PA#1.5 Breuil-Cervinia

• FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 28 november 2016 路 15:50
    Verslag onder de film

Waar PA#1 voor velen epic was, viel hij voor @RP en mijzelf toch wat tegen. Het tasje stond dus snel weer ingepakt klaar. Toen de eerste Le retour d'est! van het seizoen werd aangekondigd was het enthousiasme groot. Wel wederom een complexe situatie. Extreem veel neerslag, 0 graden grens (ruim) boven 2000 meter, gepaard met een flinke wind.

Zermatt was onze eerste optie ivm de hoogte, maar bleek volgens berichten op donderdagavond kaal geblazen. Tweede optie Cervinia ligt aan de Italiaanse kant van de indrukwekkende Matterhorn en daar leek het beter. Met een lift tot 3480 meter en voldoende terrein rond de 30 graden leek dit een goede keuze voor een hoge 3 of zelfs lawinegevaar 4. Nadeel is de flinke afstand, maar met 4 chauffeurs moest dit goed komen! Voordeel is Italiaanse prijzen en goed voedsel...

Vrijdagochtend om 7.20 haalde ik @RP en @Skiester op in Breukelen en een uurtje later @Easy in Arnhem. We waren los! Zonder noemenswaardige vertraging (als je 4x tanken niet mee telt) parkeerden we de Outlander PHEV in Cervinia.

Heenweg

Aimee had een hotel op toplocatie geregeld. Lo Stamdecco op 2500 meter. 60pppn incl ontbijt en diner. En het mooiste..? We werden onderaan de piste opgehaald door 2 sneeuwscooters met bagagebak. Knallen maar!

Romana op de scooter

Goedemorgen Matterhorn

Adembenemend...

Mooi...

Zaterdagochtend 8.15 uur stonden we als eerste bij de gondel. Stufe 4 dus vlak terrein opzoeken. We hoorden regelmatig het knallen van de pistedienst. Er werd ons verteld dat de gondel 10 minuten later open zou gaan. De goede man vergat echter te vertellen dat het 10x 10 minuten was. Hoor ik iemand "typisch Italiaans" zeggen?

Vooraan!

Happy faces

In de 2e gondel vraagt een Poolse ski毛r of hij met ons mee mag rijden, maar alleen als we een 3-eenheid met bijgaande kennis bezitten. Dat is de juiste vraag. You're in. Opweg naar boven blijkt dat hij in Turijn werkt en dit gebied goed kent. Hij wijst ons veel routes en keurt er ook een aantal af ivm veiligheid. Locale kennis komt altijd goed van pas. Leuk om een like minded soul tegen te komen!

De hele dag struinen we het gebied af naar mooie, niet te stijle lijnen. De sneeuw is soms perfect, soms wat hard ivm wind.
    Overal om ons heen op de hogere wanden zien we oude lawine sporen. Tot 14.00 is er lift toegankelijke onverspoorde poeder te vinden. Na de lunch knallen we van 15-16 uur nog een uurtje en dan sluiten de liften. Wat een topdag!

Arno

RP

Afsluiter is een helikopter die bommen blijft droppen op volgeladen stukken hogere hellingen waardoor we meerdere lawines zien.

We nemen nog even de lift naar beneden voor een biertje in Cervinia. Gezellig dorpje! Na een wederom prima diner in het hotel gaan we op tijd naar bed.

Matterhorn vanuit Cervinia

Biertje!

Zondagochtend. Nog steeds stufe 4. We wilden gaan toeren vandaag. Na het verkopen van een nier en het nemen van een 2e hypotheek heb ik heb een splitboard aangeschaft bij onze vrienden van Snowcountry. Tignes 2 weken terug liet me zien dat dat toch wel erg veel mogelijkheden geeft. Een Jones Solution omdat mijn belachelijk grote voeten daar op passen en ik met mijn Flagship erg blij ben. De carbon versie was niet nodig want vanwege de nier verkoop weeg ik al een kilo lichter. Een setje Sparks bindingen en vellen op maat erbij en ik ben de splitboard koning.

Splitboard

Dus u begrijpt, dat board moest getest worden. Of lees: ik moest getest worden. Omdat het lawinegevaar nog steeds groot is, besluiten we slechts korte toertjes op vlak terrein zonder hoge helling boven ons te doen. Het levert steeds maar een paar poederbochten op, maar die zijn toch erg lekker! Ik moet mijn board een paar keer ombouwen en dat is reuze makkelijk. Krijg je snel handigheid in. Mede door de tips elders op dit forum van @erwin Ook het lopen gaat prima. Uiteraard slechts een vlak begin, maar geeft veel vertrouwen voor volgende trips! @ieism

Splitten

Ombouwen

Knallen

Spoortjes vanuit de lift gezien

Halverwege de dag lezen we het verschrikkelijke nieuws van de splitboardgroep in het Ferwalltal. Dat raakt ons allemaal diep. Het is zo dichtbij. Sommigen van ons kennen de gidsen. Maar ook dichtbij omdat we dezelfde ongelofelijk mooie passie delen. We weten welke afwegingen er vooraf en tijdens gemaakt worden. Het besef dat we met een risico sport bezig zijn, en dat dit veel verantwoordelijkheid met zich mee brengt, is erg groot. De negatieve reacties die op verschillende internet fora te lezen zijn doen pijn. Opmerkingen als "eigen schuld" en "ze vragen erom" doen pijn omdat ze zo onjuist zijn. Een parachute springer oefent, oefent en oefent. Checkt vooraf zorgvuldig zijn materiaal, het weer, zijn landingszone enz enz. Als het dan ondanks al die zorgvuldigheid dan toch mis gaat, is de juiste reactie dan: "eigen schuld"? Maak deze vergelijking met autoracen, motorcrossen, down hill mountainbiken, alpine klimmen, kite surfen en elke min of meer vergelijkbare sport waarbij je verantwoordelijke keuzes moet maken over mens, weer, materiaal en andere (onverwachte) omstandigheden.
    Vol gaan voor een passie is iets om veel respect voor te hebben. Risico sport of niet. Geheel naar eigen invulling. Ik hoop dat de betrokkenen dit allemaal kunnen verwerken en, als ze dat willen, weer kunnen genieten van deze prachtige passie.

Dirk, Aimee, RP en onze enthousiaste Poolse gast Wojciech, bedankt voor het samen beleven van deze prachtig mooie passie.
    Dromen zijn er om te realiseren
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 28 november 2016 路 16:00
    Mooi verslag @FreeArno 馃槂 Top weer, goede sneeuw!

" Hij wijst ons veel routes en keurt er ook een aantal af ivm veiligheid. " Goed om te lezen dat er bewust met veiligheid omgegaan wordt. Bewust onderweg zijn helpt 馃槈 Dit is hoe snelle trips naar de poeder eruit horen te zien!
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 28 november 2016 路 16:12
    Mooie trip en prachtige foto's! Dat er nog maar vele trips dit seizoen mogen volgen! 馃槈
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 28 november 2016 路 16:15
    Top verslag. Bedankt voor het delen.
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 28 november 2016 路 16:27
    Leuk verslag, en goede beslissing om je nier in te ruilen voor een splitboard 馃槂.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 28 november 2016 路 16:38
    En zo was t! Dank voor n mooie trip heren. Voorbeeld hoe je toch mooie dingen kan doen ontdanks een stufe 4. Cervinia mss maar 1 ster op freeride gebied maar door de vlakte en overzichtelijkheid was het dit weekend tiptop! Kleine rectificatie: het was hotel lo Stambecco!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 28 november 2016 路 17:00
    Mooi verslag. 馃槂
  • philipc
    Advanced
    philipc op 28 november 2016 路 17:03
    Heerlijke trip!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 28 november 2016 路 17:15
    Mooi verslag, mooi gezegd. Met een splitboard zal je die nier niet missen hoor. Hele goede aankoop. Welcome to the dark side! (gnignigni)

En dat hotel staat gebookmarked!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 28 november 2016 路 17:15
    Lekker hoor
  • evan
    Advanced
    evan op 28 november 2016 路 18:12
    Toch lekker om even van de verse sneeuw geproefd te hebben voor de Grote Droogte!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 28 november 2016 路 18:14
    Puike platen en een fijn verslag. Dank-u-wel!
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • MarkieMark
    Beginner
    MarkieMark op 28 november 2016 路 18:19
    Mooi verslag en lekker filmpje 馃榾
    Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
  • BMT
    Advanced
    BMT op 28 november 2016 路 19:35
    Leuk verslag @FreeArno en wat een heerlijk filmpje!

@Skiester mooie shot van je, je ziet duidelijk wat Berber invloeden 馃槂
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 28 november 2016 路 20:26
    @skiester was sowieso in bloedvorm dit weekend! Elke helling werd aangevallen alsof het haar laatste was
    Dromen zijn er om te realiseren
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 28 november 2016 路 21:45
    Lekker hoor!
  • RP
    Advanced
    RP op 29 november 2016 路 10:00
    Ja, dat was weer een mooie!

Geen epic faceshots, maar wel heerlijke sneeuw en dat met zicht! Weer eens iets anders....

Wat een prachtig berglandschap hier, 'on top of the world' dit was ook wel nodig gezien de hoge nul-graden-grens. Hotel op 2500 meter, in het gebouw van het tussenstation is natuurlijk helemaal de bom, first chair guaranteed!

Ritje van 15 minuten op de sneeuwscooter ook wel vet, in stijl arriveren!

Hoewel de liften laat open gingen, gingen ze tenminste open en dat maakt, de voor ons frustrerende, PA#1 weer helemaal goed. Wel een dubbel gevoel gezien het nieuws uit Obergurgl, wij lekker aan het genieten terwijl er in een ander deel van de Alpen zich een drama voltrekt. Toen we het nieuws doorkregen waren we er echt stil van en kwam het dubbel hard binnen.

Heel veel sterkte voor de nabestaanden en overlevenden, RIP
    Explore the Outdoor!
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 29 november 2016 路 23:57
    splitboarden roelen 馃槂 !!!! te gek !
    sbs roelz
  • BasV
    Beginner
    BasV op 30 november 2016 路 14:20
    Lekker filmpje en foto's! Meer van dit soort verslagen graag 馃槂

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro