Tijd voor een sneeuwdans, lichtpunten voor het weekend

Tijd voor een sneeuwdans, lichtpunten voor het weekend

Na een week met veel sneeuw in het hooggebergte van de westalpen en het middelgebergte naar sneeuw verlangt heeft koning winter besloten de boel op slot te gooien. Een omvangrijk hogedrukgebied komt boven de Alpen te liggen en houdt stormdepressies op afstand. Een scenario dat bij veel wintersporters op nummer 1 staat voor het hoogseizoen, maar zo in aanloop naar de winter een heel vervelend scenario. In al zijn enthousiasme wordt zelfs de koude lucht die voor later deze week voor het oosten van de Alpen op het programma stond weggedrukt richting Tsjechie en Slowakije. In dit bericht:

  • Hogedruk wordt dominant
  • Stormdepressies richting het oosten
  • Lange termijn onzeker
  • Lichtpunten voor het weekend
Hogedrukgebied Uwe
Hogedrukgebied Uwe

Hogedruk wordt dominant

Een zeer sterk hogedrukgebied met de naam Uwe komt boven de Alpen te liggen. En bij hogedruk is er weinig dynamiek te vinden in het luchtruim boven de Alpen. Oorzaak is een zeer stabiel hogedrukgebied dat zich standvastig boven de Alpen heeft gevestigd, waarbij het gebied van hogedruk niet alleen op zeeniveau te zien is, maar ook in de drukverdeling op grotere hoogte. De straalstroom wordt hierdoor gedwongen een route te kiezen die ver verwijderd ligt van de Alpen. Een dergelijk stabiel hoog kan dagen en soms weken voor een blokkade zorgen.

Hogedruk zorgt voor typisch inversie weer, dat zoveel wil zeggen als koude lucht in de dalen. Doordat het wolkendek gesloten is kan dit dagen aanhouden. De zon is hartje winter onvoldoende krachtig om dit wolkendek te laten verdwijnen. Boven dit wolkendek is het daarentegen overdag aangenaam zonnig bij heerlijke temperaturen. De lucht is erg droog en het zicht fantastisch. Gedurende de nachten koelt het daarentegen flink af.

Wintersporters die van pistes houden hoeven met dit weer niet te wanhopen. De sneeuwkanonnen kunnen 24/7 draaien en binnen no time verschijnen de wonderlijke witte linten van kunstsneeuw in het landschap.

Voor freeriders is een hogedrukgebied wel een probleem. Verse sneeuw valt er niet en door de heldere nachten zal er op noordhellingen en bij de schaduwrijke delen van de berg oppervlakterijp ontstaan en wie weet zelfs een compleet versuikerde sneeuwlaag zich ontwikkelen welke een direct probleem gaan vormen bij nieuwe sneeuwval.

Stormdepressies richting Slowakije en Polen

Ten oosten van het krachtige hogedrukgebied staat een straffe noordelijke stroming en in de laatste berekeningen komt deze steeds oostelijker te liggen. Ofwel slechts enkele vlokken voor het oosten van het Salzburgerland en die Steiermark, maar vooral veel sneeuw voor de gebieden op de grens tussen Polen en Slowakije. Hier kan komend weekend een mooi pakje sneeuw vallen.

Lange termijn onzeker

De lange termijn is nog onzeker. De NAO index lijkt in de nabije toekomst positief te worden en dat betekent zoveel als hogederuk die stormdepressies verre van de Alpen houdt en richting het noorden en oosten stuurt.

TIP: lees dit arikel over de NAO index als wintervoorspeller

NAO index positief
NAO index positief

Die onzekerheid is ook te wijten aan de rol van het hogedrukgebied. De historie heeft geleerd dat dergelijke hogedrukblokkades boven de Alpen langdurig kunnen zijn en stormdepressies op afstand houden. Wie zich de winters van de afgelopen 2 jaren voor de geest haalt zal zich de droge periodes van november en december kunnen herinneren. Niet dat ik je bang wil maken, maar het is tijd om je sneeuwdans op te gaan starten.

Lichtpunten voor het weekend

Na de immense sneeuwval van afgelopen week boven de 2000 meter hebben een aantal gebieden besloten een deel van hun liften vervroegd te openen. Zo gaan Vars, Serre Chevalier en Sestriere komend weekend voor het eerst open deze winter en dus zal er daar zeker nog onverspoorde poeder te vinden zijn met behulp van een skilift. Ik heb nog geen exact beeld welke liften ze openen, maar mocht jij dat beeld wel hebben, deel het hieronder. Mocht je ook nog andere gebieden kennen (waar het afgelopen week flink gesneeuwd heeft) en die voor het eerst open gaan, laat het me weten.

En om je een beeld te geven van de condities in Vars. Check even deze video van afgelopen weekend waar Sandra op haar vellen naar boven ging. #earnyourturns

Morgen een nieuwe update!
Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
JuraSkiAuteur29 november 2016 · 18:42

San Domenico (zuidkant v/d Simplon pas) gaat vrijdag voor het eerst open (2 december). En er ligt veel sneeuw bovenin; zie www.sandomenicoski.com/Webcam_San_Domenico.htm

Expert
BrosAuteur30 november 2016 · 07:56

Bij Gressoney mt rosa gaat een groter deel van gebied open. Aosta dal is of gaat veel open.
Verder openen meer gebieden in de alpen dit weekend. Bv Verbier, 2alpes en alpe dhuez.
Serre Chevalier is alleen het centrale deel van gebied, effectief 2 liften. Niet Cucumelle en het gebied boven Monetier (jammer omdat hier veel mogelijkheden zouden zijn).

Sowieso goed om rekening te houden met beperkte opening van gebieden.

Bros
Beginner
Patrick1973Auteur30 november 2016 · 07:57

Ik moet vandaag beslissen of ik volgende week woensdag voor 3 dagen vertrek, maar ik heb echt twijfels.
San Domenico is een van de opties… Op verse sneeuwval moet ik niet rekenen, vrees ik.

Gevorderd
henwildieproAuteur30 november 2016 · 11:21

Bij twijfel altijd doen, behalve in de liefde

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Beginner
Patrick1973Auteur30 november 2016 · 12:47

het nieuwe weerbericht heeft mijn vermoedens bevestigd, no go…
Volgende mogelijkheid is 14/12 tot17/12. Hopelijk wordt het beter.

Gevorderd
evr66proAuteur1 december 2016 · 08:07

Hmm, zie voor de periode 12-15 dec (goed, beetje voorbarig wellicht) toch wat piekjes verschijnen nu in de gfs.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!