Alles over splitboard bindingen '16-'17

Alles over splitboard bindingen '16-'17

Na mijn eerste artikel over splitboarden (eerste hulp bij splitboarden) is het tijd voor een nieuw artikel. Er zijn namelijk leuke en nuttige bindingsinnovaties op de markt gebracht die ik nog niet eerder besproken heb.

Plum

Bij Plum hebben ze geen nieuw model gelanceerd, maar hun bestaande Feyan binding op een aantal punten verbeterd. Zo is de touring mode interface stabieler geworden, doordat de as van de touring bracket nu door een vast punt op de baseplate van de binding gaat. Ze hebben hier een soort ‘channel’ voor gemaakt. Het beweegbare gedeelte wordt nu alleen gebruikt om de binding in touringmode te locken. Daarnaast is het sluitmechanisme wat gebruiksvriendelijker gemaakt en zijn de touring risers breder.

De Plum Feyan binding van seizoen 2015-2016
De Plum Feyan binding van seizoen 2015-2016
De Plum Feyan binding van seizoen 2016-2017
De Plum Feyan binding van seizoen 2016-2017

SP

Ze bestaan al wat langer, maar ze worden niet vaak genoemd als we het over splitboard bindingen hebben, namelijk de bindingen van SP. Waar ik jaren geleden al eens fantaseerde om van mijn Voilé koppelplaten bindingen te maken, heeft SP er daadwerkelijk werk van gemaakt. Het lijkt wel of ze gewone SP bindingen direct op een koppelplaat van Voilé gelast hebben, natuurlijk zonder de rubberen demping die er normaal onder zit. Nu is er een merk als Spark, die de integratie van het koppelmechanisme van Voilé in zijn bindingen wat eleganter heeft uitgevoerd, maar de binding van SP wérkt. Ten opzichte van de Voilé koppelplaat met daarop een normale binding geschroefd, sta je toch iets lager en het geheel is lichter. En daar waar Voilé helaas het licht niet heeft gezien bij de montage van de Harscheisen, heeft SP dat wel: je schuift ze gewoon via de achterkant van de binding – en die staat dus los in skimodus – in de rail en ze klikken vanzelf vast. Geen gedoe met uittrekken van je ski’s en het verwijderen van je bindingen om je harscheisen te kunnen monteren.

Multientry Split
Multientry Split
Multientry Split
Multientry Split
Fastec Split
Fastec Split
Fastec Split
Fastec Split

SP heeft twee verschillende modellen splitboard bindingen. Als eerste is er de Fastec Split, waarbij je via de neerklapbare highback kunt instappen. En als tweede de Multientry Split, die naast dezelfde neerklapbare highback, ook een normale instapmogelijkheid heeft met het klassieke strapsysteem. Bij beide systemen is de heelcup verwerkt in de highback

Een tekortkoming van het systeem is dat de forward lean van de highback niet echt eruit te halen is. Anders gezegd, de highback blijft ook tijdens het lopen in je kuit drukken. En dat terwijl juist dit systeem er zich perfect voor leent! Je kunt natuurlijk de highback helemaal naar achteren klappen en hopen dat je niet uit de binding schuift, maar dat werkt misschien nog net in vlak terrein.

De highback-heelcup is naar voren en naar achteren te verplaatsen om daarmee de binding aan de grootte van je snowboardboot aan te passen.

Advies verkoop prijzen:

  • Fastec Split €319
  • Multientry Split €329

Karakoram

Karakoram heeft een compleet nieuwe binding ontwikkeld, de Karakoram Prime Connect. Deze binding valt in een iets goedkoper segment, het frame is namelijk uit kunststof gemaakt. De binding oogt zeer stevig, maar is wel wat zwaarder (één enkele binding weegt 860 gram) dan de andere bindingen van Karakoram uit de Prime lijn. De Prime Connect binding is bedoeld voor je solid board én voor je splitboard. Het is een mooi concept om één binding voor al je boards te gebruiken, want je kunt toch maar één board tegelijk rijden. Wel heb je een apart onderdeel nodig om de binding ook voor je splitboard geschikt te maken, dus je moet even opletten of dit erbij zit. Dit is niet in alle landen standaard het geval.

Karakoram Prime Connect
Karakoram Prime Connect

Daarnaast hebben ze een nieuwe strap ontwikkeld, de ‘Flex Lock’, waardoor je je ski beter op zijn kant kunt zetten tijdens het skinnen. Deze strap zorgt er namelijk voor dat je snowboardboot beter bij je highback gehouden wordt en hierdoor wordt de zijwaartse verbinding tussen boot en ski een stuk directer.

Karakoram Flex Lock
Karakoram Flex Lock
Karakoram Flex Lock
Karakoram Flex Lock

Als laatste hebben ze nieuwe clips ontwikkeld om de twee splitboardhelften nóg beter bij elkaar te houden, de Karakoram Ultraclips. Ik heb ze nog niet getest, maar ze zien er zeer solide uit. De vorm lijkt geïnspireerd door de chinese hooks van Voilé, maar de Ultraclips trekken het board echt helemaal naar elkaar toe en zijn in te stellen. De sluiting gaat niet verder open dan 90°, dus hij kan ook nooit buiten de edge van je snowboard vallen.

Karakoram Ultraclip
Karakoram Ultraclip

Advies verkoop prijzen:

  • Karakoram Prima Connect Split Set €579 (incl. complete interface voor een splitboard, met een enkele riser in plaats van een dubbele)
  • Karakoram Prime Connect Quiver €449 (hier zitten alleen twee sets interface voor normale solid boards erbij)
  • Flex Lock €69.99
  • Ultraclips €59.95

Spark

Spark heeft voor komend seizoen geen heel grote vernieuwingen, wat waarschijnlijk betekent dat ze door de jaren heen gewoon een zeer solide productlijn hebben opgebouwd. De vernieuwde climbing wire is makkelijker te bedienen en de bindingen zijn in nog meer kleuren verkrijgbaar.
Spark climbing wire

Advies verkoop prijs:

  • Climbing wires €40.00

Voilé

Voor seizoen 2016-2017 heeft Voilé een nieuw model: de Speed Rail. Het eerdere model van Voilé, de Light Rail, was eigenlijk het antwoord van Voilé zelf op de integratie van de door Voilé bedachte koppelplaat (slider track) met de daarop te monteren binding, zoals Spark dat als eerste had gedaan. Daar waar Spark enkele jaren geleden al een systeem op de markt bracht zonder de welbekende pin om de binding en de ski te borgen, heeft Voilé wat langer nodig gehad. De Speed Rail is het antwoord van Voilé op het Tesla systeem van Spark. In ride mode schuif je de bindingen over de pucks en fixeer je ze door de achterkant van de baseplate naar beneden te klappen. In tour mode haak je de bindingen achter een pin, terwijl je de binding ver naar voren kantelt, waarna je ze laat zakken en ze vast blijven zitten. Het frame van de binding is instelbaar, waarbij de heelcup met highback naar binnen of naar buiten verplaatst kan worden.

Voilé Speed Rail
Voilé Speed Rail
Voilé Speed Rail
Voilé Speed Rail
Voilé Speed Rail
Voilé Speed Rail

Niet nieuw, maar wel het vermelden waard, is het channel systeem van Voilé. In plaats van boards met het gestandaardiseerde insertpatroon voor splitboards, maakt Voilé nu ook splitboards met een channelsysteem. Ja, net als Burton dus! Een voordeel van een channel is dat het instellen van de positie van de bindingen daarmee wel heel erg gemakkelijk gaat. Met de traditionele pucks van Voilé sta je soms met je handen in het haar. Maar goed, als alles gemonteerd zit, hoe vaak verander je je stance dan eigenlijk nog? En met de pucks van Spark en het Karakoram systeem is het monteren van je bindingen en het goed instellen van je stance ook echt geen hogere wiskunde meer.

Advies verkoop prijs:

  • Voilé Speed Rail €319

De eerste dumps zijn al gevallen, nu maar hopen dat het een seizoen met goeie sneeuw en mooie tochten mag gaan worden!

Erwin

Reacties

Expert
ieismAuteur13 november 2016 · 15:11

Ik mis volgens mij één merk. ;)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Elite
ErwinAuteur13 november 2016 · 16:34

Volgens mij moet je even met je ogen knipperen Ivar! ;)

Expert
ieismAuteur13 november 2016 · 17:29

Of ik ben nu al aan het aftakelen, of je hebt 'm er net bijgezet. Ik hoop het laatste, maar vrees voor het eerste. :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
janvannieuwenhuijzenAuteur13 november 2016 · 21:49

2 jaar geleden overgestapt op hardboots (TLT 6) in combinatie met Spark Dyno (http://www.sparkrandd.com/gear/dyno-dh/) . Ik wil nooit meer iets anders…

De Phantom bindingen (http://www.phantomsnow.com/system/bindings/) leken me lastiger bij een opgevroren topsheet en daarmee lastiger bij transfers op hoogte en ondanks goede reviews van gebruikers leken ze me ook kwetsbaarder. Daarnaast speelden ook prijs en verkrijgbaarheid een rol.

Elite
ErwinAuteur13 november 2016 · 23:17

@@janvannieuwenhuijzen ik moet het zelf nog steeds eens uit gaan proberen, die tourschoenen icm plaatbindingen. Die Phantom bindingen lijken wel regelrechte kopieën van de oude Burton raceplates. :) Kan me voorstellen dat het veel voordelen biedt tijdens het stijgen. Wat voor stance rijd jij? En hoe zit het met het gevoel in je enkels, mis je daar niets?

Beginner
AlexanderHurkAuteur14 november 2016 · 12:12

Of ik ben nu al aan het aftakelen, of je hebt 'm er net bijgezet. Ik hoop het laatste, maar vrees voor het eerste. :)

ieism op 13 nov 2016 17:29

ik miste sprak ook al:p
Leuk stuk

Riding on the edge!
Expert
costijnAuteur14 november 2016 · 12:49

top ben weer bij

Elite
ErwinAuteur14 november 2016 · 19:45

@@ieism en @@AlexanderHurk het was niet de bedoeling om een totaaloverzicht van de producten van alle merken te maken, maar eerder een aanvulling met nog niet besproken producten/vernieuwingen. Het stond inderdaad een beetje lullig zo zonder Spark. Misschien zijn er toch mensen die dan gaan denken dat dit alles is dat er op de markt is, maar dat is het dus zeker niet.

Expert
HaasAuteur15 november 2016 · 08:59

Het blijft moeilijk om goede keuze te maken. Bij m’n oude spark’s liep ik als een kievit omhoog. Maar stond ik op de afdaling te flex in de binding. M’n karakorams zijn da bomb in de afdaling. Maar hebben tijdens het stijgen weer een paar min puntjes. Goed is wel dat de ontwerpers niet stil zitten en de bindingen steeds beter maken. Thx @@Erwin voor de update!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
NielsAuteur15 november 2016 · 10:45

Lekker overzicht Edwin!

Flex in de oude Sparks is wel herkenbaar. Is opgelost sinds ik de nieuwe Spark Surge heb.

Gevorderd
janvannieuwenhuijzenAuteur15 november 2016 · 19:31

@@janvannieuwenhuijzen ik moet het zelf nog steeds eens uit gaan proberen, die tourschoenen icm plaatbindingen. Die Phantom bindingen lijken wel regelrechte kopieën van de oude Burton raceplates. :) Kan me voorstellen dat het veel voordelen biedt tijdens het stijgen. Wat voor stance rijd jij? En hoe zit het met het gevoel in je enkels, mis je daar niets?

Erwin op 13 nov 2016 23:17

Ik rijd +30 / +18 en ik mis niets in de enkels, maar het is allemaal iets minder hang loose surfing en wat meer racy…ik vind dat wel fijn, altijd een zeer directe verbinding met je kanten helpt ook wanneer het tricky wordt in een iets te steile en ijzige couloir (je weet aan het begin van de week niet altijd wat je nog tegen gaat komen gedurende een meerdaagse tocht). Overigens kan ik dan ook met mijn stance nog redelijk soepel ‘achteruit’. Bij het klimmen duurt het ook een stuk langer voordat de harscheisen er onder moeten en ik kan met mijn board nu net zo ver doorklimmen als skiërs voordat ze er onder moeten.

Als het echt steil en ijzig worden werden softboots zelfs gevaarlijk, ook met crampons die ik wel eens uitgetrapt heb op een plaats waar je dat echt niet wilt. Hardboots werken met volautomatische crampons en ook dat is vooral een erg veilig gevoel.

Door de canted pucks heb je toch een redelijk ontspannen houding tijdens de afdaling.

Ik mis nog de hiel fixatie voor de lange vlakke stukken, maar daarvoor probeer ik de phantom heelrisers nog een keer te bemachtigen in combinatie met de straps.

Elite
ErwinAuteur15 november 2016 · 21:59

@@Haas Karakoram heeft nieuwe crampons uitgebracht, maar hebben er niet veel ruchtbaarheid aan gegeven.

Expert
HaasAuteur16 november 2016 · 08:55

@@Erwin
AHA… compatible met mijn prime?
wat hebben ze er aan veranderd en heb je ze al in handen gehad?

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Elite
ErwinAuteur16 november 2016 · 18:34

@@Haas ja ik heb ze in mijn handen gehad. Ze zien er zeer solide uit en ze zijn compatible met de normale Prime (Alpine Primes) en met de nieuwe Prime Connect (All Mountain Primes) bindingen.

Expert
HaasAuteur16 november 2016 · 23:16

Ik zou ze graag ff bekijken en dan evt. Ruilen!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
kristalklearAuteur17 november 2016 · 12:46

Heb net een splitboard, salomon premiere, aangekocht en ben nu op zoek naar bindingen.
Ik zou graag voor spark gaan maar dit is toch wel budgetair weer een grote hap (zeker met de geplande trips in het achterhoofd)

Ik rijd met burton channel dus kan mijn bindingen niet hergebruiken met de voile pucks.
Ik ben nu op zoek naar een standaardbinding en Voorlopig kwam ik uit op de Union Contact Pro waarvan ik een overjaars model voor een prikje kan inkopen.
Zo kan ik voor een kleine kost deze winter toch al uit de voeten…

Iemand tips of waar moet ik vooral op letten?

Expert
ieismAuteur17 november 2016 · 13:08

Als je de voile plates ook nog niet hebt, zou ik even zoeken naar een gebruikte Spark binding. Dat scheelt totaal misschien 125euro maar dan ben je wel meteen klaar.
Karakoram past volgens mij niet op een Premiere, Plum komt dit jaar wel met een interface voor een 3delige split.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Willem2kAuteur17 november 2016 · 13:36

Heb net een splitboard, salomon premiere, aangekocht en ben nu op zoek naar bindingen.
Ik zou graag voor spark gaan maar dit is toch wel budgetair weer een grote hap (zeker met de geplande trips in het achterhoofd)

Ik rijd met burton channel dus kan mijn bindingen niet hergebruiken met de voile pucks.
Ik ben nu op zoek naar een standaardbinding en Voorlopig kwam ik uit op de Union Contact Pro waarvan ik een overjaars model voor een prikje kan inkopen.
Zo kan ik voor een kleine kost deze winter toch al uit de voeten…

Iemand tips of waar moet ik vooral op letten?\

kristalklear op 17 nov 2016 12:46

Standaard bindingen op voilé platen kan prima hoor, heb dat zelf ook 1 of 2 seizoenen gedaan. Dus als je voor weinig ergens een paar (gebruikte) bindingen kan vinden zou ik dat zeker overwegen. (Zo lang je niet direct tochten met hele kritische passages gaat maken.)

Let even op dat bij sommige merken/modellen bindingen de toe strap niet vast zit, maar van onderen in de binding gestoken wordt. Als je die op voilé plates schroeft komt de binding los van het board en kan die strap er dus uit vallen. De bindingen die je noemt lijkt een soort mat onder te zitten, dus daar zal dit geen probleem zijn.

Ride bindingen werden/worden ook vrij veel gebruikt op voilé plates. Daarbij zit de toe strap vaak (altijd?) met een schroef vast en met aluminium bindingen heb je net iets minder dikte onder voet.

[edit]
Als je inderdaad alles (dus ook de voilé gear) nieuw moet gaan kopen sluit ik me aan bij @@Ieism en zou ik indien mogelijk direct voor Sparks (oid) gaan.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
kristalklearAuteur17 november 2016 · 18:52

De voile kit zat bij de split. Dit jaar denk ik niet dat er al iets heel spectaculairs op het menu staat.
Dus een gewone binding dan maar.
Had al eens wat bindingen bekeken in een shop en de Ride Ex zag me er inderdaad goed uit.
Licht, niet te hoog en eenvoudig model en voor een vrij lichte prijs.

Thanks voor de info!

Gevorderd
kristalklearAuteur17 november 2016 · 18:52

De voile kit zat bij de split. Dit jaar denk ik niet dat er al iets heel spectaculairs op het menu staat.
Dus een gewone binding dan maar.
Had al eens wat bindingen bekeken in een shop en de Ride Ex zag me er inderdaad goed uit.
Licht, niet te hoog en eenvoudig model en voor een vrij lichte prijs.

Thanks voor de info!

Expert
ieismAuteur17 november 2016 · 21:43

Dan gewoon een normale tweedehands binding erop en klaar.
Kies er één waar je de forward lean heel makkelijk van je favoriete positie naar helemaal los kan zetten. Bijvoorbeeld een Burton Cartel kan dat niet, en dat is met splitten onhandig omdat je met lopen alle forward lean er snel uit wil halen.
Een Ride binding is inderdaad prima, met name de versies met alu base. En ze staan vaak best wel cheap op marktplaats.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Elite
ErwinAuteur18 november 2016 · 15:25

@@janvannieuwenhuijzen dankje voor je uitgebreide reactie. Sommige boards lenen zich prima voor het rijden met hardboots, dus ik kan me helemaal voorstellen dat je het directe gevoel fijn vindt. Zo’n Dynafit toe piece staat wel erg vet, maar wel jammer dat je nog steeds de plaatbindingen in je rugzak moet stoppen. ;)

Gevorderd
janvannieuwenhuijzenAuteur18 november 2016 · 22:16

Haha, beter in je rugzak dan aan je board als je tot 1500 meter op een dag klimt. Scheelt geloof ik een factor 5 in energie die nodig is en in de rugzak kan het er prima bij…maakt niet uit bij de ongeveer 15 kg aan alle zooi die mee moet (en dan slapen we nog in hutten).

Gevorderd
kristalklearAuteur20 november 2016 · 11:01

Net een paar gevonden op marktplaats, top!
Ik kan er voorlopig even tegen aan.

thanks

Elite
ErwinAuteur20 november 2016 · 14:33

@@janvannieuwenhuijzen nu maak je me heel erg nieuwsgierig: een paar plaatbindingen in je rugzak ipv. aan je voeten scheelt een factor 5 aan energie die nodig is? Dus ik ben na 300 hoogtemeters net zo moe als jij na 1500 hoogtemeters?

Gevorderd
janvannieuwenhuijzenAuteur20 november 2016 · 20:29

Nee, het gaat om het verschil in energie nodig om alleen de plaatbindingen naar boven te brengen en zo is het ook erg belangrijk om op schoenen, skins en board gewicht te letten en hoe je de sneeuw van je topdeck afhoudt (nog geen goede oplossing voor gevonden).

Lees maar in onderstaande artikel:

http://skitheory.blogspot.nl/2009/10/external-weight-lighten-you-load.html

Ook de andere artikelen zijn interessant en pleiten zeker niet alleen voor hardboots:

http://backcountrymagazine.com/gear/hard-versus-so-right-for-you/\
http://coldsmokesplitboards.com/deconstructing-the-dynasplit/

Op het forum van www.splitboard.com is er ook de nodige discussie over.

Elite
ErwinAuteur20 november 2016 · 21:32

@@janvannieuwenhuijzen om sneeuw van je topdek af te houden heb ik een paar oplossingen:

  1. je stok verkeerd om vasthouden en met je handvat een paar tikjes op je ski geven terwijl je hem optilt en omhoog trapt\
  2. deze stokken http://www.voile.com/voile-backcountry-poles.html
    http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19011.jpg?width=800 \
  3. deze spray http://www.holmenkol.com/produkte/skitour-decor-spray.html?id=560&___store=en&___from_store=de
    http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19012.jpg?width=800

Verder mis ik nog steeds een onderbouwing van die factor 5. Ik had het leuk gevonden als iemand bijvoorbeeld de verticale beweging en het steeds weer in beweging brengen van de extra massa aan je voet had meegenomen en zo tot die factor 5 was gekomen. En er dan ook voor verschillende condities (diepe sneeuw vs. ijzig) uitspraken over had gedaan. Helaas heb ik zelf weinig tijd (over) op dit moment anders had ik het wel ff gechecked, kan niet heel moeilijk zijn.

Een ander dingetje is dat je om je voeten op te tillen bij het skinnen je heupbuigers gebruikt en je daar nogal snel verschil voelt met een extra kilootje. Dat is bij het squatten met een kilo extra gewicht op je rug nauwelijks het geval.

Gevorderd
janvannieuwenhuijzenAuteur20 november 2016 · 21:50

Heb er ooit een iets uitgebreider artikel over gelezen, met wat meer ergonomische onderbouwing, maar kan dat helaas niet meer vinden. Dankje voor de tips, die spray ga ik misschien nog eens proberen. Ik gooi nu mijn punten op en tik dan met de punt van mijn pole in het ijs op het board en dat vliegt er dan meestal wel vanaf, maar je beschadigt op den duur wel je topsheet en het blijft een gedoe. Wat betreft energieverbruik merk ik het vooral in de mate waarin ik mijn skitourvrienden bij kan houden (snelheid, hellingshoek), dat gaat nu uitstekend en vele malen beter dan met softboots. Dat merk je overigens pas echt bij langere meerdaagse tochten, dan compenseer je het verschil in energieverbruik niet meer met conditie en kom je veel later en vermoeider aan bij de hut en zoals gezegd zijn softboots op stukken waar de stijgijzers onder moeten minder veilig dan hardboots.

Gevorderd
EmileHendrixAuteur20 november 2016 · 23:09

…en hoe je de sneeuw van je topdeck afhoudt (nog geen goede oplossing voor gevonden)…

janvannieuwenhuijzen op 20 nov 2016 20:29


Met een paar decimetertjes peuf ken ik dat vooral als een soort geuzennaam/eretitel/winpunt (maar misschien dat ik te snel omdraai en niet genoeg hoogtemeters maak). Maar een oude telemark-shaman onder de rook van de A13 heeft me hier voor een keer van die bruine postverpakkings/pvc-tape aangeraden. Zou ook goed helpen tegen ijsvorming onder je voet en zo. Maar zelf heb ik het nog nooit geprobeerd omdat ik in die paar decimeters vers (en zelfs ijs tussen m’n bindingen) de bevestiging van een geslaagd avontuur zag.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Expert
ieismAuteur21 november 2016 · 02:40

Wat betreft energieverbruik merk ik het vooral in de mate waarin ik mijn skitourvrienden bij kan houden.

janvannieuwenhuijzen op 20 nov 2016 21:50

Skivrienden? Misschien is dat eerder het probleem, en niet die 50gram. :)

Hardbooters op splitboard.com zijn altijd een soort evangelisten. Maar ik ken gelukkig ook mensen die eerlijk toegeven dat de afdaling toch minder voelt. @@Erwin welke maat heb je, dan probeer ik op Splitfest een setje voor je te regelen. In the name of science natuurlijk.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!