Poeder op een klimwand: de Taillante

Door MartijnSchell op 6 december 2016 · 25

Als berggids leef je met de bergen. Beroepsmatig beklim of ski je meestal toppen die je inmiddels op je broekzak kent. Dan is het vooral leuk om mensen mee te nemen naar plekken die voor hen heel speciaal zijn. Met onaangetaste poedervelden ver van pistes voor de ultieme bergbeleving. Toch blijven er altijd toppen waar je zelf enorm nieuwsgierig naar bent, maar die simpelweg maar heel af en toe in goede condities verkeren. Ook bij mij om de hoek zijn er dat betreft nog steeds veel uitdagingen te vinden. Vaak is het wachten totdat het juiste moment zich aandient. Gisteren was zo'n dag. Ik heb namelijk een ‘taillante’ geskied, waar in de zomer klimroutes naar boven gaan. Dankzij de enorme sneeuwval in de Zuidalpen zijn deze rotsplaten in een geweldige afdaling omgetoverd.

Snel beslissen

Met de vele relatief natte sneeuw die de afgelopen weken is gevallen had ik goede hoop. Zeker toen ik wat recente foto's van de wand zag! Met Rogier van Rijn en François Kern, vrienden uit mijn regio, besloot ik het er op te wagen.

Waarom zo bijzonder?

De Taillante is een beroemde steile helling want deze wand bestaat uit een bijna 400 meter lange rotsplaat. Op deze rotsplaat zitten een aantal behaakte rotsroutes (voor kenners rond de 5B max). Het is bijzonder klimmen want voor een rotsroute is deze wand niet bijzonder steil, maar er zit geen enkele greep op de wand. Het lijkt dat betreft op een spiegel onder een hoek van 40 graden. Heel apart. Om deze te beklimmen moet je continu goed op je voeten staan. Je handen kun je nergens aan vasthouden. Dat je een rotsklimroute kunt skiën is natuurlijk uniek. Vanwege de gladde rots blijft er nooit heel veel sneeuw op de platen liggen. Onder de sneeuw kom je zelfs af en toe rotshaken tegen.

De Taillante in de zomer
De Taillante in de zomer

De wand in de winter
De wand in de winter

Eenmalige condities

Het feit dat de rotswand zo glad is maakt het ook moeilijk om deze helling in goede ski-conditie te vinden. Vaak glijdt de sneeuw van de platen af, of hij is te lawinegevaarlijk. Met een beetje wind waait de sneeuw ook zo van de platen af. Maar de nattere sneeuw van de afgelopen weken plakte prima aan de rots, en door de droge koude lucht van de afgelopen dagen werd dit zelfs heerlijke poeder!

Earn your turns
Earn your turns

De rots is nooit ver weg
De rots is nooit ver weg

De klim

De Taillante ligt midden in de winter nogal ver weg. Je moet eerst de Col Agnel oplopen. Op de ski’s een nogal saaie bergweg. Daarna een col op, en aan de andere kant weer af, om na die afdaling de wand zelf te vinden. Eenmaal onder de taillante heb je er al een flink stuk klimmen opzitten. Dan komt het zwaarste werk nog. Klimmen in kniediepe poeder. Gelukkig hadden we François bij ons die als een machine een spoor recht omhoog aanlegde. Om de zoveel tijd stonden we met de punten van onze stijgijzers op de spekgladde rots, maar lag er genoeg stabiele sneeuw om wat houvast te bieden.

Bijzondere afdaling!

Het kostte heel veel tijd om op de top te komen en we wisten dat de afdaling voorbij zou flitsen. Maar toch, het zijn dit soort afdalingen die het verdienen om beklommen te worden. François kreeg de eer door zijn spoorwerk en beet de spits af. Met een sprong over een rotsbandje en met grote bochten skiedde hij over de wand naar beneden. Na François was de beurt aan Rogier en ik waarbij we een filmpje en foto’s maakte van deze unieke run. De meer dan lekkere sneeuw gaf zoveel tegendruk dat we bijna vergaten dat het toch wel een steile wand is. In een paar lange bochten waren we beneden. Fenomenaal.

In de zomer is dit een vijfde graads touwlengte
In de zomer is dit een vijfde graads touwlengte

Ook onder wand nog heerlijke poeder
Ook onder wand nog heerlijke poeder

Reacties

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 7 december 2016 · 07:50
    Hier vind je nog meer over de Taillante (locatie, foto's etc) http://www.camptocamp.org/routes/56746/fr/crete-de-la-taillante-danse-...
    May the powder be with you.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 7 december 2016 · 08:45
    Erg tof!
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 7 december 2016 · 09:02
    Dikke vette like!
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 7 december 2016 · 09:58
    Super gaaf!
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 7 december 2016 · 10:05
    Ik vind het toch apart dat ook al is die rots zo glad, de sneeuw wel stabiel blijft.
    vette afdaling hoor!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 7 december 2016 · 10:14
    Altijd mooi om te zien als er zo'n meerjarenproject van een to-do lijst af kan 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • dimsum
    Beginner
    dimsum op 7 december 2016 · 10:23
    Mooi verslag, in afwachting van een dikke dump in de alpen!
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 7 december 2016 · 10:57
    Heel gaaf!
    (en mooie klimroute lijkt mij, heerlijk plaat/wrijvingsklimmen 😃, thanks voor de link @meteomorris)
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 7 december 2016 · 13:25
    @pulverdude Is het ook! Maar je moet wel zeker zijn van je voetenwerk. In de derde lengte zitten geloof ik drie haken voor 50 meter 😉 De nieuwere route science friction is mooier klimmen en beter behaakt, maar die gaat niet helemaal naar de top...

Ik hoorde gisteren van iemand van de bergredding dat ze nogal wat mensen van de Taillante afhalen elke zomer, op de rotsklimroutes en op de normaalroute/graat. Is nogal 'apart' terrein.
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 7 december 2016 · 13:44
    Mooi verslag en mooie foto's 😃.
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 7 december 2016 · 13:54
    Very nice! Gaaf project!
    Dromen zijn er om te realiseren
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 7 december 2016 · 23:22
    Supertof!!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • costijn
    Expert
    costijn op 8 december 2016 · 02:59
    mooi man!
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 8 december 2016 · 16:37
    @Rogier, dan zou ik het voorklimmen van die derde lengte graag aan een ander overlaten 😉 Je kan dan een behoorlijke schuiver maken over de wand 😀
  • ieism
    Tourist
    ieism op 8 december 2016 · 16:59
    Mooie pics ook weer Rogier.
    splitfest.nl
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 8 december 2016 · 17:02
    @pulverdude Een beetje stroefe kleding en je kunt niet eens echt uitglijden op de wand 😉
  • popski
    Expert
    popski op 9 december 2016 · 11:16
    mooi project. Dus stabiele condities in die regio als ik het goed begrijp.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 9 december 2016 · 12:00
    Stoked! Je eet die taart uiteindelijk toch voor de kersen! bon ap!
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 9 december 2016 · 22:47
    @pulverdude Een beetje stroefe kleding en je kunt niet eens echt uitglijden op de wand 😉 Rogier op 8 dec 2016 17:02
    LOL
  • Haas
    Expert
    Haas op 10 december 2016 · 16:20
    @pulverdude Een beetje stroefe kleding en je kunt niet eens echt uitglijden op de wand 😉 Rogier op 8 dec 2016 17:02
    LOL pulverdude op 9 dec 2016 22:47

Lijkt me ook! Als jullie er 'gewoon' naar beneden skiën dan moet je er toch ook zonder ingewikkeld te hoeven doen omhoog kunnen lopen...
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 10 december 2016 · 18:18
    @Haas Kom maar langs deze zomer 😉
  • Haas
    Expert
    Haas op 10 december 2016 · 19:03
    @Haas Kom maar langs deze zomer 😉 Rogier op 10 dec 2016 18:18
    Het plan was deze winter langs te komen!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 10 december 2016 · 19:29
    Mooi verhaal Martijn! 😃
  • Haas
    Expert
    Haas op 10 december 2016 · 19:47
    Ga je mee @Erwin?!
  • robbert
    Advanced
    robbert op 11 december 2016 · 14:34
    jeetje wat een mooie afdaling, jaloers

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro