Tot 159 cm verse sneeuw gevallen in de Alpen!

Tot 159 cm verse sneeuw gevallen in de Alpen!

Het is 11 november (@Arjen, gefeliciteerd!) en ik zie zomaar 123 cm aan sneeuw verschijnen op een meetstation. Kijk ik naar de webcams dan stapelt de sneeuw zich op. Open ik dan de statistieken van wePowder dan weet ik dat de winter begonnen is. Afgelopen week kreeg ik de eerste videoreports door vanuit de Alpen en ik weet dat er de komende dagen heel veel mensen in de verse poeder zullen staan. In de complete Alpen ligt een bak sneeuw en boven de 2000-2200 meter gaat deze niet meer weg. De winter is nu al gestart en ik kon niet vermoeden dat mijn analyse van ruim twee weken terug zou mooi zou uitkomen:

Er is een grote kans dat de komende maanden de Polar Vortex zwak blijft, waarmee de kansen op een koude winterstart alleen maar stijgen. Begin november kunnen we al een eerste inval van de winter verwachten.

TIP: lees ook “Winterverwachting 2016- 2017: de kansen op een koude start zijn gestegen”)

De winter is koud gestart en de eerste inval heeft veel sneeuw gebracht. De komende weken gaan cruciaal worden voor het verdere verloop van de winter, maar daar kom ik zondag op terug. Voor nu duiken we even wat dieper de poeder in die de afgelopen 48 uur viel en de komende 24 uur nog gaat vallen.

In dit bericht:

  • Bizar veel verse sneeuw
  • Front verschuift richting Oostenrijk
  • Zaterdag zonnig in het westen, laatste sneeuwval in het oosten
  • Zondag opkomende hogere bewolking, in het oosten op de toppen zonnig
  • Volgende week duidelijk milder
  • Lange termijn: duimen dat de straalstroom weer naar het zuiden zakt

Bizar veel verse sneeuw

Bij les Marecottes geeft het meetstation deze ochtend aan dat het sneeuwdek inmiddels al 123 cm dik is. Let wel, dat is het sneeuwdek. Wie goed naar de gegevens van het meetstation kijkt ziet dat er de afgelopen dagen maar liefst 159 cm verse sneeuw viel. Daarmee heeft dit meetstation duidelijk de meeste sneeuw opgepakt. Iets wat mij overigens niet verbaast, want bij een west tot noordwestelijke stroming zien we hier vaker enorme pieken.

Meetstation Les Marecottes
Meetstation Les Marecottes

Maar ook in de andere gebieden in de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland is veel sneeuw gevallen. Gemiddeld is het sneeuwdek er rond de 2000 meter al 50 centimeter dik, maar vaak is het al veel dikker. Boven de 2500 meter zien we vaak al 80-100 cm en zelfs in de dalen is het wit boven de 800-1300 meter. Dit kaartje van de Zwitserse Alpen laat goed zien dat het de afgelopen 3 dagen ook intens sneeuwde op de lagere meetstations.

Verse sneeuw afgelopen 3 dagen Zwitserland
Verse sneeuw afgelopen 3 dagen Zwitserland
Vers sneeuw in Wallis
Vers sneeuw in Wallis

Ook in de Franse Noordalpen is het AAN. Op 2200 meter wordt er in de Savoie zo’n 80 centimeter gemeten en een blik op de webcams doet me eerder aan februari dan aan november denken. Check dit beeld van Megeve waar je gewoon met wat vellen onder de ski’s naar toe kunt lopen om daarna over de niet geprepareerde pistes af te dalen.

Megeve
Megeve
Megeve
Megeve
80 cm sneeuwdek in de Savoie
80 cm sneeuwdek in de Savoie

Duiken we diepe de gemiddelden in dat ziet het er goed uit. Een halve meter op 2000 meter is een hele goede start van de winter.

Gemiddelde dikte sneeuwdek in de Franse Savoie
Gemiddelde dikte sneeuwdek in de Franse Savoie

Front verschuift richting Oostenrijk

In de loop van de nacht is het front richting het oosten gaan schuiven. Dat zien we goed aan het meetstation bij Engelberg waar het pas de afgelopen uren echt is gaan dumpen. Je ziet een duidelijke piek en het sneeuwt er nu nog steeds.

Meetstation Engelberg
Meetstation Engelberg
Veel verse sneeuw op de Stand
Veel verse sneeuw op de Stand

Kijken we naar de meetstationnen in Oostenrijk dan zien we dat de meeste sneeuw tot vanochtend ten westen van de Arlberg viel. En dat is ook niet zo goed. De lijn Kappl, Arlberg en Kleinwalsertal in een aanschakeling van hoge toppen die sneeuw uit west tot noordwest blokken waardoor het bij een dergelijk windrichting altijd meer sneeuwt in het Kleinwalsertal en Vorarlberg dan ten oosten ervan. En dus is het op de webcams ten westen een stuk witter.

Meeste sneeuw in het westen van Tirol
Meeste sneeuw in het westen van Tirol
Kleinwalsertal
Kleinwalsertal

Maar een blik op onze sneeuwkaarten laat mooi zien dat vandaag ook Oostenrijk aan de beurt is. Zeker als je dieper de data van de gebieden induikt dan zie je goed dat het in het westen weliswaar nu nog sneeuwt, maar dat het in de loop van de dag daar afneemt, terwijl het in Oostenrijk dan nog even doorsneeuwt.

Zaterdag zonnig in het westen, laatste sneeuwval in het oosten

De zaterdag start magnifiek in de Franse Alpen. Het is zonnig, met veel verse sneeuw en blauwe luchten. Meer naar het oosten sneeuwt het dan nog licht, maar ook daar komt de zon er in de loop van de dag door. Op zondag zien we juist het omgekeerde. Een warmtefront met hoge grijze bewolking zorgt in eerste instantie voor diffuus licht, maar ook voor stijgende temperaturen en later zelfs regen onder de 1500-1800 meter. In het oosten is het dan nog bewolkt in de dalen, maar schijnt de zon juist op de hogere delen van de berg.

Waarheen te gaan?

Arjen schreef een fantastisch artikel met tips waar je komend weekend al draaiende liften kunt vinden. Grosso modo komt het hier op neer

  • Vrijdag: er draaien wat liften, maar daarnaast kun je toeren in de Franse Noordalpen, Zwitserland en het westen Oostenrijk
  • Zaterdag: in de ochtend toeren vanaf de alpenweides. Daarnaast draaien er vandaag al veel meer liften
  • Zondag: nog steeds prima sneeuw op de pistes van de gletsjers, met de juiste kennis kan er nog getoerd worden in de Alpen. In het westen dan een zwak frontje met hoge(re) sneeuwgrens en diffuus licht.

LET OP: in de loop van de zaterdag wordt het rap warmer. Met het opwarmen van de temperatuur neemt de instabiliteit van de sneeuw snel toe en neemt de lawine activiteit toe. Houd daar rekening mee.

Volgende week duidelijk milder, daarna onzeker

De jetstream komt noordelijker te liggen en de NAO index wordt positief. Dat betekent dat het mild wordt in de Alpen. Het sneeuwdek kan zich gaan zetten en de sneeuw boven de 2000 meter zal zich transformeren tot de basis voor komend seizoen. De manier waarop die transformatie plaatsvindt zal bepalend zijn in hoeverre de sneeuw van nu een probleem gaat worden later deze winter. Iets wat ik de komende weken scherp ga volgen. Maar komende week dus mild, daarna hopelijk weer een negatieve NAO index.

NAO index tijdelijk positiever?
NAO index tijdelijk positiever?

TIP: lees ook "De NAO index als wintervoorspeller?

SNOWvember: investeer in je safety skills

Het is SNOWvember op wePowder. Een maand waarin snow safety centraal staat. Op wePowder vertellen we je namelijk niet alleen waar je de poeder kunt vinden, maar leggen we je ook uit hoe je dit kunt na vertellen. Onder het motto: een goede freerider is een oude freerider geven we je deze hele maand maar liefst 30% korting als je nu start met de Safety Academy. Voor nog geen 42 euro krijg je dan toeging tot het online leerplatform en sturen we je ook nog eens het Safety boek op. Je kunt direct hier starten (het eerste hoofdstuk is gratis). Gebruik onderstaande code en je krijgt direct je 30% korting.

Morgen geen update. Zondag ben ik er weer.
Stay stoked. Morris.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur11 november 2016 · 10:15

Hoop dat het de komende 3 weken nog flink gaat dumpen, aftellen naar de kickoff is al begonnen :)

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Expert
meteomorrisAuteur11 november 2016 · 10:58

@@martijnuiterwijk sneeuwdansjes doen het altijd goed in SnoWvember ;)

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur11 november 2016 · 12:05
powfinder.com
Expert
ijsbeerAuteur12 november 2016 · 18:58

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18822.jpg?width=800
Ibergeregg was ook lekker op de vellen vandaag

Gevorderd
FrankvDeldenAuteur13 november 2016 · 09:31
Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!