acceptatie. Zo lang je anderen niet in gevaar brengt en je bewust kiest voor een hoger risicoprofiel: fine by me. Als je veel risico loopt door onwetendheid: luister en leer. Mijn risico acceptatie is niet enorm groot. Doe mij maar een sjieke helm.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 11 november 2016 · 09:21
    Ik durf het zelfs zo te stellen dat ik niet met iemand op pad ga die geen helm heeft. Het is voor mij net zo belangrijk als de 3-eenheid. Iedereen zou een helm moeten dragen bij het freeriden en zeker in de back country.

Het heeft met verantwoordelijkheid te maken voor jezelf maar ook voor je buddies. Het is misschien far fetched maar in mijn hoofd speelt altijd het volgende scenario af: "Er ontstaat een lawine. Je maatje wordt gepakt maar jij kunt nog net uitwijken. Echter heeft dit wel tot gevolg dat je die boom of rots moet koppen. Door je verminderde bewustzijn of hoofdletsel lukt het vervolgens niet om je maatje uit te graven."

Ik moet wel opmerken dat tijdens het vellen mijn helm altijd in het draagnet van mijn rugzak zit. Hierdoor heb je geen last van extra hitte. (Tenzij je op hele steile passages bent, dan gaat die op)

Eenmaal onderweg naar beneden gaat de helm altijd op. Tijdens het afdalen vind ik het zelfs heerlijk om een helm op te hebben. Je koelt namelijk best wel af als je net 5 uur gelopen hebt. Daarnaast is een goede helm erg comfortabel, ventileert goed en weegt onder de 400gram.

Gelukkig draagt in Noorwegen iedereen een helm en is het dus geen thema. (behalve bij langlaufen/crosscountry skiën, maar dat zal nog wel ooit veranderen net zoals bij wielrennen nu het geval is)
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 11 november 2016 · 12:40
    Ik beuk elke vakantie continu tegen skilift beugels en mijn eigen ski's/stokken dus kan me niet indenken waarom ik geen helm zou dragen.
    elisa.tmc op 11 nov 2016 08:58

Ik heb eigenlijk alleen dat probleem als ik een helm draag. Kennelijk maakt die 2 cm erg veel uit tussen mis of raak.
    Niet om echt een discussie los te maken (deze is er al vaak genoeg geweest zonder iemand aan de andere kant te overtuigen) maar om de eentonige saaiheid van dit lijntje te doorbreken: ik draag liever een muts dan een helm. Ik blijf het gevoel hebben dat een helm zorgt voor net dat extra onbezorgdheid waardoor ongelukken gebeuren. Dat wordt verstrerkt door het gevoel (ik heb het nooit geteld dus wie weet maakt het in werkelijkheid niets uit) dat ik veel vaker mijn hoofd stoot/ergens achter blijf hangen met een helm op (zie opmerking boven).
    Maar iedereen maakt zijn eigen afwegingen. Ik ben met de jaren wel milder geworden over helm dragen of niet. Er zijn dan ook dagen dat ik zelf besluit om een helm te dragen en ik neem hem ook altijd wel mee al was het maar om de skipunten extra te beschermen in mijn skitas.
    Toerisski
  • sanno
    Tourist
    sanno op 11 november 2016 · 14:31
    net vandaag op fiets.nl en het geldt niet alleen voor fietsers.

Fietsers die een helm dragen zijn geneigd om meer risico’s te nemen dan fietsers die geen held dragen, dat concluderen wetenschappers van de Universiteit van Bath. Volgens de onderzoekers is de perceptie van de eigen veiligheid een belangrijke factor bij het nemen van risico’s.
    Onbewust meer risico

Sporters die beschermende kleding dragen bleken bij diverse experimenten meer risico’s te nemen dan sporters die dat niet deden. Opvallend is dat mensen ook extra risico’s nemen als de beschermende kleding hen helemaal niet extra beschermt.

De onderzoekers deden dit onder meer met proeven met een apparaatje dat oogbewegingen meet. Bij de testen werd dit apparaatje afwisselend op een helm dan wel op een honkbalpetje gemonteerd. De proefpersonen namen bij diverse testen meer risico’s als ze de helm ophadden. Dit terwijl de helm geen enkele invloed had op de veiligheid van de deelnemers.
    Toerisski
  • evan
    Advanced
    evan op 11 november 2016 · 14:34
    Dus als je te risicomijdend bent kun je beter gaan beleggen met een helm op, @Sanno?
  • sanno
    Tourist
    sanno op 11 november 2016 · 14:46
    @evan bedankt! weer wat geleerd over mezelf. Volgende keer als ik naar mijn aandelenportefeuille kijk doe ik mijn fullface, rugbeschermer, elleboog beschermers en crash pants aan. Dan ga ik helemaal los.
    Toerisski
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 11 november 2016 · 15:33
    ff wat olie op t vuur:
    In discussies over risicomanagement is t altijd moeilijk als er absolute termen gebruikt worden, zoals 'altijd'/'nooit' een helm/harnas/touw/zwemvest/etc. Absolute veiligheid is een illusie, er is altijd een afweging tussen kosten/grammen/etc, restrisico en beleving. Die afweging moet ieder voor zich regelmatig maken.

Als je denkt in absolute termen ('altijd een helm') loop je het risico jezelf voor de gek te houden. Je plaatst jezelf wellicht (iets) dichter bij de illusie van absolute veiligheid, en gaat daardoor wellicht grotere risico's nemen. Tenzij je natuurlijk een cyborg bent die z'n volledige brein onder volledig bewuste absoluut rationele controle heeft.

Ik draag soms een helm. Bij een lange tour in mellow terrein is t me die grammen niet waard; ik ski liever voorzichtig. Technisch terrein, extreme lijnen, dun sneeuwpak? Dan vaak wel.

Vergeet ook niet dat veel skihelmen wel beschermen tegen schrammen en gaten in je schedel (klap op rots), maar niet tegen hersenschuddingen, gebroken nekken, en ander dodelijk high-accelaration letstel.. Research oa op: http://www.sportgevity.com/taxonomy/term/11
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 11 november 2016 · 17:04
    Ben t eens met @JaapvR en laat t zelf ook van de omstandigheden afhangen. Persoonlijk vind ik een helm met omhoog skinnen veel te warm, dan gaat de helm op de rugzak. Op langere tochten neem ik hem wel of niet mee afhankelijk van de aard van de toer en de verhouding stijgen en dalen. Met freeriden (en mijn sporadische pogingen tot freestylen) gaat bij mij de helm wel altijd op gewoon omdat ik dan ook wat meer uitprobeer en de kans op een crash groter is. Vind dus dat je per situatie de afweging kan maken en niet dat het per se altijd zou moeten.

Maar goed, waar de discussie mee begon is dat er in de films weinig helms worden gedragen, en dat hiermee een slecht voorbeeld wordt gegeven.

Als snowboardleraar was ik in canada verplicht een helm te dragen, zelfs op de babywei. Was niet altijd even comfortabel, maar achterliggend idee van de policy is dat mensen eerder doen wat ze zien dan dat ze doen wat ze verteld wordt, zeker bij jeugd. Vond het dragen van mijn helm tijdens werk dan ook niet meer dan logisch want ik wordt dan betaald om het goede voorbeeld te geven.
    Voor pro boarders en freeskiers vind ik niet dat dit zomaar opgaat want die worden niet betaald om les te geven maar voor het laten zien van hun eigen verhaal, skills, stijl en inherent hieraan verbonden ook juist hun hoge risicoacceptatie.
    Hebben deze gasten volgens jullie ook een voorbeeldfunctie wanneer ze hun eigen films schieten en uitbrengen, weg van het meer gereguleerde wedstrijdcirquit? En zouden ze ook in films verplicht een helm op moeten? (bij wedstrijden is meestal wel een helmplicht!)
    Ik vind dit persoonlijk te ver gaan, maar kan me wel voorstellen dat niet iedereen hier zo over denkt...
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 11 november 2016 · 17:22
    Grappig, mijn maten en mij vielen het ook op bij t FFF. Ik twijfel niet, nooit, aan t op doen van m'n helm. Tot twee jaar geleden deed ik het op basis van inzicht; hoe makkelijk een klein ongeluk met je hersentrommel bijzonder grote gevolgen kan hebben. Sinds twee jaar op basis van ervaring; met m'n kop tot stilstand gekomen op een rots. Als t niet voor m'n, vervolgens gesloopte, helm was had ik dit denk ik niet kunnen typen. Bevestigde voor mij de noodzaak van een helm. Sterker nog, ik draag sindsdien een full face helm en afgezien van wat meer zweten totaal geen last van. T is denk ik ook vooral een kwestie van wennen aan iets op je kop te hebben en dat zal voor mutsdragers vast even benauwd zijn in t begin. 'alleen zo'n typisch kenmerk van spijt is dat het steeds weer te laat komt en nooit op tijd' - Extince 😃
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • evan
    Advanced
    evan op 11 november 2016 · 17:49
    Souvenir van een vlakke dalafdaling op een sneeuw/klei-mengsel eind april in Engelberg. Gelukkig had ik geen zin om mijn helm al af te doen.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 11 november 2016 · 21:09
    Even terugkomend op het FFF; in The Eternal Beauty of Snowboarding wordt mooi beschreven waarom de jongens in de film nooit een helm dragen: het moet nonchalant lijken anders gaat het op sport lijken 😀
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 12 november 2016 · 00:14
    Een helm is een geweldig hulpmiddel om een schedelbreuk te voorkomen. Een helm heeft een nadelige invloed op de acceleratie en deceleratie van je hersenen. Vaak wordt gedacht dat het botsen van je hersenen tegen je schedel de hersenschudding veroorzaakt. Onderzoek laat zien dat de versnelling/vertraging en eventuele verdraaiing van je noedel de dieper gelegen delen zwaarder beschadigt dan de buitenste delen.

Mooie TED talk van David Camarillo: http://www.ted.com/talks/david_camarillo_why_helmets_don_t_prevent_con...
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • rollie
    Beginner
    rollie op 16 november 2016 · 16:15
    En wat is de mening van @meteomorris hierover? Gezien hij in veel filmpjes zonder helm voor komt en ook een flink potje kan snowboarden 😉 (geen verwijt, ben gewoon benieuwd).
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 november 2016 · 17:07
    @rollie 'No answer your honour'...
    May the powder be with you.
  • Christ05
    Beginner
    Christ05 op 16 november 2016 · 17:21
    Er is altijd een reden om iets niet te doen:
    Geen zin, niet stoer,niet comfortabel, etc etc

Maar je hebt maar 1 reden nodig om het wel te doen!
  • mikakindt
    Beginner
    mikakindt op 17 november 2016 · 21:39
    Ik durf het zelfs zo te stellen dat ik niet met iemand op pad ga die geen helm heeft. Het is voor mij net zo belangrijk als de 3-eenheid. Iedereen zou een helm moeten dragen bij het freeriden en zeker in de back country.

Het heeft met verantwoordelijkheid te maken voor jezelf maar ook voor je buddies. Het is misschien far fetched maar in mijn hoofd speelt altijd het volgende scenario af: "Er ontstaat een lawine. Je maatje wordt gepakt maar jij kunt nog net uitwijken. Echter heeft dit wel tot gevolg dat je die boom of rots moet koppen. Door je verminderde bewustzijn of hoofdletsel lukt het vervolgens niet om je maatje uit te graven."
    waingro op 11 nov 2016 09:21

Een scenario waar ik aan denk is dan: Jij of je maatje zonder helm verongelukt, en vervolgens kan een van de twee (of meer) uit gaan zoeken wat ze nu met jou aan moeten, en aangezien je geen helm op had.... Ik denk er liever niet aan..

Daar naast zal ik hier ook niemand veroordelen op het dragen of niet dragen van een helm, ieder voor zich.
    Maar ik stap niet snel met iemand een berg op die geen helm bij zich heeft. Gewoon om het scenario dat ik net beschrijf.
    Prima als ik eerste hulp moet verlenen of als iemand uit gegraven moet worden, maar bij een crash waar het ontbreken van een helm voor zwaar letsel zorgt zou ik mij erg machteloos en boos voelen.
    Eigenlijk net als iemand moeten zoeken die het vertikt om een pieper mee te nemen, wat ik mij niet zou kunnen voorstellen.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 november 2016 · 21:46

Ik draag soms een helm. Bij een lange tour in mellow terrein is t me die grammen niet waard; ik ski liever voorzichtig. Technisch terrein, extreme lijnen, dun sneeuwpak? Dan vaak wel.

JaapvR op 11 nov 2016 15:33

Zelfde hier, met touren heb ik meestal een goed beschermende strohoed op. Een helm draag ik ongeveer één op de drie dagen, als het nodig is.
    splitfest.nl
  • Haas
    Expert
    Haas op 17 november 2016 · 21:49
    Ik snap echt niet waarom iedereen altijd maar een helm draagt......

Roelaano op 11 nov 2016 08:34

Ja als je de bar uitloopt zonder te betalen zou ik ook ff die helm opzetten!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 17 november 2016 · 22:02
    Altijd met helm, tijdens het klimmen gaat deze natuurlijk wel af. Komende winter ga ik het ook eens met een mountainbike helm proberen. Toch goede bescherming en veel minder gewicht. Op de site van Dynamiet zie je soortgelijke helmen, echter met forse prijskaartjes.
  • ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 18 november 2016 · 09:32
    Ik ski altijd zonder helm!

Anders verlies ik volgers op #instagram
    FUCK YEAH I AM FREE
  • mikakindt
    Beginner
    mikakindt op 18 november 2016 · 20:17

Anders verlies ik volgers op #instagram ErnstHendrikSprenger op 18 nov 2016 09:32

Mooie profielfoto dan Ernst.
    Wat is je #insta? dan heb je er een #follower bij! 😃
  • ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 19 november 2016 · 08:28

Anders verlies ik volgers op #instagram ErnstHendrikSprenger op 18 nov 2016 09:32

Mooie profielfoto dan Ernst.
    Wat is je #insta? dan heb je er een #follower bij! 😃 mikakindt op 18 nov 2016 20:17

Hehe,

Ik ben ehsprenger op instagram 😉
    FUCK YEAH I AM FREE

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro