Zon en droog in de Alpen.. of toch....

Zon en droog in de Alpen.. of toch....

Na een fantastische start begin november met veel sneeuw tot diep in de dalen in het noorden van de Alpen, volgde een episode met veel sneeuw voor het zuidwesten van de Alpen. Maar na deze mooie start nu zit het systeem op slot. Een krachtig hogedrukgebied met de naam Uwe houdt iedere storm van betekenis op grote afstand van de Alpen en de komende 7 tot 10 dagen blijft dit zo voor grote delen van de Alpen. Gevolg is dat het droog en zonnig is in de Alpen, hoewel er vanochtend een opvallende afwijking zat tussen de modellen welke iets van perspectief biedt voor het noorden Oostenrijk. In dit bericht:

  • Hogedruk dominant
  • Sneeuw voor Oostenrijk?
  • Lange termijn: een negatief wordende NAO index?
Hogedruk dominant
Hogedruk dominant

Hogedruk dominant

Afgelopen week nestelde het hogedrukgebied Uwe zich boven de Alpen. Bij hogedruk is er weinig dynamiek te vinden in het luchtruim boven de Alpen. Een dergelijk stabiel hoog kan dagen en soms weken voor een blokkade zorgen. Hogedruk zorgt voor typisch inversie weer, dat zoveel wil zeggen als koude lucht in de dalen. Doordat het wolkendek gesloten is kan dit dagen aanhouden. De zon is hartje winter onvoldoende krachtig om dit wolkendek te laten verdwijnen. Boven dit wolkendek is het daarentegen overdag aangenaam zonnig bij heerlijke temperaturen. De lucht is erg droog en het zicht fantastisch. Gedurende de nachten koelt het daarentegen flink af.

Dit zegt ons weermodel voor de Alpen voor de komende 6 dagen
Dit zegt ons weermodel voor de Alpen voor de komende 6 dagen

Wintersporters die van pistes houden hoeven met dit weer niet te wanhopen. De sneeuwkanonnen kunnen 24/7 draaien en binnen no time verschijnen de wonderlijke witte linten van kunstsneeuw in het landschap. Voor freeriders is een hogedrukgebied wel een probleem. Verse sneeuw valt er niet en door de heldere nachten zal er op noordhellingen en bij de schaduwrijke delen van de berg oppervlakterijp ontstaan en wie weet zelfs een compleet versuikerde sneeuwlaag zich ontwikkelen welke een direct probleem gaan vormen bij nieuwe sneeuwval.

Ondertussen zijn de condities super in Canada

Je kunt er bijna de klok op gelijk zetten. Is het droog in Europa dan dumpt het in Noord Amerika. Wij tellen alweer af richting januari voor de helitrip in Canada wetende dat de condities er nu al perfect zijn. Eindeloze poeder, ver van de bewoonde wereld en nergens een skilift of piste te zien. Een droom in een hectische wereld waarbij je tijdens zo’n helitrip meer poeder rijdt dan tijdens vele weken in de Alpen. De trip van januari 2017 zit al lang vol, maar in januari 2018 gaan we weer. Dinsdag 6 december organiseren we samen met CMH Benelux een info avond in Down Under te Nieuwegein. Vanaf 19.30 uur staat er een hapje en een drankje klaar. Alle vragen rondom deze fantatische ervaring kunnen worden beantwoord. Wil jij met gelijkgestemde genieten van de Canadese poeder…? Ben er morgen dan bij.

TIP: lees hier meer over de DROOMtrip van 2018 in een eigen private lodge in Canada… Ben jij erbij?

De helitrip naar Canada heb ik ooit wel eens omschreven als de droomtrip en iedereen die inmiddels is meegeweest beaamt dat. Eerst een paar dagen inboarden en skiën middels een roadtripje langs wat Canadese gebieden om daarna volledig opgewarmd ver de backcountry in te vliegen. Goed, terug naar de Alpen.

GFS vs ECMWF
GFS vs ECMWF

Sneeuw voor Oostenrijk?

Wie goed naar bovenstaand kaartje kijkt (en wat van isobaren snapt) zal direct een belangrijk verschil opvallen. Links is de voorspelling voor volgende week maandag zoals het Amerikaanse model GFS het ziet, rechts zie je de voorspelling van het Europese ECMWF model voor dezelfde dag. Het rechter kaartje is interessant want toont voor de maandag een tijdelijke stroming uit het noorden welke in het noorden van Oostenrijk voor sneeuw zorgt. Tenminste als de berekening juist is. Het is een bijzondere afwijking in de modellen en pas de eerste berekening. Vanavond weten we meer omdat het ECMWF dan met een nieuwe berekening komt. Zien we dan weer een noordstroming en gaat vervolgens het Amerikaanse model hier ook in mee dan wordt dit lichtpuntje serieus. Vanavond meer dus. Dan weten we of het het zoet of de smart wordt voor de noordkant van de Alpen. De rest kan enige vorm van neerslag zowiezo voor de komende 7 tot 10 dagen uit zijn hoofd zetten.

NAO index uiteindelijk negatief
NAO index uiteindelijk negatief

Lange termijn: een negatief wordende NAO index?

Voorlopig hebben we te maken met een positieve NAO index. Stormdepressies blijven op afstand, maar vanaf midden december zou het weer om kunnen gaan slaan. Nog allemaal ver weg en het wordt tijd voor een sneeuwdans.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur5 december 2016 · 12:11

GFS tekent het stormpje nu ook op de kaarten, maar in dit geval is de stromingsrichting WEST. Ofwel sneeuw voor de Franse Alpen en het westen van Zwitserland.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19457.jpg?width=800

In ieder geval een storm en wat sneeuw… Blijf sneeuwdansen!

powfinder.com
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur5 december 2016 · 12:25

Kleine toevoeging, Woensdag nacht en donderdagnacht valt er in Val D’isere nog 30 tot 50cm vers zodat er donderdag en vrijdag first tracks gereden kan worden :)

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
evr66proAuteur5 december 2016 · 12:42

Kleine toevoeging, Woensdag nacht en donderdagnacht valt er in Val D’isere nog 30 tot 50cm vers zodat er donderdag en vrijdag first tracks gereden kan worden :)

martijnuiterwijk op 5 dec 2016 12:25

Zou sneu zijn om in te sneeuwen komend weekend :)

Gevorderd
evanAuteur5 december 2016 · 12:49

Qua hoeveelheden geeft GFS nog nog niet veel hoop. http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19458.jpg?width=800

Expert
meteomorrisAuteur5 december 2016 · 13:12

@@evan, wie het kleine niet eert… Of heb jij voor vanavond een hele grote schoen gezet?

powfinder.com
Gevorderd
NickyAuteur5 december 2016 · 13:51

Ben sneeuwdansjes aan het doen voor Engelberg…ik ga mn schoen vanavond maar eens zetten ;-).

Gevorderd
ThijsBAuteur5 december 2016 · 14:00

@@Nicky , hier ook! Weekend van 17 dec staat er een tripje op het programma met uitvalsbasis Luzern dus het zou érg wenselijk zijn! :)

Beginner
Patrick1973Auteur5 december 2016 · 14:02

Als het helpt, wil ik de hele collectie schoenen van mijn vrouw uithalen…Ik kan volgende week wel een paar dagen weg dus laat die sneeuw maar komen.

Gevorderd
evanAuteur5 december 2016 · 14:22

@@evan, wie het kleine niet eert… Of heb jij voor vanavond een hele grote schoen gezet?

meteomorris op 5 dec 2016 13:12

Mondo 29.0

Gevorderd
NickyAuteur5 december 2016 · 15:36

@@ThijsBriggeman let’s hope so! Ik ben er hetzelfde weekend (met 16 dames en 2 crew-leden van shades of winter)…dus wie weet zien we elkaar in Engelberg ;-).

Beginner
mikakindtAuteur6 december 2016 · 08:40

Ik zet mijn skischoen, en dan doe ik een sneeuwdans met die andere schoen nog aan mijn voet (hike mode anders gaat dansen niet) en dan trommel ik met mijn sonde op mijn schep.

Live to ride another day.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!