Veel sneeuw (PA#2), daarna flink warmer

Veel sneeuw (PA#2), daarna flink warmer

Na de winterprik van begin november staan we nu aan de vooravond van een stevige Sirocco (lees warme wind) vanuit de Sahara. Maar voordat het zover is kunnen we komend weekend aan de zuidkant van de Alpen nog even wat verse sneeuw rijden. In dit bericht:

  • Eerst wat regen (en sneeuw boven de 2000-2200 meter)
  • Dan sneeuw
  • Tips voor komend weekend
  • Waarna het stevig gaat föhnen

Eerst wat regen

Woensdag schampt een zwak front het oosten van Zwitserland en de noordelijke rand van Oostenrijk. Dit levert regen op onder de 2000-2200 meter en daarboven sneeuw. Het is de combinatie van warme vochtige lucht en regen die het bestaande sneeuwdek aan de noordkant van de Alpen onder de 1500-1900 meter doet smelten. Dat zal niet direct binnen een dag gebeuren, maar het sneeuwdek krijgt het moeilijk. Aan de zuidkant van de Alpen gaat dit minder snel omdat het daar niet regent en de lucht veel droger is.

Gelukkig volgt er in het weekend even wat afkoeling.

Veel sneeuw op vrijdag en zaterdag (PA#2)

In de loop van de donderdag draait de stroming naar zuidwest en begint het aan de zuidkant van de Alpen te sneeuwen. Op de vrijdag zet dit door en wordt de sneeuwval van tijd tot tijd zelfs intensief. Op zaterdag arriveert dan het koufront en draait de stroming aan de noordkant van de Alpen tijdelijk naar noordwest en komen de Alpen in een soort van sneeuwsandwich te zitten (sneeuw uit noordwest en zuidwest). In de loop van de zondag klaart het dan weer op. Voorlopig ga ik ervan uit dat het weer er vanaf donderdag ongeveer zo uit ziet:

Westalpen
In de westalpen

  • Donderdag: zonnig en warm
  • Vrijdag: sneeuw boven de 1500 meter ten zuiden van de Ecrins en in de zuidstau van de Mont Blanc, elders regen tot 2400 meter.
  • Zaterdag: in de nacht naar zaterdag arriveert de koude lucht vanuit het noordwesten. Veel sneeuw boven de 1800 meter in zowel de Franse Noordalpen als de Hautes Alpen. In de loop van de zaterdag klaart het op.
  • Zondag: met een opstekende zuidwestelijke wind wordt het weer rap warmer (en zonnig)

Noordalpen

  • Donderdag: zonnig, warm en föhn
  • Vrijdag: föhn
  • Zaterdag: vanuit het westen dalende temperaturen en sneeuw. Sneeuwgrens dalend richting de 800-1200 meter
  • Zondag: opstekende zuidföhn

Zuidalpen

  • Donderdag: eerste neerslag ten zuiden van de Gotthard en Engadin met sneeuwgrens tussen de 1000 en 1400 meter
  • Vrijdag: intense sneeuwval ten zuiden van de Mont Blance, Gotthard en Engadin met sneeuwgrens tussen de 1000 en 1400 meter
  • Zaterdag: intense sneeuwval in gehele Italiaanse Alpen met sneeuwgrens tussen de 1000 en 1700 meter
  • Zondag: droog, zonnig en milder

Tips voor komend weekend

Het is pas dinsdag en dus een beetje vroeg, maar je kunt je alvast een beetje gaan orienteren. Met de op zondag opkomende (stormachtige) föhnwind aan de noordkant van de Alpen wordt het daar waarschijnlijk een grote alles sneeuw waait weg show met snel vormende storm slabs (lees op scherp staande plaatlawines). Om die reden wordt het aan de zuidkant van de Alpen waarschijnlijk beter. Het sneeuwdek naast de pistes op de Diavolezza is het sneeuwdek nog dun, maar Solden am Ortler en Val Senales liggen er best goed bij. Voorlopig houd ik het even hierbij. Als de kaarten gedetaileerder worden de komende dagen volgen er meer tips.

Vanaf zondag gaat het stevig föhnen

Vanaf zondag draait de jestream pas zuid en dat betekent dat warme lucht vanuit de noordelijke Sahara richting de Alpen wordt getransporteerd. Dat gaat zoals het er nu uit ziet een paar dagen aanhouden waarbij het koeler blijft aan de zuidkant van de Alpen en juist geweldig warm aan de noordkant van de Alpen. Vooral aan de noordkant van de Alpen komt de sneeuwgrens volgende week een stuk hoger te liggen.

Ik vermoed dat je het weekend van 25 november dan ook beter kunt starten op het Freeride Film Festival in Gent. Daar is poeder gegarandeerd.

Heb je nog geen tickets? Reserveer ze hier en dan zien we je in Gent!

Warmer en zuidföhn aan noordkant Alpen
Warmer en zuidföhn aan noordkant Alpen

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
KRoversAuteur15 november 2016 · 14:57

Bij warme lucht uit de Sahara zie ik altijd gele sneeuw voor me. Niet het soort dat je niet moet eten, maar een dun laagje zand waar je niet tegenaan kunt waxen, dat het mooie wit uit je foto’s haalt en dat een gevaarlijke tussenlaag kan vormen voor de rest van het seizoen.

@@meteomorris : Is er in de weerberichten aan te geven wanneer lucht uit het zuiden ook zand bevat? Dat zou zeer informatief zijn voor de sneeuwopbouw. Dit kan natuurlijk ook het geval zijn zonder neerslag, zodat een mooi sneeuwdek toch minder aantrekkelijk gaat worden.
En is er informatie over het effect van zand op de vorming van lawinegevaarlijk terrein?

Avalensemble!
Gevorderd
Willem2kAuteur15 november 2016 · 15:16

**Vooral aan de noordkant van de Alpen komt de sneeuwgrens volgende week een stuk hoger te liggen.Ik vermoed dat je het weekend van 25 november dan ook beter kunt starten op het Freeride Film Festival in Gent. **

NEEEEEE!
Maar die lange termijnvoorspellingen zijn notoir onbetrouwbaar toch? TOCH?!

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
meteomorrisAuteur15 november 2016 · 15:23

@@Willem2k http://wepowder.nl/forum/topic/232643 @@KRovers mooie link van @@CVS. Saharazand kan overigens het verste reizen in de Alpen als ze wordt opgenomen in actieve neerslagfronten.

De zuidelijke stroming komt pas na zondag echt op gang en dat ligt nu nog buiten het bereik van de kaarten die @@CVS met ons deelt

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur15 november 2016 · 15:32

Jaja. Dansen voor blauwe luchten dus…

Iemand enig idee hoe dát werkt? #askingforafriend

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
EmileHendrixAuteur15 november 2016 · 15:50

Ja @@Willem2k … dat werkt precies zo:


Succes! ;)
(Maar ik help het je hopen dat alles zich recht breidt, kan me herinneren van een winter of twee terug dat dat saharazand ook echt een domper kan zijn… )

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
DutchessAuteur15 november 2016 · 17:30

Godverdorie. Dan maar mikken op de weekenden van december en januari…

(Mijn eerste auto was een sirocco. Met 5 deuken aan de rechterkant en drie aan de linker. En loeien dattie kon!)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
mikakindtAuteur16 november 2016 · 06:39

Nouja, fingers crossed dat er dan geen zand mee komt. Potentieel een glijlaag (niet voor ons freeriders maar voor plaatlawines helaas). Eigenlijk is hopen in november sowieso best hopeloos, teveel factoren die het begin van de winter kunnen beinvloeden. We mogen ons gelukkig prijzen met PA#1 zoals ik in alle reports heb waar genomen. Laten we hopen dat het nog even neutraal blijft om in de kou van december helemaal los te gaan!

Live to ride another day.
Gevorderd
RoelaanoAuteur16 november 2016 · 12:52

Toch lijkt de Piemonte niet al te slechte kaarten te hebben als ik de laatste GFS ensembles bekijk. het zal niet tot in het dal sneeuwen, maar voor het hooggebergte lijkt het prima te zijn. Kan flink wat naar beneden komen zoals het er nu uitziet.

Gevorderd
Gevorderd
AryenAuteur17 november 2016 · 11:30

@@Roelaano Roel, trek jij nog richting de Alpen dit weekend?

Expert
meteomorrisAuteur17 november 2016 · 12:14
powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!