Toursetup tips nodig

• Remmie
    Advanced
    Remmie op 4 december 2016 · 12:49
    Omdat er wat mooie tripjes op de planning staan wil ik mezelf toch eens gaan belonen met tourski's en schoenen. Maar des te meer ik zoek, des te meer vragen ik heb dus ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen. Ik weet nu met name voor de ski's nog niet echt weet wat ik moet gaan kiezen.

Ik ben 95kg en 1.95 lang. Ik doe aan wedstrijdwielrennen dus er zit aardig wat power in de benen. Ik ski +/- landes niveau. Ik gebruik off piste nu een soul 7 met een guardian 16 binding ( Din op 12-13) en daar kan ik eigenlijk zonder (fysieke) problemen 2-3 uur mee klimmen. Toch denk ik dat het voor meerdaagse huttentochten toch wel lekker is om over te gaan op lichtere spullen. (eens?)

- lever je in op afdalen als je overgaat op toursetup?
    - Welke breedte ski zou ik het beste nemen? ( ik heb ook veel off-piste geskied op GS ski's dus in mijn ogen kan ik overal mee uit te voeten)
    - Aan wat voor bindingen zouden jullie denken? ( ik zit zelf met de beast in mijn hoofd)
    - Hoe stevig zijn lichtere ski's ( ik heb in de afgelopen jaren al een aantal setjes gebroken)

Schroom niet om je gedachten hierover te delen! alvast bedankt.
  • Kingfisher
    Beginner
    Kingfisher op 4 december 2016 · 13:08
    Zo te lezen gebruik je nogal wat power. Wat is het doel van je tour set. Alleen op klimmen gericht of toch vooral earn your turns oftewel touren om een mooie afdaling te maken. Dat maakt nogal wat uit voor je keuze.
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 4 december 2016 · 13:14
    In beginsel voor de meerdaagse tochten
  • sanno
    Tourist
    sanno op 4 december 2016 · 13:19
    Een paar ski's breken moet kunnen, maar als dat vaak gebeurt moet je eens nadenken hoe dat komt voordat je een nw setje koopt. Hoewel carbon natuurlijk gewicht kan besparen zonder slap te worden.

Mijn ervaring met G3 Ion is dat het daal plezier
    Niet onderdoet voor wen alpine binding.
    Toerisski
  • Kingfisher
    Beginner
    Kingfisher op 4 december 2016 · 15:54
    Als je puur voor het lopen gaat een ski tot 90 onder de voet. Voor afdalen zou ik honderd + kiezen. Ion of Marker kingpin. schoenen voor klimmen bv scarpa. Voor ook lekker afdalen b.v de tourschoen van Salomon
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 4 december 2016 · 16:25
    Ik ski/tour zelf op een setje Atomic Automatic 102 met Dynafit Radical ST en dat is helemaal prima om mee te lopen en ook af te dalen. Sterker nog, ik gebruik ze ook nog op de piste. Het was in het begin even wennen, maar dat zat meer tussen mijn oren.

Schoenen is een kwestie van passen. Mocht je kiezen voor een Kingpin dan moet je rekening houden met het feit dat niet iedere tourschoen daarin past. Heeft iets van doen met de achterbak geloof ik.
  • PS
    Advanced
    PS op 5 december 2016 · 12:10
    @remmie, voor meerdaagse tochten zou mijn voorkeur uitgaan naar een ski van rond de 90mm. Is breed genoeg voor float in poeder (en dat kom je minder vaak tegen dan je denkt op een lange tour), smal genoeg voor controle op moeilijker terrein, en loopt ook nog eens prima. Een belangrijk nadeel van een echt brede ski is dat je bij hem het klimmen veel moeilijker horizontaal in wand / het spoor houdt. Dat is, zeker bij een langere klim, echt onplezierig.

Voor meerdaagse toeren gebruik ik zelf een set Black Crow Orbs (freebird) 90mm, met daarop Dynafit Speed Radicals.

De Beast binding is een mooi ding, maar heeft een belangrijke beperking: hij heeft geen "platte" tourmodus. Je staat altijd op de stijg hulp (stand 1, of stand 2). Dat is onplezierig bij het toeren van lange vlakke stukken, zoals op een gletsjer. Voor meerdaagse tours minder geschikt, imho.

(Heb zelf wel net een setje met Beasts besteld, voor de korte tours op diepe dagen. Volkl 1 + Beast 14. Voornaamste reden was dat de beast nu overal in de uitverkoop is, en goedkoper is dan een normale Radical of Speed Radical )

Schoenen: belangrijkste is dat ze goed zitten, en voldoende bewegingsvrijheid hebben in toerstand. Ik ben erg tevreden met de Salomon MTN Lab.
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 5 december 2016 · 21:11

De Beast binding is een mooi ding, maar heeft een belangrijke beperking: hij heeft geen "platte" tourmodus. Je staat altijd op de stijg hulp (stand 1, of stand 2). Dat is onplezierig bij het toeren van lange vlakke stukken, zoals op een gletsjer. Voor meerdaagse tours minder geschikt, imho.

. PS op 5 dec 2016 12:10

Dit is geloof ik wel op te lossen met een elastiek om de stopper en het draaien van de binding maar dat is natuurlijk niet echt ideaal...

Wat betreft ski's zit ik zelf ook inderdaad met rond de 90m in mijn hoofd.
  • PS
    Advanced
    PS op 5 december 2016 · 21:55
    @Remmie, als je al aan 90mm zit te denken is het natuurlijk zonde om er dan nog zo'n zware Beast op te plakken en dan ook nog moeten prutsen met een elastiek. Ik zou lekker een normale TLT of Speed pakken. Als ze bij Hoji aanblijven, zal dat ook bij jou wel goed komen:
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 6 december 2016 · 10:05
    Kort en makkelijk antwoord:

Ja, je gaat inleveren op het dalen - maar dat is zeker de gewichtsbesparing waard.

Max 90mm breed zou ik zeggen, veel breder zie je niet veel in berghutten.

Zeker tech-bindingen. Beast lijkt overkill (en zwaarder).

Hoe stevig ze zijn heb ik gelukkig nog niet ervaren 😉.

Ik ben zeer tevreden met mijn K2 Wayback 88 - maar er zullen veel vergelijkbare mogelijkheden zijn!
  • philipc
    Advanced
    philipc op 7 december 2016 · 07:59
    @PS hoe bevallen de BC orbs? Heb ook al lopen flirten met deze skis, maar nog niet de trigger over gehaald..
  • PS
    Advanced
    PS op 7 december 2016 · 10:20
    @philipc, vind het zelf een top ski: licht, responsive, en redelijk stabiel op snelheid. Het is een klassieke camber ski en de extra grip die dat geeft vind ik prettig op moeilijk terrein (maar dat kan tussen mijn oren zitten).

Ik heb een paar uit seizoen 13/14, en dan de freebird versie. Als ik het goed zie hebben ze het profiel in het huidig seizoen iets aangepast. De normale versie - die ik nooit geskied heb - heeft bovendien titanal platen gekregen.
  • philipc
    Advanced
    philipc op 7 december 2016 · 18:03
    @ps Thanks, de klassieke camber voor dit soort skis spreekt mij ook aan, maar twijfel nog tussen de orb freebird en dynastar cham 2.0 in 87mm.

Welke lengte heb je de ski en wat is je eigen lengte?
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 7 december 2016 · 19:26
    Dynastar mythic al bekeken.....
    xs2arjan

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro