Grote lawine Simplon: 3 toerskiërs gered door kameraden

• MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 27 november 2016 · 19:07
    Bericht van Air Zermatt: Neben Skiunfällen erforderte vor allem ein grosser Lawinenabgang im Simplongebiet am Sonntagnachmittag den Einsatz der Rettungshelikopter. Insgesamt drei Skitourengeher wurden verschüttet, konnten aber zum Glück bereits von ihren Kameraden wieder aus der Lawine befreit werden. Zahlreiche Rettungsspezialisten und Lawinenhundeführer mit ihren Hunden wurden vor Ort gebracht. Die Patienten wurden evakuiert und ins Spital Visp geflogen. 27-11-2016.

Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 27 november 2016 · 19:15
    Is dat op de (noordelijke)westflank van de Breithorn?
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 28 november 2016 · 07:00
    Is dat op de (noordelijke)westflank van de Breithorn? Aryen op 27 nov 2016 19:15

correct
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 28 november 2016 · 09:43
    Ik weet niet waar die tourskiërs gegrepen zijn, maar als ik op de kaart kijk dan had mijn route daar (afdaling en/of klim) waarschijnlijk wel door die lawinebaan onder (maar op enige afstand van) dat linker graatje gelopen. Stel dat ik er afgelopen weekend wel heengegaan was. In eerste instantie had ik wat hellingen westelijk van de pas omhoog op het oog, maar dit terrein lijkt niet echt gevaarlijker.
    Waardoor loopt de lawine zover door? Zijn er aparte omstandigheden? Biedt het gletsjer oppervlak de mogelijkheid van een versnelling en daardoor langere uitloop?
    Ik heb begrepen dat een lawineuitloop zo'n 2,5 keer de verticale afstand is, of een uitloophoek van ongeveer 21 graden. Dat lijkt hier niet het geval. Bovendien zou ik verwacht hebben dat de lawine naar rechts (skiers links) zou zijn afgebogen, wat ik denk dat de vallijn is, en niet tot het graatje doorgeschoven. Wat nu het geval lijkt.
    Tricky. 😞
  • Harold
    Tourist
    Harold op 28 november 2016 · 13:13
  • Niels
    Advanced
    Niels op 28 november 2016 · 21:51
    @Aryen interessante vraag. Ik ben ook eens aan die tour begonnen, net nog eens bekeken.

De lawine komt uit minimaal 100hm 40+. Als ik de uitloop nameet, is die ong 20 graden. Dan heb je een aardig afstand nodig om aan 21 graden gemiddeld te komen.

Hoe handig is de 2,5x-de-verticale-afstand-regel? 2,5x wat wil je dan doen?

Iets verder naar links lopen is misschien niet zo gek. Er ligt n stuk minder sneeuw in die graat op zuid en die ligt daar mooi in de zon te bakken. (Ik laat voor het gemak het weer van de voorgaande dagen buiten beschouwing, zo goed zit ik er niet in nu).
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 1 december 2016 · 15:11
    Meer info (en waarschuwing) van de Kapo Wallis:
    https://www.polizeiwallis.ch/medienmitteilungen/breithorn-simplon-erst...

Een foto van de Anriss:

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro