geluidsisolatie sneeuw

• pionok
    Advanced
    pionok op 15 november 2016 · 14:39
    Hallo allemaal.

Ik las onlangs het artikel over het zelf bouwen van een iglo op deze website. zie www.wepowder.nl/forum/topic/183748

Daarin stond dat het geluid binnen in de iglo buiten bijna niet te horen is. Dat kan ik me heel goed voorstellen. Toch vraag ik me af tot hoever je nog wel iets / iemand kunt horen. Ik heb ook gehoord dat wanneer iemand in een lawine terecht gekomen is en diegene leeft nog dat deze persoon vaak wel de zoekende mensen hoort, maar andersom als het slachtoffer schreeuwt dat dit niet gehoord wordt.

Zijn er hier mensen die hier persoonlijk ervaringen mee hebben. Ik kan me zo voorstellen dat 20cm minder isoleert dan 60cm. maar tot welke dikte sneeuw hoor je buiten nog wel dat er iets of iemand onder de sneeuw ligt. Bestaat er iets als een specifieke vastgesteld isolatiewaarde van sneeuw?

ik ben erg benieuwd.

gr. rene
    Waar andere stoppen gaan wij verder !
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 15 november 2016 · 15:13
    Op Splitfest 2 jaar geleden hebben we ook een iglo gebouwd. De mensen die er in hebben geslapen hebben de storm die 's nachts opstak totaal niet gehoord. Dus ja... het isoleert als een dolle. Of er een vastgestelde isolatiewaarde van bestaat, dat denk ik niet. Dat lijkt me te afhankelijk van de dichtheid/kwaliteit van de sneeuw. De sneeuw die wij gebruikte voor de iglo was niet ideaal en moest erg aangestampt worden.
    My drug is white powder. Deep, white powder.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro