Analyse van het lawine ongeluk in Obergurgl

• Flant
    Beginner
    Flant op 28 november 2016 · 19:38
    Dank voor de duidelijke en ook weer leerzame vertaling van de analyse. Nog steeds onder de indruk. Wat een lawine, waar je ondanks zorgvuldig plannen het rest risico zo heftig op je bordje krijgt.
    Maakt dat ik over een dikke week, met de kick off, weer meer met gepast ontzag naar die heerlijk besneeuwde bergtoppen kijk.
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 28 november 2016 · 20:46
    Eens met @Nicky; uitspraken als rest-risico en (botte) pech kun je niet doen op basis van alleen deze tekst
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 28 november 2016 · 20:56
    @Nicky het is nog vroeg in het seizoen en lawineberichten zijn in Tirol nog niet dagelijks voorhanden. Afgelopen vrijdag publiceerde de lawinedienst dit blog: http://lawinenwarndienst.blogspot.nl/2016/11/ende-der-fohnperiode-posi...
    May the powder be with you.
  • OldSchoolRider
    Advanced
    OldSchoolRider op 28 november 2016 · 21:08
    Vreselijk dit. Wat een verschrikkelijk ongeval. Bedankt voor het vertalen van de analyse. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

Ik heb me de laatste paar dagen heel erg gestoord aan de artikelen van de normale media en de reacties op die artikelen. Ik geloof er eerlijk gezegd niets van dat de Telegraaf die woorden heeft (hoewel het de meest waardeloze krant van Nederland is). Artikel met de quote 'Ik zou het afraden om zo vroeg in het seizoen te gaan toerskiën' is geplaatst op zaterdagavond. Dat artikel van het AD pas op zondag. Het lijkt er meer op dat het artikel in het AD een soort van damage control is van de Nederlandse Ski Vereniging, omdat ze toen waarschijnlijk wel wisten om welke groep het ging (misschien zelfs wel via het blog op wePowder). Het feit dat je zoiets uit je strot kunt krijgen op dezelfde dag dat het ongeluk is gebeurd en je niets weet van de omstandigheden duidt niet alleen op het empatisch vermogen van een (vul zelf maar in), maar ook op ernstig disrespect naar alle betrokkenen.

Morris en Haas, complimenten hoe jullie hiermee omgaan. Ik kan me voorstellen dat dat niet makkelijk is.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 28 november 2016 · 21:31
    @tellie-G en @meteomorris: wat ik me nog afvraag: op basis waarvan kan je concluderen dat het dus het rest risico is? Ik lees in het rapport nog niets over stufe, hellingsgraad (er zat blijkbaar een steile wand boven). Is die conclusie niet iets te vroeg (zonder hierbij een oordeel te hebben). Kan het ook een verkeerd (te rooskleurig lawinebericht) lawinebericht zijn (de onderzoekers waren verbaasd en verrast etc)?

Nicky op 28 nov 2016 19:34

In deze tijd van het jaar zijn er nog geen dagelijkse lawineberichten, en daarmee ligt deze situatie buiten het bereik van waar meneer Munter zich op baseerde bij het ontwikkelen van zn methode. In die zin is "het restrisico" zoals munter dat weergeeft hier niet te bepalen. Bij dit soort beslissingen accepteer je dat er alsnog iets mis kan gaan, er blijft dus een stuk risico en onzekerheid over na alle analyse en maatregelen, dat bedoelde ik met restrisico. Excuses voor de verwarring
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • The_O
    Tourist
    The_O op 28 november 2016 · 21:49
    Heftig allemaal en strekte toegewenst aan familie en vrienden van alle betrokkenen.

Vraag die ik heb betreft de communicatie. Begrijp uit ander bericht hier op Wepowder dat mobiele bereik slecht was en dus 2 groepsleden alleen terug moesten. Betekent dat geen van de gidsen en/of deelnemers een satelliet verbinding kon maken om het lawine ongeval te meteen/sneller te melden? Of kon ook geen satelliet verbinding gemaakt worden ivm weersomstandigheden. Hoort anno 2016 een satelliet-telefoon /device niet bij de standaard uitrusting van met name een gids?
    And Also The Trees
  • kanski
    Elite
    kanski op 28 november 2016 · 21:50
    Met alle respect natuurlijk, even m.b.t. de stufe; na zo'n föhnstorm lijkt het me sterk dat het een stufe 1 of 2 betrof! Ik ben zelf al twee weken hier op de Stubaier Gletscher en hier wordt vanaf begin november een stufe 3 aangegeven. Vanwege het magere sneeuwdek. De storm hier was niet zo maar een storm! Afgelopen maandag was het gebied gesloten vanwege echt zware windstoten (tot 180km/h hadden ze het over).
    Maar dat terzijde, ik ben er van overtuigd dat Bas en Irian de stufe juist hebben ingeschaald en hun hele tour naar behoren hadden voorbereid.

M.b.t. de vertaling; Onderstaande foto toont de startzone van de lawine welke op een hoogte van 2700 meter door de 4 personen onbewust werd geactiveerd.
    Is natuurlijk niet specifiek door die 4 getriggerd maar door de aanwezigheid van de groep geweest en de lawine heeft toen 4 personen gegrepen.

Heel veel sterkte aan Bas en Irian en alle betrokkenen.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 28 november 2016 · 21:54
    @kanski mooie aanvullingen
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 28 november 2016 · 23:49
    @kanski en TellieG dank voor de aanvullingen. @meteomorris: als ik het lawinebericht goed begrijp moest je in hoog alpien terrein rekening houden met triebschnee en zou er lager een verbetering optreden. Waar ligt ongeveer de grens van hoog alpien?
    Ik stoor me net als iedereen aan de kort door de bocht conclusies van media als de Telegraaf. Maar ik vind het ook niet terecht om te snel de andere kant op te redeneren en dus nu al te constateren dat het een restrisico is terwijl niet alle feiten bekend zijn. Neemt niet weg dat ik met alle deelnemers en gidsen enorm meeleef. Heel veel kracht voor hen toegewenst. Ben er nog steeds heel stil van....
  • robbert
    Advanced
    robbert op 29 november 2016 · 07:03
    @ The_O Een satelliet telefoon/device is zeker een handig hulpmiddel. Al betwijfel ik of het uitkomst bied bij lawineongevallen. Reden is dat kameradenredding vrijwel de enige optie is bij een lawine ongeval. Zelfs met alarmering via satellietverbinding kunnen hulpdiensten meestal niet binnen 15 minuten mobiliseren, ter plaatse zijn en de redding uitvoeren. Er is gewoon heel weinig tijd voor de redding.

Respect voor deze groep en gidsen voor het uitvoeren van een kameradenredding in een uiterst stres volle situatie
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 29 november 2016 · 07:55
    Een satelliet telefoon is niet de oplossing. het kan helpen maar dan moet iedereen er één hebben want je weet niet op voorhand wie in de lawine zal terecht komen.
    Praktisch gezien is het bijna onmogelijk om binnen de 15min een heli te hebben tenzij de heli al in de lucht hangt met de juiste mensen in.
    Is een beetje hetzelfde met mensen die een hartaanval hebben, de directe omstanders moeten eigenlijk starten met de hartmassage tot de hulpdiensten er zijn.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 29 november 2016 · 10:19
    @kanski en TellieG dank voor de aanvullingen. @meteomorris: als ik het lawinebericht goed begrijp moest je in hoog alpien terrein rekening houden met triebschnee en zou er lager een verbetering optreden. Waar ligt ongeveer de grens van hoog alpien?
    Nicky op 28 nov 2016 23:49

@Nicky, er is wereldwijd geen vaste grens voor de high alpine. Dat heeft te maken met de ligging (plaats op aarde) en de vegetatie. In Colorado kun je bijvoorbeeld heel hoog gaan zonder van echte high alpine te spreken terwijl je rond whistler al op 2000 meter bij de gletsjers bent.

Ga er in de Alpen vanuit dat je boven ongeveer 2800-3000 meter in de hochalpine bent. De interpretatie daarvan wil nog wel eens schuiven omdat het geen standaard begrip is. Hochgebirge daarentegen wel. De Zwitsers beschrijven dat als het deel in de bergen dat ongeveer boven de 3000 meter is.

In het bericht van de lawinedienst expliciet melding van Triebschnee in het hoogalpine gedeelte, maar (en nu komt het) ze noemt geen Altschneeprobleem. Dat doen ze overigens nog wel in hun lawinebericht van 11 november (https://lawine.tirol.gv.at/home/lagebericht/)

Helpt dit?
  • Bon
    Bon op 29 november 2016 · 18:34
    Goede avond,

namens een van de nabestaanden hartelijk dank voor deze vertaling en uitleg over het ongeval van afgelopen zaterdag! Ik (wij) zijn ondanks dat het gek klinkt toch blij om te horen dat er helemaal geen aanleiding is geweest dat er lawine gevaar was. Dit bericht zal mij (ons) zeker helpen met de verwerking van dit grote verlies!
    mvg
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 29 november 2016 · 18:37
    Goede avond,

namens een van de nabestaanden hartelijk dank voor deze vertaling en uitleg over het ongeval van afgelopen zaterdag! Ik (wij) zijn ondanks dat het gek klinkt toch blij om te horen dat er helemaal geen aanleiding is geweest dat er lawine gevaar was. Dit bericht zal mij (ons) zeker helpen met de verwerking van dit grote verlies!
    mvg Bon op 29 nov 2016 18:34
    Nogmaals sterkte aan alle nabestaanden en betrokkenen!
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 29 november 2016 · 18:45
    @Bon we leven enorm met jullie mee. Nogmaals heel veel sterkte met dit grote verlies.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 29 november 2016 · 19:31
    @Bon, gecondoleerd met jullie verlies. Heel veel sterkte de komende tijd!
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 29 november 2016 · 20:12
    @meteomorris helpt zeker, thanks! Ik ben benieuwd of het vervolgonderzoek daar nog iets over zegt.

@bon heel veel sterkte met dit abrupte en grote verlies...
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 29 november 2016 · 20:18
    @Bon gecondoleerd en veel sterkte. Jij ook bedankt voor je bericht.
    It's all about the turns duuuuuude!
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 29 november 2016 · 22:25
    @Bon heel veel sterkte met dit vreselijke verlies
    Live to ride, ride to live
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 30 november 2016 · 09:50
    @Bon, sterkte!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 30 november 2016 · 10:08
    @Bon, gecondoleerd en heel veel sterkte.
  • GuyF
    Beginner
    GuyF op 30 november 2016 · 10:08
    sterkte ..
  • philipc
    Advanced
    philipc op 30 november 2016 · 10:14
    Sterkte..
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 30 november 2016 · 10:41
    @Bon Dank voor je bericht hier. Heel veel sterkte gewenst.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 30 november 2016 · 13:05
    @Bon gecondoleerd, heel veel sterkte.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 30 november 2016 · 13:18
    @Bon sterkte
  • bertjebertje
    Advanced
  • BMT
    Advanced
    BMT op 1 december 2016 · 11:46
    @Bon, gecondoleerd en heel veel sterkte!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 1 december 2016 · 12:11
    @Bon Gecondoleerd en veel sterkte toegewenst.
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 1 december 2016 · 16:41
    Nieuwe update:
    http://lawinenwarndienst.blogspot.nl/2016/12/ubersichtsfoto-lawinenunf...
    Übersichtsfoto Lawinenunfall Granatenkogel - Ferwalljoch
    Hier noch ein Überblicksbild, auf dem man die Verschüttungsstellen samt Profilstandorten erkennt. Sämtliche Schneeprofile findet man hier.

Die Markierungen zeigen einerseits die Profilstandorte samt deren Seehöhe, andererseits die Verschüttungsstellen. Die 4. von der Lawine erfasste Person befand sich am orographisch rechten Lawinenrand und wurde nicht verschüttet. Der gelb eingezeichnete Profilstandort stellt auch jenen Standort dar, bei dem die Gruppe vor dem Lawinenabgang ein Profil erhob.

Anhand der Hangneigungskarte kann man erkennen, dass die Lawine eine große Distanz im relativ flachen Gelände überwand. Die grünen Markierungen zeigen die Verschüttungsstellen, die blauen Fähnchen die Profilstandorte. Die Gesamtlänge der Lawine betrug ca. 1000m.

Bei dem Lawinenunfall ist inzwischen eine zweite Person ihren Verletzungen erlegen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro