Paper on decision making in wilderness settings...

• JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 18 november 2016 · 12:38
    (pas op, veel tekst)
    Was er 3 jaar geleden nog geen skier in Noorwegen die een lawinebericht kon lezen (simpelweg omdat ze pas vanaf 2013 uitgegeven worden); tegenwoordig zijn de cursussen (van wisselende kwaliteit) drukker bezocht dan de kroegen...

Zo doe ik volgende week mee met een workshop over 'Decision making error and heuristic traps in avalanche terrain". Het lijkt knap interessant te worden, vooral omdat HF nu eens het hoofdonderwerp is ipv een uurtje bijkomen na een weekend kuilen graven en hellingen meten. Ter voorbereiding kregen we wat huiswerk; dit artikel over beslisstrategien vond ik het delen wel waard:
    http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.95.510&re...

Geschreven door IanMcammon, bekend van FACETS en de AlpTruth. Voor sommigen misschien wat theoretisch en niet direct relevant; ikzelf vond t wel een sterk framework dat de kracht van beslisregels onderbouwt en gezonde twijfel creeert wanneer ik mezelf betrap op analytische of 'expert-type' redeneringen...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 november 2016 · 12:42
    @JaapvR Tof. Mooie aanvulling voor iedereen die module I van de wePowder Academy heeft gedaan. Aanrader om te lezen als je deel I al hebt afgerond.
    May the powder be with you.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 18 november 2016 · 13:09
    Oei iets te vaak gedownload vandaag. Heeft iemand een kopietje in z'n dropbox ofzo?
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • freek
    Beginner
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 18 november 2016 · 13:26
    "The result is that we tend to blame others for the accidents that befall them, rather than seek to understand the cognitive traps that fooled them (and might fool us) into making a mistake."

Zeer toepasselijk voor dit (ieder?) forum.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 november 2016 · 13:41
    "The result is that we tend to blame others for the accidents that befall them, rather than seek to understand the cognitive traps that fooled them (and might fool us) into making a mistake."

Zeer toepasselijk voor dit (ieder?) forum. bertjebertje op 18 nov 2016 13:26

Mooi punt @bertjebertje Sinds de ongelukken van Steven, Sebas en Friso probeer ik me bij ieder ongeluk dat ik lees bij mezelf te bedenken welke denkfouten zij/ik in een dergelijke case gemaakt zou kunnen hebben.

Het leert me iedere keer weer hoezeer ik in staat ben om mezelf te snel rijk te rekenen. Door dit soort denkspelletjes te doen merk ik dat ik in het terrein beter gewapend ben tegen 'denkfouten', maar dat ik iedere keer weer scherp moet blijven en desondanks nog steeds fouten maak.

Ik denk dat deze tabel een hele goede is voor iedereen om op te slaan in zijn geheugen.

May the powder be with you.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 18 november 2016 · 23:22
    Door dit soort denkspelletjes te doen merk ik dat ik in het terrein beter gewapend ben tegen 'denkfouten', maar dat ik iedere keer weer scherp moet blijven en desondanks nog steeds fouten maak.
    Precies dat ja! Confronterend om steeds te leren dat ik het nooit (helemaal) ga leren 😃.

Voor wie bovenstaand tabelletje te simpel is, hier een versie die je wel kan bekijken maar nooit kan onthouden:
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases#/media/File:Cog....jpg

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro