Waanzinnige sneeuw in Engelberg tijdens PA #1

Waanzinnige sneeuw in Engelberg tijdens PA #1

Al een jaar of 5/6 scoren @Guy en ik regelmatig poeder aan het begin van het seizoen en niet onverdienstelijk! Zo scoorden we de afgelopen jaren lekkere starts op de Tux, het Kaunertal en vorig jaar nog ijskoude poeder op de gletsjer van Diablerets.

The Drill

Meestal gaat dat als volgt: begin september beginnen we de eerste ensembles en snowmaps door te sturen via Whatsapp, wat gepaard gaat met het vullen van de dreamlist voor het aankomende seizoen. Nieuwe inzichten als gevolg van een zomer lang google mapsen zorgen altijd weer voor nieuwe opties en dan moeten er weer nieuwe gebieden op de hitlist!

Noordwest

Dit jaar stond #PA1 al snel op op de kaarten en zag het er aanvankelijk niet goed uit voor het weekend, die sneeuw zou wel komen, maar het benodigde zicht stond eerst niet in de kaarten en zoals zovaak vorig seizoen zou het in het weekend opeens weer warmer worden. Op donderdag draaiden de modellen bij en kregen we groen licht: een Noordwester met sneeuw tot in de dalen, koud en veel sneeuw, gevolgd door zon op zaterdag morgen: bingo!

We kozen niet voor de onbetrouwbare Franse stations waar liften geopend worden met de Franse slag, maar voor het iets koudere en betrouwbare Zwitserland en dus togen we net zoals vorig jaar weer naar het Engelbergertal.

Investeringen

Ik was alweer een paar jaar niet in Engelberg geweest, bang gemaakt door de vele dikke platen en edits van Scandinaviërs die ik jaarlijks voorbij zie komen online, maar ik moet zeggen dat ik prettig verrast werd. Het gebied heeft lekker geïnvesteerd in de infrastructuur en met de nieuwe gondel sta je zonder overstap nu in een keer boven op Stand, goed geregeld! De roadtripbeelden van Arjen en Morris hadden ons niet voor niets lekker gemaakt.

Laub

Engelberg beschikt over legio opties voor 5 sterren freeride. Titlis was echter nog dicht, dus er waren geen hordes Indiërs, Koreanen en Chinezen die met je op de foto wilden! Steinberg was ook nog niet open en de Jochpass liep ook nog niet, maar dat maakte allemaal niet uit, want wij kwamen voor de Laub (klik hier voor de beschrijving van de off-piste klassieker ‘Laub’). 1200hm, een heerlijke hellingshoek en als we eenmaal de nu nog sketchy entree doorwaren vonden we perfecte sneeuw! Check it out:

Voor Steven
Voor Steven
Engelberg in de diepte
Engelberg in de diepte
Voor Steven
Voor Steven
IJskoude sprays
IJskoude sprays
Run 3 terug naar de auto
Run 3 terug naar de auto

Het was onze beste openingsdag ooit en afgezien van het feit dat ik nog iemand zoek om hier en daar wat P-Tex bij te smelten krijg ik die grijns niet meer van m’n gezicht! Dit smaakt naar meer!

Later deze week dag 2 van onze #PA1 missie!

Vinnie

Reacties

Expert
ieismAuteur15 november 2016 · 08:31

10/10

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
SportGillieproAuteur15 november 2016 · 08:34

Goed bezig gasten!!!

Live to ride, ride to live
Gevorderd
GhiniAuteur15 november 2016 · 08:50

Lekker boys!

Gevorderd
Ee1coproAuteur15 november 2016 · 08:52

Fantastisch!

Gevorderd
Willem2kAuteur15 november 2016 · 08:54

Lekkerrr!

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
DutchessAuteur15 november 2016 · 08:58

Super!

Misschien moeten we maar gewoon een muur bouwen in de oostzee?

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
RPAuteur15 november 2016 · 08:58

Nice!

Duidelijk betere keuze gemaakt dan wij met de ‘onbetrouwbare Franse skistations’ haha

Explore the Outdoor!
Beginner
KendoAuteur15 november 2016 · 09:31

Top!!! Lekker gescoord!

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Gevorderd
YvesAuteur15 november 2016 · 09:39

Nice!

Gevorderd
Ee1coproAuteur15 november 2016 · 10:01

Het ziet er super gaaf uit mannen!

In het kader van SNOWvember ben ik benieuwd naar jullie overwegingen bij het rijden van deze lijn. In de link naar de route lees ik dat het steilste punt 43 graden is en volgens het SLF archief was het in Engelberg afgelopen zaterdag stufe 3 waardoor deze route op het eerste gezicht niet gelijk voor de hand ligt?

Toerist
AnoniemAuteur15 november 2016 · 10:24

Lekkah!

Expert
meteomorrisAuteur15 november 2016 · 11:22

@@Ee1co Beide heren zijn druk aan het werk, maar ik heb vooraf contact gehad met ze.
Onderstaand een kaart van de Laub (https://map.geo.admin.ch/?topic=swisstopo〈=en&bgLayer=ch.swisstopo.pixelkarte-farbe&X=183258.94&Y=674173.47&zoom=8&catalogNodes=1436,1459&layers=ch.swisstopo.hangneigung-ueber_30&layers_opacity=0.75).

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18876.jpg?width=800

@@Vinnie en Guy hebben voor de helling skiers rechts op de Laub gekozen. Dit deel van de helling is bijna nergens steiler dan 35 graden. De moeilijkheid zit hem in de traverse naar dit deel toe. Bij die traverse (vol met stenen) zit er geen steilere helling boven je. Daarnaast is het het begin van het seizoen. Er is nog geen probleem met zwakke lagen diep in het sneeuwdek en dus is de kans op ‘deep slabs’ nihil op dit punt. Wel is er de mogelijkheid van verse storm slabs. Maar die breken meestal onder je. Sharks (rotsen) waren in de traverse eerder een probleem en fungeerden bij dit dunne sneeuwdek ook nog eens als anker.

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur15 november 2016 · 11:26

Mooie sneeuw hoor, goed gescoord! Ik had dit scenario al te vroeg afgeschreven, ondanks de resultaten uit het (recente) verleden.

Gevorderd
Ee1coproAuteur15 november 2016 · 11:29

@@meteomorris thanks, duidelijk verhaal!

Expert
meteomorrisAuteur15 november 2016 · 11:31

@@Ee1co, nu er sneeuw ligt, kan het nu liggende sneeuwdek zich de komende weken wel transformeren tot een zwakke laag. De situatie van hierboven (die geldig was op 12 november) en de daarop gemaakte beslissing kan de komende weken drastisch veranderen waardoor de uitkomst van het filteren een hele andere kan worden. Het feit dat het rechterdeel van de helling nu goed te doen is zegt niets over de toekomst.

Maar omdat de nu liggende laag volledig afgekrast is en deze in de regel na iedere dump wordt afgekrast (‘vielbefahren’)mag ik wat gaan spelen met de hellingshoek.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur15 november 2016 · 11:35

Voor wie de kennis die ik gebruik bij het nemen van een beslissing of een helling veilig(er) is, start dan deze maand nog met de Academy (http://wepowder.nl/academy)

Want de eerste sneeuw is alweer gevallen. Scherp je backcountry skills dan nog bij door in te loggen op de de wePowder Academy. Nog geen lid? Deze maand krijg je 30% korting met onderstaande code. Je kunt dat direct starten en krijgt het bijbehorende Academy boek dan zo snel mogelijk thuis gestuurd.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18877.jpg?width=800

Let op: Gebruik HOOFDLETTERS bij het invullen van de code!

powfinder.com
Gevorderd
MarkieAuteur15 november 2016 · 11:52

Sweet!

DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
Gevorderd
Guy.Auteur15 november 2016 · 12:07

Wat Morris zegt. Sneeuw was erg stabiel en we zagen geen gekke dingen.

Met opzet hebben we skiërs links het gelaten voor wat het was. Te steil, veel sharks en terrain traps. Ondanks dat er sporen stonden kozen we voor de meest veilige optie.

Gevorderd
BMTAuteur15 november 2016 · 17:48

Wow. Gave video

En de safety beschrijving van @@meteomorris maakt het verhaal helemaal af

Het zou interessant zijn als die overwegingen vaker bij de trip reports zouden staan.

BMT

Gevorderd
FreeArnoAuteur15 november 2016 · 18:03

Nice mannen! Toffe beelden en prima keuze voor het gebied!

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
xs2arjan.Auteur15 november 2016 · 18:26

@@Guy , ff uit gemak zonder zelf op een kaart te kijken… zit je erna weer makkelijk in het gebied? Thnx alvast!!

xs2arjan
Gevorderd
RoelaanoAuteur15 november 2016 · 22:47

Leuk filmpje op deze manier mannen! Hoop jullie snel weer een keer tegen te komen :)

Gevorderd
Guy.Auteur15 november 2016 · 22:51

@@Guy , ff uit gemak zonder zelf op een kaart te kijken… zit je erna weer makkelijk in het gebied? Thnx alvast!!

xs2arjan. op 15 nov 2016 18:26

Normaliter pak je een busje naar middenstation, maar die draaide nu niet waardoor het 45 minuten kostte voordat je weer beneden was. Hierdoor bleef de Laub gelukkig langer onverspoord.

Gevorderd
Rob64Auteur15 november 2016 · 23:08

Mooie beelden, mooie toelichting!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!