Na 200-350 cm verse sneeuw volgt zonneschijn

Na 200-350 cm verse sneeuw volgt zonneschijn

Na een week met stormdepressies aan de zuidkant van de Alpen is de rust weer terug in de Alpen. Een omvangrijk hogedrukgebied met de naam Uwe houdt stormen de komende dagen op afstand zodat we ons een compleet beeld kunnen gaan vormen van de actuele situatie in de Alpen. De komende week ga ik dieper de meetgegevens in duiken om je een beeld te geven van de sneeuwgrens, de dikte en de opbouw van het sneeuwdek. Info die we de komende weken hard nodig hebben. Zaterdag deed zich een dramatisch lawine ongeluk voor in Obergurgl waar een oude sneeuwlaag de boosdoener was. De lawinediensten zijn hun werkzaamheden aan het opstarten zodat we een steeds beter beeld krijgen van de actuele problemen in het sneeuwdek. Vandaag kijk ik in mijn weerbericht kort even even terug, maar vooral ook naar de toekomst. In dit bericht:

  • Heel veel verse sneeuw in het zuidwesten van de Alpen
  • De basis in het hooggebergte is gelegd op veel plaatsen
  • Vandaag wat vlokken in de Piemonte, maar verder vooral zonnig
  • Komende week zonnig met kans op een noordstau in het uiterste oosten van de Alpen

Heel veel verse sneeuw in het zuidwesten van de Alpen

Sinds vrijdag 18 november vielen er bizarre hoeveelheden verse sneeuw in het zuidwesten van de Alpen. Ik had het over 2 tot 4 meter sneeuw boven de 2300 meter. Wel, de 4 meter is nergens gehaald, maar ten zuiden van de Gotthard, rond de Simplon, de zuidkant van de Monte Rosa en in de bergen in de westelijke Piemonte aan de ene kant en de meest oostelijke gebieden van de Savoie en Hautes Alpes aan de andere kant vielen wel 200 tot 350 cm sneeuw, waar de 3 meter op heel veel plekken is gehaald. Die sneeuwhoeveelheden zijn nu aan het inklinken en vormen daarmee een sneeuwdek van al snel 120 tot 200 centimeter dik.

Groei sneeuwdek Piemonte in 72 uur tijd
Groei sneeuwdek Piemonte in 72 uur tijd
Zoek de pistebully
Zoek de pistebully

De basis in het hooggebergte is gelegd op veel plaatsen

Met de sneeuw van afgelopen week ligt er in zo’n beetje de gehele Alpen een sluitend sneeuwdek boven de 2200 meter waarbij de condities echt top zijn in het oosten van de Savoie, het oosten van de Hautes Alpen en het westen en noorden van de Piemonte. Hier kunnen de liften draaien. Tenminste, als ze ze sneeuwvrij krijgen.

Valfrejus
Valfrejus
Val Cenis
Val Cenis
Draaiende liften in Val d'Isere
Draaiende liften in Val d’Isere

En dus kwamen er ook weer mooie platen door. Zoals deze van

(©Laurent Aussel)

Vandaag wat vlokken in de Piemonte, maar verder vooral zonnig

Wat restbewolking in de westelijke Italiaanse Piemonte zorgt vandaag nog voor wat sneeuw, maar in de rest van de Alpen regeert de zon. Dat blijft de rest van de week ook zo. Zon op de toppen en lokaal mist en lage bewolking in de dalen. Voor je vitamine D moet je dus de berg op. Onder invloed van hogedrukgebied Uwe is het fantastisch weer boven de wolken. Mooi, maar er zit ook een maar aan vast. Heldere nachten zorgen voor de vorming van rijp en dat kan een serieus probleem worden bij de eerstvolgende serieuze dump.

Hogedrukgebied Uwe
Hogedrukgebied Uwe

Komende week zonnig met kans op een noordstau(tje) in het uiterste oosten van de Alpen

Kijk je naar bovenstaand kaartje dan zie je rechts van hogedrukgebied Uwe isobaarlijnen die koude lucht vanuit het noorden aanvoeren. Het zouden deze lijnen moeten zijn die later in de week sneeuw naar het Salzburgerland en Steiermark gaan brengen. Maar een kleine verschuiving van Uwe kan die sneeuw ook zomaar verder naar het oosten kunnen sturen.

Kijken we dan nog verder in de toekomst dan zien we in de week van 6 december wat rumoer ontstaan in het middellandse zeegebied waar mogelijk wat stormdepressies zich kunnen gaan roeren. Maar dat is nog heel ver weg. Het is heerlijk weer in de Alpen en er draaien al wat liften. Morgen gaan we dieper in op het noordstautje en de ontwikkelingen rond de Middellandse zee.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
Patrick1973Auteur28 november 2016 · 14:08

Ik moet nu woensdag beslissen of ik volgende week 6 dec vertrek of niet voor een 3dags trip, andere optie is van alles 1 week verder op te schuiven en hopen dat de kaarten dan beter liggen . Als ik dit lees ziet het er niet bijzonder goed uit, tenzij er meer beweging vanuit de middelandse zee komt.
Geduld en woensdag beslissen…

Toerist
Marco_pasAuteur28 november 2016 · 15:17

Lastig! Wij beslissen woensdag ook voor aankomend weekend. Òf Piemonte waar een goede basis ligt, maar weinig bij komt voor volgend weekend, òf Oostenrijk, waar wel bij komt, maar weinig basis ligt.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!