Hoogste tijd voor een sneeuwdans

Hoogste tijd voor een sneeuwdans

De situatie boven de Alpen zit compleet op slot. Een krachtig hogedrukgebied houdt stormdepressies op afstand en stuurt koude lucht richting het oosten van Europa. Weliswaar schampt na het weekend een stormdepressie het oosten van de Alpen, maar hoewel de kaarten eerder deze week nog hoopvol waren, verschijnt er nu niet meer dan een paar vlokken op de kaart. In dit bericht.

  • stormdepressies op afstand
  • veel sneeuw in Noord Amerika en het oosten van Europa
  • een meanderende jetstream is de oorzaak
hogedruk dominant
hogedruk dominant

Voorlopig geen sneeuw

Afgelopen week nestelde het hogedrukgebied Uwe zich boven de Alpen. Bij hogedruk is er weinig dynamiek te vinden in het luchtruim boven de Alpen. Een dergelijk stabiel hoog kan dagen en soms weken voor een blokkade zorgen en zorgt voor droog (en zonnig) weer. Volgens de laatste berekeningen bepaalt dit hogedrukgebied het weer in de Alpen en Pyreneeën tot zo’n beetje 14-16 december. Daarna zouden stormdepressies weer moeten kunnen doordringen tot de Alpen. Weliswaar zou er rond de 10-11e december wat sneeuw kunnen vallen, maar de hoeveelheden zijn zo beperkt dat het geen naam mag hebben.

Voor de korte termijn betekent dit geen poederalert, maar met behulp van een berggids is er zeker nog poeder te vinden. Soms zelfs hele mooie poeder zoals berggids Martijn Schell ons toont in zijn heerlijke verslag van de beklimming en afdaling van de Taillante. Poeder is er dus nog wel, maar je moet er wel wat voor doen.

Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat diegene die met kerst gaat al zit te wanhopen. Nu zweer ik al jaren bij Paaspoeder in plaats van een witte kerst, maar aan deze dooddoener heb je niet veel. Wel, mocht het weer rond de 16e december omslaan, dan is het nog bijna 10 dagen tot de kerstvakantie begint en de sneeuwval van begin november heeft laten zien hoe snel de condities in een week tijd kunnen verbeteren.

Veel sneeuw in Noord Amerika en het oosten van Europa

Terwijl de kaarten voor de Alpen en Pyreneeën voor de komende 5 dagen geen sneeuw van betekenis tonen is dat voor Noord Amerika en het uiterste oosten van Europa heel anders. Daar tonen de kaarten alle kleuren van de regenboog. Onderstaan de 5 daagse verwachting van het Amerikaanse model voor Europa en Noord Amerika.

Sneeuwverwachting in inches voor Europa en Azië
Sneeuwverwachting in inches voor Europa en Azië
Sneeuwverwachting in inches voor Noord Amerika
Sneeuwverwachting in inches voor Noord Amerika

Een zelfde beeld zien we als we naar onze sneeuwkaarten voor Noord Amerika kijken. Daar wordt lokaal 100 tot 200 centimeter verse sneeuw voorspeld voor de komende week.

Met de huidige dollarkoers is de US niet direct een alternatief voor de Alpen omdat een dagpas er op dit moment al snel 80 euro of meer kost en onderdak er ook niet meer zo goedkoop is als een jaar of 10 geleden. Daarentegen is Canada een goede optie. De koers van de Canadese dollar is nu geweldig gunstig en de sneeuw ligt er.

TIP: lees dit artikel met budget tips mocht je een roadtrip door Canada willen maken

Een meanderende jetstream is de oorzaak

Veel mensen zien paralellen met afgelopen jaar. Ook toen was het droog in de Alpen. Wat betreft de uitkomst hebben ze gelijk (droogte in de Alpen), maar de oorzaak ervan is een compleet andere. Vorig jaar hadden we met een zeer sterke Polar Vortex te maken waardoor de jetstream juist heel sterk was en met name op de noordelijkere breedtegraden present.

Dit najaar is dat compleet anders. De Polar Vortex is juist zwak en de jetstream meandert over het noordelijk halfrond. Daarbij kun je geluk hebben waardoor het juist veel kouder is dan afgelopen winter inclusief heel wat verse sneeuw, of pech zoals wij waarbij we net in een bel met warme lucht zitten.

Kijk je naar onderstaande kaart dan zie je dat de jetstream ter hoogte van Europa via Scandinavië richting Rusland trekt.

jetstream noordelijk halfrond
jetstream noordelijk halfrond

Gevolg is dat wij in de milde maritieme lucht zitten terwijl het in al die andere gebieden waar de jetstream niet naar het noorden maar juist naar het zuiden meandert juist veel kouder is en het sneeuwdek stevig groeit.

Mild in west europa en koud rest noordelijk halfrond
Mild in west europa en koud rest noordelijk halfrond

Kortom het mag dan warm zijn in Europa, het is te makkelijk om te zeggen dat de situatie hetzelfde is als afgelopen winter. Nu kun je twee dingen doen. Ofwel naar die delen van de wereld reizen waar de poeder nu wel valt, ofwel gewoon wachten totdat de sneeuw richting de Alpen en Pyreneeën komt. En ik kan je met zekerheid zeggen dat die sneeuw zeker nog gaat komen.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
PoedertijnAuteur7 december 2016 · 10:02

Volgende week Chamonix. Hoop dat er nog wat vers valt…

My drug is white powder. Deep, white powder.
Expert
ieismAuteur7 december 2016 · 10:13

Ik heb het idee dat het misschien alleen werkt als we allemaal op dezelfde muziek dansen. Misschien hebben we zelfs wel een choreograaf nodig.

Ik bedoel, je kan wel een beetje in je huiskamer gaan staan klooien maar schijnbaar werkt dat dus niet. Ondertussen valt er in Canada wel sneeuw, dus misschien moeten we niet eigenwijs doen en gewoon kopiëren wat zij al jaren succesvol doen.

Okee, dit gaat door merg en been. En het is inderdaad te erg voor woorden. Maar ik ben bang dat we geen keuze hebben…

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
Tim3Auteur7 december 2016 · 10:28

Geduld…

@@ieism; Helemaal mee eens, we moeten dit iets gestructureerder aanpakken. Hoewel je natuurlijk al zwaar geschut inzet, stel ik nog een alternatief voor. Met deze band uit het zuidelijk halfrond trekken we wellicht die jetstream wat omlaag en verder behoeft de choreografie voor deze muziek weinig precisie. Voetjes van de vloer, handen in de lucht en in dit proces de buren irriteren! Extra gratis pro-tip; het maximale effect kan bereikt worden door hem vlak na 11uur s’ avonds in te zetten.

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
dejongarnoAuteur7 december 2016 · 10:48

Naast het feit dat dit stabiele hogedrukweer zorgt voor zonnige dagen en groene dalen, heeft een bijkomend nadeel dat de inversie zorgt voor nare luchtvervuiling. Vooral in de Arve vallei (richting Chamonix) is het slecht op het moment, maar helaas hebben ook de rustige buurvalleitjes er nu (meer) mee te kampen. In Sallanches worden de schoolkinderen binnen gehouden op het moment en wordt sporten in de buitenlucht afgeraden. Opvallend genoeg heeft Chamonix deze dagen minder te kampen met de vervuilde lucht.

Gevorderd
PoedertijnAuteur7 december 2016 · 10:56

Auw, auw… Michael Bublé… dat wordt spontaan kramp op vreemde plekken. Maar voor verse poeder moet je wel een beetje pijn lijden. Het moet niet leuk worden @@Tim3 Dus we gaan met volle overtuiging vanavond aan de bak…

zucht

My drug is white powder. Deep, white powder.
Beginner
MTVAuteur7 december 2016 · 11:02

Ik ben met @@Tim3

Met laffe Bublé deuntjes breng je niet genoeg trillingen teweeg om ook maar iets in de omgeving te beïnvloeden. Los van leuk of niet leuk. Om materie in beweging te brengen, is grof geweld nodig. Daarvoor voldoet ook Wolfmother niet. Ik zeg: Slayer, of Anthrax, of zoiets. Coördinatie is dan ook geen issue meer. Als het maar hard is en zaken in beweging brengt.

Expert
ieismAuteur7 december 2016 · 11:03

Weet je nog dat je ouders vroeger naar skigym gingen, en dat ze daar een beetje met een hele club op Abba stonden te “bewegen”?

Dan weet je vast ook nog dat er altijd poeder lag met kerst. Dat kan geen toeval zijn. Ik bedoel maar, we moeten het als groep aanpakken, niet individueel.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
MTVAuteur7 december 2016 · 11:09

@@ieism Fair punt. Ik herinner me nog ochtendgym onder leiding van Hansi Hinterseer. En inderdaad, altijd bakken met sneeuw. Ik stel een compromis voor. Ik ga met mijn moeder skigymen op Seasons in the Abyss. Best of both worlds, gegarandeerd poeder met Kerst.

Gevorderd
Willem2kAuteur7 december 2016 · 11:25

Wat denken jullie, zouden we hier wat mee los kunnen maken?

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19470.jpg?width=800

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
EmileHendrixAuteur7 december 2016 · 11:38

Dan hoop ik wel dat de poederbochten net zo diep worden als het niveau hier… ;)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Beginner
Patrick1973Auteur7 december 2016 · 12:14

@@meteomorris zonder jouw aansprakelijk te houden, kan ik beter de trip van volgende week verzetten dus ? en de optie van 21/12 tot 23/12 gebruiken, met de nodig voorzichtigheid want zo rooskleurig ziet het er niet uit ?

Gevorderd
JudithSAuteur7 december 2016 · 13:11

@@meteomorris: de bergen lonken, we willen gewoon echt even een weekendje die kant op. Welke pistes liggen er het beste bij? (op rij afstand) Eventuele tourmogelijkheden zijn een pre maar met deze condities wellicht niet geweldigd :-)

Expert
RogieradminAuteur7 december 2016 · 13:38

@@JudithS In de Hautes Alpes is het momenteel goed touren, gewoon nog lichte poeder te vinden, en de pistes in Vars/Risoul, in Serre Che en in Puy (op hoogte) liggen er echt goed bij! Het is wel ver weg. Sestriere is ook een optie, en is via de tunnel net wat minder ver.

Gevorderd
JudithSAuteur7 december 2016 · 13:48

@@Rogier Dank voor de tips. Inderdaad is Hautes Alpes voor drie dagen wel ver. Wellicht Sestriere… We willen vrijdag middag vertrekken en maandag weer terug (slapen achterin de auto :-)…). Mochten anderen nog opties weten dan hou ik me aanbevolen!

Expert
BSSKI.chAuteur7 december 2016 · 14:46

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19474.jpg?width=800 Net zoals vorig jaar?! NOPE, definitief niet te vergelijken! De pistes zijn in de meest geweldige condities! Tja misschien geen natuur-sneeuw maar wel hele echte sneeuw… Door de doorgaande heersende kou en het feit dat we geen regen meer hebben gezien zijn de kunstsneeuw pistes werkelijk geweldig! Voor een weekendje cruisen gewoon meer als een genot! (tevens zijn er door de weeks zo goed als geen andere mensen op de piste! Heerlijk) Saalbach-Hinterglemm-Fieberbrunn-Leogang is bijna volledig geopend, zoals ook kitzbühel of Gastein , Zell am See , Hochkönig… Een grandiose winterstart! Perfecte sneeuw, blauwe hemel - zonneschijn en puur berggenot! Even without real Powder… it’s worth it!

Expert
RogieradminAuteur7 december 2016 · 16:07

@@JudithS Ga je dit weekend? Dan zou ik denken aan serre che, vorige week waren er maar een paar liften open, dit weekend opent er veel meer. En dan is daar echt goede poeder te vinden. Lift assisted. Al wil je er dan een beetje bij lopen is het helemaal goed…

Expert
BrosAuteur7 december 2016 · 16:32

@@JudithS Afgelopen weekend waren de condities in Montgenevre en Serre Chevalier behoorlijk goed, soms perfect! Veel poeder gevonden boven 2100m! En inderdaad door de opening van meer liften (oa Cucumelle en Monetier) zaterdag, denk ik ook dat er nog wel wat te vinden is (zelfs first tracks vanuit de lift)! Daarnaast mag je zaterdag zelf bepalen wat je voor de skipas wil betalen:). Hou wel rekening met zeer fanatieke (maar wel relaxte) locals en ga echt voor de first chair zaterdagmorgen. Ik zou voor het gebied boven Monetier gaan! En in de loop van de dag wat meer hiken om op mooie spots te komen.

Bros
Expert
BrosAuteur7 december 2016 · 16:35

O ja, en de reistijd en afstand naar de Hautes Alpes is niet echt veel meer dan pak m beet Val Thorens of Val d’Ísere…

Bros
Gevorderd
JudithSAuteur7 december 2016 · 18:21

@@Berber dank voor de inspiratie. Ik heb wel zin in zon en mooie bochten carven op de piste. helemaal als dit ook nog kan met een combi mini tourtje.

@@Rogier we gaan inderdaad dit weekend. Zal deze optie meenemen… lastig als die keuzes :-)

@@Bros bedoel je dat valtho dan betere optie is? Natuurlijk gaan we het liefst voor minste reistijd. Is het echt dat je zelf mag bepalen wat je wil betalen? Wauw! als we goed door kunnen rijden dan gaan we zeker voor 1st chair…Dank voor de tips

Gevorderd
evanAuteur7 december 2016 · 19:03

Als we GFS moeten geloven hebben de sneeuwdansjes al geholpen. http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19475.jpg?width=800

Beginner
Patrick1973Auteur7 december 2016 · 19:30

hola, dat is het eerste positieve nieuws sinds lang. T’is natuurlijk nog ver maar bon, ik ben een optimist…

Expert
meteomorrisAuteur7 december 2016 · 19:57

Als we GFS moeten geloven hebben de sneeuwdansjes al geholpen. http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19475.jpg?width=800

evan op 7 dec 2016 19:03

Dat zou mooi zijn en nog steeds in lijn met wat ik schreef; ’ Volgens de laatste berekeningen bepaalt dit hogedrukgebied het weer in de Alpen en Pyreneeën tot zo’n beetje 14-16 december. Daarna zouden stormdepressies weer moeten kunnen doordringen tot de Alpen.’ Maar ik de runs verschillen te veel.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur7 december 2016 · 20:16

Maar het Europese model gaat nog niet mee. Bij de Amerikanen is een stormpje in de Noordzee het vehikel dat een bres gaat aanbrengen in de hogedruk dominantie. De Europeanen houden de boel is de meest recente run nog op slot. Dansen… dus…

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19476.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur7 december 2016 · 20:44

Ik houd me eraan vast dat ECMWF en GFS het tot volgende week vrijdag wel met elkaar eens zijn. http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19480.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19481.jpg?width=800

Expert
BrosAuteur7 december 2016 · 22:03

@@JudithS oh, ik was misschien niet helemaal helder. Veel mensen vinden de Hautes Alpes ver, het is inderdaad net iets verder, maar ik vind dit ook wel weer meevallen. Neem bijvoorbeeld Val d’Isere, je moet vanaf Albertville nog een eind rijden op secundaire wegen… En ValTho is ook een best lange klim. Vergelijk eens op de routeplanners…

Mijn tip is dus Serre Chevalier, en dan Monetier Les Bains. Omdat dit deel van het gebied zaterdag voor het eerst open gaat, en het koud is geweest, daarom is er denk ik boven 2100m nog poeder te vinden (is mijn verwachting, uiteraard geen garanties). Je kunt dit combineren met een tour op de Lautaret of richting Queyras of bv Montgenevre.

Je moet wel nog over de tijdelijke weg bij de col du lautaret, na bourg d’oisans of door frejus tunnel.

Zie hier de actie, pay what you want:

http://www.skipass-serrechevalier.com/en/payez-ce-que-vous-voulez?utm_source=OTISC&utm_medium=HP&utm_campaign=OUVERTURE-DS-2016-17&utm_term=ENCART2111

Bros
Expert
ieismAuteur7 december 2016 · 22:08

Het kan overigens best zo zijn dat je met een retourtje Turijn en de shuttle naar Serre Che goedkoper uit bent dan zelf rijden voor twee personen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
JudithSAuteur8 december 2016 · 00:24

Dank voor alle tips. Twijfel is er nog wel over de lange rit. Is er iemand die weet hoe de condities zijn van de pistes dichterbij huis? Bv Engelberg of bovenin Oostenrijk? :-)

Expert
meteomorrisAuteur8 december 2016 · 08:00

@@JudithS lekker richting de Hautes Alpes gaan. Daar ligt nu meer sneeuw.
Wat is 2 uur extra rijden nu in een geheel leven… ;)
En het plezier dat je ervoor terug krijgt…

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!