PA#1 2016 Courchevel - Tignes

• FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 14 november 2016 路 09:33
    Verslag onder de film

Het zou ook wel weer eens tijd worden!
    7 maart was onze laatste sneeuwtrip van afgelopen seizoen. Toen Maloja http://wepowder.nl/forum/topic/225628?page=1

Het FFF van afgelopen week had de poederkoorts niet gedoofd, maar juist aangewakkerd. Een gejuich ging op toen PA#1 zich eindelijk aankondigde. Een rondje vragen leerde me dat nog niet alle poedervrienden in de winterstand stonden. RP gelukkig wel. Die heeft maar 1 stand, eager als hij is om zijn Senior Powder Storm Chase medaille te halen.

Donderdagochtend om 6.05 uur ging de bel van de voordeur en om 6.15 waren we op pad. In Frankrijk waren nog niet veel skigebieden open op vrijdag, die ook nog eens voldoende bomen hebben voor wat zicht bij slecht weer. Toen Courchevel aankondigde open te gaan, voor gratuit liftpas en gratuit lunch... tsja...

Onderweg even accomodatie boeken. Wat?! 100% van de hotels geboekt? Gelukkig toch nog wat gevonden in Courchevel 1550. Dat zou druk worden dan. Genietend van ons eerste witbier aan het begin van de avond kwamen we er achter dat er in heel het gebied slechts 3 hotels open waren. Dat verklaarde een hoop. Na flink wat witbier en liqueur g茅n茅pi verder moesten 10 minuten zoeken naar onze hotelkamer. Kleinigheidje heb je al gauw.

Biertje @Martijnuiterwijk wilde ik nog meenemen maar ben het vergeten 馃槥

Vrijdagochtend, poederstorm! Opweg naar 1850 met de auto.

2 liften open, daardoor vlak terrein en beperkt zicht. Hmm dat beperkt de mogelijkheden flink. Tel daar zware sneeuw (krap onder 0 graden) bij op en u begrijpt; we hebben betere dagen gehad. Maar goed, de benen en het materiaal zijn getest. Stiekem hier en daar een faceshotje. De gratis pain de chocola en panini gingen erin als boterkoek. We blijven tenslotte hollanders 馃槈

De Meteo Hotline gaf op ons verzoek advies op de prangende vraag: Alpe d'Uez of Tignes op zaterdag: Tignes ivm meer mogelijkheden en noordhellingen, versus minder mogelijkheden en zuidhellingen op de Alp. We overwegen zelfs Engelberg dat onverwacht toch open is. Maar dat is 500km+ en wel erg ver. Voor de zekerheid Tignes gebeld. Do en vr waren ze dicht. Zaterdag gaan ze zeker open. Nice!

We besluiten in hetzelfde hotel te blijven en de 90 autominuten op zaterdagochtend te rijden. Een prachtige tocht met het opkomende licht is onze beloning.

Bluebird!

Aangekomen in Tignes -> Val Claret is het al druk, ondanks dat we er 40 minuten voor liftopening zijn. De rij voor de tickets bedraagd 45 minuten en als we onze kaarten hebben is de rij achter ons inmiddels zeker 2x zo lang. In de rij voor de Funiclaire Grande Motte: 45 minuten... Deze trein brengt je tot onderaan de gletscher. Daar aan gekomen blijkt de rest nog dicht te zijn. Bovenin kaal geblazen en sharks! Iets verder naar beneden fluffy pof net buiten de pistes. In 5 minuten beneden en de rij voor de Funiclaire is nu zeker een uur. Alle andere liften blijven dicht. Bizar dit.

Liftpas en Rij lift

Op de helling van de Tichots lift staan al wat tour sporen. Ik heb geen splitboard en RP zijn vellen niet bij zich. Ik besluit dan maar te gaan bootpacken. Ik ga hier niet weg voordat ik een paar serieuze poederbochten gedraaid heb. De eerste honderd meter kan ik nog in een spoor, maar ik haal iedereen in. Daarna moet ik het spoor zelf zetten. Na 45 min is de beloning een goede 45 seconden. In ieder geval een goede afsluiter van een door omstandigheden matig weekend.

Dan maar bootpacken

Toch nog een smile

Lunch

Vorig jaar was qua sneeuw een matig seizoen. Met goed plannen kwam ik toen toch tot 5, en RP nog een paar meer, fantastische weekenden. Dit jaar is de start van het seizoen geweldig en dachten we dat alles vanzelf in goud zou veranderen. Met een matige voorbereiding, mede door tijdgebrek, zijn we vertrokken. We hebben vooraf niet voldoende het terrein + freeride route opties gecheckt. Geen alternatieven onderzocht als gebieden of liften dicht zouden zijn. Ik heb geen splitboard, en dat is jammer... want daarmee was dit weekend alsnog in goud veranderd. Een harde eyeopener! Maar goed, beter spijt van wat je wel ipv niet gedaan hebt. Nooit geschoten is altijd mis. Als je een wedstrijd niet speelt kun je ook niet winnen. Etc. etc. Goed om te zien dat andere WP-ers het beter deden. Mooie beelden vanuit heel de Alpen. Vooral de Engelberg foto's zijn fantastisch!!

Bedenkelijk weekend

Zaterdagavond laat arriveerden we in het pittoreske Vlaardingen met gemixte gevoelens. Lekker om weer in de sneeuw gestaan te hebben. Gemotiveerd om het de volgende keer beter te doen. RP moet nog even wachten op zn Senior Powder Storm Chase medaille, want deze telt niet mee 馃槈
    Zwengel die sneeuwmachine maar weer aan! De tas blijft ingepakt.
    Dromen zijn er om te realiseren
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 14 november 2016 路 09:40
    @FreeArno, Is niet erg! Dit trip report maakt alles goed. Mooie beelden !!
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 november 2016 路 09:50
    @FreeArno

Uit die trip van jullie kunnen heel wat tegeltjeswijsheden gedestilleerd worden:

"Een gratis skipas maakt nog geen winter"
    "Beter 茅茅n bocht dan geen bocht"
    "Een goede voorbereiding is de helft van je poedertrip"
    "Als RP en FreeArno thuis in Frankrijk zijn dansen de anderen op Engelberg"

Vul aan zou ik zeggen 馃槈
    In ieder geval stonden jullie in de pof en wordt jullie volgende trip zowiezo beter 馃槈
    May the powder be with you.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 14 november 2016 路 10:44
    Wijsheid komt ook niet bij elk 2e pak cornflakes gratis uit de lucht vallen. Je moet het verdienen met precies dit soort chique trips. Net zoals die heer-lij-ke muzieksmaak zeg maar 馃榾
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • RP
    Advanced
    RP op 14 november 2016 路 10:48
    Tsja, dat viel inderdaad wel tegen, gelukkig goed gezelschap, Tartiflette en een mooie roadtrip!

Normaal gesproken is mijn adagium: 'Preparation is Key', dit liet deze trip inderdaad wel wat te wensen over....

Maandagnacht terug uit Hintertux (daar gelukkig wel heerlijke poeder gereden http://wepowder.nl/forum/topic/232205 ) en toen moest ik toch wel even aan het werk om donderdagochtend in alle vroegte weer weg te kunnen...

Courchevel en Tignes leek heel goed te gaan worden en de potentie was er zeker, helaas maar twee liften in Courchevel open waardoor het beschikbare terrein snel was afgekrast. De temperatuur hielp hier ook niet echt mee en dat terwijl de vrijdag 'koud genoeg' zou zijn...

Op zaterdag naar Tignes, dit leek 'de bom' te gaan worden aangezien het gebied twee dagen dicht was geweest. Helaas waren we niet de enigen die dit dachten en was het absurd lange wachten op een skipas en de lift naar boven iets wat ik eigenlijk nog nooit heb meegemaakt...

Onbegrijpelijk dat men niet meer liften opendeed. Er lag genoeg sneeuw, sommige pistes naast de lift waren gewoon geprepareerd, maar liften openen: ho maar. Erg frustrerend dus.

Nu moet ik zeggen dat grote Franse skistations en RP ook niet samengaan, misschien komt het door karma: ik heb er gewoon niets mee en dan is de 'return' ook nihil...

Waar ik wel iets mee heb zijn de lieve Franse gebiedjes zoals bijvoorbeeld Sainte Foy de Tarantaise of La Giettaz, maar goed, daar konden we niet terecht.... nog niet!

You win some and you lose some, de moeilijkheid is dat ik niet zo van verliezen hou, haha. Gelukkig vorige week heerlijk poeder gereden in Hintertux en nu toch weer een mooie trip gehad.

De winter is nog lang en ik heb het gevoel dat dit een heerlijke winter gaat worden, ik hoop op dikke, vette en koude Noordstau's zodat we weer 'verzuipen' in de fluffy pof! (Zuid mag ook, maar dan wel koud genoeg graag!).

Ergo RP:

* Twee trips in een week en ook nog werken is wellicht wat veel...
    * De winter is nog lang, bomenrijden in een sneeuwjacht blijft het mooiste, dus nog even geduld...
    * Preparation is en blijft key, vooral wanneer je gebieden niet kent...
    * Misschien toch tourbindingen op de Redeemers, meer flexibiliteit wanneer er maar een lift open gaat..
    * Grote Franse skistations mijden als de pest!
    Explore the Outdoor!
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 15 november 2016 路 08:47
    @RP @Freearno mooi verhaal, het seizoen is nog lang 馃槈
    xs2arjan

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro