Tussen de 100 en 340 cm verse sneeuw in het hooggebergte

Tussen de 100 en 340 cm verse sneeuw in het hooggebergte

Sinds maandag sneeuwt het intens in het noordwesten van Italie, het oosten van de Franse Alpen en het zuiden van Zwitserland. Sinds woensdag kunnen we daar zelfs een nieuw begrip aan toevoegen, namelijk overweldigende sneeuwval. Daarbij was het erg warm met een sneeuwgrens die tussen de 1600 en 2200 meter schommelde. In dit bericht:

  • Bizarre hoeveelheden verse sneeuw
  • Noodsituatie in de Italiaanse Piemonte
  • GROOT tot ZEER GROOT lawinegevaar
  • Meer naar het westen duidelijk minder sneeuw
  • Tips voor komend weekend
  • Lange termijn

Bizarre hoeveelheden verse sneeuw

Sinds vrijdag heeft het in drie episodes gesneeuwd in het zuidwesten van de Alpen. Dat heeft lokaal tot bizarre hoeveelheden verse sneeuw geleid. Meetstationnen melden in de meest neerslagrijke gebieden een groei van het sneeuwdek die tussen de 100 en 190 cm ligt, waarbij aangetekend moet worden dat de hoeveelheid verse sneeuw die er gevallen is nog vele malen groter is. Sneeuw klinkt namelijk in door wind, de temperatuur en de masse van de gevallen sneeuw zelf.

Om je een idee te geven. Rond de Simplon viel sinds dinsdag 250 centimeter verse sneeuw, maar het sneeuwdek zelf groeide daardoor ‘slechts’ met 107 cm. In dit geval was het vooral de warmte en de massa van de vers gevallen sneeuw die het sneeuwdek deed inklinken.

TIP: lees hier hoe men meet hoeveel verse sneeuw er is gevallen

Simplon meer dan 250 cm verse sneeuw
Simplon meer dan 250 cm verse sneeuw

Als de Simplon met 250 centimeter sneeuw het sneeuwdek slechts met 107 cm ziet groeien, hoeveel moet er dan wel niet gevallen zijn in Bonneval sur Arc waar het sneeuwdek met maar liefst 145 cm gegroeid is. Drie meter? Drie en halve meter? Het is gissen, want het meetstation van Meteo France meet enkel de dikte van het sneeuwdek en niet de hoeveelheid verse sneeuw die er valt. En dat maakt nogal een verschil.

Bonneval sur Arc + 145 cm
Bonneval sur Arc + 145 cm

Noodsituatie in de Italiaanse Piemonte

Sinds dinsdag sneeuwt het overweldigend in de Italiaanse Piemonte. Meetstationnen geven daar een groei van het sneeuwdek door die tussen de 80 en 190 cm ligt en lokaal is al 340 centimeter verse sneeuw gemeten. Dat deze door de massa al sterk ingeklonken is mag duidelijk zijn. In Sestriere groeide het sneeuwdek tussen donderdag en nu maar liefst 150 centimeter en het sneeuwt er nog steeds.

Sestriere, sneeuwdel +150 cm
Sestriere, sneeuwdel +150 cm

Maar waar de neerslag boven de 2300 meter allemaal als sneeuw viel, daar viel deze in de lagere delen allemaal als regen. Veel regen. Rivieren overstroomden en lokaal worden er verwoestingen gemeld. Daarnaast is het verkeer van slag en valt de elektriciteit lokaal uit. Wie op twitter op #allertameteoPIE zoekt krijgt een aardig beeld. De servers van de websites van de regionale overheid kraken en piepen onder de druk van de bezoekers en veel data is slechts traag beschikbaar.

450 mm regen in nog geen 36 uur
Grootste hoeveelheid neerslag die ik tot dusverre heb kunnen vinden is gemeten op de Colle del Vaccera. Op 1450 meter werd hier in 36 uur 450 mm regen gemeten. Stel je voor dat het kouder was geweest. Dan was dit 450 cm sneeuw geweest.

450 mm regen in nog geen 36 uur
450 mm regen in nog geen 36 uur

GROOT tot ZEER GROOT lawinegevaar

Dat deze enorme hoeveelheden sneeuw tot problemen leiden mag duidelijk wezen. De eerste grote lawines zijn al waargenomen in de typische lawinegeulen en komen soms tot ver in het dal. Voor alle berggebieden in de westelijke en noordelijke Piemonte, maar ook het oosten van de Aosta, het gebied rond de Zwitserse Simplon en de grensgebieden tussen Frankrijk en Italië (Haute Tarentaise, Haute Maurienne en Queyras) geldt GROOT tot ZEER GROOT lawinegevaar. Autoriteiten roepen dan ook op om skitourtochten in ieder geval tot en met zaterdag uit te stellen en zaterdag nog eens opnieuw te kijken hoe de situatie zich heeft ontwikkeld. Wij doen dat hierbij ook. Het is warm geweest, er is veel sneeuw gevallen, het wordt in de loop van de zaterdag weer warmer en grote spontane lawines zijn de komende 36 uur niet uit te sluiten.

Lawines Piemonte
Lawines Piemonte

Meer naar het westen duidelijk minder sneeuw

De meeste sneeuw viel (en valt, want het sneeuw in de Piemonte nog steeds) in de Italiaanse Piemonte en de grensgebieden met Italie en Frankrijk. Wie verder naar het westen gaat ziet de sneeuwhoeveelheden dan snel afnemen. Zo is Val d’Isere nog loaded met verse sneeuw, wordt het in Tignes al een stuk minder en is het in La Plagne erg dun.

Val d'Isere
Val d’Isere
Tignes
Tignes
La Plagne
La Plagne

Die verschillen tussen oost (Val d’Isere) en west La Plagne zijn vandaag ook mooi te zien op onze lokale sneeuwkaart van het gebied (klikken en ff naar beneden scrollen).

Om een beetje een beeld te krijgen geeft onze neerslagkaart van de afgelopen 6 dagen je een aardig beeld, waarbij je het volgende moet bedenken. Allereerst is de sneeuw aan de noordkant en het uiterste westen van de Alpen (welke nog van afgelopen zaterdag is) onder de 2000 meter alweer grotendeels verdwenen, ten tweede ligt de sneeuwgrens nu zo ongeveer tussen de 1700 en 2200 meter en ten derde is er in de gebieden die rood zijn boven de 2300 meter veel meer sneeuw gevallen dan onze kaart laat zien.

Sneeuwval afgelopen 6 dagen
Sneeuwval afgelopen 6 dagen

Zoom je in op een gebied (bijvoorbeeld Val Thorens), dan zie je die verschillen nog duidelijker. In Val Thorens viel wel wat sneeuw, maar dat is niets vergeleken met de gebieden tegen de Italiaanse grens waar het boven de 2200 meter echt gedumpt heeft.

Sneeuwval afgelopen 6 dagen Vanoise/Haute Maurienne
Sneeuwval afgelopen 6 dagen Vanoise/Haute Maurienne

Tips voor komend weekend

Vandaag (vrijdag) houdt het langzaam op te sneeuwen en stijgt de temperatuur aan de Italiaanse kant door het wegvallen van de oostelijke stroming. Aan de Franse kant wordt het juist koeler met het tijdelijk binnenstromen van wat koelere lucht. Dus tips voor het weekend. Je moet heel hoog gaan waarbij er in het noordwesten van Italië en het oosten van Frankrijk nog maar weinig open is. In het Monte Rosa gebied opent zaterdag Alagna-Gressoney de liften. Deze opening stond eigenlijk voor vrijdag gepland, maar vanwege de vele sneeuw is deze naar een dag later verplaatst. Ook kun je al terecht in Cervinia-Zermatt waarbij je er rekening mee moet houden dat er duidelijk minder sneeuw is gevallen aan de Zwitserse kant en het daar duidelijk harder gewaaid heeft. Het zelfde geldt voor Saas Fee. Ook daar duidelijk minder verse sneeuw en veel wind. In Frankrijk draaien de liften van Montgenevre. Daar dumpt het nu nog steeds en draaien zaterdag de liften.

Beste opties in mijn optiek zijn voor zaterdag nog steeds de pistes van Gressoney en Montgenevre. Daarnaast is het zondag (na een nachtje uitstralen van het vocht) prima toeren vanaf een (heel) hoog gelegen bergpas. Maar check vooraf wel het lawinebericht!

Episch gaat dit weekend niet worden. Er is vooral een mooie basis gevallen in het hooggebergte waar we later in het seizoen profijt van hebben. Geen poederalert dus.

SnoWvember op wePowder (30% korting op de Academy)

De eerste sneeuw is alweer gevallen. Scherp je backcountry skills dan nog bij door in te loggen op de wePowder Academy. Nog geen lid? Deze maand krijg je 30% korting met onderstaande code. Je kunt dat direct starten en krijgt het bijbehorende Academy boek dan zo snel mogelijk thuis gestuurd.

Lange termijn

Zondag botst een koufront vanuit het noorden op de Alpen. Dit zorgt voor een noordstau(tje). Vooral in het noordwesten van Zwitserland en het noorden van Vorarlberg kan dit voor 10-15 cm verse sneeuw zorgen. De rest van de noordalpen moeten het met 2-5 cm doen.

Noordstau(tje)
Noordstau(tje)

Na zondag kiest een hogedrukgebied positie boven de Alpen. Weliswaar leidt dit tot een significante afkoeling, maar de hogedruk zorgt er ook voor dat sneeuwfronten op afstand blijven. Volgens de laatste berekenigen is het hogedrukgebied redelijk persistent zodat we tot midden volgende week weinig verse sneeuw hoeven te verwachten. Enkel in de Po-vlakte zit wat vocht die met de oostelijke stroming en de koude lucht voor een verrassing kan zorgen. Pas vanaf begin december beginnen de berekeningen van de modellen significant uiteen te lopen en er weer ruimte ontstaat voor stormfronten die de Alpen zouden kunnen bereiken.

Hogedruk kiest positie
Hogedruk kiest positie

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
AryenAuteur25 november 2016 · 09:09

Toch stel ik het tripje nog maar even uit. :)

Beginner
Patrick1973Auteur25 november 2016 · 09:29

Ik heb verlof tussen 6dec en 9 dec, dus kan ik de kat uit de boom kijken…geduld geduld…
Het is wel flagrant welke verschil er zit tussen de situatie op 1000m (bijna geen sneeuw) en 2500m (bakken sneeuw).

Gevorderd
japser_beAuteur25 november 2016 · 09:44

Patrick in de piemonte kan je op de lawinekegels tot in het dal skiën …

Gevorderd
DutchessAuteur25 november 2016 · 10:47

Op deze dikke vette laag boven 2300 meter gaan we nog heel lang mooie tourtjes beleven!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur25 november 2016 · 10:56

LET OP! Temperatuur aan de Italiaanse kant loopt nu op met het afzwakken van de oostelijke stroming. Nulgradenniveau ligt er nu hoger dan aan de Franse kant nu juist lager.

Ik vind het een NO GO om te gaan touren. Op de pistes wordt het prima.

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur25 november 2016 · 13:00

(Ik bedoelde touren voor de rest van het seizoen. Zo gek ben ik nou ook weer niet… Ik wacht iig tot zondag voor ik ook maar denk aan vellen onderplakken)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
popskiAuteur25 november 2016 · 14:14

LET OP! Temperatuur aan de Italiaanse kant loopt nu op met het afzwakken van de oostelijke stroming. Nulgradenniveau ligt er nu hoger dan aan de Franse kant nu juist lager.

Ik vind het een NO GO om te gaan touren. Op de pistes wordt het prima.

meteomorris op 25 nov 2016 10:56

Als het dikke pak vers zich na enkele dagen gezet heeft, lijkt het mij wel verantwoord om te gaan touren. Op voorwaarde dat het niet te warm is en niet te veel wind.

Gevorderd
popskiAuteur25 november 2016 · 14:20

een paar zonnige dagen met stabiel weer en vriesnachten lijkt mij ideaal voor het stabiliseren van dat dikke pak. Dat wordt er toch voorspeld hoop ik, voor de Piemonte?

Gevorderd
evanAuteur25 november 2016 · 14:31

een paar zonnige dagen met stabiel weer en vriesnachten lijkt mij ideaal voor het stabiliseren van dat dikke pak. Dat wordt er toch voorspeld hoop ik, voor de Piemonte?

popski op 25 nov 2016 14:20

Één woord: OBERFLÄCHENREIF! ;-)

Gevorderd
AryenAuteur25 november 2016 · 14:46

Dat is van later zorg en dat skiet @@popski er wel af voordat het nieuwe pak erop valt.

Gevorderd
DutchessAuteur25 november 2016 · 16:20

Liever oberflächenreif dan aufbauende umwandlung. Natuurlijk heb ik het allerliefst Japans weer (drie keer wekelijks een dump) tot diep in de dalen maar ja, als ik dan MOET kiezen…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Toerist
OnnemAuteur25 november 2016 · 16:29
Gevorderd
49Auteur25 november 2016 · 16:47

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19248.jpg?width=800

hier hebben we de paddestoel van Bocchetta weer, waar in de winter vaak ook echt een kabouter in huist.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
GREG OCALLAGHANAuteur25 november 2016 · 19:23

looking for riding partners. Ben nu in chamonix, van plan morgenochtend de aosta vallei in te rijden. undecided nog where

Toerist
BudhaNlAuteur25 november 2016 · 21:02

Zermatt vandaag, het sneeuwde het grootste deel van de dag boven 2000 meter. Trok open rond 4 uur.

De laag is nog wel dun, ik had even een rotsje te pakken.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19251.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19253.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19252.jpg?width=800

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!