Wat kleur op de sneeuwkaarten!

Wat kleur op de sneeuwkaarten!

Zo’n beetje overal op de landdelen van het noordelijk halfrond sneeuwt het of is het minimaal winters. Grote uitzondering is west Europa en voorlopig blijft dat nog zo hoewel er de sneeuwkaarten wat kleur vertonen. In dit bericht:

  • Waarom geen sneeuw in west Europa?
  • Wat hebben we nodig om dit te veranderen?
  • Toch wat kleur op de sneeuwkaarten
  • Komende dagen zullen ons leren hoe betrouwbaar dit is.

Waarom geen sneeuw in west Europa?

Onderstaand zie je een temperatuurkaart van het Noordelijk halfrond op zo’n 1300 meter. Blauw en donkerder is kouder dan nul, terwijl vanaf groen het overal boven nul is. Opvallend genoeg is het op grote delen van het Noordelijk halfrond gewoon koud, terwijl het westen van Europa in het groen-gele deel zit.

Een typisch gevalletje van pech dus. En de grote veroorzaker van dit alles is nog steeds het hogerukgebied Uwe. Het lukt de jestream maar niet om hier een deuk in te schieten. Overal zie we een straffe en sterke straalstroom staan, behalve in west Europa waar de straalstroom met een grote boog via Scandinavië om de Alpen wordt heengeleid.

Jestream
Jestream

Die zuidelijke straalstroom zorgt in grote delen van het Noordelijk halfrond voor temperaturen die lager liggen dan normaal. Uitzondering is wederom west Europa en de Noordpool.

Vanwege dit krachtig hoog weet geen stormdepressie door te stoten tot de Alpen en is het droog en mild.

Wat hebben we nodig om dit te veranderen?

Sinds 25 november heeft het niet gesneeuwd. Een dergelijk lange periode van hogedruk noemen we ook wel een blokkade. Iets waar a jaren onderzoek naar gedaan wordt. Toch is het nog steeds onduidelijk waardoor zich blokkades in de atmosfeer opwerpen, waardoor ze zo lang in takt blijven en waarom ze ineens ook weer weg zijn.

We weten dus niet precies wat we nodig hebben om een dergelijke blokkade op te heffen hoewel er geruchten gaan dat de frequentiegolven van sneeuwdansende freeriders een belangrijke factor zijn in het doorbreken van een hogedruk blokkade. Het is niet bewezen dat dit zo is, maar het is ook niet bewezen dat het niet zo is. Tot die tijd blijf ik sneeuwdansen… Doen jullie mee?

Wat kleur op de sneeuwkaarten

Het sneeuwdansen van de afgelopen dagen heeft al wat effect gehad. Er is in ieder geval weer wat kleur op de sneeuwkaarten van de Alpen verschenen. Het is allemaal nog wel heel breekbaar want iedere run weer verschijnt er iets anders.

En als er iedere run weer wat anders uit de berekeningen komt, dan mag je ervan uitgaan dat je net zo goed zelf even in je glazen bol kunt gaan kijken. Pas als de computermodellen 4 runs achter elkaar het erover eens zijn dat het einde van de droogte in zicht is kunnen we met enige zekerheid gaan waxen. Tot het zover is staar ik nog even in mijn glazen bol, zet de muziek nog iets harder en dans ik tot ik erbij neer val.

Die vlokken gaan komen…
Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
AryenAuteur11 december 2016 · 16:55

Wat je zegt: hogerukgebied Uwe.

Opzouten nu, Uwe!

:D

Beginner
Tim3Auteur11 december 2016 · 17:40

Ik weet niet hoe het met jullie glazen bollen zit, maar ik zie toch echt sneeuw! :D http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19527.jpg?width=800

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Expert
ieismAuteur11 december 2016 · 17:47

Als ik iets voor het weekend in de planning heb waarbij goed zicht en een zonnetje wel lekker is, kan je bijna met zekerheid voorspellen dat het totale whiteout en sneeuw gaat worden.
Dus begin maar vast the waxen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
mikakindtAuteur11 december 2016 · 18:04

@@meteomorris Heb je voor ons nog eens een linkje naar die prachtige website die luchtstromingen weergeeft?

Live to ride another day.
Gevorderd
EmileHendrixAuteur11 december 2016 · 18:16

( @@mikakindt …is niet helemaal de zelfde maar ken je https://www.windytv.com/ al?)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Beginner
Patrick1973Auteur11 december 2016 · 20:27

het is en zal spannend blijven tot het eind van het jaar…
Dat hogedruk gebied zal toch op een gegeven ogenblik opkrassen, en dan moet je klaar staan. Ondertussen geduld en dansen zeker…

Expert
meteomorrisAuteur11 december 2016 · 20:52

Extreem koude bovenlucht, de Po-vlakte en vochtige lucht vanuit de Adriatische zee. Laat je niet in de luren leggen door de enorme hogedruk. Als onderstaand kaartje klopt, dan…

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19533.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
pjnijssenAuteur11 december 2016 · 21:47

@@meteomorris, ga door! Ga door!

Gevorderd
EmileHendrixAuteur11 december 2016 · 21:52

Ben benieuwd :) Voorlopig lijken 't europese en amerikaanse model het er alleen over eens dag die hoge druk richting 't zuidoosten weg kan trekken/afneemt (of zie ik dat verkeerd…?) http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19534.jpg?width=800

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
FolkertAuteur11 december 2016 · 22:40
Gevorderd
evanAuteur12 december 2016 · 07:30
Beginner
Patrick1973Auteur12 december 2016 · 07:35

sneeuw is weer weg…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!