Dames, welke ski voor mijn vriendin?

• KRovers
    Advanced
    KRovers op 13 november 2016 · 21:41
    Hierbij wil ik de dames op WePowder om hulp vragen.

Mijn vriendin gaat steeds vaker achter mij aan de piste off (met drie-eenheid...), maar haar ski's waren daar niet geschikt voor. Vorig jaar had ze daarom de Dynastar Cham 87 in 159 cm gehuurd en die bevielen uitstekend. Dit jaar is ze daarom op zoek naar eigen ski's.

Echter.
    Zij wil eigenlijk ook wel af en toe samen dagtoeren gaan maken (ik heb zelf vellen voor mijn ski's..). Het omhoog lopen in een mooie, rustige omgeving is voor haar een deel van de pret. En dan is het makkelijker om een wat smallere, lichtere ski te hebben.

Ze is 56 kg, 1,63 m en heeft een goede skitechniek. Ze skiet op lagere snelheden met weinig kracht, dus de ski moet makkelijk draaibaar zijn en niet te diep in de sneeuw duiken.

De vraag:
    Welke skibreedte en lengte moet ze minimaal hebben om in diepe sneeuw en bij lastig en verspoord terrein uit te voeten te kunnen?
    Ik weet alleen wat ik als man nodig zou hebben, maar kan niet precies inschatten hoe ik dat voor haar ski moet vertalen. Jullie ervaring zou me enorm helpen.

We zoeken dus een ski + toerbinding (geen tech) + vellen. Voor op en naast de piste.
    Als eerste aanzet: Een lichte optie is dan bijvoorbeeld een Nordica Belle to Belle 78 in 1,61 cm, maar is die dan niet te smal als het wat dieper wordt? De Belle 88 is erg goed getest, maar dan juist voor de wat krachtiger freeridester, is de 78 dan soepeler of kun je dan beter de 88 korter skiën? Kortom, genoeg vragen te bedenken, we zijn op zoek naar antwoorden van ervaringsdeskundigen.

Alvast dank voor het meedenken...
    Avalensemble!
  • svenk
    Advanced
    svenk op 13 november 2016 · 23:21
    De 78 lijkt mij aan de smalle kant, met de Belle 88 ben ik helaas niet bekend.

Mijn vriendin, ongeveer zelfde profiel, skiet en tourt op de G3 ROAMr 100 Elle. Heel breed inzetbaar, licht en allround.

Daarvoor was zij heel tevreden met haar K2 Potion 90xti. Ik zie dat K2 zijn hele dames lijn inmiddels heeft geupdate met oa de FULLUVIT 95 en ALLLUVIT 88. Misschien zit hier iets tussen? Succes!
    If in doubt, don't go out!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 14 november 2016 · 07:55
    Voor mijn dochter (1m65, 50 kg) vorig jaar de scott rook gekocht in 162 (breedte 88). Officieel freeride-kinderski, maar zalig op en naast de piste, ook op wat hogere snelheden. Deze week gaan de adrenalin's en vellen er onder 😃
  • svenk
    Advanced
    svenk op 14 november 2016 · 09:22
    Of kijk hier eens: http://www.outdoorgearlab.com/Skis-Womens-Reviews/Ratings... met uitgebreide reviews.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 14 november 2016 · 09:35
    https://shop.atomic.com/en/products/backland-85-w-AA2181.html...

atomic heeft ook een lijn voor dames. Wellicht dat dat iets is?
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 14 november 2016 · 11:48
    Alvast dank voor jullie reacties...

Zijn er ook dames die ervaring hebben met een bepaalde breedte en lengte in relatie tot hun gewicht? Een gevaarlijke vraag aan dames, sorry daarvoor...
    Zelf ben ik 82 kg en weet ik inmiddels hoeveel ski ik nodig heb om mijn dynamische belasting lekker over de sneeuw te krijgen zonder erdoor te zakken. Een lichte dame met een rustige skistijl heeft van dat doorzakken beduidend minder last en smallere ski's hebben een duidelijk voordeel bij het stijgen met vellen. Dus wanneer wordt smaller te smal voor een goede afdaling?
    Avalensemble!
  • svenk
    Advanced
    svenk op 14 november 2016 · 12:00
    Dus wanneer wordt smaller te smal voor een goede afdaling? KRovers op 14 nov 2016 11:48
    Ik herken je ervaring maar misschien moet je t omdraaien. Wanneer wordt breder te breed om lekker te touren en allround af te kunnen dalen? Tegenwoordig zijn er voldoende 100mm(+) ski's zijn die heel allround zijn in de afdaling en de ervaring leert dat 90-100mm prima is om mee te touren. Of te wel, er is niet direct noodzaak om naar smal te gaan. Ik zou t zoeken rond de 90mm. Tenzij je heel serieus, licht gewicht wilt gaan knallen en het lopen voorop komt te staan... maar dat lees ik niet in jouw verhaal.
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 14 november 2016 · 12:43
    @svenk dank voor je feedback. Die richting, 90mm, was ik al op aan het denken door jullie reacties.
    Ik vermoed dat mijn vriendin het naar boven lopen een van de leukere dingen van het toeren gaat vinden, dus al te breed en te zwaar wil ik toch vermijden.

Het blijft soms lastig inschatten, de ontwikkelingen gaan redelijk rap. Tijdens mijn eerste SSC praktijk, jaren geleden, werd ik door Sander Kan hard uitgelachen om mijn "slalomski's". Een wat oudere Rossignol Bandit van 1,95 met 78 mm onder de voet die boven alles in de liften uitstak. Bij de aanschaf "vreselijk breed" en geen gekke keuze, ik kwam hem ook bij een gids in Zermatt tegen, maar bij Lawine I geen partij meer voor de brede latten van mijn groepsgenoten. Alleen in het bos was ik in het voordeel. Zouden we alleen voorjaarssneeuw gaan doen dan is 78 mm met rocker voor haar nog wel een optie...
    Avalensemble!
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 14 november 2016 · 20:45
    ik ben net zo groot en zwaar alleen niet zo technisch en ski ook best traag, ik heb tst w's van 165 en ben echt extreem gelukkig. Als je techniek goed is is het helemaal een briljante ski.

heb er sinds dit seizoen ook vellen voor en tourbindingen, die laatste heb ik alleen nog niet echt getest (want snuggere henkie hier was dr vellen vergeten)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro