Geen witte kerst voor de noordalpen?

Geen witte kerst voor de noordalpen?

Het sneeuwt op dit moment in Oostenrijk, maar toch kreeg ik gister deze vraag van een vriend van me: ‘Morris, moet ik me zorgen gaan maken?’ Hij heeft voor de kerstdagen een trip richting Oostenrijk geboekt en de webcams laten enkel beelden zien van witte linten door het landschap. Een beeld dat ik bevestigd krijg door locals. Aan de andere kant ligt er gewoon al een mooi pak sneeuw boven de 2000 meter in de gebieden op de grens tussen Zwitserland en Italië en Frankrijk en Italië. Van het weekend kreeg ik mooie beelden en verhalen door van de wePowder Season Kick Off die dit jaar in Val d’Isere. Onder begeleiding van een groep berggidsen werd daar nog gewoon onverspoorde poeder gevonden en gereden.

Maar terug naar de vraag, want eigenlijk is de vraag van mijn vriend gewoon ‘Dit jaar geen witte kerst voor de noordalpen?’. Ik draaide er bij hem niet omheen en dat zal ik bij jullie ook niet doen. Ik weet het niet. Ik weet het gewoon niet. Het is nog 12 dagen tot kerstavond en normaal gesproken kunnen weermodellen daar weinig betrouwbaars over zeggen. In dit bericht:

  • Waarom is het zo droog?
  • Maar het sneeuwt vandaag toch in het noorden van Oostenrijk?
  • Geen witte kerst voor de noordalpen?
  • Komt de verlossing uit het zuiden?

Waarom is het zo droog?

Al twee weken lang zijn de Alpen in de ban van hogedruk. Allereerst was dat het hogedrukgebied Uwe en toen deze zijn grip verloor werd deze vanuit het westen afgelost door Wolfgang en Valentin.

Hoge druk is troef
Hoge druk is troef

Hogedruk zorgt voor een dalende luchtstroom. De luchtvochtigheid neemt daarbij af en de temperatuur juist toe. Het zorgt voor heldere en koude nachten, maar ook voor zonovergoten dagen met milde temperaturen. Tenminste… op de toppen van de bergen. De dalen die gevuld zijn met koude lucht zien op de grens van warme en koude lucht nevel ontstaan welke opgesloten zit in de dalen.

Als er dan sneeuw ligt op de toppen is het gewoon heerlijk weer in de bergen en is er altijd wel ergens wat onverspoorde poeder te vinden. Maar dan moet die sneeuw er wel zijn.

Maar het sneeuwt vandaag toch in het noorden van Oostenrijk?

Klopt. Op de oostelijke flanken van het hogedrukgebied zakt koude lucht af naar het zuiden en botst daarbij op de noordkant van de Oostenrijkse Alpen. Het sneeuwt zowaar in grote delen van Oostenrijk en 5-10 cm moet er wel in zitten. Prettig voor de ogen, want een webcam met witte alpenweides kijkt nu eenmaal veel beter dan bruine alpenweides, maar ik moet je enthousiasme temperen. Het is niet meer dan een dumpje en als morgen de zon er weer door komt dan zal de sneeuw snel weer verdwijnen en rest er niet meer dan de witte linten van kunstsneeuw.

Sneeuw in Saalbach
Sneeuw in Saalbach
Zie de wolken tegen de noordkant van Oostenrijk!
Zie de wolken tegen de noordkant van Oostenrijk!

Geen witte kerst voor de noordalpen?

Het is nog 12 dagen tot kerstavond, ofwel 288 uur totdat het kerst is. In deze periode komen de weermodellen nog met 48 runs op de proppen die ruimte moeten bieden voor verandering. Dat zijn nog heel veel uren waarin iets kan gebeuren. Voorlopig zijn de modellen weinig optimistisch van aard en blijven de noordalpen in de ban van hogedruk.

De optimist in mij weet dat computermodellen gemiddeld gezien erg onbetrouwbaar worden op de lange duur. Zo laat langjaarlijks onderzoek zien dat computermodellen het slecht in 4 van de 10 gevallen bij het juiste eind hadden bij voorspellingen voor 10 dagen in de toekomst. Aan de andere kant hebben we nu te maken met hogedruk. Een fase met weinig dynamiek in de lucht waardoor de modelvoorspellingen betrouwbaarder zijn dan in een periode met snel opeenvolgende stormdepressies.

Laat ik er dan nog iets positiefs tegenaan gooien. De wetenschap begrijpt nog maar heel weinig van hogedrukgebieden en met name langdurige blokkades door hogedrukgebieden. Het is nog steeds onduidelijk waardoor blokkades ontstaan, waardoor ze zo lang in takt blijven en waarom ze ineens ook weer weg zijn. Ofwel… ze kunnen ook zomaar ineens van de kaarten verdwijnen. We kunnen de komende dagen niets anders doen dan naar de kaarten staren en hoop hebben.

Komt de verlossing uit het zuiden?

Wat dat betreft biedt het Amerikaanse model hoop. Al 3 dagen hint het model op een verstoring vanuit het zuiden. Er zou een lagedrukgebied moeten gaan onstaan boven Spanje waardoor er tussen het hoog boven de Alpen en het laag boven Spanje een zuidoostelijke stroming op gang komt. Bij een dergelijke situatie stroomt er extreem koude lucht vanuit het continent de Italiaanse Po-vlakte in. Deze Po-vlakte is zich inmiddels al aan het vullen met vocht (waarbij de industrie een handje helpt) waarbij de zuidoostelijke stroming ook nog eens extra vocht oppikt uit de Adriatische zee. Deze combinatie van koude lucht + vocht wordt dan tegen de bergen op de grens van Italië en Frankrijk en de bergen op de grens tussen Italië en Zwitserland aangedrukt en dan hebben we een potentieel boemski scenario te pakken.

zuidoostelijke stroming
zuidoostelijke stroming

Nogmaals de foto vanuit de ruimte van vandaag. Niet alleen zie je de wolken die tegen Oostenrijk aan botsen en vandaag voor sneeuw zorgen, maar ook zie je de hardnekkige nevel in de Po-vlakte.

Nevel in de Po-vlakte
Nevel in de Po-vlakte

Goed, het is een scenario wat zich over een week zou kunnen ontvouwen. Allemaal nog hoogst onzekere, maar iets wat ik de komende dagen voor je ga volgen. Want als dit scenario werkelijkheid wordt dan gaat het sneeuwen in de gebieden waar juist al een goede basis ligt en zou je last minute kunnen kiezen voor een white christmas in Italia. We gaan het zien.

Kortom… blijf je sneeuwdansje doen. Want er doen hardkennige geruchten de ronde dat de frequentiegolven van sneeuwdansende freeriders een belangrijke factor zijn in het doorbreken van een hogedruk blokkade. Het is niet bewezen dat dit zo is, maar het is ook niet bewezen dat het niet zo is. Tot die tijd blijf ik sneeuwdansen… Doen jullie mee? Wie weet lukt het ons als we het met z’n allen doen. Ik heb weer een uurtje muziek voor je klaargezet.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
ffKnallenAuteur12 december 2016 · 12:33

Deze Po-vlakte is zich inmiddels al aan het vullen met vocht

@@meteomorris deze conclusie trek je puur door het bekijken van de foto vanuit de ruimte of zijn er meer aanwijzingen (kaarten) waar je deze informatie uit destilleert?

Gevorderd
49Auteur12 december 2016 · 13:05

December 2013=2016?
100% kaboemski vanaf kerst, priemjaar galore!!!
:);):p

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
KoppelbaasAuteur12 december 2016 · 13:08

Er wordt hier hard gedanst!

Expert
meteomorrisAuteur12 december 2016 · 13:10
powfinder.com
Gevorderd
EmileHendrixAuteur12 december 2016 · 13:51

…(waarbij de industrie een handje helpt) …
Hmm, koeltorens (in Italië), en elke mm druppeltjes kan 10 mm vlokjes helpen. (Koeltorens, what’s in a name, misschien begin ik het toch te begrijpen :D )

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Beginner
JoostWAuteur12 december 2016 · 14:11

Steeds maar weer:

A winter without powder isn't a winter!
Expert
ieismAuteur12 december 2016 · 15:02
Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
tjoep2Auteur12 december 2016 · 15:06

Want als dit scenario werkelijkheid wordt dan gaat het sneeuwen in de gebieden waar juist al een goede basis ligt en zou je last minute kunnen kiezen voor een white christmas in Italia.
Waar ligt er nog een deftige basis dan?

Expert
RogieradminAuteur12 december 2016 · 16:38

@@tjoep2 O.a. Piemonte, Ecrins, Oisans, Haut Guil, Ubaye, Mercantour… Ofterwijl de zuidelijke westalpen.

Gevorderd
Grim3Auteur12 december 2016 · 17:37

Is die blokkade al weg? Is die blokkade al weg? Is die blokkade al weg?
@@meteomorris: graag een facebook live met real-time weer-info de komende dagen!

Dansen! Dansen! Dansen!

Expert
meteomorrisAuteur12 december 2016 · 19:39

Kijk aan… Boemski op de kaarten!

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19541.jpg?width=800

powfinder.com
Beginner
PieterVDAuteur12 december 2016 · 21:12

@@meteomorris
op basis van het voorlopige scenario, mogen we dan ook sneeuw verwachten in de Dolomieten?
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19543.jpg?width=800

Gevorderd
MartindgAuteur12 december 2016 · 21:17

Please…let there be boomski.

Expert
meteomorrisAuteur12 december 2016 · 22:01

@@PieterVD, dat hangt af van de exacte aanstroomrichting. Welk deel van de Dolomieten bedoel je?

powfinder.com
Beginner
PieterVDAuteur12 december 2016 · 22:21

regio Cortina en Sella massief

Toerist
MarsAuteur12 december 2016 · 22:32

Is die blokkade al weg? Is die blokkade al weg? Is die blokkade al weg?

Dansen! Dansen! Dansen!

We moeten al die windmolens naar het zuiden draaien en laten blazen.
Dat moet toch een Nordstau opleveren?

Gevorderd
WWWilcoAuteur12 december 2016 · 22:49

@@meteomorris

Wat zegt jouw glazen bol eigenlijk over eind December Montana USA?

Thnx in advance.

WWWilco

Gevorderd
NordstauAuteur13 december 2016 · 07:05

@@WWWilco

www.wepowder.com

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!